Hoe goed ben jij voorbereid op een ramp?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe goed ben jij voorbereid op een ramp?

Ik heb hier nog nooit over nagedacht.
80 (8%)
Ik heb hier wel eens over nagedacht, maar het houdt mij totaal niet bezig.
198 (22%)
Ik denk hier regelmatig over na.
28 (3%)
Ik heb hier wel eens informatie over opgezocht.
34 (3%)
Ik heb hier wel eens over gepraat met anderen.
44 (4%)
Ik weet niet wat ik moet doen als de sirene gaat.
23 (2%)
Ik weet wat ik moet doen als de sirene gaat.
146 (16%)
Zonder kraanwater, stroom en supermarkt kom ik de eerste dag al in de problemen.
73 (8%)
Ik red mij wel een paar dagen zonder kraanwater, stroom en supermarkt.
124 (13%)
Ik red mij minimaal een week zonder kraanwater, stroom en supermarkt.
58 (6%)
Ik vind dat ik voldoende ben voorbereid.
25 (2%)
Ik wil mij beter gaan voorbereiden.
64 (7%)

Totaal aantal stemmen: 897

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:25

Sizzle schreef:
Er liggen hier ook altijd wel dingen in de vriezer, maar dat heeft niets te maken met een ramp.
Echt voedselvoorraden voor een ramp zie ik inderdaad als niet nuttig. In de meeste gevallen moet je dan toch geevacueerd worden.
En wat is precies een ramp eigenlijk?
Stroomuitval zie ik niet als 'ramp'. Gat in de waterleiding is onhandig, maar geen 'ramp'.
Ik vind ramp iets waarbij je doorgaans moet vluchten en je hebben en houden achter moet laten.

Rampen kunnen heel persoonlijk zijn. bv alleen thuis en je wordt goed ziek, dan wil je echt niet de deur uit moeten om te eten/pijnstillers te halen.
Werkeloos worden en nog zeker 4 weken moeten wachten op geld. Dan wil je naast genoeg geld voor je vaste lasten ook wel wat te eten in huis hebben.

Ramp waarbij je je huis uit moet voor langere tijd, dus niet ivm bom uit WOII die geruimd moet worden bv is lang niet het enige risico dat onder de noemer ramp geschoven kan worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:35

Dat is dus een verschillende definitie van ramp.
Ik ben inderdaad wel eens zo ziek geweest dat ik een week het huis niet uit kon en alleenstaand was. Maar uiteindelijk gewoon toch vrienden gevraagd voor een klein boodschapje. Ik ben nu werkeloos en krijg op dit moment door vervelende adminstatieve burocratische problemen al 4 (!!!) maanden geen geld. Gelukkig kunnen we ook dit met spaargeld oplossen.
Ik zie daar dus persoonlijk ook geen ramp in afgezien dat het gewoon ontzettend lastig en vervelend en hooguit zeer stressvol is.
Voor mij zijn rampen: uitbarstende vulkanen, grote overstromingen, oorlogen en gifgassen em alles van die groote. Dingen waarvoor de sirene afgaat zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:40

Sizzle schreef:
Er liggen hier ook altijd wel dingen in de vriezer, maar dat heeft niets te maken met een ramp.
Echt voedselvoorraden voor een ramp zie ik inderdaad als niet nuttig. In de meeste gevallen moet je dan toch geevacueerd worden.
En wat is precies een ramp eigenlijk?
Stroomuitval zie ik niet als 'ramp'. Gat in de waterleiding is onhandig, maar geen 'ramp'.
Ik vind ramp iets waarbij je doorgaans moet vluchten en je hebben en houden achter moet laten.

Er zijn ook rampen waarbij evacueren niet (direct) mogelijk of niet verstandig is. Bijvoorbeeld een uitbraak van een gevaarlijke infectieziekte, grootschalige overstroming/extreem weer, een kernongeval en/of situaties waarbij de wegen verstopt raken waardoor niet iedereen meteen weg kan komen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:46

Uitbraak van een gevaarlijke infectieziekte komt niet van de een op de andere dag, dus dan kun je nog wel wat inslaan indien nodig. Bij overstromingen staat toch heus mijn kelder met voedsel onder water.
En bij een kernongeval.....tja. Dan kun je beter zorgen dat je vast een vooraard chomokuren hebt liggen.

