Vegetariër, maar wel vis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 17:36

Nah ook scampi's zouden vervuild zijn.

Maar nee, ik eet sowieso niet veel vlees en vis dus mij boeit t niet, alleen is dat de enige reden die IK me zou kunnen indenken.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 17:48

Ik eet liever geen vlees maar eet wel vis. Ik vind vlees niet lekker en bij het idee een lijk te eten hoef ik het niet meer. Met vis heb ik dat ook maar vlees vind ik ook echt niet lekker en vis wel. raar ik weet het. ik noem mezelf geen vegetariër overigens.

vuurneon

Re: Vegetariër, maar wel vis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 17:53

Ik eet bijna alles zolang het niet meer de vorm heeft van een dier :')
Zo lekker hypocriet hahaha, varken aan het spit weiger ik te eten, maar een karbonade eet ik zo op. Vis in de originele vorm doet mij gruwelen en weiger ik te eten, maar een stukje visfilet, heerlijk

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 18:12

Moschino schreef:
Wat ik niet snap is dat je je moet verantwoorden voor je keuze. Je eet iets wel of niet omdat het je een bepaald gevoel geeft. Ik eet geen vlees en ook geen vis. Maar ik eet wel kaas, en dat haal ik bij de AH dus daar zit stremsel in. En ook heb ik een leren hoofdstel. Ik voel me daar prima bij.
Ik eet geen vlees en geen vis omdat het voor mij niet goed voelt. Mensen die wel vis eten hebben daar blijkbaar een ander gevoel bij, of lusten geen vlees maar wel vis, of eten wel vis maar geen vlees vanwege geloofsovertuiging.

Weet je waarom dat is? Omdat het vaak omgekeerd is begonnen: dat de vleeseter door de vegetariër/veganist ter verantwoording geroepen wordt...
Dat krijg je vooral met vegetariërs die "het licht" hebben gezien en van de weeromstuit doorgeslagen zijn. Vandaar dat veel vleeseters zich daar tegen gewapend hebben door de vegetariërs op inconsequente zaken te wijzen in hun leefpatroon.

Overigens schijnt het stremsel van AH kaas vegetarisch te zijn. :Y)

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 22:53

Zoolgangster schreef:
Moschino schreef:
Wat ik niet snap is dat je je moet verantwoorden voor je keuze. Je eet iets wel of niet omdat het je een bepaald gevoel geeft. Ik eet geen vlees en ook geen vis. Maar ik eet wel kaas, en dat haal ik bij de AH dus daar zit stremsel in. En ook heb ik een leren hoofdstel. Ik voel me daar prima bij.
Ik eet geen vlees en geen vis omdat het voor mij niet goed voelt. Mensen die wel vis eten hebben daar blijkbaar een ander gevoel bij, of lusten geen vlees maar wel vis, of eten wel vis maar geen vlees vanwege geloofsovertuiging.

Weet je waarom dat is? Omdat het vaak omgekeerd is begonnen: dat de vleeseter door de vegetariër/veganist ter verantwoording geroepen wordt...
Dat krijg je vooral met vegetariërs die "het licht" hebben gezien en van de weeromstuit doorgeslagen zijn. Vandaar dat veel vleeseters zich daar tegen gewapend hebben door de vegetariërs op inconsequente zaken te wijzen in hun leefpatroon.

Overigens schijnt het stremsel van AH kaas vegetarisch te zijn. :Y)

Ik vind het in dit topic niet over verantwoorden gaan...
er wordt om een mening gevraagd.

als je je mening niet wil delen ga je niet reageren in dit topic en hoef je je dus niet te verantwoorden.

Wat wel erg vervelend is zijn de negatieve tonen die je snel creeerd in een weerwoord of reactie op een ander waar je het niet mee eens bent. ik denk dat veel bokkers daar nog het een en ander van kunnen bij spijkeren :Y)

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 23:04

Ik eet wel vlees en vis maar zo veel mogelijk biologisch. Ook zuivelproducten, eieren etc koop ik liever biologisch. Ik ben tegen dierenmishandeling maar ik houd heel erg van zowel vlees als vis + dat ik geloof dat je vlees/vis en de proteïnen die erin zitten echt nodig hebt om goed en gezond te kunnen leven. Ik ben wel omnivoor en dat zal wel niks voor niks zijn :) Tot in hoeverre biologisch eten ook echt biologisch en mishandeling-vrij is zal ik wel nooit weten. Er wordt zoveel gekloot met vlees en dieren tegenwordig. Erg jammer vindt ik dat.

