Minimum jeugdloon en 'jeugd van tegenwoordig'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 17:15

Rowdine schreef:
kimberly1995 schreef:

Uhu ja, want je hoeft natuurlijk ook geen huiswerk te maken enzo. Ik hoop voor je dat jij ruim 15 uur per week naast je studie kan gaan werken, hoop ik oprecht voor je..

Sterker nog, ik heb naast mn wo studies altijd 20u per week gewerkt. Heb daarnaast een zeer actief studentenleven gehad met veel besturen/commissies en bovendien nog 2 paarden per dag gereden.
Huiswerk kan tussendoor en voordat je tentamens hebt, spoorstudenten kunnen hun huiswerk in de trein maken, en zo valt er altijd wel een mouw aan te passen.
Of je het wil is wat anders.

Hoeveel contacturen had jij dan?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:16

Rowdine schreef:
Nee hoor. Als je studiootje hebt kan je ook een eigen voordeur hebben. Genoeg studenten die een studio huren. In Tilburg ben je bijvoorbeeld goedkoper uit met een studio dan een studentenkamer.
En klopt, de bijdrage zorgverzekering heeft te maken met je inkomsten. Die je veelal als student niet genoeg hebt. Als je gaat werken, en een beetje verdiend heb je dat dus niet :)

Verder kan ik me niet vinden in je stuk, en dat is denk ik ook omdat je nog moet gaan studeren.
Het werkende leven is niet zo rooskleurig als je denkt, maar dat ontdek je vast over een aantal jaren zelf wel :)

Ik heb een jaar gestudeerd van te voren :')
Tuurlijk is het niet zo rooskleurig, maar je verdiend sowieso minimumloon, of meer. Het is haalbaar, maar het is maar hoe je je prioriteiten stelt natuurlijk.

@Rowdine, ik vraag me dan ook wel af hoeveel contacturen jij had, en welke opleiding. Mijn opleiding had namelijk 32 contacturen, en met 8 uur huiswerk maken was ik echt niet klaar op een week. Bovendien was het 1,5 uur heen, 1,5 uur terug reizen met veel overstappen(Dus weinig tijd voor huiswerk).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:19

Ik denk dat WO over het algemeen wat minder contacturen heeft dan het HBO, maar dat moet je allemaal in je eigen tijd weer inhalen. Ik denk een uurtje of 20/25 per week.

En tja, sorry met spoorstudenten kan ik niet echt medelijden hebben. Het is zo simpel om op kamers te gaan en ook nog eens goed voor je eigen ontwikkeling. Ik zou never nooit 3u per dag reizen voor een paar uurtjes school.

En dat je een jaar gestudeerd hebt zegt niets over je ervaring na het studeren, dus het echte werkende leven.

vuurneon

Re: Minimum jeugdloon en 'jeugd van tegenwoordig'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:20

Je studie is ook een keuze; ik ben in eigen stad gebleven ivm kosten dus het is ook maar net wat je wil en wat je er voor overhebt.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 17:21

Rowdine schreef:
Ik denk dat WO over het algemeen wat minder contacturen heeft dan het HBO, maar dat moet je allemaal in je eigen tijd weer inhalen. Ik denk een uurtje of 20/25 per week.

En tja, sorry met spoorstudenten kan ik niet echt medelijden hebben. Het is zo simpel om op kamers te gaan en ook nog eens goed voor je eigen ontwikkeling. Ik zou never nooit 3u per dag reizen voor een paar uurtjes school.

En dat je een jaar gestudeerd hebt zegt niets over je ervaring na het studeren, dus het echte werkende leven.

Dus zeg dat jij een volledige werkweek had aan werk en school en dan nog huiswerk? Hebben wij dus eigenlijk -straks als ik ga studeren- een vergelijkbare week. Dan valt het inderdaad wat mee. Geloof dat HBO soms nog net geen vierkante roosters heeft..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:21

vuurneon schreef:
Ik ben er ook op een harde manier achtergekomen inderdaad :')
Zit nog steeds vast aan ongeschoold werk, maar ben wel de hoogopgeleide in het bedrijf :')

Maar hey, ik heb geen schuld en (voor wat ik doe) een fijn inkomen *\o/*
In my defense; ik studeerde in de gouden tijd.... Anders had ik ook wel 10 keer nagedacht over de studie :o

Ja dit is hopelijk wel wat het sociale leenstelsel teweeg gaat brengen.
Dat niet meer iedereen 'dierenartsassistentie' wil worden oid.

