Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Vjestagirl schreef:Zodra jij zelf zou geloven/weten dat het placebo effect is werkt het niet meer, dus het is prima dat je dat geloofd. Alleen dat het voor jou werkt maakt het nog niet aangetoond werkzaam.
Sterretje90 schreef:Ik vind het opvallend dat Goeroe voorstelt om te gaan experimenteren en dat dat door degenen die wel in de werking van stenen geloven massaal wordt afgewezen. "Geen interesse." Jammer, want op die manier kom je nooit tot een conclusie. Hebben degenen die haar voorstel niet zien zitten, misschien een alternatief voorstel? Lijkt me interessant om hier nou eens een leuk onderzoekje aan te wijden. Op welke manier dan ook, als 't maar wetenschappelijk correct is.

Qimm schreef:

. Lynnepinny schreef:Qimm schreef:
HAHAHA, gemenerd! De Speld, die krant is (letterlijk) gemaakt voor onzin.
Maargoed. Ik wil er wel in geloven, maar ben gewoon nog vrij terughoudend in die wereld. Al langer dan een jaar draag ik nu een tijgeroog steen om m'n nek, maar ik heb nog niet verscheel gemerkt of zo. Iemand een idee wat deze steen in het algemeen "doet"? Ben wel benieuwd of dit ook werkelijk klopt dan.
Cassidy schreef:@goeroe, ik mis de verbinding tussen het maken van horoscopen en energiewerk met stenen of op andere manieren. Wat is de reden dat jij dat allemaal op een hoop veegt?
Dat deze (en nog vele andere) dingen met elkaar in verband worden gebracht begrijp ik overigens wel, aangezien ze allemaal vallen in de categorie van zaken waar sommige mensen in geloven terwijl daar geen enkele verstandelijke aanleiding toe is. Daarbij worden claims gemaakt ten aanzien van een bepaalde werking van iets, terwijl die werking tot dusver niet wetenschappelijk aangetoond kon worden, terwijl dat vaak wel uitvoerig geprobeerd is. Het enige meetbare effect is dat mensen die deze wijsheden en alles wat erbij komt kijken produceren rijker worden, terwijl de mensen die van hun diensten gebruikmaken armer worden. Gelukkig blijft het daar meestal bij, al zijn er ook voorbeelden bekend waarbij mensen hun geloof in dergelijke 'alternatieve' zaken waarschijnlijk met een veel hogere prijs hebben moeten bekopen. Het lijkt mij aannemelijk dat mensen die gevoelig/ontwikkeld/goedgelovig genoeg zijn om in het ene te geloven ook sneller in andere zaken geloven waar geen bewijs voor is.
inochiyo schreef:vuurneon schreef:
Is niet dubbelblind, want ze had zelf die steen onder het kussen gelegd. Bovendien is toeval ook een verklaringsfactor naast placebo. Kun je ook heel mooi berekenen hoe groot de kans is dat de resultaten gebaseerd zijn op toeval.
Ik wou er toch nog ff op reageren, ten eerste ben ik geen haar maar een hem
De steen lag niet onder mn kussen, gewoon op mn plankjes die naast mn bed stonden tussen al mn andere spullen.
En mn broer wist nadien van de werking van de steen omdat ik hem dat vertelt heb wrm ik slecht sliep.
Omdat ik meestal een slecht humeur heb wanneer ik slecht geslapen heb, en hij is diegene die dit mag bekopen.
Ik weet wel niet wat je bedoeld met dubbelblind.
ik had ook in je profiel moeten kijken
goeroe schreef:................. Zo zegt de één dat het kort vasthouden van een steen voldoende is om te voelen waar hij voor dient, terwijl de ander zegt dat het op die manier alleen mogelijk is om te voelen of de steen bij je past. De één vindt dat je een steen moet uitzoeken door te voelen, een ander door te pendelen, weer een ander door er één bij je horoscoop te zoeken en dan zijn er ook nog mensen die zeggen dat je er meerdere nodig hebt, zodat er altijd eentje is die bij je humeur past. Het enige waarover jullie het redelijk eens lijken te zijn is dat je bij gebrek aan beter altijd Google nog als 'gids' kunt inschakelen.
Ik ben jullie compleet kwijt. Het ergste vind ik nog dat ik oprecht dacht dat het mogelijk zou zijn om iets te organiseren waarbij we misschien iets zouden leren en bovendien allemaal een leuke tijd zouden hebben. Pas nu begin ik me te realiseren hoe naïef ik geweest ben. Als jullie het niet erg vinden ga ik even heel hartelijk om mijzelf lachen, maar niet hier. Ik wens jullie allemaal het beste.
Het enige wat ik trouwens wel hoop is dat jullie voorzichtig willen zijn met de kinderen in dit topic. Kinderen zijn zo gemakkelijk te beïnvloeden. Als je eenmaal iets gelooft is het erg moeilijk om later tot een ander inzicht te komen, aangezien je daarmee moet erkennen dat je eerder fout zat. Gun kinderen enige rijpheid voordat ze over dit soort dingen hoeven na te denken zodat ze zelfstandig een mening kunnen vormen.

Jelleee schreef:Best een interessant topic!
Ik heb 'vroegah' eens een grote rozenkwarts steen gekregen van mijn oma, omdat ik die altijd aanwees in de kast en hem zo mooi vond. Deze ligt tot op heden op mijn nachtkastje naast mijn bed. Soms verliest hij zijn kleur en wordt hij dof, dan leg ik hem even onder stromend water. Na een kwartiertje is hij weer prachtig roze. Ik ben hem eens jaren kwijt geweest, ding was nergens te vinden. Na een tijdje kwam ik hem gewoon ergens in een kast tegen, heel vaag.
Geen idee of hij echt 'werkt' voor me (of wat hij zou moeten doen haha) maar ik vind het een prettig ding om naast me te hebben liggen.