In een groepsvakantie reis zat een meisje dat vegetariër was maar van haar ouders wel vis MOEST eten om zich goed te blijven ontwikkelen. Na haar 18e hebben haar ouders daar niks meer over te zeggen en wil ze ook stoppen met het eten van vis. Eigenlijk vindt ze vis ook niet fijn om te eten, maar ze moet. Ik denk ook wel dat het terecht is van haar ouders om dit te zeggen vanwege de reden die hierboven staat.

Salou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 23:11

Cassidy schreef:
Als je wel vis eet, hoe zeker ben je dat je een wild gevangen vis eet?
Er is heel veel kweekvis te koop. Wil je niet bang maken maar als jij niet weet waar je vis vandaan komt en vegetarier bent omdat je het zielig vindt voor de dieren die dood moeten zonder dat je weet waar dat vlees vandaan komt, heb ik niet zo'n hoge pet van je op en kun je net zo goed vlees gaan eten.

Heb je je al een keer verdiept in de vangmethodes van Tonijn?

Ik ben het helemaal met je eens hoor, het is heel moeilijk om herkomst van vis te achterhalen. Echter vind ik niet dat je dan net zo goed ook vlees kan gaan eten. Alle kleine beetjes helpen en in mijn ogen is ieder persoon die de bio industrie niet support er een.

Sowieso zou het zoveel uitmaken als iedereen één dag per week minder vlees zou eten. Ik ben dan ook vegetariër omdat het beter is voor het milieu en omdat ik niet achter de manier sta waarop dieren bestemd voor vlees worden gehouden.
Maar veel mensen denken zo, ik alleen kan geen verschil maken, of een dag per week heeft geen invloed, of als ik vis eet kan ik net zo goed vlees eten. Maar samen kunnen we zo veel verschil maken. Wat m'n punt is; alle kleine beetjes helpen: al eet je geen vlees maar wel vis, ook dan doe je goede dingen, zoals bijdragen aan minder belasting voor het milieu.

Een beetje off-topic wellicht en ook zeker geen aanval tegen jou want kan me verder in je tekst vinden. Wil alleen zeggen dat je ook met kleine bijdrages in mijn ogen goede dingen kan supporten.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 23:35

Zoals gezegd, ik doe liever iets, dan niets. Dus geen vlees en af en toe vis.

Dat neemt niet weg dat ik nooit, maar dan ook nooit, vlees klaar maak voor mijn vriend. Ik verbied het -natuurlijk- niet, maar vertik het om vlees te kopen en te koken. In de 5,5 jaar dat we samen zijn heeft hij thuis nooit meer vlees gegeten(want hij kookt niet graag).

Overigens verbaas ik me ook altijd over de volgende opmerkingen: "HUH??? Ben jij vegetariër?? Maar je bent helemaal niet achterlijk dun!" :D
Of: "maar waarom eet je dan wel vleesvervangers? Dan vind je vlees dus wel lekker?!"

Pffff. So what! Alsof dat het púnt is!

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 23:49

Olympia96 schreef:
Zoals gezegd, ik doe liever iets, dan niets. Dus geen vlees en af en toe vis.

Dat neemt niet weg dat ik nooit, maar dan ook nooit, vlees klaar maak voor mijn vriend. Ik verbied het -natuurlijk- niet, maar vertik het om vlees te kopen en te koken. In de 5,5 jaar dat we samen zijn heeft hij thuis nooit meer vlees gegeten(want hij kookt niet graag).

Overigens verbaas ik me ook altijd over de volgende opmerkingen: "HUH??? Ben jij vegetariër?? Maar je bent helemaal niet achterlijk dun!" :D
Of: "maar waarom eet je dan wel vleesvervangers? Dan vind je vlees dus wel lekker?!"