Fijn dat je zo goed zit! Je hebt er zo te lezen hard genoeg voor gewerkt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:23

kimberly1995 schreef:
Rowdine schreef:

Dus zeg dat jij een volledige werkweek had aan werk en school en dan nog huiswerk? Hebben wij dus eigenlijk -straks als ik ga studeren- een vergelijkbare week. Dan valt het inderdaad wat mee. Geloof dat HBO soms nog net geen vierkante roosters heeft..

Ja, mijn werk+contacturen kwamen ongeveer uit op 40u per week. Daarnaast nog huiswerk, en heel de mikmak. Het is echt wel te doen hoor :)
Het is verstandig je tijd nuttig te besteden: ga in een tussenuur huiswerk maken of kruip na je colleges nog een uurtje de bieb in. Dan ben je zo klaar!

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:24

Toen ik 15 was werkte ik bij New York Pizza voor 2,69 per uur. Achteraf snap ik niet dat ik voor dat loon ging werken :')

uitbuiterij zal ik het niet noemen, maar zo'n loontje zet ook niet bepaald zoden aan de dijk.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 17:24

Rowdine schreef:
kimberly1995 schreef:

Ja, mijn werk+contacturen kwamen ongeveer uit op 40u per week. Daarnaast nog huiswerk, en heel de mikmak. Het is echt wel te doen hoor :)

Bij mij een beetje omgedraaid. 28/30 uur werken, 12 uur huiswerk (ongeveer) en dan een volledige dag school: kwart over 9 tot 5 voor half 6 les (en 2eneenhalfuur reizen met de auto).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:26

Rowdine schreef:
vuurneon schreef:
Ik ben er ook op een harde manier achtergekomen inderdaad :')
Zit nog steeds vast aan ongeschoold werk, maar ben wel de hoogopgeleide in het bedrijf :')

Maar hey, ik heb geen schuld en (voor wat ik doe) een fijn inkomen *\o/*
In my defense; ik studeerde in de gouden tijd.... Anders had ik ook wel 10 keer nagedacht over de studie :o

Dat hoop ik ook inderdaad! Alhoewel ik echt geen slechte pretstudie heb gekozen gelukkig (geen cavia knuffelen voor gevorderden :D) , maar ik had achteraf meer economie erbij gepakt of juist een minder brede opleiding. Maar ja, achteraf is de koe in de kont kijken en nu is een tweede studie wél onbetaalbaar.

Nu nog betere tijden, meer banen en ik ander werk. Maar goed, ook met "dom" werk vermaak ik mij wel hoor :D ik voel mij er echt niet te goed voor omdat ik toevallig een titel heb. Op mijn 16e werkte ik voor 3 gulden per uur en keihard werken en zelfs dat voelde goed. Is ook gewoon je eigen instelling :j

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:30

Ik heb een 3-urencontract (maar werk meestal 3/4 keer per week hele dagen) en verdien 4 euro per uur. Minimum jeugdloon voor mijn leeftijd is 3,88 dus valt nog mee :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:30

vuurneon schreef:
Rowdine schreef:

Dat hoop ik ook inderdaad! Alhoewel ik echt geen slechte pretstudie heb gekozen gelukkig (geen cavia knuffelen voor gevorderden :D) , maar ik had achteraf meer economie erbij gepakt of juist een minder brede opleiding. Maar ja, achteraf is de koe in de kont kijken en nu is een tweede studie wél onbetaalbaar.

Nu nog betere tijden, meer banen en ik ander werk. Maar goed, ook met "dom" werk vermaak ik mij wel hoor :D ik voel mij er echt niet te goed voor omdat ik toevallig een titel heb. Op mijn 16e werkte ik voor 3 gulden per uur en keihard werken en zelfs dat voelde goed. Is ook gewoon je eigen instelling :j

Klopt helemaal hoor! Ik heb ook heel wat baantjes afgestruind. Vaak in een callcenter gewerkt waar je nu ook niet bepaald als geschoolde wordt gezien. Ach als ik mezelf ermee kan onderhouden, prima :)
Super iig dat je zo'n instelling hebt :)

Overigens vind ik het voor alle jongeren best aan te raden een bijbaantje te zoeken, ongeacht het loon.
Je leert er veel van, en helpt je alleen maar. (niet alleen financieel!)
Op het werk zie ik veel verschil in instelling tussen collega's die al jong zijn begonnen met baantjes en tussen collega's die eigenlijk nooit hebben gewerkt.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 17:36

Rowdine schreef:
vuurneon schreef:

Klopt helemaal hoor! Ik heb ook heel wat baantjes afgestruind. Vaak in een callcenter gewerkt waar je nu ook niet bepaald als geschoolde wordt gezien. Ach als ik mezelf ermee kan onderhouden, prima :)
Super iig dat je zo'n instelling hebt :)

Overigens vind ik het voor alle jongeren best aan te raden een bijbaantje te zoeken, ongeacht het loon.
Je leert er veel van, en helpt je alleen maar. (niet alleen financieel!)
Op het werk zie ik veel verschil in instelling tussen collega's die al jong zijn begonnen met baantjes en tussen collega's die eigenlijk nooit hebben gewerkt.

