Geld geven op een bruiloft, wat vind jij gebruikelijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel geld geef jij?

20 euro
85 (24%)
35 euro
71 (20%)
50 euro
152 (43%)
75 euro
18 (5%)
100 euro
23 (6%)

Totaal aantal stemmen: 349

MMIDV

Re: Geld geven op een bruiloft, wat vind jij gebruikelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 19:03

Was ook niet persoonlijk naar jou toe :)
En het kan ook goed gaan natuurlijk hihi daarom zei ik ook dat ik oppas, niet dat je het nooit moet doen :)

Ik vind iets bljivends ook vaak een mooier gebaar dan geld wat op de grote hoop komt.
Of er moet een specifiek doel zijn met geld wat voor een blijvende herinnering zorgt aan de bruiloft :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 20:21

Zwerte schreef:
Dit bedoel ik dus juist met mijn bericht hiervoor... Ken je het spreekwoord "je moet een gegeven paard niet in de bek kijken?" Je vraagt een kado, maar de gever bepaald wat hij wil geven. Anders is het geen kadosuggestie meer maar een eis. Alsof je een toegangsprijs vraagt.....

Nee hoor, het is helemaal geen eis, maar zonde van de moeite en/of het geld van de schenker om iets te geven waar iemand niet blij van wordt. Uiteraard is het ander verhaal als je zeker weet dat het wel iets is wat de ander graag wil hebben. Maar 10 verschillende douchegels zit ik niet op te wachten. :') Daarbij vraagt iemand geen kado, maar juist geld. Nogmaals, geen eis, wel een wens.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 20:27

_San87_ schreef:
Jessix schreef:

Ik vind het dus echt verschrikkelijk als ik zelfgemaakte cadeau's krijg. Of sowieso een cadeau terwijl ik geld vraag. Geef dan niets. Allerlei goed bedoelde prullen waar je niets aan hebt.

Je bent niet verplicht wat te geven, maar als ik wat geef dan is dat wel hetgeen die persoon graag wil hebben.
Gelukkig ken ik mijn familie en vrienden goed genoeg om te weten wat ze wel en niet kunnen waarderen.

En nog nooit heeft één van hen mijn portretten goed bedoelde prullen genoemd. Die ik overigens alleen geef bij speciale gelegenheden (dus niet een verjaardag, of zo. Nu doen wij daar sowieso niet aan).

Ik noem jouw portretten ook geen prullen hoor, ik heb jouw werk nog nooit gezien. Ik heb het over prullen die ik zo in mijn leven heb gekregen van vrienden en familieleden die mij liever een kado gaven dan geld.

Uiteraard is iedereen vrij om te geven wat ze willen, maar vaak is het zonde van het geld en/of de moeite. Iets wat ik niet mooi vind of niet kan gebruiken houd ik namelijk ook niet. Als ik geld vraag is het vaak omdat ik een wens heb om iets te kopen of te doen. Voor mij is het dus van veel meer waarde als iemand daar aan bijdraagt.

Daarbij vind ik het ook leuk als iemand komt zonder wat te geven.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 20:34

Mja, je krijgt niet altijd wat je wenst :). Ergens wel jammer, anders had ik nu een mega stoere DB5 gehad.

Je hebt overigens een punt, hoor. Iedereen kan geld in principe gebruiken. Echter kies ik in de meeste gevallen voor een ander cadeau :). Ik ben creatief genoeg, waarom zou ik anderen daar niet in mee laten delen als ik zeker weet dat ze het mooi gaan vinden? En nee, dan heb ik het niet over een mooi ingepakte douchegel :)), dat vind ik ook niet echt een geschikt cadeau...

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 20:57

Mijn mond valt open van verbazing :oo Wat een hebberige en ondankbare bokkers zitten er hier in dit topic.

Ik ben 2 jaar geleden getrouwd. De bruiloft heeft in z'n geheel iets van €4500,- gekost, naar ons idee hadden we alles erop en eraan. Er word nog steeds gepraat over het feest, ondanks dat we daar (na goed onderhandelen) maar €23,- p.p. voor hebben betaald. De ochtend na ons trouwen hebben we het geld geteld en waren verbaasd dat er veel enveloppen tussen zaten met meer dan €20,- erin, dit hadden we absoluut niet verwacht. Bij sommige gasten voelden we ons zelfs beschaamd dat ze meer dan €20,- gaven.

Wij wilden graag trouwen en een feestje geven, dan is het aan ons om onze gasten te trakteren toch? Het geld hebben we volledig gebruikt om cadeau's te kopen die we graag wilden hebben. Een ipad, tuinset en fotocamera.