Dit is echt even een wtf-momentje...

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 07:07

Mijn vader eet wel vis en geen vlees.
Hij heeft zijn vis zelf gevangen en weet dus zeker dat het wild is en dat het zo min mogelijk heeft geleden.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 08:42

Ik eet geen vlees en af en toe wel vis. Ik vind vlees namelijk absoluut niet lekker, hoe het ook is klaargemaakt en in welke vorm dan ook. Het proeft gewoon dood. Bij vis (ik lust zalm (maar dan alleen klaargemaakt door mams :+ ) en tonijn) heb ik dat niet. Voor het gemak noem ik mezelf vegetariër, dan is het voor iedereen het duidelijkst dat je mij geen plezier doet met vlees én vis. Want garnalen enzo... Bluuhhh %) Dat is echt teveel beestje naar mijn idee :')

Overigens heb ik wel leren schoenen, leren zadel etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 08:43

Kuggur schreef:
NikkiTazz schreef:
Zat laatst toch te lezen op ad.nl dat iedereen noodgedwongen vegetarier moet worden in 2050... Mooi!

Als je eens na denkt over de redenen voor dat doemscenario zou je dat niet zo "mooi" vinden vermoed ik...

Zeker wel, te weinig water....

Mooi, reden om eerder te stoppen met vlees eten zodat het misschien nog te redden valt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 08:46

no--a schreef:
NikkiTazz schreef:
Ik zelf ben 14/15 jaar vegatier.
Heb altijd gezegt "als iedereen biologisch vlees eet durf ik die stap misschien weer te zetten"

Tot ik vorige week hoorde, dat met biologisch vlees, de dieren niet worden behandeld als ze ziek zijn.
Dit mag niet.
Wat wij allen moeten doen is; gewoon wat meer betalen voor een goed stuk vlees! Alleen op deze manier is een beter welzijn voor de beesten mogelijk.

Vleeseters willen het vaak allemaal zo goedkoop mogelijk, tja daar krijg je geen goed welzijn voor de dieren mee.

Ik blijf lekker levenslang vegetarier. Zat laatst toch te lezen op ad.nl dat iedereen noodgedwongen vegetarier moet worden in 2050... Mooi!

Mag ik vragen uit welke bron je dat eerste vernomen hebt, en wat deze bron precies inhield? Ik vind het namelijk nogal een bewering, die zeker niet (volledig) waar is, dus ben erg benieuwd wat de bron verder precies inhield.

Over hetgeen in het AD stond; ik kan het artikel op de site helaas niet vinden, maar ik vraag me af wat zij hierbij als bron hebben gebruikt. Dat we het met de huidige vleesconsumptie en verwachte populatiegroei niet zullen redden, dat staat vast. Maar om daar gelijk als conclusie uit te trekken dat we dan de hele wereldbevolking in 2050 daarom noodgedwongen vegetariër zal zijn, lijkt mij erg overhaast. Ben erg benieuwd naar het artikel overigens.

@Kaus: Ik heb het filmpje gekeken vanaf de tijd die je aangaf. Hij geeft inderdaad aardig stof tot nadenken met name over de hoeveelheid eiwit die we binnen krijgen op een dag.
Het laatste wat ik echter vernomen heb is dat bijvoorbeeld vitamine B12 alleen in dierlijke producten zit. Ik weet niet of B12 in supplementvorm voldoende wordt opgenomen? Maar dit soort zaken zijn wel dingen die belangrijk zijn om in je achterhoofd te houden wanneer je over wilt gaan op een volledig veganistisch dieet. Ook begint hij bijvoorbeeld over de stijging in het aantal kankerpatiënten, terwijl bij mijn weten nog niet direct bewezen is dat dit puur door het eten van verkeerd voedsel komt. Dat de mens steeds ouder wordt, en gewoontes zoals roken spelen daar een grote rol in, terwijl hij het bijna over laat komen alsof het allemaal de schuld is van verkeerd (dierlijk) voedsel. Denk dat het al met al een aardig stuk is om je aan het denken te zetten en misschien leidt tot een verantwoorder dieet. Maar sommige dingen zou ik niet direct aannemen. Mocht iemand bovenstaande punten kunnen weerleggen, en me van recentere info kunnen voorzien dan graag ;)