Heb je in een callcenter gewerkt waar mensen jou belde met vragen of waarbij je mensen 'lastig moest vallen' en ze iets aan moest bieden? :P In die tweede zou ik echt nooit kunnen werken, vind dat zo vreselijk.. Terwijl ik juist als adviserende rol of vragen beantwoorden wel zou willen werken, haha.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:41

Rowdine schreef:

Ik vraag ook niet om medelijden, was meer om de verschillen uit te leggen. Er is niet maar een manier om een studie in te vullen. Ikzelf woon samen en heb een kat, waardoor ik niet even mijn huurcontract kan opzeggen. Ik werk wanneer ik kan gewoon bij, alle beetjes helpen. Soms kan je niet zo zwart-wit oordelen, zoals je nu wel doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 18:11

Jammer dat je het zo opvat :) Ik oordeel helemaal niet :)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 18:54

kimberly1995 schreef:
nine1987 schreef:
De jeugd van tegenwoordig is over het algemeen lui.. Ik heb het al vaker meegemaakt dat (vooral) weekendhulpen vaker 'ziek' waren.. Dit gebeurde meestal met carnaval, festivals en vooral als het mooi weer was.. Nu heb ik twee weekendhulpen van 18 en je merkt echt het verschil.. Meer verantwoordelijkhheidsgevoel, maar wil om te werken.. Topmeiden. Maar dat is mijn persoonlijke ervaring met jong spul op de werkvloer..

Het minimumloon is inderdaad nie te veel, maar toen ik nog laar een bijbaaantje had en maar €150-200.- p.m. verdiende, was dat genoeg.. Ik bedoel je wopnt thuis en hebt (over het algemeen) geen (hoge) vaste lasten..

Ik denk dat het "te weinig" aan loon tegenwoordig meer te maken heeft met de vrij extravagante levensstijl die de gemiddelde nederlander zich heeft aangenomen..
Nieuwste mobieltje, dure tienervakanties, dure merkkleding, en als je niet elk weekend op stap gaat, tel je ook al niet meer mee.. De mensheid (en dus ook de jongeren) zijn veel te materialistisch geworden.. En DAAR zit m het "te weinig" aan loon..

Ik merk wel echt weer dat ik met mijn 19 jaar niet tot de 'jeugd van tegenwoordig' gerekend kan worden. :')

Je bent oud TS :')
Maargoed, dat is inderdaad wel weer de andere kant van het verhaal.. Ben je de 20 gepasseerd, dan ben je voor veel banen alweer te oud.. Het is een beetje om moedeloos van te worden.. Ben blij dat ik een vast contract heb :)

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 18:56

nine1987 schreef:
kimberly1995 schreef:

Ik merk wel echt weer dat ik met mijn 19 jaar niet tot de 'jeugd van tegenwoordig' gerekend kan worden. :')

Je bent oud TS :')
Maargoed, dat is inderdaad wel weer de andere kant van het verhaal.. Ben je de 20 gepasseerd, dan ben je voor veel banen alweer te oud.. Het is een beetje om moedeloos van te worden.. Ben blij dat ik een vast contract heb :)

Haha, ik werd laatst nog 2x gebeld voor vakantiewerk/weekendbaantje, dacht dat ik met 19 daar al lang te oud voor was. Nou heb ik die baantjes niet nodig, ik wil een parttime baan, haha. Maar inderdaad, ik ben oud! Oude taart. 8-)

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 18:59

Op mijn werk hebben ze het liefst mensen tot 18 jaar. Zodra je 18 bent gaan ze ook serieus kijken in hoeverre je écht van toevoeging bent of dat ze een jonger iemand kunnen vinden die hetzelfde kan/doet :+

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 19:01

Smee__ schreef:
Op mijn werk hebben ze het liefst mensen tot 18 jaar. Zodra je 18 bent gaan ze ook serieus kijken in hoeverre je écht van toevoeging bent of dat ze een jonger iemand kunnen vinden die hetzelfde kan/doet :+

Klopt, neem ik aan voor in de weekenden?
Voor door de week met mn 19 jaar vind ik mezelf goedkoop en twee jaar winkelervaring..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 19:01

