Trouwen, gemeenschap van goederen of...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 15:49

Fortitude schreef:
Als wij zouden trouwen, dan in gemeenschap van goederen. Wel hebben wij zelf toen we gingen samen wonen een lijstje opgesteld met onze 'grote' bezittingen en van wie dat is. Zo had ik bijvoorbeeld de t.v. al en mijn vriend het bed. De katten en mijn paard zijn en blijven altijd van mij, zijn paard is en blijft altijd van hem. De auto's staan op naam en blijven ook bij de 'eigenaar'. Dat soort dingen.

Merk wel dat hoe langer we samen wonen, hoe minder er ' van mij' of ' van hem' is. Je deelt je leven samen, het is van ons. Als we uit elkaar zouden gaan, dan is het gewoon 10x ademhalen en verdelen. We zijn daar beide realistisch in.

Ik ben niet materialistisch ingesteld, mijn vriend ook niet echt. Dat scheelt wel een hoop.

Dus je trouwt in gemeenschap van goederen maar hebt wel een lijstje met wat van wie is?
Dan is het dus geen gemeenschap van goederen. ;)

tengeltje11

Re: Trouwen, gemeenschap van goederen of...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 15:57

maar elkaar onderhouden is toch niet altijd een slecht iets?

als er kinderen komen kan het toch enkel goed zijn dat de ene kiest om thuis te blijven en de kinderen te verzorgen,als de andere zijn inkomen dat toelaat?

is het dan zo slecht dat je 'jezelf laat onderhouden' omdat jij toevallig de persoon bent die in onderling overlegt voor de kids zorgt?

als je dan gemeenschap van goederen hebt,is er toch ook niets aan de hand?mocht er ooit toch foutlopen,is alles wat verdiend is,ook van beiden,los van het feit dat de man of vrouw wel of niet ging werken/voor de kids zorgde.

kindjes naar opvang doen kost ook handen vol geld.

zelf bv gekozen om thuis te blijven voor de kindjes,en een webshop gestart.
eerlijk,ik verdien zonder twijfel meer met mijn webshop en de kids thuis dan dat ik voltijds zou werken en de kids voltijds naar de opvang zouden moeten.
+ het grote voordeel dat je er gewoon altijd bent voor je kinderen.
(en eerlijk,ik heb belange zoveel werk niet aan mijn webshop dan een voltijdse baan)

logisch ook dat ik dan minder verdien dan mijn voltijds werkende partner.
maar we zijn getrouwd met gemeenschap van goederen,dus dan maakt dat ook niet uit.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 18:20

Wij houden onze bankrekeningen gescheiden als we gaan trouwen,dus als we uit elkaar gaan hebben we ons eigen verdiende geld. Wel hebben we een gezamenlijke rekening voor eten, gezamenlijke uitjes etc. mochten we scheiden gaat dat door 2. Spullen die we hebben sinds we samen zijn, zijn van ons samen en zouden verdeeld moeten worden.

Wij wonen samen en komen nu in een situatie dat ik er financieel op achteruit ga.mijn partner gaat bijspringen door extra huur op zich te nemen.

Sls we trouwen verandert er dus denk ik niet veel

We willen ook het e.e.a gescheiden houden zodat je geen schulden van elkaar overneemt etc

Bij ons zijn er trouwens geen kinderen aan de orde en zijn we serieus in gesprek over trouwen, verloven.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 18:40

Als ik nu een miljoen win en ik ga trouwen.... Dan moet het niet mogelijk zijn dat bij scheiding hij ineens 500k mee krijgt :) ik zou dus altijd voor huwelijkse voorwaarden gaan.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 18:45

huwelijkse voorwaarden.

Maar je kunt ze zo gescheiden opstellen zoals je zelf afspreekt.