Op ad.nl kan ik het ook niet meer vinden, maar ik heb hier een soort gelijk artikel:
http://www.hln.be/hln/nl/39/Lekker-Eten ... 2050.dhtml

Over het biologische vlees, mijn bron: de boeren die nu biologisch boeren!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 09:25

Ik eet alles. Vlees, vis, paard, whatever. Ik heb ook lederen tuig, schoenen, riemen en jassen. Maar dan wel bewust. We eten minstens twee keer/ week vegetarisch, en minstens één x vis. Melkproducten gebruik ik niet, enkel soya. Dit om gezondheidsredenen. Ik geloof namelijk dat teveel vlees en zuivel ongezond is. Maar besef wel dat het dikwijls meer vervuilend is om pakweg een synthetisch zadel te maken dan een lederen, ook al is er stricto sensu geen beest voor doodgemaakt. En door de vervuiling sterven er ook steeds meer dieren (en mensen).

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 10:35

Ik ben ongeveer een jaar geleden gestopt met het eten van vlees, maar vis eet ik nog wel. Ben met vlees eten gestopt vanwege het feit dat ik een zeer gevoelige maag en darmen heb en ik wilde uit proberen of ik me beter voelde zonder het eten van vlees. Dit vanwege alles wat er extra inzit wat niet onder vlees gerekend wordt zoals medicijnen ect. En het hielp, dus ben ik zo door gegaan. Vis is minder vervuild, of ik heb er gewoon minder last van. Nu moet ik zeggen dat ik al een lange tijd met het idee liep om te stoppen met vlees, ook vanwege het feit dat ik de manier waarop die dieren gehouden, geslacht ect worden gewoon vreselijk vind. Daarnaast kan je van het voer dat naar de vleesdieren gaat meer mensen eten geven dan van het vlees wat ervan af komt. Ik merk de laatste tijd ook dat ik steeds minder vis eet, dus misschien dat ik daar in de loop van tijd ook mee stop.

Koemelk en kaas kan ik ook niet tegen dus dat eet ik ook niet, yoghurt wel en uitloop eieren ook. Later neem ik, als het kan, een paar fruitbomen, een moestuin en kippen. Maar dat zit er nu nog niet in.

Ik probeer steeds natuurlijker te eten, laat zoveel mogelijk E nummer staan en probeer te minderen met suiker.

Thuis eet iedereen vlees en dat moeten ze zelf weten (ik heb het immers ook 22 jaar gegeten), maar voor mijzelf en mijn lijf voelt het niet eten van vlees beter.

Een leer gebruikt ik uiteraard ook, ik ben zadelmaker :Y) . Maar probeer wel dingen te hergebruiken, zo heb ik laatst van een oude stijgbeugelriem een keelriem voor een halster gemaakt.

Overigens krijg ik ook vaak reacties van 'oh omdat je het zielig vind?' en als ik dan zeg dat het vooral vanwege gezondheidsredenen is reageren ze weer heel normaal. Vind dat dat niet uit moet maken, laat iedereen lekker in zijn waarden. Heb van het weekend 2 bbq's dus daar zal ik ook nog wel het een en ander horen, ben benieuwd..

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 11:04

ThreeFingers schreef:
Veel niet vleeseters die ik ken, komen met een heel pleidooi, waarom ze geen vlees eten. Want is zo vreselijk zielig, transporten...slachthuizen, noem maar op.
En dan dragen ze wel leren schoenen, jassen enz.
Dan denk ik als je dan zooo fanatiek erop tegen bent draag dan ook geen leer...

