Drugs, hoe denken jullie als ouder daar over?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 20:18

moet er nog niet aan denken dat mijn kids in de uitprobeerfase komen.....

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 20:19

Mijn ouders zeggen altijd ik heb liever dat je thuis een jointje gebruikt ipv ergens op straat.

Maar ik ben in iedergeval niet van plan om het te proberen, zit alleen maar vieze troep in en gezond is het ook niet. :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 20:21

delvira schreef:
moet er nog niet aan denken dat mijn kids in de uitprobeerfase komen.....

Ik ben nooit in de fase geweest, dat is ook een optie natuurlijk :D

(Ja, wel eens te veel gezopen maar dat was 1 keer en nooit weer nadat mijn vader mij in ochtend al vroeg wekte voor huishoudelijk werk als 'beloning' :Y) )

_Lisanne

Re: Drugs, hoe denken jullie als ouder daar over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 20:27

Mijn moeder is er heel relaxed mee :). Daar kan ik het ook gewoon tegen vertellen als ik een keer geblowd heb (slechts twee keer gedaan :') )
Aan m'n vader vertel ik het meestal niet. Denk niet dat hij heel boos zal worden ofzo.

Over het algemeen zijn ze heel open met dat soort dingen. Hebben liever dat ik het vertel dan dat ik het stiekem ergens ga lopen doen. Vind het verder niet heel spannend ofzo, dus doe het ook vrijwel nooit.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 20:32

Ik heb die fase ook nooit gekend :') En heb me ook nooit lazarus gezopen. Wel eens wat gedronken, maar eigenlijk nooit zat en zeker niet weekends na elkaar. Nu ook, ik drink wel eens een glas cava bij een gelegenheid, maar daarbuiten eigenlijk helemaal niks (meer)...

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 20:39

Wel grappig dat sommige mensen kunnen vertellen tegen hun ouders dat ze geblowd of iets anders hebben.
Ik kan mij het echt niet voorstellen :+ , als ik daarmee thuis kom zou mijn moeder echt in de draak van de Efteling veranderen inclusief de rode ogen en de rook uit de neus. :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 20:41

Ik zou het wel kunnen vertellen thuis, maar ik denk dat ze dan uiterst teleurgesteld zijn en mij slimmer hadden ingeschat :') ik hoef iig niet te rekenen op begrip en 'ik was vroeger ook zo' want dat waren ze niet :')

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 22:07

Johanna59 schreef:
Je denkt, dat je je kinderen kent. Maar dat is niet zo. op een gegeven moment zijn het gewoon personen geworden, die doen wat ze zelf willen. Verbieden helpt dan niet meer. En dat is niet alleen op gebied van drugs. je kan ze alles leren, voor alles waarschuwen, voor alles proberen te hoeden, maar ze willen het zelf ondervinden. En is het niet bij jou, dan doen ze het bij een ander. Je kan alleen maar hopen, dat ze op den duur goed terecht komen. En er voor ze zijn. Alhoewel, je vaak de allerlaatste zult zijn, waar ze een beroep op zullen doen. Op een gegeven moment, moet je je kinderen loslaten. En geestelijk niet aldoor met ze bezig zijn. En dat is vaak heel erg moeilijk.

Ben het er helemaal mee eens
Dat moeten ouders ook gewoon leren en ook dat gaat met vallen en opstaan.
Ouders zijn ook gewoon personen, kinderen vergeten dat ook wel eens.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 09:02

justkid schreef:
Als je wilt kun je altijd en overal aan drank en drugs komen maar je moet even een ingang weten.

