Is het gepland, een rare vraag?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 16:25

anneliesdj schreef:
Nu heb je me echt met de bek vol tanden staan.
Laat me raden, jij hebt geen kinderen en bent ook niet (in de nabije toekomst) van plan ze te krijgen?

Die vraag wil ik best beantwoorden en daar zal ik ook helemaal eerlijk over zijn. Maar dan wil ik eerst wel graag van jou weten of het antwoord je werkelijk interesseert of dat je de vraag eigenlijk om een andere reden stelt?
anneliesdj schreef:
Als het je niet intresseert wat iemand te melden heeft, moet je je afvragen of je je wel in de juiste vriendenkring bevind.

Hihi, ik bevind me al ruim 20 jaar in een bijzonder open-minded vriendenkring. Mij wordt daarin trouw naar het wel en wee van (onder andere) mijn paarden gevraagd, niet omdat mijn vrienden zelf nou zo vreselijk geïnteresseerd zijn in paarden (ik denk dat ze in een kudde de mijne niet eens zouden herkennen) maar omdat ze veel van mij houden. Dáárom willen ze weten hoe het met die van mij gaat. Andersom vraag ik trouw naar het wel en wee van de kinderen van mijn vrienden.
Trouwens niet om het één of ander hoor, maar als ik maar half zo overdreven zou reageren als veel mensen doen wanneer het om zwangerschap of kinderen gaat, zou ik jouw opmerking met betrekking tot mij en mijn vriendenkring behoorlijk onbeschoft vinden ;) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 16:36

brigitte2 schreef:
misschien niet onbeschoft maar wel vrijpostig. (ongepast) Dat vraag je niet tenzij het familie is of je beste vriendin, het gaat namelijk niemand wat aan behalve de ouders.

Precies! !

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 16:39

VivaLaVida schreef:
Pffff Maura even heel oprecht hoor maar het lijktme doodvermoeiend om alles zo te moeten analyseren als jij doet!
Als ik zwanger ben hoeft niemand te doen alspf ze geïnteresseerd zijn hoor. Dan zeg je toch "gefeliciteerd".

Ik moet niks hoor, ik vind het gewoon lollig om af en toe eens te bedenken wat mensen nou eigenlijk zeggen en wat dat echt betekent. Natuurlijk zeg ik in de meeste gevallen gewoon 'gefeliciteerd', maar soms is het duidelijk merkbaar dat er eigenlijk meer wordt verwacht. Misschien komt dat trouwens doordat ik in een mannenwereld werk en veel mannen al helemaal geen enkele aandacht aan zo'n mededeling besteden. Meestal gaan ze ofwel gewoon door met hun werk of ze gaan helemaal los over hoe hun vrouw zich gedroeg toen ze zwanger was. Dan zie ik de teleurstelling bij degene die blij vertelde dat ze zwanger was en dat vind ik dan sneu, dus dan verzin ik gauw een vraag zodat de aandacht weer terug naar haar gaat.

Hier vond ik het sneu hoe sommigen tegen de TS tekeer gingen dus daarom vond ik het wel aardig om het onderwerp wat uitgebreider te analyseren. Ook al omdat over heel korte reacties vaak gemakkelijk heen wordt gelezen, zelfs als die het onderwerp perfect samenvatten. Ik ben het dan ook helemaal eens met Geryon

Geryon schreef:
Ik snap alleen dat je het ongepast vind als je denkt dat er aan de vraag een oordeel vast zit. Zo niet, wát een aanstellerij.

Anoniem

Re: Is het gepland, een rare vraag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 17:13

is het niet sowieso een beetje raar om zoiets op bokt te zetten? :') vind het niet zo raar om te vragen, je zou wel kunnen letten op hóe je de vraag stelt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 18:12

Grease schreef:
is het niet sowieso een beetje raar om zoiets op bokt te zetten? :') vind het niet zo raar om te vragen, je zou wel kunnen letten op hóe je de vraag stelt

Nou er zijn heel veel dingen die mensen op Bokt en internet zetten die ik HEEL ERG RAAR vind.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 18:23

Het is toch niet raar om op bokt te zeggen dat je zwanger bent?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 18:31

Vind het geen rare vraag, maar hangt er wel vanaf wie en hoe je hem stelt. Zelf heb ik drie kids, en zag er ook jong uit toen ik de eerste kreeg (nu nog trouwens :Y) ). Heb dus ook weleens die vraag gehad, maar bekenden wisten dat wij al voor een kindje gingen.