Geldt dit alleen voor de vega's die jij kent of voor alle vega's?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 11:11

alsof iedere vegetariër vegetariër is omdat het "zielig voor de beestjes" is :?
ook al zo een vage misvatting, ik heb een jaar of tien strict vegetarisch gegeten , puur uit gezondheidsoverweging, in de tussentijd werkte ik op een varkensslachterij en heeft mijn aanwezigheid aldaar 10duizenden varkens het leven gekost ( ik stond op stal/bij de "verdoving" )
dus als iemand geen vlees eet en wel vis, of geen van beide, of wel vlees en geen vis , of veganistisch leeft maar wel leren schoenen draagt kan dat verschillende redenen hebben en hoeft dat geen fluit met inconsequent zijn of hypocrisie te maken hebben .

ja ik heb er ook een handje van een bepaald type vegetariër naar een veganistisch leven te helpen , maar dat zijn voornamelijk de vega's die last hebben van het "holier than thou" syndroom en permanent een preekstoel aan hun gat hebben zitten, verder moet toch iedereen lekker zelf uit maken wel beest ze wel of niet eten en vanuit welke overwegingen dat is ?
de"mensen zijn alleseters en iedere vegetariër zullen we afzeiken" vleesetende medemens is trouwens net zo bloed irritant als als de vegetariër met een preekstoel aan hun bips geplakt.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 11:16

Ik ben een grote dierenliefhebber maar eet gewoon alle soorten vlees. Ik ken ook mensen die alleen vis eten en ik snap best dat je dit minder zielig kunt vinden. Ik vind het ook erger om te zien dat een kalfje dood ligt te gaan dan dat er een vis op het droge ligt bijvoorbeeld. Het is misschien hypocriet maar ik snap de gedachtegang erachter best.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 19:11

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 20:38

Vlees eten is ook een oeroude gewoonte...het word met de paplepel ingeven we weten vaak niet beter...

Leer is eigenlijk het zelfde als bont, alleen de haren zijn weg.

En ik denk dat als alles wat nu leer is van bont zou zijn, daar ook een grote groep mensen daarop tegen zou zijn.

Maar ook hier, het is ons vreemd..stel je voor een zadel van baby zeehondjes...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 20:54

ThreeFingers schreef:

Hm, ik heb wel eens een baby zeehondje gegeten, smaakt een beetje naar vis...
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 13-08-14 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 20:54

Ik ben bijna 10 jaar vegetariër en eet ook geen vis omdat het ook dieren zijn (toch? :+ ) Paard heb ik nooit gegeten.
Als je wel vis eet omdat die toch eerst vrij rond kunnen zwemmen, kan je net zo goed biologisch vlees eten.

Mensen vinden het trouwens vaak raar: 'alsof een vegetariër meer of minder zoveel uitmaakt' maar ik voel mij er gewoon niet prettig bij om vlees en vis te eten. En op kip na lust ik ook bijna geen vlees, qua vis lust ik alleen kibbeling dus dat kan ik best missen.

Ik heb wel een leren hoofdstel, zadel enz maar toch voel ik mij daar gewoon goed bij.

Moschino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 21:21

Olympia96 schreef:

Ja, dat is ook echt een stomme opmerking. Ik kan kroketten wel echt missen, ik vind dat wel heerlijk ruiken. En ik weet ook nog wel dat het heerlijk smaakt. Vooral een Van Dobben kroket. En bij tijd en wijle sta ik verlekkerd bij de Mac naar een hamburger te kijken. :~ En op de bbq gooi ik vega-hamburgers. Maar dat is allemaal taboe ofzo.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 22:39

ThreeFingers schreef:
Vlees eten is ook een oeroude gewoonte...het word met de paplepel ingeven we weten vaak niet beter...

En ik denk dat als alles wat nu leer is van bont zou zijn, daar ook een grote groep mensen daarop tegen zou zijn.

Ik heb wel een bevervelletje op de bank liggen.
Van de rommelmarkt meegenomen samen met wat konijnelapjes, werd anders weggegooid.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 22:48

minikatje schreef:
ThreeFingers schreef:

Ik heb wel een bevervelletje op de bank liggen.
Van de rommelmarkt meegenomen samen met wat konijnelapjes, werd anders weggegooid.

Vroeger hadden de mensen ook nog wel eens een koeienvel op de vloer liggen, of zo'n poef achtig krukje met ik dacht geitenvel...

Als je dan weer bv naar een doku kijkt en de eskimo's lopen allemaal in bont...is dat eigenlijk weer heel normaal...

Dus het heeft ook allemaal met opvoeding en cultuur te maken.