Een ieder moet doen waar hij/zij zich zeker bij voelt. Ik zie persoonlijk gewoon geen nut in het aanleggen van grote voorraden. We hebben in principe altijd wel meel en wat water, dus een broodje is zo gebakken.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 27-08-14 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:47

Ik zet dan gewoon een alu folie hoedje op tegen de straling :j heb daar iig genoeg rollen van liggen :')

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:54

phormicola schreef:
Wij hebben onze enige rookmelder onklaar gemaakt omdat dat kreng tijdens het koken of douchen al af ging. Ik krepeer liever in een vuurzee dan dat ik elke dag een hartaanval krijg van dat onding.

En dat is een questie van handig ophangen ;) In de keuken is vaak geen goed idee... En in sommige gevallen kun je ook een themische melder nemen, die gaat niet af op basis van rook/stoom, maar snelle warmteontwikkeling....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:56

vuurneon schreef:
Ik zet dan gewoon een alu folie hoedje op tegen de straling :j heb daar iig genoeg rollen van liggen :')

_O-

heb je een vouw-patroontje liggen die je even kunt sturen? Ik weet namelijk niet hoe je die moet vouwen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:01

Ik zie een weekje ziek of een dagje geen stroom niet als ramp. Vind dat ook nogal een term om te gebruiken voor zoiets. Ik vind dat normale dingen eigenlijk, hoort bij het leven. Voor mij is iets pas een ramp als het dagelijks leven voor langere tijd echt ontregeld is door bijv oorlog of wekenlang extreme sneeuwval. Meeste rampen zijn ook wel van te voren te zien of te verwachten dus verdere voorbereiding doe ik wel als de dreiging groter wordt.
Magrathea schreef:
Ik snap sommige reacties niet echt... Geen (bescjeoden) voedselvoorraad aanleggen omdat je daar niks aan hebt als er een atoombom valt? Geen extra water hebben want bij een overstroming helpt dat niet?

Er zijn zoveel dingen die echt een kleine moeite zijn en waar je jezelf later misschien dankbaar voor bent, zoals conserven waar je een weekje van kan eten, medicatie en EHBO-benodigdheden, en een paar flessen water. Er zal maar iets gebeuren met de waterleiding, of dat de supermarkten minder goed bevoorraad kunnen worden door weersomstandigheden...

Maar voor mij is wat voedsel in huis (voor paar dagen) en een gevulde ehbo kist gewoon normaal. Dat zie ik niet als voorbereiding op een ramp ofzo. Maar hele voorraden voor wekenlang gaan aanleggen wat je elk half jaar weer moet controleren en deels vervangen en al dat soort dingen, dat gaat mij gewoon te ver. Met wat ik standaard hier in huis heb, red ik het prima een weekje. Vind je het dan nog steeds moeilijk te begrijpen?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:22

Sizzle schreef:
Uitbraak van een gevaarlijke infectieziekte komt niet van de een op de andere dag, dus dan kun je nog wel wat inslaan indien nodig. Bij overstromingen staat toch heus mijn kelder met voedsel onder water.
En bij een kernongeval.....tja. Dan kun je beter zorgen dat je vast een vooraard chomokuren hebt liggen.

Een ieder moet doen waar hij/zij zich zeker bij voelt. Ik zie persoonlijk gewoon geen nut in het aanleggen van grote voorraden. We hebben in principe altijd wel meel en wat water, dus een broodje is zo gebakken.

Via de lucht en van mens op mens kan iets stiekem toch wel heel erg snel verspreiden, zeker als men nog niet op de hoogte is van een uitbraak, of nog erger, een aanval.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 15:36

Wat mij betreft hanteren we een ruime definitie van het begrip 'ramp', dat had ik tenminste wel in gedachten toen ik dit topic startte. Ik begrijp dat niet iedereen bij een ramp ook aan een stroomstoring of een huisbrand denkt, maar naar mijn idee passen dat soort gebeurtenissen prima binnen dit topic en levert het ook waardevolle tips op. Als het aan mij ligt houden we het dus breed en kan het gaan over allerlei gebeurtenissen die je niet kunt voorzien en die tot gevolg kunnen hebben dat je niet meer zelf in je basisbehoeftes kunt voorzien. Voor sommige van deze gebeurtenissen geldt dat je iets kunt doen om de kans dat het gebeurt te verkleinen, terwijl je op andere totaal geen invloed hebt, maar misschien wel voorbereidingen kunt treffen zodat je de gevolgen kunt beperken. Volgens mij past dat prima allemaal in één topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:05

Sizzle schreef:

