Mensen in de trein: "Mag ik met u meereizen?"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 23:31

Nog nooit meegemaakt maar ik zou weigeren.
Het OV. Is duur, dat klopt en als mensen die eigenlijk de volle pond moeten betalen het ook nog voor elkaar krijgen om net korting te reizen worden kaartje straks nog duurder. Degene die daar over vallen heb en het zelf veroorzaakt maar wel vaak zeiken. Iets met je eigen glazen in gooien.

Mungbean

Re: Mensen in de trein: "Mag ik met u meereizen?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 23:36

Het probleem dat ik er mee heb is dat zo'n gemiddelde 'vrager' waarschijnlijk zo iemand is die altijd van andere probeert te profiteren. Een lief verlegen dametje die eigenlijk geen geld heeft bedenkt zoiets waarschijnlijk niet eens.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 23:38

Ik vraag het soms ook, Als ik met vriendinnen of familie mee reis (met korting) maar ik moet een paar stations verder zijn.
In mijn studententijd vond ik het geen probleem als mensen met mij mee reisden met korting.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 00:11

Ik heb het nog nooit meegemaakt en zou het ook niet toestaan. ;)
Kijk, is het een bekende ofzo vind ik het een heel ander verhaal, maar als wildvreemde zomaar vragen of je met een ander mee mag reizen met korting?
No way. :n
Ik betaal er zelf ook €50,- op jaarbasis voor, dus je betaald maar een bijdrage voor mijn abonnement. :Y)

Over een week heb ik zeer wsl een meeting en dan reizen we met een paar mensen vanaf hetzelfde station en ik heb ze zelf al aangeboden om 1 persoon mee te nemen met een gratis reizen kaartje en 2 met 40% korting.
Ze bleken echter allemaal al een dagkaartje te hebben van zo'n Kruitvat-actie ofzo, maar mocht er iemand invoegen dan is diegene net zo welkom om op mijn ov mee te reizen. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 00:16

ZeSteigert schreef:
Een goeie, die ga ik ook vragen vanaf nu! :)
Scheelt toch weer wat en jij betaalt helemaal niet voor je OV.
Dus nee aso vind ik t niet nee.
Eerder aso om nee te zeggen, wat kost 't jou nou precies?

Integriteit. Waarom verwacht jij van anderen dat ze je helpen om de boel te belazeren?

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 00:17

Koper schreef:
ZeSteigert schreef:

Integriteit. Waarom verwacht jij van anderen dat ze je helpen om de boel te belazeren?

Omdat het ze niks kost en het voor hen ook fijn zou fijn als jij het zou doen mochten zij het nodig hebben. Sociaalheid.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 00:19

Ik ben liever eerlijk dan sociaal :Y)

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 00:38

Heel sociaal om zo het tarief nog meer op te drijven voor eerlijke mensen! :j :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 00:48

xSogno schreef:
Heel sociaal om zo het tarief nog meer op te drijven voor eerlijke mensen! :j :')

_O-

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 00:58

ZeSteigert schreef:

Ik zal je maar niet voorrekenen hoeveel ik aan schoolgeld en collegegeld betaald waardoor ik als student een ov kaart krijg :n
Als je denkt dat het gratis is dan heb je het mis.
Als je denkt dat jij gratis kan reizen en dat je met behulp van de goedheid van de mens de boel denkt te belazeren waardoor je het ov voor de eerlijke goede mens nog duurder maakt dan ben jij duidelijk dus wel asociaal...

Bij mij reist niemand mee op mijn ovkaart

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 01:03

Kinke schreef:
dan is het simpel toch? Dan moet de NS gewoon niet zulke kortingsacties uitschrijven.