Wat je samen opbouwt mag wat mij betrefd 50-50% zijn...erfenissen blijven bij degene evenals bv als iemand 100.000 extra inlegt in een huis

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 19:35

tengeltje11 schreef:
maar elkaar onderhouden is toch niet altijd een slecht iets?

als er kinderen komen kan het toch enkel goed zijn dat de ene kiest om thuis te blijven en de kinderen te verzorgen,als de andere zijn inkomen dat toelaat?

is het dan zo slecht dat je 'jezelf laat onderhouden' omdat jij toevallig de persoon bent die in onderling overlegt voor de kids zorgt?

als je dan gemeenschap van goederen hebt,is er toch ook niets aan de hand?mocht er ooit toch foutlopen,is alles wat verdiend is,ook van beiden,los van het feit dat de man of vrouw wel of niet ging werken/voor de kids zorgde.

kindjes naar opvang doen kost ook handen vol geld.

zelf bv gekozen om thuis te blijven voor de kindjes,en een webshop gestart.
eerlijk,ik verdien zonder twijfel meer met mijn webshop en de kids thuis dan dat ik voltijds zou werken en de kids voltijds naar de opvang zouden moeten.
+ het grote voordeel dat je er gewoon altijd bent voor je kinderen.
(en eerlijk,ik heb belange zoveel werk niet aan mijn webshop dan een voltijdse baan)

logisch ook dat ik dan minder verdien dan mijn voltijds werkende partner.
maar we zijn getrouwd met gemeenschap van goederen,dus dan maakt dat ook niet uit.

Ik ben het hier helemaal mee eens. Voordat er kinderen waren werkte ik gewoon, maar daar ben ik mee gestopt omdat we het allebei niet zagen zitten onze kinderen door een ander op te laten voeden.
Man heeft er nooit een punt van gemaakt dat hij degene is die werkt, wat van hem is, is van mij. Ik zorg voor onze kinderen, hij zorgt ervoor dat ons gezin financieel blijft draaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 19:42

Ik heb het lekker makkelijk: als mijn vriend en ik gaan trouwen (of scheiden!) dan zal dat hoogstwaarschijnlijk in de UK zijn en daar heb je de keuze helemaal niet. Je trouwt min of meer per definitie in gemeenschap van goederen en een "prenup" is hier ook zo goed als niet rechtsgeldig (zeg je dat zo?).

Ik zie verder van beide opties de voor- en nadelen in. Zelf zou ik alleen nooit thuis blijven voor de kinderen terwijl mijn man aan het werk is, ik ben niet van plan om ooit (veel) minder dan hij te gaan verdienen dus wat dat betreft vind ik het ook wat minder belangrijk.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 19:49

bigone schreef:
Want hoe goed partners ten tijde van huwelijk ook met elkaar op kunnen schieten, scheiden doe je niet in alle rust, bescheidenheid en begrip.

Dat is echt ZO waar. Hoe je uit elkaar gaat kan je het beste regelen als je nog van elkaar houdt. Tegen de tijd dat je uit elkaar wil gaan is het een stuk moeilijker om het allemaal op een nette manier op te lossen.

Als je niets regelt, dus gewoon zonder samenlevingscontract gaat samenwonen, dan is er ook niks geregeld. Als een van jullie beiden iets overkomt, dan is het dus goed mogelijk dat bijvoorbeeld een gezamenlijk huis ineens verkocht moet worden, omdat de helft van de overleden partner van zijn erfgenamen is - en dat is dan niet de overgebleven partner. Da's niet per se goedkoop.

Trouwen op een goedkope dat in gemeenschap van goederen is dan een goedkope optie. Maar: dan zijn de schulden van de onderneming van de partners ook schulden van de gemeenschap. Dat kan zijn wat je niet per se wilt, en heel duur uitpakken.

Samenlevingscontract maken moet bij de notaris en dat kost geld, maar dat komt een beetje overeen met de huwelijkse voorwaarden, maar dan zonder het trouwen. Je maakt afspraken over wie wat betaalt tijdens de samenwoning, of je inkomen samen gaat delen, en wie wat meekrijgt bij einde samenleving.

