Edelstenen en hun werking, waar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 13:30

Babbelientje

Re: Edelstenen en hun werking, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 13:40

Ik vind het opvallend dat Goeroe voorstelt om te gaan experimenteren en dat dat door degenen die wel in de werking van stenen geloven massaal wordt afgewezen. "Geen interesse." Jammer, want op die manier kom je nooit tot een conclusie. Hebben degenen die haar voorstel niet zien zitten, misschien een alternatief voorstel? Lijkt me interessant om hier nou eens een leuk onderzoekje aan te wijden. Op welke manier dan ook, als 't maar wetenschappelijk correct is.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 13:43

Ik ga nu even naar de winkel toe, kijken of ik wat uit kan zoeken. Als het een positieve werking heeft, placebo of niet, dan is dat altijd mooi meegenomen toch :)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 13:47

Sterretje, ik heb geen interesse in het onderzoek omdat ik edelstenen niet herken op de wijze waarop ze aanvoelen. Ik kan alleen 'testen' of een steen bij mij of iemand anders past.
En dan nog.... geef mij een bakje met 10 dezelfde stenen, dan kan er maar 1 steen bij zitten die bij je past en de andere 9 niet. Ook al zijn het op het oog dezelfde soort stenen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 13:47

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 13:53

Vind het zo apart dat de 'niet gelovigen' hier ons zo graag het tegendeel wil bewijzen. Blijkbaar is er toch ergens een nieuwsgierigheid

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 14:04

Vjestagirl schreef:
Zodra jij zelf zou geloven/weten dat het placebo effect is werkt het niet meer, dus het is prima dat je dat geloofd. Alleen dat het voor jou werkt maakt het nog niet aangetoond werkzaam.

Ik ben al vaak zo ziek geweest dat ik echt dacht dat het niet hielp hoor, ik weet zeer goed wat het placebo effect is en stel graag dingen in vraag. Maar toch genees ik, als het werkt, werkt het.
Voor mij heeft het ook helemaal niets met geloof te maken, het is geen religie.
Ik zie enkel dat het werkt. Als ik griep heb genees ik meestal sneller dan iemand die griep heeft en medicijnen heeft gekregen van een klassieke dokter. ik stel me dan juist vaak de vraag wrm er in de klassieke medicatie zoveel medicijnen worden voorgeschreven.

maargoed, het topic gaat over stenen xp
sorry voor het uitweiden

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 14:05

Sterretje90 schreef:
Ik vind het opvallend dat Goeroe voorstelt om te gaan experimenteren en dat dat door degenen die wel in de werking van stenen geloven massaal wordt afgewezen. "Geen interesse." Jammer, want op die manier kom je nooit tot een conclusie. Hebben degenen die haar voorstel niet zien zitten, misschien een alternatief voorstel? Lijkt me interessant om hier nou eens een leuk onderzoekje aan te wijden. Op welke manier dan ook, als 't maar wetenschappelijk correct is.

Wat sing ook al uitlegd, het werkt niet op namen van stenen.
En over de koffiekopjes en trillingen, iemand hier met een lievelingskopje ? ;)
Zelfs de term wetenschappelijk correct staat of valt met je parameters.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 14:13

Uhm, ik heb wel 4 stenen uitgekozen, is dat raar?? :')

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 14:14

Qimm schreef:

HAHAHA, gemenerd! De Speld, die krant is (letterlijk) gemaakt voor onzin. :')

Maargoed. Ik wil er wel in geloven, maar ben gewoon nog vrij terughoudend in die wereld. Al langer dan een jaar draag ik nu een tijgeroog steen om m'n nek, maar ik heb nog niet verscheel gemerkt of zo. Iemand een idee wat deze steen in het algemeen "doet"? Ben wel benieuwd of dit ook werkelijk klopt dan. :)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 14:16

Ik hou van de speld :D

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 14:38

Haha dat artikel is echt leuk :)
Ik heb trouwens gehaald:
Amazoniet
Azuriet
Calciet
Rozekwarts

Alleen nu komt de grote vraag, hoe moet ik ze gebruiken??? De rozekwarts is een hanger en de andere 3 zijn "gewone" stenen. Kan ik alles door elkaar gebruiken? Iemand die me kan helpen??

Trouwens nog bedankt voor de eerdere reacties hoe een steen uit te zoeken :).

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 14:50

Lynnepinny schreef:
Qimm schreef:

HAHAHA, gemenerd! De Speld, die krant is (letterlijk) gemaakt voor onzin. :')

Maargoed. Ik wil er wel in geloven, maar ben gewoon nog vrij terughoudend in die wereld. Al langer dan een jaar draag ik nu een tijgeroog steen om m'n nek, maar ik heb nog niet verscheel gemerkt of zo. Iemand een idee wat deze steen in het algemeen "doet"? Ben wel benieuwd of dit ook werkelijk klopt dan. :)

www.google.nl

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 15:04

Cassidy schreef:
@goeroe, ik mis de verbinding tussen het maken van horoscopen en energiewerk met stenen of op andere manieren. Wat is de reden dat jij dat allemaal op een hoop veegt?