Ik ben ook altijd verbaasd als een bruidspaar het cadeaugeld gebruikt om het feest te bekostigen of voor iets anders gebruikt, zoals een verhuizing of huwelijksreis. Dat neem je toch mee in het totaalbedrag van je bruiloft?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 21:27

Evi84 schreef:
Brainless schreef:
Maar het is heel moeilijk in te schatten wat het bruidspaar kwijt is per persoon.
Het ligt er helemaal aan wat ze geregeld hebben en wat de kosten daarvan zijn.

Je hebt bv al een feestavond (4 uur) met gebak/koffie vooraf, onbeperkt drinken en hapjes en koffie met broodjes toe vanaf 17,50 per (volwassen) persoon.
Maar als men besluit voor bv een buffet en diverse activiteiten (en/of een dure band) kan dit heel snel oplopen naar 35E per persoon.

die waar ik naartoe moet binnen 2 weken is het bruidspaar 85 euro pp kwijt voor de gasten (diner + avondfeest) vernomen van een van de beste vrienden van het koppel) . Dan vind ik het eerlijk gezegd toch moeilijk te verantwoorden als je daarnaartoe gaat en maar iets van 25 euro voor 2 personen geeft, zoals je hier in dit topic leest, wanneer je het je financieel wel kan veroorloven. Dan lijkt het me toch logisch en netjes dat je - wanneer het kan - in verhouding geeft?

Ja en?
Op mijn werk (en dat is echt best chique/netjes) kost een bruiloft 21E voor 4 uur, en een diner vanaf 17,50 p/p.

sallandval schreef:
Brainless schreef:
Maar het is heel moeilijk in te schatten wat het bruidspaar kwijt is per persoon.
Het ligt er helemaal aan wat ze geregeld hebben en wat de kosten daarvan zijn.

Je hebt bv al een feestavond (4 uur) met gebak/koffie vooraf, onbeperkt drinken en hapjes en koffie met broodjes toe vanaf 17,50 per (volwassen) persoon.
Maar als men besluit voor bv een buffet en diverse activiteiten (en/of een dure band) kan dit heel snel oplopen naar 35E per persoon.

En ook wel tot veel meer dan 35 euro per persoon hoor. 17,50 is wel héél weinig, dan zit je op locaties waar ik persoonlijk mijn feest niet zou willen hebben.

Op mijn werk is het ontzettend netjes en alles is tot in de puntjes geregeld.
Ik ben heel benieuwd hoe jij dan aan de prijs kan zien dat het een slechte locatie is.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 21:30

Brainless schreef:
Op mijn werk is het ontzettend netjes en alles is tot in de puntjes geregeld.
Ik ben heel benieuwd hoe jij dan aan de prijs kan zien dat het een slechte locatie is.

Als jij nou zegt waar je werkt dan kan ik je wel vertellen of ik daar mijn trouwfeest wel zou hebben gehouden of niet. Maar 17,50 zoals jij schetst inclusief locatie, onbeperkt drankjes, hapjes en een broodje na... ben benieuwd hoe dat uit kan.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 21:30

En Joolien, hoe was de bruiloft? :D

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 21:44

Brainless schreef:
Ja en?
Op mijn werk (en dat is echt best chique/netjes) kost een bruiloft 21E voor 4 uur, en een diner vanaf 17,50 p/p.

Ik denk niet dat het de bedoeling is locaties met elkaar te gaan vergelijken, maar ik ben ervan overtuigd dat het prijsverschil toch wel ergens in zal zitten. Voor 17.5€ heb je daar doorgaans zelfs nog niet eens 1 hoofdgerecht, laat staan drank, voor- nagerecht, hapjes,... erbij. En ondanks dat huwelijksfeesten massaprijzen zijn, denk ik dat de massakorting toch niet zoveel kan bedragen. Daarmee zeg ik niet dat jouw werk niet net is, ik ken het immers niet.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 21:45

vuurneon schreef:
Misschien kunnen sommigen beter een toegangsprijs op de kaart zetten :o

helemaal mijn gedachten.
en eerlijk als iemand zou verwachten een bepaald bedrag te krijgen dan ga ik al niet eens meer, ik vind het erg ondankbaar.
en wij hebben overigens de kinderen van anders niet op de kaart geschreven en waren dus ook niet uitgenodigd. degene die op de kaart staan daar is hij voor bedoeld dus als de naam er niet bij staat zijn deze ook niet welkom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:00

bigone schreef:
En ts, leuke bruiloft gehad en er uit gekomen wat je wilde/moest geven?