Maar hoe zie jij een infectieziekte aankomen? Vorige week zijn er in Duitsland nog 600 mensen in quarantaine geplaatst wegens Ebola. Die waren op dat moment op hun werk, op een arbeidsbureau. Maar waren ze 'savonds thuis geweest, dan had men echt niet gezegd:"Jij en je huisgenoten mogen niet meer de deur uit, want je zou ebola kunnen hebben. Maar doe eerst nog even boodschappen, want het kan wel even duren...." 8)7

Nu heb ik ook geen speciale noodvoorraad. Maar wel genoeg conserven in huis om het een paar dagen uit te kunnen houden. Rampje zou wel goed zijn wat dat betreft. Komt die voorraadkast ook eens leeg... :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:54

Sizzle schreef:
vuurneon schreef:

_O-

heb je een vouw-patroontje liggen die je even kunt sturen? Ik weet namelijk niet hoe je die moet vouwen.

Om een vergiet heen, dan heb je dubbele bescherming :j

aikon

Re: Hoe goed ben jij voorbereid op een ramp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 18:38

Moet je wel een metalen vergiet nemen, bij een plastiek vergiet werkt dat niet echt :n

Met dat ebola gebeuren is heel triest, men weet geloof ik nog niet hoe ver en veel het verspreid is. Dan ben je wel de pisang.

Ik ben een van de mensen die graag naar rampen films/series kijkt. Ik vraag me zelf dan af "wat zou ik doen? " Al zijn er genoeg die kant nog wal raken om maar enigszins in de buurt te komen van de werkelijkheid, maar ok.
De BBC serie Survivors speelt zich af na een zeer besmettelijke "griep" virus die zo'n beetje 95 % van de mensheid omzeep helpt. Klinkt erg SF achtig, maar er zijn virussen ontwikkeld die daar wel bij in de buurt komen. Als die uit een lab. "ontsnappen" zijn we het bokje. Voor degene die het overleven wacht een zware taak om alles weer op te bouwen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 18:44

safina schreef:
Maar hoe zie jij een infectieziekte aankomen? Vorige week zijn er in Duitsland nog 600 mensen in quarantaine geplaatst wegens Ebola. Die waren op dat moment op hun werk, op een arbeidsbureau. Maar waren ze 'savonds thuis geweest, dan had men echt niet gezegd:"Jij en je huisgenoten mogen niet meer de deur uit, want je zou ebola kunnen hebben. Maar doe eerst nog even boodschappen, want het kan wel even duren...." 8)7

Een normale epidemie of pandemie verspreidt zich langzaam en zeker. Een quarantaine plaatsing door tropische ziekten zijn zeer uitzonderlijk en bovendien zeker niet verstoten van zorg (juist niet). Dan laten ze je echt niet met een groot slot en een rood kruis op de deur thuis verhongeren :')

Een biologische oorlog zou heel snel kunnen gaan, maar als ze het dan goed doen dan ben je in principe binnen een dag of 3 wel dood, dus hoef je ook geen gigantische voorrraden te hebben.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 18:57

Bij een kleine, lokale ramp red ik me heus wel. Ik heb twee supermarkten, een apotheek en een drogist naast de deur, we hebben altijd wel wát voorraad aan eten/drinken in huis, we hebben een fatsoenlijke EHBO-koffer, en anders kan ik ook nog naar m'n ouders. In het ergste geval baal ik omdat ik hondsberoerd naar de winkel moet, of omdat ik honger heb. Nou, boe hoe. Bij een grote ramp zijn voorraden in mijn ogen tamelijk zinloos. Bij een nucleaire ramp of gif (gas of in het grondwater) heb jebijvoorbeeld niks aan je moestuin - sterker nog, tenzij je een bunker bezit ben je sowieso redelijk kansloos in zo'n scenario. Oorlog is veel te onvoorspelbaar om je op voor te bereiden, bij veel andere rampen kan je niet eens in je huis blijven omdat je geëvacueerd wordt of omdat je niet in staat bent het te verdedigen tegen plunderaars. En een ernstige ziekte-uitbraak komt niet opzetten van de ene op de andere dag, dus daar kan je ruim op tijd voorbereidingen voor treffen.

Wat me wél nuttig lijkt zijn overlevingsvaardigheden. Vuur maken, water zuiveren, zelfverdediging, kennis van eetbare planten, jagen, enzovoorts. Ik denk dat je daar uiteindelijk nog 't meest aan hebt, want je moet wel uitzonderlijke voorraden hebben om daar echt lang van te kunnen profiteren. En dan moet je, bij een acute ramp, ook nog maar eens thuis zijn als het gebeurt. Voor hetzelfde geldt ben je op je werk, of op stal, of bij vrienden, en kan je niet eens meer naar je huis.