Bruiloft dilemma: stel nou dat...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Re: Bruiloft dilemma: stel nou dat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:45

En wat als je er nou gewoon écht niet uit ziet in die kleur?

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:50

Dan zou ik het eerst bespreken met de bruid. Maar als ze er echt niet vanaf wil wijken (wat voor mij eigenlijk onmogelijk lijkt dat ik dat ooit zou meemaken want ik betwijfel dat ik vriendinnen heb die me in een kleur jurk gaan dwingen, laat staan dat, indien ze dat wel doen, voor geen enkele vorm van overleg open staan), dan zou ik 'm toch gewoon aan doen.. Beetje extra make-up op. _O- En (indien toegestaan :+ ), een sjaaltje omdoen in een kleur die me wel staat. Helpt heel goed :)
Laatst bijgewerkt door Hvelreki op 11-07-14 21:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:50

Fiffill schreef:
En wat als je er nou gewoon écht niet uit ziet in die kleur?

Dan zou ik dát overleggen met de bruid ("Joh, dit staat mij echt niet, kunnen we zoeken naar een alternatief wat me wel staat?") en als ze er niet aan wil en toch echt deadset is op die kleur dan doe ik het aan, voor haar.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:53

Hvelreki schreef:
Dan zou ik het eerst bespreken met de bruid. Maar als ze er echt niet vanaf wil wijken (wat voor mij eigenlijk onmogelijk lijkt dat ik dat ooit zou meemaken want ik betwijfel dat ik vriendinnen heb die me in een kleur jurk gaan dwingen, laat staan dat, indien ze dat wel doen, voor geen enkele vorm van overleg open staan), dan zou ik 'm toch gewoon aan doen.. Beetje extra make-up op. _O- En (indien toegestaan :+ ), een sjaaltje omdoen in een kleur die me wel staat. Helpt heel goed :)

Ik kan het me ook niet voorstellen dat ik vriendinnen zou hebben die me tot zoiets zouden dwingen... anders waren we wss ook geen vriendinnen (meer) :P

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:02

Shiloh schreef:
Stel nou dat een van je beste vriendinnen gaat trouwen en jij bent gevraagd als bruidsmeisje. Natuurlijk enorm vereerd accepteer je meteen. Met de andere betrokkenen begin je onder andere aan de organisatie voor een geweldig vrijgezellenfeest en ga je brainstormen over een gaaf cadeau.

Een paar weken later krijg je wat meer details. De sfeer en stijl van de bruiloft moet richting een bepaalde kleur en daarom moet je een jurk dragen in die kleur.

Maar, jij vind die kleur echt afschuwelijk! Je zou het zelf nooit kopen en als je een jurk koopt trek je hem na de bewuste dag waarschijnlijk nooit meer aan. Je hebt wel een heel leuk en schattig ander jurkje die je aan wilde doen, die kwa kleur best wel anders is, maar met bijvoorbeeld een jasje in de kleur van de bruiloft zou die zeker niet misstaan, maar de bruid en bruidegom vinden dit geen goed idee.

Natuurlijk is het hún dag en die moet voor hun helemaal top zijn, maar met cadeau en vrijgezellenfeest is een bruiloft voor de direct betrokkenen ook al geen goedkope aangelegenheid en je zit al redelijk krap in je centen momenteel.

Wat zou jij doen? Er wordt namelijk wel verwacht dat je de jurk zelf aanschaft!

Zet je je vervelende gevoel opzij en investeer je in de jurk, die vervolgens de rest van zijn dagen in je kast zal slijten?
Laat je weten dat als zij een bepaalde kleur willen, dat je dan eigenlijk ook wel vind dat zij daar ook aan bijdrage, net als de rest van de aankleding van het huwelijk?

Het gaat dus om het dikgedrukte regeltje nu.
Dit is de weegschaal: vereerd zijn dat je gevraagd bent door een vriendin als bruidsmeisje/ verkeerde kleur jurk zelf aan moeten schaffen, terwijl je krap bij kas zit.

Leuk dat ik gevraagd wordt, maar dan ben ik liever een gast.
Als een jurk aanschaffen betekent: voor x dagen geen fatsoenlijk eten op tafel of rekeningen laten liggen met alle gevolgen van dien, dan maar geen jurk en dus geen bruidsmeisje zijn.
Als het bruidspaar op de hoogte is van het geldtekort, dan zullen ze daar geen problemen mee hebben of van maken.
Zo wel, dan moeten ze de jurk zelf maar aanschaffen als ik zo belangrijk voor ze ben. ;)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:06

Moschino schreef:
Ik denk niet dat jij beste vriendinnen hebt. Er zijn nl nog meer denkbare opties dan tegen 1 van je beste vriendinnen meteen zeggen: zoek maar een ander.