Op mijn werk zie je nu 2 dingen; of oudere mensen (rond de 50) of nog studenten (en dan wel 20+). Heeft ook te maken met de doelgroep denk ik, want alleen maar jong volk wil niet en dus zetten ze ouderen erop om het evenwicht goed te houden. Rond de 35 kom je dus niet meer zo binnen :')
Als 16 jarige hoef je iig niet aan te kloppen op mijn werk, dat is nog te jong. Beetje levenservaring is wel gewenst.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 19:11

Haha xD 20 uur werken naast je studie... Juist. Kom dat dan eens bij ons vertellen xD
Wij hebben laatst geschat dat de gemiddelde student uit onze klas 55 uur per week maakt, en daarvan zeker 40 op school doorbrengt.
Ik doe nog weekendwerk, maar in de weken waar ik naar 60-65 uur schiet, heb ik eigenlijk niet zo'n behoefte aan nog 16 (2x 8, dus maximaal) uur werken hoor...

Op zich vind ik het jeugdloon prima. Het is lastig als je op jezelf woont, maar het is wel eerlijk dat iemand waar het bedrijf meer rekening mee moet houden (bepaalde klusjes mag je wel of niet doen, bepaalde uren werken etc) dat die wat minder betaald worden. Vaak (let op: vaak, dus niet altijd) zijn oudere medewerkers ook wat betrouwbaarder en werken ze harder. Dus niet heel verkeerd.
En het is er juist zodat je niet maar 1euro per uur betaald kunt worden. Dat is wel heel fijn, want 1 euro is wel belachelijk weinig...

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 19:16

Smee__ schreef:

Ja maar bij wat voor bedrijf werk je?
Mensen worden in mijn branche als bloemist liever geholpen door een prof op leeftijd dan een 16 jarige die eigenlijk geen idee heeft wat ze probeert te verkopen.

Bij de albertheijn is dat een heel ander verhaal. Daar kan imago ze niet schelen en de klantbehoefte met betrekking tot personeel helemaal niet. Zet er een volwassen leidinggevende boven en voor de rest ben je als je 18 bent pensioen rijp als vakkenvuller.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 19:19

Ik zie op mijn werk ook wel erg veel verschil tussen een 16 jarige of een 26 jarige; puur in omgang, werk etc. Meeste 26 jarigen hebben hun sociale vaardigheden ook beter ontwikkelend en kunnen beter omgaan met moeilijke situaties. Dus in die zin snap ik wel dat jeugd minder verdient. Ze missen een stukje ontwikkeling nog omdat ze zelf nog verder moeten ontwikkelen. En voor bepaalde bedrijfstakken maakt het geen bal uit of een 16 jarige of een 46 jarige orders loopt of wie bliep bliep aan de kassa doet. Maar ja, dan kiezen ze ook opzettelijk voor de jeugd :+ oudjes zijn veel te duur als het toch geen bal uit maakt.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 19:25

Op mijn werk willen ze ook zo jong en goedkoop mogelijk. Ik verdien echt geen hol, ben 20 en krijg nu geloof ik iets van 5,40? Begon op mijn 18e voor 3.90 euro. Viel altijd weer tegen als je dan fulltime had gewerkt en je je salaris binnen kreeg.

Gelukkig verdien ik als fotograaf en als fotobewerker best genoeg, maar dit baantje hou ik erbij voor de wintermaanden. Dan krijg ik minder opdrachten en is het fijn om iets achter de hand te hebben. Ik werk gelukkig op zondag dus dan verdien ik dubbel, anders was ik denk ik wel gestopt :+
Meer dan een dag per week werken kan ik ook echt niet doen in combinatie met mijn studie. Ik zou dan ook niet op kamers kunnen, want het is gewoon niet te betalen en meer werken kan ik niet. Sommigen vinden dat verwend maar als ik meer ga werken ga ik gewoon mijn studie niet halen :+

Mensen die helemaal niet werken worden hier wel een beetje met de nek aangekeken. Ik vind dat ook altijd een beetje.. Tsja toch verwend ofzo. Als je 20 bent vind ik wel dat je onderhand je eigen geld kan gaan verdienen. Maar goed, als je het niet nodig hebt en je koopt toch niks.. Tsja dan moet je het eigenlijk zelf weten..
Zakgeld of kleedgeld vind ik vanaf 18 jaar wel een beetje klaar :+

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 19:26

20 is 5,40 onder het minimumloon en 18 met 3,90 ook. Dan wordt je gewoon keihard afgezet.