Zelf stel ik hem ook weleens,maar dat is echt interesse. Maar vaak is de vraag overbodig vind ik, dan weet je of iemand al voor een kindje ging, of merk je aan de mededeling al of het 'gewenst' is. Expres tussen aanhalings tekens, want als een vrouw twijfelend meedeelt dat ze zwanger is, vind ik het gepaster eerst te vragen of het gepland is, en nadv te feliciteren of sterkte te wensen met de moeilijke keuze tot...

Heb ook een keer iemand meteen gefeliciteerd met de zwangerschap, en haar antwoord was meteen dat het niet gepland was.. Uhmmm, tjaa. Die had ik ook niet zien aankomen toen.

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 19:41

Grease schreef:

Hoezo is het raar dat ik op bokt zet dat ik zwanger ben? Dat is toch iets moois? Of vind je het soms 'raar' dat iemand van 20 blij is met een zwangerschap?

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 22:24

Even aan de jonge moeders he... jullie zeggen dat jullie die vraag ongepast vinden enzo. Maar, is het niet fijn dat er gewoon naar gevraagd word? Mocht ik nu zwanger worden is dat ongepland! Maar dan heb ik liever dat iemand dat recht in mijn gezicht vraagt dan dat er achter mijn rug om geroddeld en gespeculeerd word dat het vast ongepland was en dat we geen voorbehoedsmiddelen gebruikt zouden hebben etc.
Dat is mijn idee er tenminste over... Roddelen zullen heus wel blijven doen, maar dan liever met een gedeelte van de waarheid dan een roddel die alleen maar gebaseerd is op speculaties.
Dit is gewoon een vraag, geen aanval. Hebben jullie liever het geroddel en het gespeculeer, dan die vraag?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 22:34

@TS
Maar je kunt er wel vanuit gaan dat goede vrienden/familie echt al wel weten of de zwangerschap gewenst/gepland is.
Het zijn juist de semi-bekenden/kennissen of soms wildvreemde die dit vragen en ik heb juist het gevoel dat dit degene zijn die zitten te wachten op een leuke roddel om door te vertellen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 22:46

Door overlijden van mijn zus ben ik 9 jaar jonger dan mijn oudste zus.
Mijn overlededen zus heb ik nooit gekend, en ik ben een zeer bewuste baby. (Ik bespaar details :') )Maar omdat mijn zus dus al wat ouder was, en mama een buikje kreeg van mij kreeg ze vaak de opmerking/vraag:" oh, zeker n foutje, of zon nakomertje".
Mensen wisten t niet, wat er was gebeurd, maar dat waren wel hele pijnlijke en nare opmerkingen voor mijn ouders.

Dat vind ik wel een beetje aso, mensen oordelen, mijn moeder was al wat ouder, dus dan zeggen mensen t mmisschien wel sneller. Maar die oordelen...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 22:57

Mijn moeder kreeg ook zulke vragen met mijn kleine broertje (ik nu 19 hij 5). Zie niet in wat er raar aan is.. Mensen zijn gewoon benieuwd omdat het niet heel gewoontjes is. Mijn moeder antwoord dan ook gewoon normaal dat hij van de tweede leg komt (nieuwe man) :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 23:21

Om daar nou speciaal een topic voor te maken... ik vind het net zo gepast/ongepast om te vragen of het gepland is of uberhaupt een topic over te maken... al denk ik dat ik in real life niet zo gauw zou vragen aan iemand of het gepland was (tenzij ik natuurlijk heel goed bevriend ben met diegene, maar dan weet je het al omdat je die situatie wss dan al kent)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 23:22

maura schreef:
anneliesdj schreef:
Nu heb je me echt met de bek vol tanden staan.
Laat me raden, jij hebt geen kinderen en bent ook niet (in de nabije toekomst) van plan ze te krijgen?

Die vraag wil ik best beantwoorden en daar zal ik ook helemaal eerlijk over zijn. Maar dan wil ik eerst wel graag van jou weten of het antwoord je werkelijk interesseert of dat je de vraag eigenlijk om een andere reden stelt?
anneliesdj schreef:
Als het je niet intresseert wat iemand te melden heeft, moet je je afvragen of je je wel in de juiste vriendenkring bevind.

Hihi, ik bevind me al ruim 20 jaar in een bijzonder open-minded vriendenkring. Mij wordt daarin trouw naar het wel en wee van (onder andere) mijn paarden gevraagd, niet omdat mijn vrienden zelf nou zo vreselijk geïnteresseerd zijn in paarden (ik denk dat ze in een kudde de mijne niet eens zouden herkennen) maar omdat ze veel van mij houden. Dáárom willen ze weten hoe het met die van mij gaat. Andersom vraag ik trouw naar het wel en wee van de kinderen van mijn vrienden.
Trouwens niet om het één of ander hoor, maar als ik maar half zo overdreven zou reageren als veel mensen doen wanneer het om zwangerschap of kinderen gaat, zou ik jouw opmerking met betrekking tot mij en mijn vriendenkring behoorlijk onbeschoft vinden ;) .