Aan de andere kant zijn er voor de bruid ook wel meer opties dan haar vriendin en bruidsmeisje zeggen: het zal zijn zoals ik het wil en als je je die jurk niet kan permitteren heb je pech.

Als de bruid echt wil dat haar bruidsmeisje dit kleur jurk draagt, en het bruidsmeisje kan het zich niet permitteren om een jurk te kopen die ze nooit zal dragen, kan de bruid daar toch wel zelf in tegemoet komen?

Ik wil hiermee niet zeggen dat ik mijn beste vriendin geen mooie trouwdag toewens, maar wel dat ze (zelfs als bruid) kan proberen een beetje rekening te houden met de vriendin die ze als bruidsmeisje wil...

Moschino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:13

Ayasha schreef:
Ik denk dat je daar dusdanig kort door de bocht gaat dat ik hoop dat je kan driften.

Grappig dat jij het over kort door de bocht hebt... Precies waarom ik je quote.

Shiloh, de reacties die mensen hier in het topic geven, zal zo ongeveer zijn wat mensen in zo'n situatie zouden doen. Ik zou het dus gewoon bespreekbaar maken bij mijn vriendin en aangeven dat je je er niet happy bij voelt. Als het echt een goede vriendin is wilt zij dat jij je ook goed voelt op haar dag. Zo niet, dan is het een bridezilla of niet echt een goede vriendin.
Ik zou mezelf wel schikken, binnen een kleur is best wel wat spelingsruimte. Ik ben bleek dus veel kleuren staan mij ook niet... Maar je hebt donkergroen en lichtgroen of mintgroen, om maar een voorbeeld te noemen.
En als ik krap bij kas zit om je heen vragen of je iets kan lenen of op zoek op marktplaats.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:16

Waarom? Omdat, als ik me echt niet goed kan voelen in een kleur om deze vaak genoeg te dragen EN eigenlijk geen geld heb om me dat te permiteren, ik leef naar mijn standaard ipv er boven en dat eerlijk tegen de bruid zeg en daarbij meteen aan geef, dat er geen negatieve gevoelens zullen zijn betreffende onze vriendschap indien zij dan kiest voor iemand die wel kan voldoen aan haar verwachtingen van haar ideale trouwdag?
Nou, dan ben ik GRAAG kort door de bocht. :j
en dan heb ik met veel liefde geen beste vriendinnen. _O- Wat jij wil hoor.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:19

Het zijn maar kleren.... Waar je je maar niet druk over wilt/kunt maken...

Gewoon even voorleggen/bespreken.. Communicatie is vaak best een handige oplossing die iets te vaak wordt vergeten...

Moschino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:21

GeekGirl schreef:
Moschino schreef:
Ik denk niet dat jij beste vriendinnen hebt. Er zijn nl nog meer denkbare opties dan tegen 1 van je beste vriendinnen meteen zeggen: zoek maar een ander.

Aan de andere kant zijn er voor de bruid ook wel meer opties dan haar vriendin en bruidsmeisje zeggen: het zal zijn zoals ik het wil en als je je die jurk niet kan permitteren heb je pech.

Als de bruid echt wil dat haar bruidsmeisje dit kleur jurk draagt, en het bruidsmeisje kan het zich niet permitteren om een jurk te kopen die ze nooit zal dragen, kan de bruid daar toch wel zelf in tegemoet komen?

Ik wil hiermee niet zeggen dat ik mijn beste vriendin geen mooie trouwdag toewens, maar wel dat ze (zelfs als bruid) kan proberen een beetje rekening te houden met de vriendin die ze als bruidsmeisje wil...