Jawel, ik ga niet neerzetten hoeveel, maar uiteindelijk een kaartje met naam gedaan :)

Edit, het was onwijs leuk, goed geregeld, taart, champagne, buffet met bbq en daarna een dj met veel drank _O-

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 00:41

Marley schreef:
Met canvas en andere dingen die in huis gehangen moeten worden pas ik altijd heel erg op!
Zelf eens een schilderij gekregen wat niet in m'n huis past maar ja, niet ophangen is ook geen optie want als ze langskomen..... :=

Dat snap ik echt niet, als ik iets zou krijgen wat ik niet mooi zou vinden zou ik dat ook niet ophangen, of het moet echt van een heel goede vriend zijn die je 't niet kwalijk kunt nemen.
Als iemand zoiets wil geven moet diegene maar zorgen dat hij weet wat je smaak is, weet diegene dat niet dan loop je dit risico.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 09:59

Damned schreef:
Ik mag dan nog niet volwassen zijn, mijn vriendinnen krijgen tussen de 10 - 20 euro (in cadeautjes) voor hun verjaardag. Sommigen willen dat bedrag (voor 2 personen!) aan een bruiloft geven!
Van mijn ouders krijg ik 100 euro voor verjaardagen en zo, dus ik zou het niet eens durven om lager dan dat te gaan voor een speciale gelegenheid die (als het goed gaat) maar 1 keer gebeurt voor dat koppel. Natuurlijk, als je ze helemaal niet goed kent, kan je wel minder geven, maar dan ben je ook niet uitgenodigd lijkt me?

En als je later groot bent, zelf moet werken, en 20 euro het max is dat je kan missen?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:19

Als ik met een verjaardag een cadeau krijg wat ik echt niet kan waarderen geef ik het terug, dan kunnen ze het terug brengen en hebben ze zich het geld gespaard. Ik vind het nóg erger als ik me bedankt en lach als een boer met kiespijn en het na de verjaardag direct weggooi. Ik ben absoluut geen fan van bloemen en parfum, als iemand daarmee aankomt geef ik meteen mee terug, het is alom bekend dat ik die twee dingen haat als ze het dan toch kopen vind ik het zonde van hun geld. De meeste waarderen het gewoon de eerlijkheid.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:22

Ik ben dankbaar voor alles wat ik krijg, ook al is het iets waar ik in eerste instantie niet zo veel mee kan. Iets teruggeven omdat ik het niet leuk vind zou ik nooit doen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:26

ik heb 50 euro gestemd, maar had de opingspost nog niet gelezen.

Dus avondfeest, 50pp dus in TS haar geval 100. en indien bij mensen die ik minder goed ken en ook alleen maar naar de receptie ofzo, dan geef ik meestal 35-40eur...
Hangt er ook wat vanadf hoe ik me erbij voel.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:37

Het hangt af van de band die je hebt met het bruidspaar en of je de hele dag meegaat. Toen mijn zwager en schoonzus gingen trouwen hebben we een messenset ter waarde van +-90 euro gegeven.

Een bruiloft is duur, dus ik vind 20 euro wel erg weinig. Zelfs als je 's avonds alleen uitgenodigd bent voor het feest drink je met z'n 2-en toch al gauw voor meer dan 20 euro weg. Ik denk dat het voor het bruidspaar fijn is als de gasten toch een beetje helpen met het bekostigen van alles.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:38

saroanda schreef:
Ik ben dankbaar voor alles wat ik krijg, ook al is het iets waar ik in eerste instantie niet zo veel mee kan. Iets teruggeven omdat ik het niet leuk vind zou ik nooit doen.

Dus als jij een schilderij wat je foeilelijk vind krijgt, hang je het toch op? :') Of je krijgt een matrozen pakje voor je kleine spruit die je dat eigenlijk niet wilt aantrekken, trek je het dat kind dan toch maar aan omdat ze op bezoek kunnen komen? :+

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:39

Jessix schreef:
Nee hoor, het is helemaal geen eis, maar zonde van de moeite en/of het geld van de schenker om iets te geven waar iemand niet blij van wordt. Uiteraard is het ander verhaal als je zeker weet dat het wel iets is wat de ander graag wil hebben. Maar 10 verschillende douchegels zit ik niet op te wachten. :') Daarbij vraagt iemand geen kado, maar juist geld. Nogmaals, geen eis, wel een wens.