Het is dus best afhankelijk van je specifieke situatie wat duur en goedkoop is. Goedkoop hoeft helemaal niet duurkoop te zijn, als je maar weet wat jouw situatie is, en wat je daarin wil en moet regelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 19:55

Wij zijn ook onder huwelijkse voorwaarden [***].
Mochten wij gaan scheiden, is hij wel deels financieel verantwoordelijk voor mij.
Hij kan me niet zomaar op straat zetten.
We konden ook ervoor kiezen dat ik een deel van zijn loon zou krijgen, maar dat wilde ik zelf niet.
Wel heb ik recht op een deel van zijn pensioen, maar dat zou ik zelf helemaal niet willen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 22:15

Maar waarom zou je willen dat je partner (deels) financieel voor je moet zorgen, na een scheiding?
Dat zou m'n eer te na zijn! Na een scheiding wil ik echt helemaal niks meer van m'n ex! En al helemaal geen ondersteuning.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 22:22

Wij zijn niet getrouwd maar hebben wel een samenlevingscontract en testament. Als we gaan trouwen zal dat onder huwelijkse voorwaarden zijn vanwege het bedrijf van mijn vriend.

Ik denk dat je beter afspraken kunt maken op een moment dat je nog goed met elkaar kunt praten dan wanneer je in scheiding ligt want veel scheidingen verlopen toch niet zo soepel. Er is vaak al veel gebeurd en emoties zitten dan in de weg.

Wat betreft betalen aan je ex. Wij hebben toen we kinderen kregen samen besloten dat ik zou stoppen met werken om voor de kinderen te zorgen. Dat betekende wel dat ik een hele goede baan en inkomen op moest geven. Ik heb daar geen seconde spijt van gehad. Maar inmiddels heb ik al een gat van zes jaar in mijn cv en is de kans op een vergelijkbare baan nihil. Moet dat risico alleen voor mij zijn als wij uit elkaar gaan? Of is dat ook een risico voor mijn partner op een moment dat wij uit elkaar gaan, in die zin dat hij bijdraagt aan een deel van mijn levensonderhoud?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 22:27

sflj schreef:
Maar waarom zou je willen dat je partner (deels) financieel voor je moet zorgen, na een scheiding?
Dat zou m'n eer te na zijn! Na een scheiding wil ik echt helemaal niks meer van m'n ex! En al helemaal geen ondersteuning.

Ik kan me er wel iets bij voorstellen als je in het huwelijk samen beslissingen hebt gemaakt die ertoe geleid hebben dat een van de twee partners een veel lagere banenkans heeft/veel minder verdient. Als je bijvoorbeeld stopt met werken/veel minder gaat werken/een opleiding niet volgt of afmaakt omdat jij in het gezin degene bent die voor de kinderen zorgt dan is het wel heel zuur als de ander er ineens vandoor gaat en jij daar zit met een gat in je CV/laag opgeleid en maar op een houtje moet gaan bijten.
Mijn tante had bijv op haar werk ook een promotie + opleiding afgeslagen omdat haar man er heel sterk tegen was dat ze meer tijd aan werk kwijt zou zijn, en zelf niet minder wilde werken om meer bij de kinderen te zijn, paar jaar later was ie pleitte. Zou het wat oneerlijk vinden als mijn tante nu in haar eentje voor die beslissingen opdraait terwijl ze die samen hebben genomen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 22:39

Dat lijkt me inderdaad ook niet fijn.
Mocht er ooit iets gebeuren waardoor we gaan scheiden, zou ik graag weer compleet onafhankelijk willen zijn.
Maar daar wil ik helemaal niet aan denken. :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 08:11

sflj schreef:

Ik snap dat ook niet. Maar niet omdat het mijn eer te na zou zijn. Ik snap niet dat als je uit elkaar gaat, je vindt dat je partner nog steeds voor jou moet betalen.
Als mijn partner dat als voorwaarde zou stellen zou ik hem echt vreselijk hard uitlachen. Uit elkaar = op eigen benen staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 08:27

Mee eens. :j
Het is alleen een keuze waar je voor komt te staan als je naar de notaris gaat. :)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 08:39

Tja, en wat als je partner even gek is van kinderen als jij en je wilt er minstens 2, misschien 3? Maar hé, jij hebt een job met een toploon en hij ook, maar je werkt beide 40+ in de week. Kinderen nemen, maar dan nauwelijks zien opgroeien omdat ze telkens in de opvang zitten? Dus 1 van de 2, en enorm vaak is dat de moeder, neemt de beslissing om die topjob op te geven. Gaat misschien zelfs maar parttime werken. Of als het echt zwaar word icm de job van de partner misschien wel beslist enkele jaren thuis te blijven. Niet omdat zij dat alleen beslist, maar omdat híj meebeslist, want hij vind het ook veel fijner en aangenamer als de moeder van zijn kinderen er deftig voor kan zorgen.