Zie de berichten boven mij, dat werd voor mij gedaan. :P Dat deze (en nog vele andere) dingen met elkaar in verband worden gebracht begrijp ik overigens wel, aangezien ze allemaal vallen in de categorie van zaken waar sommige mensen in geloven terwijl daar geen enkele verstandelijke aanleiding toe is. Daarbij worden claims gemaakt ten aanzien van een bepaalde werking van iets, terwijl die werking tot dusver niet wetenschappelijk aangetoond kon worden, terwijl dat vaak wel uitvoerig geprobeerd is. Het enige meetbare effect is dat mensen die deze wijsheden en alles wat erbij komt kijken produceren rijker worden, terwijl de mensen die van hun diensten gebruikmaken armer worden. Gelukkig blijft het daar meestal bij, al zijn er ook voorbeelden bekend waarbij mensen hun geloof in dergelijke 'alternatieve' zaken waarschijnlijk met een veel hogere prijs hebben moeten bekopen. Het lijkt mij aannemelijk dat mensen die gevoelig/ontwikkeld/goedgelovig genoeg zijn om in het ene te geloven ook sneller in andere zaken geloven waar geen bewijs voor is.

Zelf zou ik er grote moeite mee hebben als iets waar ik sterk in geloofde op dit lijstje stond. Noem het een gebrek, maar ik zou erg gedreven zijn om mensen die het wilden horen uit te leggen waarom dat 'iets' niet op het lijstje hoorde. Ik verbaas mij eerlijk gezegd dan ook nogal over de reacties op mijn suggestie om wat onderzoekjes op te zetten en uit te voeren. Mijn insteek daarbij was om die onderzoekjes op zo'n manier op te zetten dat de kans het grootst is dat het lukt om een effect te vinden. Aangezien ik zelf geen verstand heb van edelstenen heb ik een voorzet gegeven, maar jullie vooral uitgenodigd om met ideeën te komen. Ik vind de reacties echt teleurstellend. Dit topic gaat over de werking van edelstenen, maar zodra het concreter wordt lijkt eigenlijk niemand bereid om de mensen die er vraagtekens bij hebben ook maar iets wijzer te maken. Wat ik al aan informatie lees spreekt elkaar allemaal nogal tegen. Zo zegt de één dat het kort vasthouden van een steen voldoende is om te voelen waar hij voor dient, terwijl de ander zegt dat het op die manier alleen mogelijk is om te voelen of de steen bij je past. De één vindt dat je een steen moet uitzoeken door te voelen, een ander door te pendelen, weer een ander door er één bij je horoscoop te zoeken en dan zijn er ook nog mensen die zeggen dat je er meerdere nodig hebt, zodat er altijd eentje is die bij je humeur past. Het enige waarover jullie het redelijk eens lijken te zijn is dat je bij gebrek aan beter altijd Google nog als 'gids' kunt inschakelen.

Ik ben jullie compleet kwijt. Het ergste vind ik nog dat ik oprecht dacht dat het mogelijk zou zijn om iets te organiseren waarbij we misschien iets zouden leren en bovendien allemaal een leuke tijd zouden hebben. Pas nu begin ik me te realiseren hoe naïef ik geweest ben. Als jullie het niet erg vinden ga ik even heel hartelijk om mijzelf lachen, maar niet hier. Ik wens jullie allemaal het beste. :)

Het enige wat ik trouwens wel hoop is dat jullie voorzichtig willen zijn met de kinderen in dit topic. Kinderen zijn zo gemakkelijk te beïnvloeden. Als je eenmaal iets gelooft is het erg moeilijk om later tot een ander inzicht te komen, aangezien je daarmee moet erkennen dat je eerder fout zat. Gun kinderen enige rijpheid voordat ze over dit soort dingen hoeven na te denken zodat ze zelfstandig een mening kunnen vormen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 16:15

inochiyo schreef:
vuurneon schreef:

Is niet dubbelblind, want ze had zelf die steen onder het kussen gelegd. Bovendien is toeval ook een verklaringsfactor naast placebo. Kun je ook heel mooi berekenen hoe groot de kans is dat de resultaten gebaseerd zijn op toeval.

Ik wou er toch nog ff op reageren, ten eerste ben ik geen haar maar een hem :P
De steen lag niet onder mn kussen, gewoon op mn plankjes die naast mn bed stonden tussen al mn andere spullen.
En mn broer wist nadien van de werking van de steen omdat ik hem dat vertelt heb wrm ik slecht sliep.
Omdat ik meestal een slecht humeur heb wanneer ik slecht geslapen heb, en hij is diegene die dit mag bekopen.
Ik weet wel niet wat je bedoeld met dubbelblind.