Dat zijn juist van die cadeaus die ik geweldig vind. 10 douchegels, met een beetje geluk moet je dus een jaar zelf geen douchegel kopen, weet je wat een besparing dat is. Voor mijn verjaardag heb ik eens een tandenborstel met extra opzetstukjes en tandpasta gekregen. Superblij was ik.
Natuurlijk zijn dat geen cadeaus waar je van achterover valt, maar ze zijn zo handig. Het zijn toch dingen die je nodig hebt, dan heb ik dat liever dan een bloemstukje dat je na een week de vuilnisbak in kan gooien of een geschenkbon voor een schoonheidssalon die in de kast ligt te liggen en pas tevoorschijn komt als die vervallen is. :')

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:45

10 euro geef je op een verjaardag.

Een huwelijksfeest is iets speciaals. Kostendekkend hoef het niet te zijn, maar als daggast geef ik echt wel meer dan als avondgast. Tel daarbij op hoe goed ik diegene ken en klaar. Ik geef vaak 25 euro als avondgast en 50 als daggast. Daggast ben je toch vaak als je speciaal bent. Vaak heb je ook al vrijgezellenfeest gehad en kleding gekocht dus het is wel een keer goed.

Even los van het feit dat ik in niemands portomonnee kan kijken natuurlijk :+

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:58

KimD schreef:
saroanda schreef:

Dus als jij een schilderij wat je foeilelijk vind krijgt, hang je het toch op? :') Of je krijgt een matrozen pakje voor je kleine spruit die je dat eigenlijk niet wilt aantrekken, trek je het dat kind dan toch maar aan omdat ze op bezoek kunnen komen? :+

:j Ik heb van m'n schoonma bijv. 2 hele lelijke canvassen gekregen, die hangen op de voorkamer. En kleding die ik zelf niet leuk vind trek ik 'em aan als 'ie bij oma gaat logeren :D

Het gaat mij om het gebaar, dat iemand z'n best heeft gedaan om iets cadeau te geven. Niet om het cadeau zelf...

En hoe vaak komt het nou voor dat je iets cadeau krijgt wat je eigenlijk niet zo leuk vind? Kleine moeite toch om iemand er voor te bedanken en er toch iets mee te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 11:00

Ik geef meestal 5 euro voor verjaardag. Heb het gewoon niet breed. Denk dat ik voor een trouwerij rond de 20 euri zal zitten. Zijn ze er niet blij mee. Dan mogen ze geld inleveren en ga ik wel naar huis :+

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 11:21

Traditioneel gezien geef je het bruidspaar kados voor in het nieuwe huis.

Maar omdat je dan als bruidspaar vaak eindigt met 17 broodroosters wordt er vaak geld gevraagd.

Om die reden zijn de geldbedragen bij bruiloften hoger dan op verjaardagen, het is bedoelt om ze op weg te helpen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 11:34

Raponsje schreef:

Maar omdat je dan als bruidspaar vaak eindigt met 17 broodroosters wordt er vaak geld gevraagd.

Om die reden zijn de geldbedragen bij bruiloften hoger dan op verjaardagen, het is bedoelt om ze op weg te helpen.

Traditioneel gezien betaalde de ouders van de bruid de bruiloft.
Citaat:
Betalen bruiloft
Tot aan de zeventiger jaren was het gebruikelijk dat de ouders van de bruid de bruiloft betaalden. Gelukkig voor de ouders van de bruid is dit inmiddels al lang achterhaald. Al leveren de ouders in de meeste gevallen nog wel altijd een flinke financiële bijdrage. Dus zowel de ouders van de bruid als van de bruidegom.

Volgens de etiquette is de waarde zo van de cadeaus zo verdeeld:
Citaat:
Waarde cadeaus
Volgens de etiquette bestaan er enige richtlijnen als het gaat om de waarde van huwelijkscadeaus. Deze zijn als volgt: een collega of verre vriend of vriendin: €25- €50, een familielid of vriend: €35- €75, een naast familielid of beste vriend €50- €100 of meer.

http://www.trouweninderegio.nl/artikel- ... uette-a-z/

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:21

Raponsje schreef:

Vroeger gaf je idd huishoudelijke dingen om een jong koppel hun huis op te smukken, maar tegenwoordig wonen de meeste al enkele maanden/jaren samen en hebben ze hun hele uitzet al zo goed als.
Vandaar dat er steeds vaker om een bijdrage/geld gevraagd wordt. Ergens begrijpelijk, dan kan het gehuwde koppel kopen wat ze zelf graag zien.

Maar als ik rondom mij hoor is de tijd dat de ouders het huwelijksfeest betaalden toch stilaan aan het voorbij gaan... Weet er recentelijk een aantal die zelf hun feest bekostigden en bv alleen de jurk en kostuum gekregen hebben...