Kinke, jij hebt het over heel wat anders dan dat hier in het topic bedoeld wordt :)

In het topic worden de 40% kortingskaartjes bedoeld die jij bij de kaartenautomaat moet halen.
Die kaartjes gelden alleen als je mee reist met iemand met een abonnement. Die kaartjes gelden ook voor b.v. studenten die een week kaart hebben en nu in het weekend reizen. Deze kaarten zijn geen acties, ze zijn er altijd en ze zijn bedoeld voor bepaalde situaties

De kaartjes die jij bedoeld zijn de kaartjes die de NS opstuurt naar iedereen. Dat is wel een actiekaartje waarbij de persoon die meereist en dit kaartje gebruikt gratis is.
Maar dat is dus niet de kortingskaart waar er in het topic over gesproken wordt.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 01:07

Fjorj schreef:
Magrathea schreef:
Dat soort verhoudingen ben ik wel geïnteresseerd in, eigenlijk. Hoeveel treinen op tijd in verhouding tot niet op tijd. Volgens mij rijdt in NL 95% van de treinen op tijd (ja, sorry, een vertraging van 5 minuten of minder valt echt niet onder vertraging hoor)

Vergeet niet dat NS zich rijk rekent. Wanneer trein 10 min vertraging heeft, dan heeft die volgens NS maar 5min vertraging en op die manier komen ze wel aan zulke mooie cijfers.

Bovendien rekent de NS de treinen die uitvallen door de enorme vertragingen ook niet mee in hun berekeningen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 02:20

ja ik heb het een paar keer gevraagd en zelf jaren zon kaart gehad liet ik ook mensen meereizen. maar de keren dat ik nu met de trein ga zijn op een hand te tellen

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 02:36

Studenten OV is niet gratis. Ik krijg een vergoeding van bijna 100 euro per maand omdat ik in het buitenland studeer en er dus geen nut aan heb. Dit is dus de huidige waarde van de studenten ov kaart. Bij het niet halen van een diploma moet ik dit gewoon terug betalen, en zo ook studenten die wél een ov chip hebben. Bij het wel behalen van een diploma wordt dit door de overheid betaald. Gratis is het dus nooit.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 06:09

Fjorj schreef:
Magrathea schreef:
Dat soort verhoudingen ben ik wel geïnteresseerd in, eigenlijk. Hoeveel treinen op tijd in verhouding tot niet op tijd. Volgens mij rijdt in NL 95% van de treinen op tijd (ja, sorry, een vertraging van 5 minuten of minder valt echt niet onder vertraging hoor)

Vergeet niet dat NS zich rijk rekent. Wanneer trein 10 min vertraging heeft, dan heeft die volgens NS maar 5min vertraging en op die manier komen ze wel aan zulke mooie cijfers.

Onzin. De treinvertraging wordt eerst berekend op het aantal exacte minuten (bijv. 7 minuten). Dat wordt vervolgens afgerond, in dit geval naar 5 minuten. Dat de trein er iets langer over doet dan die 5 minuten, en waarschijnlijk ook nog een minuut vertraging erbij oploopt omdat hij moet wachten voor het station (immers, vertraging = in de knoop komen met andere treinen), dat klopt, maar het heeft niets met rijk rekenen te maken. Simpelweg met het afronden van vertragingsminuten in communicatie naar de reiziger. Overigens staan die in de reisplanner bij vertrektijden wel tot exact op de minuut, als men dat op wilt zoeken.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 07:29

5 minuten vertraging kan toch echt heel vervelend zijn als je daardoor precies een overstap mist.. Meestal geeft een paar minuten vertraging toch al een extra reistijd van een half uur.
Ik heb persoonlijk een hekel aan het ov, en pak eigenlijk altijd de auto. Tenzij ik ver moet, dan vindt ik het zonde om niet met mijn studenten ov te reizen aangezien dat wel gratis is. Maar ik zou willen dat de keuze er nog was om extra stufi te krijgen en de ov kaart in te leveren.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 07:52

_suus19_ schreef:
5 minuten vertraging kan toch echt heel vervelend zijn als je daardoor precies een overstap mist.. Meestal geeft een paar minuten vertraging toch al een extra reistijd van een half uur.
Ik heb persoonlijk een hekel aan het ov, en pak eigenlijk altijd de auto. Tenzij ik ver moet, dan vindt ik het zonde om niet met mijn studenten ov te reizen aangezien dat wel gratis is. Maar ik zou willen dat de keuze er nog was om extra stufi te krijgen en de ov kaart in te leveren.