Oeps! Sorry meneer! :o ik had ook in je profiel moeten kijken :o
Dubbelblind is dat niemand (zowel deelnemer (je onvrijwillige broer in dit geval) als onderzoeken (jij in dit geval) weet of het een echte steen is of iets neps. Maar dat een onafhankelijke derde die helemaal niet bij het onderzoek is betrokken alleen weet wie welke steen heeft.
In het ziekenhuis kreeg ik een medicijntest; 1 dag kreeg ik het echte medicijn, 2e dag de placebo (nepperd). De verpleegkundige en de arts wisten net als mij, niet welke dag ik welk medicijn kreeg. Dat wist alleen de apotheek die het had klaargemaakt en dat werd ook pas na het onderzoek en alle resultaten bekend gemaakt. Beide ampullen waren ook identiek aan elkaar natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 16:41

Goeroe, ik vind het geen raar idee hoor zo'n experiment. Juist een leuk initiatief! Maar ik ben niet meerderjarig en kan dus niet overal staan en gaan waar ik wil ;)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 17:17

goeroe schreef:
................. Zo zegt de één dat het kort vasthouden van een steen voldoende is om te voelen waar hij voor dient, terwijl de ander zegt dat het op die manier alleen mogelijk is om te voelen of de steen bij je past. De één vindt dat je een steen moet uitzoeken door te voelen, een ander door te pendelen, weer een ander door er één bij je horoscoop te zoeken en dan zijn er ook nog mensen die zeggen dat je er meerdere nodig hebt, zodat er altijd eentje is die bij je humeur past. Het enige waarover jullie het redelijk eens lijken te zijn is dat je bij gebrek aan beter altijd Google nog als 'gids' kunt inschakelen.

Ik ben jullie compleet kwijt. Het ergste vind ik nog dat ik oprecht dacht dat het mogelijk zou zijn om iets te organiseren waarbij we misschien iets zouden leren en bovendien allemaal een leuke tijd zouden hebben. Pas nu begin ik me te realiseren hoe naïef ik geweest ben. Als jullie het niet erg vinden ga ik even heel hartelijk om mijzelf lachen, maar niet hier. Ik wens jullie allemaal het beste. :)

Het enige wat ik trouwens wel hoop is dat jullie voorzichtig willen zijn met de kinderen in dit topic. Kinderen zijn zo gemakkelijk te beïnvloeden. Als je eenmaal iets gelooft is het erg moeilijk om later tot een ander inzicht te komen, aangezien je daarmee moet erkennen dat je eerder fout zat. Gun kinderen enige rijpheid voordat ze over dit soort dingen hoeven na te denken zodat ze zelfstandig een mening kunnen vormen.

Stenen uitzoeken kun je op verschillende manieren doen!

Wanneer je wat meer onderzoek hier naar had gedaan, bijv. via google, dan had je dat al lang geweten.

Er is niet één manier voor, er zijn meerdere manieren voor en die geven mensen hier aan.

Wanneer je op een bepaalde steen zoekt via google, krijg je de steen te zien, wat hij 'doet', bij welke horoscoop hij past enz. Niets raars aan!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 17:32

hee, mn post is weg. :wow:

@Goeroe,
Jammer dat je het zo opvat. Je doet nu net of niemand je wil helpen, dat is ook mijn enige maar aan je experiment. Dat ongeacht de uitkomst het toch negatief wordt geïnterpreteerd. Je huidige proef heeft nu gewoon geen zin met mensen die daar niets mee kunnen.
Verschillende bokkers hebben aangegeven mee te willen doen en gezegd wat zij kunnen met stenen.
Als je het echt wilt uitzoeken dan bedenk je toch een nieuwe proef?
Mij persoonlijk zal het aan mn achterste oxideren of je in stenen geloofd of niet maar voor een experimentje ben ik altijd in. :D

Studeer zelf een wetenschappelijke/technische richting en moet heb veel labjournaals moeten schrijven met proeven, dus als je hulp nodig hebt :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 19:24

@goeroe: je stoort je er zo te zien aan dat iedereen een eigen insteek heeft bij het uitzoeken van stenen en hoe hij dingen aanpakt. Er is geen uitgestippelde weg, er is geen "goed" of "fout", iedereen mag voor zichzelf ontdekken wat bij hem het beste past.

Je hebt het over het verrijken van mensen die deze methode aanhangen en leren, en het armer worden van degenen die hierin geloven of meegaan. Wat is de reden dat je rijkdom alleen financieel ziet? Krijgt degene er echt niets anders voor terug? Is het echt allemaal gebakken lucht?

