Kinderen tegenwoordig..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 10:37

storrum schreef:
http://www.telegraaf.nl/incoming/201207 ... n=facebook

Er is toch echt wel iets veranderd, en dit artikel is van 2012 dus nu is het waarschijnlijk nog 2 jaar erger.

:') Dit is ten eerste de Telegraaf en ten 2e meer een soort column, niet gebaseerd op wetenschappelijke onderzoeken. Vol interpretaties en meningen, zonder feiten. Kan hier niet zoveel mee, sorry.

Santos_05
Fotograaf

Re: Kinderen tegenwoordig..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 10:44

Na alles gelezen te hebben... 20 jaar geleden zat ik op de middelbare school, waren sommige kinderen net zo brutaal en net zo erg heb ik het idee. De brutalen schopten ook tassen van de fietsen van andere kinderen, pesten net zo lang totdat ze ziek thuis bleven en hadden een grote mond tegen leraren / volwassenen. En toen waren er ook al verwende kinderen die alles mochten.

De meesten kinderen zijn netjes opgevoed, worden door ouders in de gaten gehouden en mogen echt niet alles. Maar er zijn altijd buitenbeentjes die respectloos zijn. Let eens een dagje op hoeveel kinderen je tegenkomt en zie die dan ook. Want zolang ze zich netjes gedragen vallen ze niet op.

En daarbij, elk kind is wel eens ondeugend.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 10:47

Santos, gelijk heb je, maar het deel asociale kinderen is denk ik toch flink gestegen.

Maar heel eerlijk, het aantal echte aso's (kinderen) hier in de wijk is op 1 hand te tellen, de ondeugende maar toch beleefde kinderen? Daar zijn er een hoop van.

Een geluk dat hier "respect voor anderen" over het algemeen belangrijk lijkt in ieders opvoeding.

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 11:54

Marleen_usar:
Niet opvoeden is geen vrije opvoeding hoor. Dat is gewoon niet opvoeden.
Ik ben zelf erg vrij opgevoed, ik mocht ook vrij veel, maar 1 ding was wel altijd de gouden regel: respect hebben. Ben ook altijd opgevoed op een manier dat ik respect moest hebben voor iedereen, en als mensen geen respect hadden voor mij, dat ik ze dan maar moest negeren ipv lastig te gaan doen.
Ik kan daarbij ook zeggen dat ik nogal verwend ben (jongste kind, ben nu broer en zus weg zijn weer enigst kind), maar zeuren ergens om doe ik vrijwel nooit. Het is eerder dat mijn ouders moeten zeuren zodat ze me iets cadeau mogen doen buiten mijn verjaardag. :')

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 15:01

Geweldig, een meid van 17 weet te vertellen dat het aantal asociale kinderen is gestegen ten opzichte van 20 jaar geleden, dus voordat ze zelf geboren was.

Sorry hoor, ALLES wat er in dit topic beschreven wordt gebeurde 20 jaar geleden ook al. En 30 jaar geleden ook. Werkelijk NIETS dat er in dit topic staat heb ik als kind niet meegemaakt. Ook mijn tas werd van mijn fiets afgetrapt, meestal met mezelf erbij. Ook werden leraren/ voorbijgangers/ ouders uitgescholden voor meer dan rotte vis, schopte men ouderen gewoon opzij wanneer het ze uitkwam (liefst die slecht ter been waren, rollatoren/ wandelstokken afpakken was ook een erg grappig spelletje, vooral als mensen dan vielen), drongen voor en maakten hele kleine kinderen seksuele insinuaties (zonder een clou te hebben wat ze eigenlijk zeiden). En hee, toen waren er ook ouders die de hoop allang hadden opgegeven en gewoon niet meer reageerden, wat hun lieve rotkind ook uitvrat, of hun kind gewoon de straat op flikkerden vanaf dat het 4 jaar oud was. En toen bestond jeugdzorg ook nog niet in de huidige vorm.

History repeats itself over and over again, over 20 jaar zeggen jullie kinderen precies hetzelfde als jullie nu. Echt. Net als wij hetzelfde zeggen als onze ouders 20 jaar terug, en hun ouders weer over die van ons.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 15:06

Ik ben ouder en heb dit echt niet mee gemaakt, ik weet nog dat ik een keer een slipper naar mijn vader zijn hoofd gooide. Nou ik heb nog nooit zo hard gemaakt dat ik weg kwam, hij was echt heel boos. Heel veel dingen van nu gebeurde toen echt niet hoor. Toen werd er tegen je ouders u gezegd iets wat ik nu sporadisch hoor.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 15:10

Ik hoefde dat thuis ook niet te proberen, maar in onze flat waren er kinderen van 4, 5 jaar oud die echt niet voor 10 uur s'avonds thuis hoefden te komen. Er werd gescholden, getreiterd, graffiti gemaakt en bedenk het maar.

