Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Moschino schreef:Wat ik niet snap is dat je je moet verantwoorden voor je keuze. Je eet iets wel of niet omdat het je een bepaald gevoel geeft. Ik eet geen vlees en ook geen vis. Maar ik eet wel kaas, en dat haal ik bij de AH dus daar zit stremsel in. En ook heb ik een leren hoofdstel. Ik voel me daar prima bij.
Ik eet geen vlees en geen vis omdat het voor mij niet goed voelt. Mensen die wel vis eten hebben daar blijkbaar een ander gevoel bij, of lusten geen vlees maar wel vis, of eten wel vis maar geen vlees vanwege geloofsovertuiging.
Zoolgangster schreef:Moschino schreef:Wat ik niet snap is dat je je moet verantwoorden voor je keuze. Je eet iets wel of niet omdat het je een bepaald gevoel geeft. Ik eet geen vlees en ook geen vis. Maar ik eet wel kaas, en dat haal ik bij de AH dus daar zit stremsel in. En ook heb ik een leren hoofdstel. Ik voel me daar prima bij.
Ik eet geen vlees en geen vis omdat het voor mij niet goed voelt. Mensen die wel vis eten hebben daar blijkbaar een ander gevoel bij, of lusten geen vlees maar wel vis, of eten wel vis maar geen vlees vanwege geloofsovertuiging.
Weet je waarom dat is? Omdat het vaak omgekeerd is begonnen: dat de vleeseter door de vegetariër/veganist ter verantwoording geroepen wordt...
Dat krijg je vooral met vegetariërs die "het licht" hebben gezien en van de weeromstuit doorgeslagen zijn. Vandaar dat veel vleeseters zich daar tegen gewapend hebben door de vegetariërs op inconsequente zaken te wijzen in hun leefpatroon.
Overigens schijnt het stremsel van AH kaas vegetarisch te zijn.
Tot in hoeverre biologisch eten ook echt biologisch en mishandeling-vrij is zal ik wel nooit weten. Er wordt zoveel gekloot met vlees en dieren tegenwordig. Erg jammer vindt ik dat.Cassidy schreef:Als je wel vis eet, hoe zeker ben je dat je een wild gevangen vis eet?
Er is heel veel kweekvis te koop. Wil je niet bang maken maar als jij niet weet waar je vis vandaan komt en vegetarier bent omdat je het zielig vindt voor de dieren die dood moeten zonder dat je weet waar dat vlees vandaan komt, heb ik niet zo'n hoge pet van je op en kun je net zo goed vlees gaan eten.
Heb je je al een keer verdiept in de vangmethodes van Tonijn?
Olympia96 schreef:Zoals gezegd, ik doe liever iets, dan niets. Dus geen vlees en af en toe vis.
Dat neemt niet weg dat ik nooit, maar dan ook nooit, vlees klaar maak voor mijn vriend. Ik verbied het -natuurlijk- niet, maar vertik het om vlees te kopen en te koken. In de 5,5 jaar dat we samen zijn heeft hij thuis nooit meer vlees gegeten(want hij kookt niet graag).
Overigens verbaas ik me ook altijd over de volgende opmerkingen: "HUH??? Ben jij vegetariër?? Maar je bent helemaal niet achterlijk dun!"
Of: "maar waarom eet je dan wel vleesvervangers? Dan vind je vlees dus wel lekker?!"
Pffff. So what! Alsof dat het púnt is!
) en tonijn) heb ik dat niet. Voor het gemak noem ik mezelf vegetariër, dan is het voor iedereen het duidelijkst dat je mij geen plezier doet met vlees én vis. Want garnalen enzo... Bluuhhh
Dat is echt teveel beestje naar mijn idee
Kuggur schreef:NikkiTazz schreef:Zat laatst toch te lezen op ad.nl dat iedereen noodgedwongen vegetarier moet worden in 2050... Mooi!
Als je eens na denkt over de redenen voor dat doemscenario zou je dat niet zo "mooi" vinden vermoed ik...
no--a schreef:NikkiTazz schreef:Ik zelf ben 14/15 jaar vegatier.
Heb altijd gezegt "als iedereen biologisch vlees eet durf ik die stap misschien weer te zetten"
Tot ik vorige week hoorde, dat met biologisch vlees, de dieren niet worden behandeld als ze ziek zijn.
Dit mag niet.
Wat wij allen moeten doen is; gewoon wat meer betalen voor een goed stuk vlees! Alleen op deze manier is een beter welzijn voor de beesten mogelijk.