Ik ben vooral nieuwsgierig naar de beweegredenen van de "gebruikers" hier. Waarom en hoe. Waarom ligt de drempel bij de een heel hoog en lijkt hij er bij de ander niet te zijn.
Ik geloof ten dele in de invloed van ouders maar vooral de invloed van de groep waar je je thuis bij voelt.

ik denk dat je daar gelijk in hebt. Ik heb ook veel gedaan en dan voornamelijk omdat de groep veel en veel meer ging gebruiken. Je laat je snel meeslepen. Uiteindelijk zag ik het zwaar mis gaan en heb ik met die groep gebroken. Ook niet meer gedaan daarna.

verder vond ik het altijd gewoon leuk, van nature veel te nieuwsgierig en ik kon er te makkelijk aankomen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 09:54

Ik weet zeker dat mij ouders weten dat ik niet met die 'troep' in aanraking wil komen. Zij hebben mij voldoende normen ewaarden meegegeven om erop te vertrouwen dat ik erf blijf.

Ik vind het wel shockerend dat er meisjes van 16 harddrugs gebruiken en dat ook doodnormaal lijkem te vinden.

Om in te gaan op de vraag waarom wel/niet. Ik was als 16 jarig meisje erg naïef en had het echt niet door wat men gebruikte. Later waren er echt wel mensen in mijn omgeving die het probeerden, maar ik ben er nooit op ingegaan. Ik was veel te bang dat er iets mis zou gaan.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 20:23

Bang zijn dat iets mis gaat heeft 0% te maken met "normen en waarden" die je van je ouders hebt geleerd.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 21:54

Tja drugs. Ik denk dat de beste manier om als ouders ermee om te gaan is door er vooral geen big deal van te maken. Zorg gewoon dat je kinderen weten dat de gevolgen bepaald niet al te best zijn, mee kan je niet doen. Zolang ze weten wat het met hun lijf doet zullen ze er minder snel keihard aan gaan.
Een keertje iets uitproberen zal heus weleens gebeuren en dat is naar mijn idee ook niet zo heel slecht. Er zijn genoeg normale mensen die op een feestje weleens een joint delen. Zolang het geen gewoonte is, valt het allemaal wel mee.

Ik vind overigens niet dat ouders het moeten gaan faciliteren onder het motto van, beter hier dan ergens anders. Ik vind dat een beetje het signaal afgeven dat het sowieso een keertje moet gebeuren. Terwijl dat onzin is. Binnen mijn vriendengroep zijn er ook genoeg mensen die het nooit hebben gedaan en daar heel blij mee zijn. Ik denk dat je die keuze, ook als ouders, gewoon aan het kind/persoon zelf moet laten als ze het tegenkomen. Nogmaals, zorg dat ze goed zijn voorgelicht.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 09:23

xSlvna schreef:
Bang zijn dat iets mis gaat heeft 0% te maken met "normen en waarden" die je van je ouders hebt geleerd.

Dat zegt ze toch ook niet??? :?

@Labyrint, mooi gezegd wel... nooit zo bij stil gestaan maar wellicht is het motto "Liever hier dan ergens anders" zo goed nog niet. Op zich..ALS het dan moet snap ik wel dat ouders dat liever thuis hebben, ze willen controle houden, maar door dit uit te spreken geef je inderdaad een bepaalde boodschap af.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 10:05

xSlvna schreef:

Ik vraag me af waar je dat leest?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 17:36

Je meent toch niet serieus dat je het contact hebt verbroken, allen omdat je zus wel eens een jointje rookt en misschien recreatief weleens een pilletje? Zolang zij daar verder goed mee om kan gaan en het binnen de perken blijft, is dat toch háár zaak? Neem aan dat zij geen 12 meer is? Hoezo zou jij 'bij zulke mensen niet kunnen leven?' Denk dat er dan toch wel meer aan de hand moet zijn...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 18:16

DatBenIkNou schreef:
Je meent toch niet serieus dat je het contact hebt verbroken, allen omdat je zus wel eens een jointje rookt en misschien recreatief weleens een pilletje? Zolang zij daar verder goed mee om kan gaan en het binnen de perken blijft, is dat toch háár zaak? Neem aan dat zij geen 12 meer is? Hoezo zou jij 'bij zulke mensen niet kunnen leven?' Denk dat er dan toch wel meer aan de hand moet zijn...