Zal wel uitmaken dat ik uit een stad kom en dan ook niet uit de allerbeste buurt.

Toen ik een keer "oude taart" tegen mijn moeder zei (had net gehoord dat een buurtkind dat tegen zijn ouders zei, was 6 jaar oud en probeerde dat dus ook even) kon ik ook echt mijn mond gaan spoelen met zeep, bedenk maar wat de straf was als ik iets groffers bedacht. En heb de lift ooit eens mogen poetsen met een tandenborstel en gewone zeep omdat ik met een stift op de muur had geschreven.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 15:16

marleen_usar schreef:
Heel veel dingen van nu gebeurde toen echt niet hoor. Toen werd er tegen je ouders u gezegd iets wat ik nu sporadisch hoor.

Dat de aanspreek vorm u minder gehoord wordt kan natuurlijk net zo goed een kwestie van veranderende taal zijn als van veranderend respect, in het engels heb je geen beleefdheidsvorm bijv daar zijn het toch ook niet allemaal barbaren :Y)

Volgens mij is het gewoon een vast gegeven dat hoe ouder je wordt hoe meer je gaat zeuren en je je eigen jeugd romantiseert, al vanaf letterlijk het jaar 0 zeurt men namelijk over de barbaarsheid van de volgende generatie en toch zijn we er sinds die tijd niet perce op achteruit gegaan.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 15:17

Nou sorry hoor maar zulke dingen hoefde wij vroeger echt niet uit te halen hoora, flikte je buiten iets kon je van de buurman een schop onder je hol krijgen en als je pech had kreeg je er thuis nog een. Ik hoefde geen U te zeggen maar we hadden wel respect. Oudere mensen spreek ik en ook mijn kinderen wel aan met U en zo vind ik het ook horen. Mijn kinderen kunnen ook zeggen als ze het ergens niet mee eens zijn maar ze halen het echt niet in hun hoofd om een grote mond op te zetten en al helemaal niet om te schelden!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 15:29

Wat weten wij zelf nog van onze jeugd? Zijn wat vlagen en herinneringen maar hoe de rest van de kinderen zich gedroegen is helemaal een mysterie. Ik weet niet of mijn buurjongen u zei tegen mijn moeder, echt niet. En dat vieze woord waarvoor ik mijn mond moest spoelen heb ik vast geleerd van een klasgenootje, die het ook weer van oudere kinderen had gehoord. Is er veel veranderd? Ja ene kant wel; het is veel meer multiculti geworden, die ene jongen uit het buitenland in de klas is niet meer bijzonder want in de meeste klassen zit er wel 1 (en is hartstikke leuk!) en tja, de technologie is anders. Cyberpesten bestond in mijn tijd niet, want er was geen internet en toen het er wel was, was het zo traag als de pest. Ik zie nu ook jeugd samen fietsen en alleen te kijken naar het scherm ipv met elkaar praten. Maar er spelen nog steeds veel kinderen buiten, pubers giebelen nog steeds heel wat samen af en tja... Net als vroeger. Ene kind krijgt opvoeding, de andere ouder geeft alleen voeding :Y)

Mijn vader is wel opgegroeid in een andere tijd, maar ik geloof dat wij nu alleen met voetbal bang hoeven te zijn voor de Duitse invasie :Y)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 16:07

Wederom, het zijn die kinderen die niet weten hoe het hoort of gewoon lak hebben aan wat ze geleerd wordt die opvallen. Het grootste deel van de kinderen gaat nog steeds gewoon netjes opzij, zegt meneer/ mevrouw/ u, fietst netjes op het fietspad en weet zich prima te gedragen. Het is die betrekkelijk kleine groep die zich misdraagt, al dan niet binnen het blikveld van papa en mama, die opvalt.