En dan na een jaar of 5 gaan ze uit elkaar. Man heeft nog altijd de topjob en gaat fluitend verder. Waarschijnlijk ook nog eens het meeste geïnvesteerd dus recht op de grootste hoop. En vrouw? Die zit daar, geen topbjob meer, kan gaan beginnen solliciteren met een prachtig gat in haar cv, werkgevers vinden het altijd leuk als ze thuisblijfmoeders tegenkomen. Had ze de beslissing vroeger niet gemaakt en geen kinderen gekregen, was haar bankrekening en vermogen nu wel een heel pak groter.

Dus ja, zo lang er weinig veranderd en we beide kunnen werken voor onze centen hoef ik geen steun. Maar als de dag ooit komt dat we kinderen hebben, en we beslissen sàmen dat ik degene ben die mijn carrière on hold zet of zelfs tijdelijk stop omdat het beter uitkomt voor ons gezin, dan vind ik het niet gek dat ik daar achteraf niet nog eens driedubbel voor gestraft moet worden. Andersom hetzelfde, als het mijn vriend zou zijn die zijn carrière niet kan uitbouwen omdat hij voor de kinderen gaat zorgen, vind ik het ook niet meer dan normaal om hem achteraf niet zomaar te laten vallen als een koude baksteen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 08:54

Goof schreef:
sflj schreef:

Ik snap dat ook niet. Maar niet omdat het mijn eer te na zou zijn. Ik snap niet dat als je uit elkaar gaat, je vindt dat je partner nog steeds voor jou moet betalen.
Als mijn partner dat als voorwaarde zou stellen zou ik hem echt vreselijk hard uitlachen. Uit elkaar = op eigen benen staan.

Dan heb je alsnog grote kans dat de rechter anders beslist.
Bij minder inkomen dan je partner heb je wettelijk gezien gewoon recht op partneralimentatie voor een bepaalde periode.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:07

Ik wil over een paar jaar gaan trouwen. Puur omdat ik anders dakloos word als mijn vriend overlijd en zijn familie alles krijgt. Als we uit elkaar gaan hoef ik dan eigenlijk weer niets, dat zou ik niet eerlijk vinden. Notaris is duur dus gewoon trouwen is het makkelijkst waarschijnlijk, het grootste issue hier is dat ik zelf niets inbreng en mijn vriend alles betaald omdat ik ziek ben maar dat word niet erkend.
Het is hier een uitgebreid topic geworden dus ik ga het zo op de pc eens helemaal bekijken.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:17

Kwanyin schreef:
Tja, en wat als je partner even gek is van kinderen als jij en je wilt er minstens 2, misschien 3? Maar hé, jij hebt een job met een toploon en hij ook, maar je werkt beide 40+ in de week. Kinderen nemen, maar dan nauwelijks zien opgroeien omdat ze telkens in de opvang zitten? Dus 1 van de 2, en enorm vaak is dat de moeder, neemt de beslissing om die topjob op te geven. Gaat misschien zelfs maar parttime werken. Of als het echt zwaar word icm de job van de partner misschien wel beslist enkele jaren thuis te blijven. Niet omdat zij dat alleen beslist, maar omdat híj meebeslist, want hij vind het ook veel fijner en aangenamer als de moeder van zijn kinderen er deftig voor kan zorgen.