Absoluut, en ik zou die eis zelf nooit zo stellen (maar ik heb ook geen bruidsmeisjes :+). Kan me er wel iets bij voorstellen, als je bijvoorbeeld 5 bruidsmeisjes in een blauwe jurk hebt en 1 in een rode, dat je dat als bruid niet leuk vind.
maar ik krijg uit het verhaal van ts niet de indruk dat er meer opties zijn besproken, alleen dat een bepaalde outfit niet door de keuring kwam. Dan vind ik het best bot overkomen om meteen te zeggen: zoek maar een ander bruidsmeisje.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:27

Stel dat ik bruid zou zijn, dan zou ik zodra iemand bezwaren aangeeft op een dresscode (die ik sowieso nooit zou hanteren, maargoed), vragen waarom diegene daar bezwaar tegen heeft. Ik weet heel goed dat mensen vaak dingen bedenken als excuus en zou dus ook doorvragen als iemand aangeeft dat zij/ hij wel een bolero/ jasje/ accessoires in de gevraagde kleur wil dragen, maar niet een hele jurk. Dan kan je al weten dat diegene zich echt niet prettig voelt in die kleur en voor mij zou een trouwdag pas geslaagd zijn als iedereen, zeker de naaste vrienden (dus diegenen die je als bruidsmeisje/ jonker zou willen hebben), zich ook helemaal goed voelen. Het is dan wel mijn dag, maar ik wil graag dat diegenen die mij lief zijn het ook naar hun zin hebben en niet (het gevoel hebben dat) ze voor joker lopen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:33

Lianne86 schreef:
Het zijn maar kleren.... Waar je je maar niet druk over wilt/kunt maken...

Gewoon even voorleggen/bespreken.. Communicatie is vaak best een handige oplossing die iets te vaak wordt vergeten...

Moet de bruid wel willen communiceren natuurlijk, als het is 'mijn wil is wet' dan ben ik ook geen bruidsmeisje want dan is het ook geen goede vriendin.

Ik maak mij wel druk om kleren, ook wij hebben het krap en als je dan ook nog verplicht iets aan moet dat je afschuwelijk vind en ik loop er bv bij als een lopend lijk (ja, bepaalde paarstint doet dat met mij...) dan vind ik het doodzonde van mijn geld en ook van een mooie dag. Maar ja, een goede vriendin zal er ook begrip voor hebben en als je echt ongelukkig wordt van een bepaalde keus er best wat aan willen veranderen. Ceintuur in het paars kan ik wel hebben, maar een hele jurk is écht een drama.
Dus ene kant probleem met kleren die ik dan verplicht moet kopen, andere kant ook het principe van mij iets opdringen waar ik echt ongelukkig van zou worden.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:35

Duur jurkje kopen net voor bruiloft en dan de dag erna jurkje en bon terug naar de winkel brengen dan heb je gratis plezier gehad van een mooi duur jurkje :D

Moschino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:38

shilady schreef:
Duur jurkje kopen net voor bruiloft en dan de dag erna jurkje en bon terug naar de winkel brengen dan heb je gratis plezier gehad van een mooi duur jurkje :D

Prijskaartje wel goed wegwerken, hopen dat je niet knoeit en zweet. :') anders zit je alsnog met dat dure jurkje... Los dat het ethisch gezien niet mijn keuze zou zijn.

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:58

Ten eerste, ik zou me niet kunnen voorstellen dat een van mijn vriendinnen, als ze een zodanig goede vriendin van me is dat ik bruidsmeisje zou zijn, mijn situatie niet zou begrijpen. Als ik ontzettend krap bij kas zou zijn, denk ik niet dat zij van me zou eisen dat ik bijvoorbeeld een beige (wat me afschuwelijk staat) jurk zou kopen. Maar wie weet, misschien ontpopt een van hen zich tot een ware bridezilla :+

Mocht het toch het geval zijn, en ik geen 20 euro aan een jurk uit kunnen geven, zou ik uit liefde en vriendschap voor haar een jurkje lenen. Van vriendinnen/ moeder/ eventueel misschien zelfs een topic op bokt openen en hopen dat er een lieve bokker is :=

Reacties hier dat men uit het huwelijk zou stappen en dan maar geen bruismeisje willen zijn, kan ik me persoonlijk niet voorstellen. Geen oordeel hierover tegenover deze bokkers, het is een prima en praktische oplossing. Maar als ik iemand zò goed ken, ze me er op haar speciale dag zo graag bij wil hebben dat ik de eer krijg bruidsmeisje te zijn, slik ik met liefde mijn trots in. Dan ga ik maar een dag spuuglelijk door het leven en zal haar als straf op mijn trouwdag aan een tafel tussen mijn meest lastige familie leden parkeren :D }>