O maar dat is mijn opmerking ook...
Maar wel in reactie op jouw (onbeschofte) manier van praten over zwangeren/kinderen ;)
De manier waarop jij het brengt, doet voorkomen alsof jij al zucht zodra diegene een antwoord geeft langer dan 3 woorden.
Als je zo'n antwoord niet kunt handelen, moet je de vraag niet stellen of een vraag stellen waarvan het antwoord je wel intresseert.
Natuurlijk veins je weleens intresse, maar om dan na 3 woorden al moe van het antwoord te zijn :n
Het is ook niet iets wat je als vrienden dichter bij elkaar brengt, vraag me dan toch af wat je wel gemeen hebt met je vrienden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 23:25

maura schreef:
VivaLaVida schreef:
Pffff Maura even heel oprecht hoor maar het lijktme doodvermoeiend om alles zo te moeten analyseren als jij doet!
Als ik zwanger ben hoeft niemand te doen alspf ze geïnteresseerd zijn hoor. Dan zeg je toch "gefeliciteerd".

Ik moet niks hoor, ik vind het gewoon lollig om af en toe eens te bedenken wat mensen nou eigenlijk zeggen en wat dat echt betekent. Natuurlijk zeg ik in de meeste gevallen gewoon 'gefeliciteerd', maar soms is het duidelijk merkbaar dat er eigenlijk meer wordt verwacht. Misschien komt dat trouwens doordat ik in een mannenwereld werk en veel mannen al helemaal geen enkele aandacht aan zo'n mededeling besteden. Meestal gaan ze ofwel gewoon door met hun werk of ze gaan helemaal los over hoe hun vrouw zich gedroeg toen ze zwanger was. Dan zie ik de teleurstelling bij degene die blij vertelde dat ze zwanger was en dat vind ik dan sneu, dus dan verzin ik gauw een vraag zodat de aandacht weer terug naar haar gaat.

Hier vond ik het sneu hoe sommigen tegen de TS tekeer gingen dus daarom vond ik het wel aardig om het onderwerp wat uitgebreider te analyseren. Ook al omdat over heel korte reacties vaak gemakkelijk heen wordt gelezen, zelfs als die het onderwerp perfect samenvatten. Ik ben het dan ook helemaal eens met Geryon

Geryon schreef:
Ik snap alleen dat je het ongepast vind als je denkt dat er aan de vraag een oordeel vast zit. Zo niet, wát een aanstellerij.

Dat vind ik dan weer aardig van je, en ik ben het ook eens met Geryon.
Alleen is het probleem dan weer, dat je van de zwangere niet weet of hij/zij denkt dat er een oordeel aan vast zit. Voor de vraagsteller maakt het op dat moment niet uit.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 23:27

Brainless schreef:
@TS
Maar je kunt er wel vanuit gaan dat goede vrienden/familie echt al wel weten of de zwangerschap gewenst/gepland is.
Het zijn juist de semi-bekenden/kennissen of soms wildvreemde die dit vragen en ik heb juist het gevoel dat dit degene zijn die zitten te wachten op een leuke roddel om door te vertellen.

Dat dus.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 23:28

Ik begrijp niet zo goed waarom de vraagsteller interesse zou hebben. Gepland of niet, ik ga ervanuit als iemand vrolijk rondtettert zwanger te zijn, ze ervoor gaan. Interesseert het mij een biet of ze eigenlijk liever een jaar of wat hadden willen wachten?

Het vraagstuk 'weet je al wat het wordt?' vind ik ook niet aan ons. Als diegene dat vertellen wil dan doet die dat vanzelf wel. Jammer dat ikzelf niet ga zwangeren, ik zou het graag willen beantwoorden met "ik hoop een mens!"

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 23:44

Ik zei dan ook altijd: 'Ja, dat weet ik. Het wordt een baby!' :D

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 23:45

iirrssjjee schreef:
Even aan de jonge moeders he... jullie zeggen dat jullie die vraag ongepast vinden enzo. Maar, is het niet fijn dat er gewoon naar gevraagd word? Mocht ik nu zwanger worden is dat ongepland! Maar dan heb ik liever dat iemand dat recht in mijn gezicht vraagt dan dat er achter mijn rug om geroddeld en gespeculeerd word dat het vast ongepland was en dat we geen voorbehoedsmiddelen gebruikt zouden hebben etc.
Dat is mijn idee er tenminste over... Roddelen zullen heus wel blijven doen, maar dan liever met een gedeelte van de waarheid dan een roddel die alleen maar gebaseerd is op speculaties.
Dit is gewoon een vraag, geen aanval. Hebben jullie liever het geroddel en het gespeculeer, dan die vraag?