Wat zou daar dan mis mee zijn? Het is haar zaak als zij wil gebruiken, net als dat het jouw zaak is of je er mee om wilt gaan of niet. ;) Omgaan met mensen die compleet andere normen en waarden hebben als ik, doe ik ook niet.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 19:36

Mijn ouders zijn best wel 'makkelijk' geweest. Als ik een keer wilde blowen, dan wilde mijn ouders dat ik dan het liefst thuis deed met mijn vader, zodat als er iets zou gebeuren, zij erbij waren. Heel lief natuurlijk en begrijpelijk, maar dat heb ik uiteraard niet met hun gedaan. Ik gebruik af en toe ook wel eens een pilletje en dat weten ze. Ik heb het ze bewust verteld omdat ik dat soort dingen niet wil verzwijgen en ook geen zin heb in geheimzinnig gedoe. Bovendien, stel dat er iets gebeurd op een festival of iets dergelijks, dan zijn zij wel op de hoogte van het feit dat ik af en toe iets gebruik. Dat heb ik liever dan dat ze ineens overvallen worden met het feit dat ik dat wel eens doe. Zelf zou ik later enigszins vrij in zijn. Zoals iemand al eerder zei, hoop dat ik ze dan genoeg normen en waarden heb kunnen meegeven zodat ze zelf een (verstandige) beslissing kunnen maken.

Ik zie trouwens wel in mijn omgeving dat steeds jongere mensen (15/16) aan de harddrugs gaan. Zelf was ik 18, vind ik een redelijke leeftijd omdat je dan meerderjarig bent, maar dat ze steeds jonger worden vind ik wel zorgwekkend. Ook als ik zie hoeveel ze gebruiken.. Aantal keer per maand, kan niet goed aflopen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 19:39

Ik ben blij dat mijn ouders altijd de dialoog over drugs open hebben gehouden. Ben ook naar de huisarts geweest die alles heeft uitgelegd en zodoende heb ik altijd 'verstandig' drugs gebruikt. Verstandig tussen haakjes want hoe verstandig is het nu echt :+ maar toch. En ik heb het meeste uitgeprobeerd, nooit verslaafd geraakt. Ik ben gewoon niet zo verslavingsgevoelig. Doordat mijn ouders er nooit spastisch over hebben gedaan heb ik er nooit over hoeven liegen en uiteindelijk is de neiging om een G'tje te doen of iets te snuiven vanzelf weggetrokken.

Ik ben overigens begonnen met harddrugs toen ik 18 was. Blowen deed ik toen ik 15, 16 was.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 22:09

ik voel me oud :+ :o

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 22:26

Ach, als ze het willen doen ze het toch wel. Maakt niet uit of de ouders het wel of niet goed vinden.
Hier zie je veel groepsdruk, ach neem toch een hijsje enz.
Ze moeten het lekker zelf weten toch?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 22:33

lizet_lara schreef:
Ach, als ze het willen doen ze het toch wel. Maakt niet uit of de ouders het wel of niet goed vinden.
Hier zie je veel groepsdruk, ach neem toch een hijsje enz.
Ze moeten het lekker zelf weten toch?

Nee dat moeten ze niet zelf weten (althans... hier niet).

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 22:40

Hoe makkelijk er ook over gepraat wordt. Een 'hijsje', een G-tje doen, een jointje, een pilletje.
Blijkbaar is het minder erg als je er een verkleinwoord van maakt?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 22:50

Dat is toch vrij Nederlands :+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 23:08

Kinke schreef:
Hoe makkelijk er ook over gepraat wordt. Een 'hijsje', een G-tje doen, een jointje, een pilletje.
Blijkbaar is het minder erg als je er een verkleinwoord van maakt?

Blijkbaar trek jij rare conclusies :')

Een G'tje is ongeveer zoveel als... een half dopje van een flugelflesje. Dat noem ik een G'tje, geen G.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 23:10

't is maar wat je raar vind, ik vind het ontzettend raar om dit soort dingen te proberen alsof het niets voorstelt.