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 23:01

Veel bokkers verliezen wel een belangrijk punt uit het oog; Vriendin kan zich het eigenlijk niet permiteren: niet genoeg geld...
Ik ga er dan weer van uit dat vriendin in kwestie, net zoals ik zou doen, alle mogelijke opties al af gegaan is en die dus op niets uit gedraaid zijn... TS zei ook al dat ze erg petite is van gestalte en dan kan ik je uit ervaring vertellen dat "even iets lenen" niet zo simpel is. :) Met mijn 1.50 is maatje 32 a 34 erg normaal maar mensen met een normale lengte hebben die maat zelden (ik heb ze iig niet in mijn vriendengroep.)
Maar wellicht ben ik dan weer te naïef.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 23:05

Ik ben 2 turven hoog, dus ook voor mij is lenen lastig. Heb hartstikke lang moeten zoeken naar een leuk jurkje voor de bruiloft van een vriendin en gelukkig had zij gewoon vrije kledingkeuze.

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 23:11

TS zei ook dat het eerder een hypothetische vraagstelling is dan het zoeken naar advies, ze wilde weten wat bokkers in deze situatie zouden doen :) Daarom mijn antwoord. Met mijn gekke lichaamsbouw (70G) is het ook moeilijk iets te lenen, want òf mijn taille kan erin zwemmen, òf mijn voorgevel puilt eruit alsof ik ergens onder rood licht zou moeten staan :')
Maar met riemen, spelden of een los naadje kan er vaak wel iets gedaan worden, ook als je klein of erg petite bent denk ik. Maar misschien ben ik hier weer lichtelijk naïef.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 23:14

Het zal veel van je bouw af hangen... Ik heb gewoon een moeilijke bouw. _O- zo in de Winkel is het al altijd moeilijk en mag mam aanpassen... :') dat beïnvloedt mijn mening vast ook. :) vaak zijn dingen niet alleen te breed maar ook te lang, korter maken zonder vormen uit hun verhouding te trekken is niet altijd mogelijk (lees; ik moet het er vaak op laten hangen terwijl mijn moeder best veel kan)..

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 23:15

Ik begrijp domweg niet dat de bruid, die zoveel om haar vriendinnen zegt te geven, niet ook een beetje rekening houdt met de mensen die ze zo belangrijk vind dat ze haar bruidsmeisje mogen zijn. Als die mensen echt zo belangrijk voor de bruid zijn dan houd ze daar ook rekening mee. Zorgt ze dat ze niet haar vriendinnen op kosten jaagt die ze niet kunnen dragen voor iets waar ze nooit meer iets aan hebben.

Als de bruid toch haar zin doordrijft weet je eigenlijk ook wel hoeveel je echt voor haar betekent. Een echte, echte vriendin zou zich doodschamen als jij je in de schulden moet steken voor haar bruiloft, en al helemaal voor iets als een jurk die je zelf nooit zou kopen. Een echte vriendin weet ook dat een smoesje als "staat me echt voor geen meter" (hoewel in sommige gevallen echt waar, maar een serieuze bruid houdt imo ook een beetje rekening met het totaalplaatje, dus of de beoogde kleuren/ modellen ook staan bij de bruidsmeisjes. Ook zo zonde van de foto's anders) meestal een verdoezeling is van dat haar bruiloft voor haar vriendin een financiele aderlating is en zal haar niet dwingen uitgaven te doen die ze niet kan dragen.

Als de bruid begint te piepen dat het haar dag is en je het haar maar moet gunnen, dan is ze dus geen geen echte vriendin. Een echte vriendin zal haar vriendinnen niet in de schulden willen steken, of zelfs maar een vervelend gevoel willen bezorgen.

Mocht ik ooit in zo'n situatie komen dan zou ik, mits ik het financieel kan dragen, wel de gewenste kleur aantrekken ondanks dat het er niet uitziet, maar dan wel een goedkoop ding. Mocht het gewoon een kleur zijn die ik echt, echt echt niet mooi vind dan zet ik me er wel overheen en zet het ding daarna weer te koop en als ik het echt niet kan dragen dan probeer ik wat te lenen en dan heeft ze maar pech als het niet perfect past en mocht het er echt niet uitzien dan zal ze er de rest van haar leven naar moeten kijken op de foto's omdat ze toch haar zin doordreef terwijl ik gewaarschuwd had. En dat zie ik als voldoende straf. Ik waarschuw niet voor niets. En dan trek ik daarna wel mijn conclusies en verminder het contact drastisch.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 23:51

mick75 schreef:
Ik begrijp domweg niet dat de bruid, die zoveel om haar vriendinnen zegt te geven, niet ook een beetje rekening houdt met de mensen die ze zo belangrijk vind dat ze haar bruidsmeisje mogen zijn. Als die mensen echt zo belangrijk voor de bruid zijn dan houd ze daar ook rekening mee. Zorgt ze dat ze niet haar vriendinnen op kosten jaagt die ze niet kunnen dragen voor iets waar ze nooit meer iets aan hebben.