Ik snap gewoon niet waarom het zo interessant is of een zwangerschap zeer nauwkeurig gepland is, de ouders hebben besloten om de pil de prullenbak in te gooien en te kijken hoe het loopt of compleet ongepland :+ is. Althans bij veruit de meeste zwangerschappen vraag ik me dit totaal niet af. Doe ik dat wel dan houd ik dat voor mezelf en ga ik er echt niet met anderen over zitten roddelen/speculeren. Zo interessant vind ik het nou ook weer niet om te weten :') Zelf heb ik nog nooit meegemaakt dat er echt geroddeld/gespeculeerd werd over of een zwangerschap wel of niet gepland zou zijn.

Mij is de vraag bij beide zwangerschappen gesteld. De eerste kwam voor vele mensen als een verrassing. Ik heb toen dus vaak die vraag gehad. Een enkele keer zou ik niet erg vinden, al vind ik het nog steeds ongepast.
Maar als je blij bent met je zwangerschap en je dit voor je gevoel ook duidelijk uitstraalt is het gewoon vervelend als je steeds die vraag krijgt.
Net als BA aangaf, vraag je iemand ook niet wat hij/zij gaat verdienen als die persoon verteld dat hij/zij nieuw werk heeft.

Al moet ik ook zeggen dat het vooral ook de manier waarop is. ''Oh echt wat leuk, dat had ik helemaal niet verwacht!'' vind ik een nettere en leukere reactie op een zwangerschap waarvan je denkt dat die niet gepland was. Daarmee geef je de zwangere min of meer zelf de kans om daar op in te haken als ze kwijt wil(len) dat het inderdaad een verrassing is.

De ergste vond ik zelf ''is het een ongelukje?'', dat vond ik ronduit schandalig en dat heb ik toen ook duidelijk gezegd.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 01:04

Valt me trouwens heel erg op dat het onderscheid tussen gewenst en gepland even totaal gemist word door sommigen. Ongepland is zeker niet ongewenst. Ik was ook ongepland en dit vertelde mijn moeder ook toen ik ernaar vroeg. Ik was zeker niet ongewenst en voelde me ook niet zo. Daar zit dus wel een duidelijk verschil.

Daarbij vind ik ook dat de intenties van mensen helemaal verkeerd worden neergezet. Daarbij nog de nodige namen als onfatsoenlijk en asociaal. Ik voel me beledigd bij het lezen van sommige reacties. Dat is dan net zo als de vraag 'is het gepland'. Daar kun je iemand ook mee beledigen.

Nee als je dan zo'n mening hebt (wat helemaal prima is en ik ook volledig en oprecht accepteer!) vind ik dat je ondertussen niet een ander moet beledigen of een vooroordeel moet hebben over zijn/haar intenties met die vraag. Dat is imo nml best wel heel erg hypocriet

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 04:02

MarjanB schreef:
Ik vind het geen vreemde vraag en daarbij, iemand zet zelf zijn hele privéleven op Bokt en dan nog raar vinden dat je ook nog eens vragen krijgt? En tja de ene vraag bevalt je en de andere niet. Dat is nou eenmaal het risico van een topic aanmaken.

precies dit :j

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 06:35

Ik snap ook niet wat het een ander aangaat of t al dan niet gepland is.
Ik zal t dan ook nooit vragen, mochten de ouders t willen delen prima. Zo niet? Ik lig er niet wakker van.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 11:01

Degenen die het wel zouden vragen, staan die er ook bij stil dat ze een antwoord kunnen krijgen wat ze niet zo bevalt? En dat er daardoor emotie's los kunnen komen?
Want stel nu dat het dus niet gepland was, of niet zo gewenst (op dat moment) wat dan?
En als ze dat vertelt, is dat dan iets wat jij van die persoon wilt weten?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 11:05

Natuurlijk, anders vraag ik het toch niet?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 11:21

Het is soms makkelijk om te weten ivm hoe je met die persoon omgaat qua reacties. Je kan mega blij gaan doen maar als de ander er zelf nog aan moet wennen omdat het ongepland is..... Ik vind het niet raar, ik vraag het mezelf ook wel eens af, pure interesse.

vragen of je al begonnen bent vind ik wel onbeschoft. Maar krijg ik visuele gedachtes bij :+