Veel kinderen die op zich wel opgevoed zijn misdragen zich trouwens de eerste jaren dat ze dingen zelfstandig mogen. Schreeuwen op de speelplaats, klieren in de bus, grote mond tegen kleinere kinderen... Heel normaal gedrag omdat er minder controle komt, uitproberen van de nieuwe grenzen. Heb het zelf ook gedaan (en ik ben echt wel opgevoed) en het is me ook allemaal overkomen. Niets mis mee. Het begint alleen extra op te vallen als je zelf op een leeftijd komt dat je langzaamaan zelf aan kinderen begint te denken, omdat je dan ook gaat kijken naar hoe je je eigen kind wil gaan opvoeden. En dan valt negatief gedrag steeds meer op, en lijkt het alsof bijna alle kinderen totaal geen opvoeding meer krijgt. Terwijl het enige wat daadwerkelijk veranderd is je eigen blik op de wereld is. En dat is opgroeien, volwassen worden.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 12:38

Het is maar net wat voor voorbeelden kinderen krijgen. Bij mij op stal lopen twee hondsbrutale kinderen rond, maar moeders is zelf nou ook niet wat je noemt netjes tegen haar kinderen - ze scheldt ze vaak uit voor rotte vis. Goed voorbeeld doet volgen zeg maar, ook slecht voorbeeld dus.

Kinderen die te strak opgevoed worden, springen als het gezag weg is graag uit de band en worden gauw achterbaks (om maar even te chargeren). Kinderen die teveel verwend worden, ontwikkelen geen ruggengraat en kunnen niet met teleurstellingen omgaan. Overal zitten wel valkuilen aan.

Brutale nesten waren er altijd al. De grenzen opzoeken is nou eenmaal wat veel kinderen (en ook volwassenen) graag doen. Die willen weten waar ze aan toe zijn. Het is maar net hoe je daar als opvoeders / omgeving mee om gaat.

Mijn persoonlijke allergie is verwennerij. Het kind is het gouden ei, dat mag het aan niets ontbreken. Dat gouden ei mag vooral niet gebarsten worden want o... dan komt moeder terror kip en die valt alles en iedereen aan die aan haar gouden ei wil komen. Zo wordt een kind nooit groot en blijft ie altijd afhankelijk van mama die alles wel oplost.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 13:54

Waar ik elke keer weer verdrietig van word is de intolerantie die sommige kinderen mee krijgen van hun ouders en die kinderen nemen andere kinderen door groepsdruk/er bij willen horen daar weer in mee gaan.

Las gister op facebook over een stel, 2 mannen, die samen een kindje kregen via een draagmoeder. Wat een nare reactie's kwamen daar op van sommige. Ook een jonge dame die zeker wist dat haar zoon geen homo zou worden omdat zij hem niet met barbie's laat spelen. Zou er haast om lachen maar hoe triest is het idee dat dit kind opgevoed zal worden als homo hater en als hij homo is zal hij doodongelukkig zijn vanwege deze mening van zijn moeder.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 23:09

Het belangrijkste vind ik dat ze weten hoe het hoort. Natuurlijk kunnen ze achter je rug om de ergste (hoewel je hoopt van niet) ongein uithalen, maar als ze in hun achterhoofd blijven houden dat bepaald gedrag niet hoort en asociaal is kan dat ze helpen en vallen ze daar later vanzelf op terug.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 09:59

Onderwerp: Kinderen tegenwoordig..

_Dominique schreef:
Paar dagen geleden liep ik met mn bijrijdpaard aan de hand door de wijk. Had oortjes in maar geen muziek op.
Ik liep langs een speeltuintje waar 2 knulletjes van een jaar of 8 zaten te schommelen.
Vervolgens werd ik tot op het bot uitgescholden met woorden zoals: neger, bruine, jatter, nigger etc. etc.

Maar ik ben een getinte indo. :=
Ik stopte, deed mn oortjes uit en vroeg ze of ze konden herhalen wat ze zeiden. Vervolgens kwam er een jongen van in de 20 aangelopen en vroeg wat er aan de hand was.

Ik vind het echt té bizar voor woorden dit.
Hoe zullen die knulletjes over een jaar of 10 zijn?

Ik liep vd week langs een basisschool met mijn hond..
Komen er een stuk of 5 jochies van tien op de fiets langs..
" hee bril kom je mij neuken?!!?" Schreeuwde er eentje..

:=

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 10:02

Dat schreeuwden ze 20jr geleden ook al hoor.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 10:13

hier een brutaal neefje gehad die tegen echte mongoolen liep te ''schelden''
k heb hem toen mee genomen naar een amarante groep en hem daar klusjes laten klaren
oa praten met die mensen drinken in laten schenken , na een middag daar gezeten te hebben was ie erg boos op me maar paar dagen later was het hoe zal het nu met die mensen gaan , gaan we binnen kort nog een keer kijken ? zal ik dan koekjes mee nemen voor die mensen?

hij heb er gelukkig wel van geleerd dit kon echt niet en ouders stonden ook gewoon te lachen en hebben na dit gebeuren het contact verbroeken met ons . ''ze vonden het gewoon normaal''