Vleeseters willen het vaak allemaal zo goedkoop mogelijk, tja daar krijg je geen goed welzijn voor de dieren mee.
Ik blijf lekker levenslang vegetarier. Zat laatst toch te lezen op ad.nl dat iedereen noodgedwongen vegetarier moet worden in 2050... Mooi!
Mag ik vragen uit welke bron je dat eerste vernomen hebt, en wat deze bron precies inhield? Ik vind het namelijk nogal een bewering, die zeker niet (volledig) waar is, dus ben erg benieuwd wat de bron verder precies inhield.
Over hetgeen in het AD stond; ik kan het artikel op de site helaas niet vinden, maar ik vraag me af wat zij hierbij als bron hebben gebruikt. Dat we het met de huidige vleesconsumptie en verwachte populatiegroei niet zullen redden, dat staat vast. Maar om daar gelijk als conclusie uit te trekken dat we dan de hele wereldbevolking in 2050 daarom noodgedwongen vegetariër zal zijn, lijkt mij erg overhaast. Ben erg benieuwd naar het artikel overigens.
@Kaus: Ik heb het filmpje gekeken vanaf de tijd die je aangaf. Hij geeft inderdaad aardig stof tot nadenken met name over de hoeveelheid eiwit die we binnen krijgen op een dag.
Het laatste wat ik echter vernomen heb is dat bijvoorbeeld vitamine B12 alleen in dierlijke producten zit. Ik weet niet of B12 in supplementvorm voldoende wordt opgenomen? Maar dit soort zaken zijn wel dingen die belangrijk zijn om in je achterhoofd te houden wanneer je over wilt gaan op een volledig veganistisch dieet. Ook begint hij bijvoorbeeld over de stijging in het aantal kankerpatiënten, terwijl bij mijn weten nog niet direct bewezen is dat dit puur door het eten van verkeerd voedsel komt. Dat de mens steeds ouder wordt, en gewoontes zoals roken spelen daar een grote rol in, terwijl hij het bijna over laat komen alsof het allemaal de schuld is van verkeerd (dierlijk) voedsel. Denk dat het al met al een aardig stuk is om je aan het denken te zetten en misschien leidt tot een verantwoorder dieet. Maar sommige dingen zou ik niet direct aannemen. Mocht iemand bovenstaande punten kunnen weerleggen, en me van recentere info kunnen voorzien dan graag
. Maar probeer wel dingen te hergebruiken, zo heb ik laatst van een oude stijgbeugelriem een keelriem voor een halster gemaakt.ThreeFingers schreef:Veel niet vleeseters die ik ken, komen met een heel pleidooi, waarom ze geen vlees eten. Want is zo vreselijk zielig, transporten...slachthuizen, noem maar op.
En dan dragen ze wel leren schoenen, jassen enz.
Dan denk ik als je dan zooo fanatiek erop tegen bent draag dan ook geen leer...

Citaat:Pas op!
Vis in vruchtensapjes, rund in chips en luizenwax om appels te laten glanzen - in veel producten zitten dieren verstopt! In de producten op het plaatje zit varken.
[ Afbeelding ]
Lees meer op VK.nl:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Bin ... ctie.dhtml
) Paard heb ik nooit gegeten.Olympia96 schreef:Of: "maar waarom eet je dan wel vleesvervangers? Dan vind je vlees dus wel lekker?!"
Pffff. So what! Alsof dat het púnt is!
En op de bbq gooi ik vega-hamburgers. Maar dat is allemaal taboe ofzo. ThreeFingers schreef:Vlees eten is ook een oeroude gewoonte...het word met de paplepel ingeven we weten vaak niet beter...
Leer is eigenlijk het zelfde als bont, alleen de haren zijn weg.
En ik denk dat als alles wat nu leer is van bont zou zijn, daar ook een grote groep mensen daarop tegen zou zijn.
Maar ook hier, het is ons vreemd..stel je voor een zadel van baby zeehondjes...
minikatje schreef:ThreeFingers schreef:Vlees eten is ook een oeroude gewoonte...het word met de paplepel ingeven we weten vaak niet beter...
Leer is eigenlijk het zelfde als bont, alleen de haren zijn weg.
En ik denk dat als alles wat nu leer is van bont zou zijn, daar ook een grote groep mensen daarop tegen zou zijn.
Maar ook hier, het is ons vreemd..stel je voor een zadel van baby zeehondjes...
Ik heb wel een bevervelletje op de bank liggen.
Van de rommelmarkt meegenomen samen met wat konijnelapjes, werd anders weggegooid.