Weet je wat ik opeens voor me zie?
Een American party: bring your own stuff! *\%/*
Zoiets als: ik geef een (bruids)feest, maar je moet zelf je zooi kopen en meenemen!
Maar je moet ook kopen wat ik wil, anders hoeft het niet voor mij. _O-

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 06:52

Moschino schreef:
GeekGirl schreef:

Absoluut, en ik zou die eis zelf nooit zo stellen (maar ik heb ook geen bruidsmeisjes :+). Kan me er wel iets bij voorstellen, als je bijvoorbeeld 5 bruidsmeisjes in een blauwe jurk hebt en 1 in een rode, dat je dat als bruid niet leuk vind.
maar ik krijg uit het verhaal van ts niet de indruk dat er meer opties zijn besproken, alleen dat een bepaalde outfit niet door de keuring kwam. Dan vind ik het best bot overkomen om meteen te zeggen: zoek maar een ander bruidsmeisje.

Haha oké, nu snap ik waar je naartoe wilt. En daar ben ik het ook met je eens.

Voor elk probleem is er een oplossing, als je maar goed met elkaar communiceert :)

Edit: Het voorstel om iets echt goedkoop te kopen lijkt me toch iets te eenvoudig. We weten niet om welke kleur het gaat, maar sommige kleuren zijn niet zo eenvoudig te vinden in goedkope jurken. En over het algemeen zie je wel aan een jurk dat ze goedkoop was, zeker op een bruiloft.
Hetzelfde wat het verven betreft, je kan de jurk achteraf wel proberen te verven, maar dat lukt lang niet met alle jurken en ziet er lang niet altijd even netjes uit :\

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 11:08

Sorry bokt, mijn mening:

Bruidsparen moeten eens ophouden mensen op kosten te jagen :') Als je ze nodig wil trouwen, spaar ervoor en geef een dik gevulde envelop aan je vrienden voor een vrijgezellenfeest en dit soort geneuzel. En anders vooral geen eisen stellen, had je maar niet zo krenterig moeten zijn.
Ik wil trouwen, maar je mag alles zelf betalen :') zou me dood schamen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 11:19

Het zijn niet altijd de bruidsparen die de mensen alleen op kosten jagen. Is het het bruidspaar wat een VP eist? Nee, meestal zijn het vrienden/vriendinnen die het een geniaal iets vinden en het gaan organiseren.
Ik vind die prijzen overigens ook belachelijk, maar dat is niet geheel te verwijten aan het bruidspaar.

In het geval van de vriendin van TS, ik had ervoor bedankt. Ik vind die overgewaaide hype uit de VS toch al niets, en als je al krap bij kas zit, dan mag het bruidspaar inderdaad zelf betalen.

Ik ben vorige week getrouwd, mijn bruidsmeisje was ook een echt bruidsmeisje, mijn nichtje van 13 jaar, met de bijbehorende taken, ringen brengen, jurk goedleggen (ook op de fotoshoot) enz.. Ik ben een dag met haar gaan winkelen voor kleding, ontzettende leuke dag geweest, en ze heeft van mij kleding (inclusief schoenen en accesoires) gekregen die normaal draagbaar zijn, en niet maar eenmalig alleen voor een bruiloft. Ze had een leuke tuniek met legging.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 11:31

Ik vind bovendien, maar dat klinkt misschien wat vaag, dat je als je allemaal in stijl gaat zo gereduceerd wordt tot assecoire. Mijn vrienden zijn toch mijn vrienden vanwege hun eigenheid. Wat dat betreft wel een leuk voorbeeld: toen een collega ging trouwen heeft hij een andere collega gevraagd om alsjeblieft vooral in knalrode danwel zwarte broek met kruis op de knieen en kettingen overal en zwart t-shirt met knallende opdruk te komen. Dat hoorde bij hem.

Nou weet ik niet of ik het op die manier zou doen (ik vind een beetje speciale kleding bij een speciale gelegenheid namelijk wel leuk), maar... allemaal in dezelfde jurk en precies volgens de normen van de bruid maakt van je vrienden met eigen persoonlijkheid toch ineens een vrij anoniem achtergrondkoortje.

Neonlight: dat klinkt als een fijne invulling! :j