De aanschaf van een of meerdere steentjes zijn de kosten niet, het delen van kennis is een vorm van energie waar gerust een energieuitwisseling voor gegeven mag worden. Geld is energie. En dan maakt het niet uit of het om een taalcursus gaat, een cursus handwerken of bijv. Reiki.

Verder hoop ik dat mensen kritisch blijven en de traditionele geneeskunde niet helemaal terzijde schuiven bij ernstige aandoeningen zoals kanker. Maar standaard naar pillen grijpen als er iets is, daar maak je alleen maar de farmaceutische industrie blij mee. Er zijn genoeg natuurgeneesmiddelen die net zo goed werken en waar de farmaceutische industrie niets aan gaat verdienen. Sterker nog, dat zien ze en daarom gaan ze patenten aanvragen op natuurgeneesmiddelen die al eeuwenoud zijn...je moet het maar durven.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 09:41

Best een interessant topic!

Ik heb 'vroegah' eens een grote rozenkwarts steen gekregen van mijn oma, omdat ik die altijd aanwees in de kast en hem zo mooi vond. Deze ligt tot op heden op mijn nachtkastje naast mijn bed. Soms verliest hij zijn kleur en wordt hij dof, dan leg ik hem even onder stromend water. Na een kwartiertje is hij weer prachtig roze. Ik ben hem eens jaren kwijt geweest, ding was nergens te vinden. Na een tijdje kwam ik hem gewoon ergens in een kast tegen, heel vaag.

Geen idee of hij echt 'werkt' voor me (of wat hij zou moeten doen haha) maar ik vind het een prettig ding om naast me te hebben liggen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:13

Jelleee schreef:
Best een interessant topic!

Ik heb 'vroegah' eens een grote rozenkwarts steen gekregen van mijn oma, omdat ik die altijd aanwees in de kast en hem zo mooi vond. Deze ligt tot op heden op mijn nachtkastje naast mijn bed. Soms verliest hij zijn kleur en wordt hij dof, dan leg ik hem even onder stromend water. Na een kwartiertje is hij weer prachtig roze. Ik ben hem eens jaren kwijt geweest, ding was nergens te vinden. Na een tijdje kwam ik hem gewoon ergens in een kast tegen, heel vaag.

Geen idee of hij echt 'werkt' voor me (of wat hij zou moeten doen haha) maar ik vind het een prettig ding om naast me te hebben liggen.

Rozenkwarts is bij uitstek de steen van het hart en de liefde. De steen werkt sterk in op het hart chakra en opent het hart om liefde te ontvangen en om liefde te geven. De steen trekt harmonieuze liefdes- en vriendschappelijke relaties aan en bevordert ook eigenliefde en zelfacceptatie. Rozenkwarts heeft een milde, zachte werking en werkt kalmerend bij verdriet en trauma’s en bevordert empathie, openheid en behulpzaamheid. De steen maakt ontvankelijkheid voor alle soorten schoonheid en stimuleert creativiteit en fantasie. Fysiek heeft de steen een positieve werking op het hart, de geslachtsorganen, seksuele problemen, de vruchtbaarheid, borst- en longkwalen en voorkomt duizeligheid. Tenslotte helpt het bij ouderdomskwalen zoals de ziekte van Alzheimer en Parkinson.

http://www.edelstenenenmineralen.nl/rozenkwarts.html

Misschien herken je er iets in...

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:26

In eerste instantie zou ik zeggen dat ik er miks van geloof. Maar nu ik even nadenk vraag ik me af hoe dat dan zal kunnen, dat zo'n steen bepaalde effecten heeft? Niet dat ik het af wil kraken, maar meer omdat ik wel benieuwd ben geworden hoe dit werkt.
Overigens zijn sommige stenen gewoon mooi voor de sier of in sieraden..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:27

En heb je er al eens bij nagedacht waarom je bepaalde stenen mooi vindt?

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:31

Cassidy schreef:
En heb je er al eens bij nagedacht waarom je bepaalde stenen mooi vindt?

Ha, goeie.. Eigenlijk niet nee, maar wat ik zo kan bedenken vind ik meestal de kleurtjes en "patronen" mooi.

Nu ben ik dan wel benieuwd of dit weer iets over mij zegt.. :D

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:34

Ik vind edelstenen en de betekenissen die mensen eraan gegeven hebben erg mooi! Heb er zelf nog nooit profijt van ervaren dus er echt in geloven doe ik niet. Desondanks blijft het interessant. Ik heb van mijn ex een ring met groene barnsteen gekregen, die draag ik nog steeds. En heb een poosje oorbellen met tijgeroog gehad maar die zijn helaas stuk gegaan.

Ik heb (nog) niet het hele topic gelezen, maar hoe denken de 'believers' hier over edelstenen en sterrenbeelden? Ervaren jullie ook dat bepaalde edelstenen beter bij een bepaald sterrenbeeld passen?