En dan na een jaar of 5 gaan ze uit elkaar. Man heeft nog altijd de topjob en gaat fluitend verder. Waarschijnlijk ook nog eens het meeste geïnvesteerd dus recht op de grootste hoop. En vrouw? Die zit daar, geen topbjob meer, kan gaan beginnen solliciteren met een prachtig gat in haar cv, werkgevers vinden het altijd leuk als ze thuisblijfmoeders tegenkomen. Had ze de beslissing vroeger niet gemaakt en geen kinderen gekregen, was haar bankrekening en vermogen nu wel een heel pak groter.

Dus ja, zo lang er weinig veranderd en we beide kunnen werken voor onze centen hoef ik geen steun. Maar als de dag ooit komt dat we kinderen hebben, en we beslissen sàmen dat ik degene ben die mijn carrière on hold zet of zelfs tijdelijk stop omdat het beter uitkomt voor ons gezin, dan vind ik het niet gek dat ik daar achteraf niet nog eens driedubbel voor gestraft moet worden. Andersom hetzelfde, als het mijn vriend zou zijn die zijn carrière niet kan uitbouwen omdat hij voor de kinderen gaat zorgen, vind ik het ook niet meer dan normaal om hem achteraf niet zomaar te laten vallen als een koude baksteen.

Dat dus. Je neemt samen die beslissing. Het is dan gek wanneer alleen degene die thuis is gebleven voor de kinderen daar later de consequenties van moet dragen.

Wij hebben drie kinderen en ik ben zwanger van de vierde. Ik ben gestopt met werken en had toen een juridische topbaan. Op het moment dat ik stopte met werken verdienden wij evenveel. Mijn partner heeft een eigen bedrijf dat hij enorm heeft kunnen uitbouwen, mede doordat hij nooit hoeft te kijken naar wanneer hij werkt want er is altijd iemand thuis voor de kinderen dus hij kan op de meest onmogelijke uren werken. Hij heeft de afgelopen jaren dus een flinke vermogens- en inkomensgroei gehad en ik alleen maar een lang gat in mijn cv. En dat vanwege de keuze die wij samen hebben gemaakt. Het is toch vreemd dat ik alleen de consequenties van die keuze zou moeten dragen wanneer wij uit elkaar gaan. Ik blijf nu immers thuis om voor onze kinderen te zorgen. Als wij geen kinderen gehad zouden hebben had ik gewoon gewerkt en carrière kunnen maken.

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:24

Toen we ons eerste huis kochten hebben we een samenlevingscontract laten maken.
Mijn vriend had veel spaargeld (40k) wat hij in het huis stak en mocht het mis lopen dan was hij dat kwijt als we niks op papier zouden zetten.
Het verzoek kwam meer van zijn ouders die hem in bescherming wilden nemen maar ik vond het prima.

Nu hebben we 2 jaar geleden een nieuw huis gekocht in Duitsland en zijn we getrouwd. Nu in gemeenschap van goederen. Ik heb de keuze bij hem gelaten. Ik werk maar parttime en hij verdient bijna 4x zoveel als mij en ik geef ondanks dat het meeste geld uit. Als hij huwelijkse voorwaarden had gewild vond ik dat geen probleem. Maar hij vond dat ik niet zo moest zeuren :')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:32

Brainless schreef:
sflj schreef:

Citaat:
Goof: Ik snap dat ook niet. Maar niet omdat het mijn eer te na zou zijn. Ik snap niet dat als je uit elkaar gaat, je vindt dat je partner nog steeds voor jou moet betalen.

Citaat:
Dan heb je alsnog grote kans dat de rechter anders beslist.
Bij minder inkomen dan je partner heb je wettelijk gezien gewoon recht op partneralimentatie voor een bepaalde periode.

Officieel huwelijk is een zakelijke overeenkomst.
Het liefdeselement is heel romantisch doch de realiteit is dat 2/3 scheidt, in Belgie zelfs meer.
Aangezien vandaag mannen en vrouwen even goed zijn opgeleid, is het gezond verstand hiermee vooraf rekening te houden en het zakelijke ook inderdaad zakelijk te regelen.

Ik ben 16 jaar samen met de moeder van mijn zoon, zonder enige zakelijke overeenkomst.
Zoon is erkend.
Het huis staat 50/50 op naam.
Alle bankrekeningen staan op beider naam.
We dragen beiden gelijkwaardig bij in alles.