Die is er ook :)

dormy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 07:56

Ik laat mensen die dat vragen meestal ook wel meereizen, maar als ik er over nadenk is het best wel brutaal.

Het OV-abonnement kost wel degelijk geld voor studenten. Ik heb inmiddels toch bijna 4000 euro aan studieschuld afkomstig van het studenten-OV (natuurlijk is het nu voor zover ik weet nog zo dat wanneer ik mijn diploma volgend jaar haal deze lening wordt omgezet in een gift).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 08:19

xSogno schreef:

Hoeveel mensen maken daadwerkelijk gebruik van zo'n idee? Ik denk echt bijzonder weinig en altijd dezelfde. Dus drijft het echt de kosten op denk je?
Ook zonder die kaartjes werd het OV ook steeds duurder -O-
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 27-06-14 08:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 08:20

Plien91 schreef:
Tegelijkertijd vraag ik me wel af welk doel het met korting mogen meereizen op een studenten-OV heeft. Weet iemand van jullie waarom dit in het leven is geroepen?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 08:24

vuurneon schreef:
xSogno schreef:

Hoeveel mensen maken daadwerkelijk gebruik van zo'n idee? Ik denk echt bijzonder weinig en altijd dezelfde. Dus drijft het echt de kosten op denk je?

Meer dan je denkt hoor. En natuurlijk drijft het de kosten op.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 08:26

vuurneon schreef:
xSogno schreef:

Nou ja, gezien er hier een hoop mensen zijn die hun ervaringen ermee delen denk ik dat het er toch meer zijn dan 'bijzonder weinig'

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 08:30

Maar open een topic over een bepaalde ziekte; dan lijkt of meer het hebben dan de statistieken omdat mensen nu eenmaal reageren op dat waar ze ervaring mee hebben. Dus in hoeverre is het representatief?

Als ik een topic open met de vraag: 'wie heeft er ervaring met asociale mederuiters', dan is de kans groot dat er vooral mensen op reageren met die ervaring en de mensen zonder ervaring laten het topic links liggen.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 08:34

vuurneon schreef:
Maar open een topic over een bepaalde ziekte; dan lijkt of meer het hebben dan de statistieken omdat mensen nu eenmaal reageren op dat waar ze ervaring mee hebben. Dus in hoeverre is het representatief?

Als ik een topic open met de vraag: 'wie heeft er ervaring met asociale mederuiters', dan is de kans groot dat er vooral mensen op reageren met die ervaring en de mensen zonder ervaring laten het topic links liggen.

Tsja of het nu veel heel veel of slechts een paar zijn, iedere keer dat iemand hier misbruik van maakt loopt de NS inkomsten mis die toch binnen moeten komen, dus dat drijft de prijs van een treinkaartje omhoog. Vraag is met welk bedrag, maar dat die kosten toch ergens van betaald moeten worden is gewoon een feit.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 08:39

ZeSteigert schreef:

Vind helemaal niets aso aan 'nee' zeggen.
Ik reis niet met de trein, maar met de metro, dus dat scheelt al een hoop, want maak het zelf dus nooit mee, maar ik zou ook nee zeggen.
Als ik het goed begrijp gaat het hier om jong en oud, dus ook jongeren.
Vanaf je 18e heb je recht op studenten ov, maar er zijn genoeg 18/19 jarigen die NIET naar school gaan.
Dan heb je ook geen recht op studenten ov. Dus ik zou keihard nee zeggen.
Verder vind ik het ronduit aso om te vragen aan een wildvreemde, of jij met korting op zijn/haar kaart mee mag reizen. Want ook IK heb JAAAAAAREN netjes voor mijn abbo betaald op de bus en tram. En ook ik heb JAAAAAREN treinkaartjes met de volle mep moeten betalen als ik met de trein weg moest, en ook IK heb mijn eerste schooljaar een duur abbo voor de OV chipkaart moeten betalen.

Dus JA ik vind het aso als mensen aan mij zouden vragen of ze met mijn kaart mee mogen reizen.