We zijn uit liefde bij elkaar en willen de Staat daarbuiten houden. Idem bij onverhoopt uit elkaar gaan. We zijn gelijkwaardig en niet meer uit liefde bij elkaar verandert daar niets aan.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:47

De realiteit is dat één derde van de huwelijken eindigt in echtscheiding: https://www.cbs.nl/nl-nl/faq/specifiek/ ... scheiding-

Zijn er nog veel. Reden genoeg om even goed na te denken of je wel echt volgens het door de staat voorgebakken stramien wil leven, en eventueel scheiden.

Als je het eens bent over 'uit elkaar = op eigen benen' moet je eigenlijk niet eens trouwen, omdat de gemeente bij de ex-partner op de stoep staat voor partneralimentatie als het tot een bijstandsuitkering zou komen. Dat gaat buiten iedere eigen afspraak om.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:56

Klopt HC.
Wij hebben samen gekozen dat ik minder zou gaan werken (en later zelfs gestopt) om voor de kinderen te zorgen.
Was niet zo gepland, ik zou ook redelijk wat blijven werken, maar soms beslist het leven anders.
Mijn man kon toentertijd niet minder gaan werken, had hij graag gedaan, maar was geen optie.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:11

alleen eerste pagina en laatste pagina gelezen.

Ik had dezelfde mening als TS.
Als wij samen zijn zijn wij samen, geen jij, geen ik, alleen ons en wij.

Mijn vriend had een hele andere mening en hoe langer ik daar over na ging denken hoe beter ik hem begreep.

Als wij gaan trouwen, gaan wij trouwen onder huwelijkse voorwaarden.
Waarom? Ik heb een eigen bedrijf en neem straks het bedrijf van mijn ouders over. Ik zou het verschrikkelijk vinden als het bedrijf van mijn ouders voor een gedeelte in handen komt van iemand waar ik niet meer mee samen kan zijn. (in het ergste geval uiteraard).

Maar belangrijker nog: Als ik failliet ga, ga alleen ik failliet. Maar mijn vriend niet. dit houd in dat hij wel moet bijdragen aan de schuldeisers, maar hij kan niet persoonlijke failliet raken door mijn bedrijf.
Dat is een stukje zekerheid wat wij krijgen door niet te gaan trouwen onder gemeenschap van goederen.
En ergens is dat een hele fijne gedachte.

Dus blijft het dan hetzelfde als nu.
Ik heb mijn rekening waar mijn loon op komt, mijn vriend heeft zijn rekening waar zijn loon op komt.
En samen hebben wij een gezamenlijke rekening waar wij iedere week een x bedrag op storten.
En dat geld is van ons :o

Verder zijn wij wel van mening dat mijn geld zijn geld is en vice versa, zelfde als met onze spullen, maar ik kan niet zo maar aan zijn geld komen en hij niet zo maar aan de mijne :o

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:36

Mijn vriend heeft een leuke baan en ambitie om hoger op te komen..
We willen ook graag kinderen.. als die kinderen er straks gaan komen verwacht ik dat ik minder zal gaan werken om voor de kinderen te zorgen en zodat mijn vriend zijn ambities na kan streven..

Dat mijn vriend dan straks hoger op gaat komen, komt dus mede doordat ik minder ga werken voor de kinderen.. en mochten we scheiden dan zal ik hoogstwaarschijnlijk ook de hoofdverzorger van de kinderen blijven..

Ik zou het dan niet fair vinden als ik daar financieel niets van terug zie.. niet omdat ik niet op eigen benen wil staan.. dat is totaal geen probleem, ik ben ook goed opgeleid.. maar wel omdat ik nog steeds de meeste zorg zal hebben voor de kinderen en het goed verdienen mede mogelijk gemaakt is door mij.. ik bedoel als ik niet minder zou gaan werken had hij ook een deel zorg gehad wat ten kosten van zijn hoger opklimmen zou gaan en had ik zelf ook een betere baan gehad omdat ik meer was blijven werken..