Is dit normaal? (In een verzorgingshuis.)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 17:29

Het jammere is dat de zorg in een instelling redelijk strikt getimed is, omdat het anders een grote chaos wordt en het werk onoverzichtelijk. Je moet met minder mensen steeds meer werk gaan verzetten, structuur is daar een noodzaak.

@superpony: ik begrijp goed dat extra hulp voor jullie geen optie is, omdat je zelf niet kan bepalen wanneer die moet langskomen om in bed te stoppen bijvoorbeeld. Moest het qua timing haalbaar zijn, dan zouden die mensen dat graag doen. Helaas werken ze inderdaad met een vaste ronde en er zijn een hoop andere cliënten die wel graag op een vast uur hun hulp willen en daar ook op rekenen. Als jullie dan de ene keer om 20u bellen en de dag erna op 23u, hoe moeten die zorgverleners dan hun route plannen? Vaak zijn die opgebouwd op basis van het type hulpverlening en de duur ervan + de ligging binnen hun zorgtraject. Je zit er vast ook niet op te wachten dat je belt en dan alsnog een uur moet wachten omdat ze net met iets lastigs bezig zijn, in de file zitten of helemaal van de andere kant van de stad moeten komen.
Dat is ook zo in de instellingen. Hogerop vragen ze alleen maar meer, meer meer. Wie moet ervoor opdraaien? Juist, de cliënt. Omdat het anders gewoon niet meer te bolwerken is. Door alles wat erbij komt en niet vervangen wordt zijn die eenvoudige opmerkingen niet meer zo evident. Maar daarom wil dat niet zeggen dat we het zelf ook niet erg vinden. (op een paar uitzonderingen na dan).

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 17:58

@ Ersina, de kleding is bij ons gelabeld. Stelende collega's hebben wij gelukkig geen last van.
Wij hebben ook bewoners welke erg ruiken, dit kan door bepaalde medicatie komen.
Bewoners waarbij het nog mogelijk is mogen ook gewoon in bad. en dat maakt mij niet uit of het iedere dag is (in die tussentijd kun je weer een andere bewoner verzorgen).
Ze worden s' morgens allemaal gedoucht, of ze gaan in bad. S' avonds is het gewoon wassen. De mannen scheren we iedere dag en twee x per dag worden de tanden gepoetst
We hebben op het werk ook Tena pants voor bewoners die wel vaak een ongelukje hebben, zo hoeven die geen luier en kunnen ze zelfstandig naar het toilet.
Je mag hier max 11 diensten achter elkaar werken, een dienst mag niet langer zijn dan 14uur. late/vroege wissel mag alleen met 11 rusturen ertussen.
Nu hebben we een nieuwe heimleitung (chef?) en die staat gelukkig ook echt op de 11 uur rust. Dus voor de medewerker betekend dat al minder belasting. 4 maanden geleden hadden we drie fulltime krachten langer ziek dan kun je met 3 man (en oproepkrachten, maar die mogen geen documentatie schrijven, geen medicijnen verdeelen, niet alleen op de goep zijn enz) de tent draaiende houden. Dan krijg je weer de overbelasting.

purny

Re: Is dit normaal? (In een verzorgingshuis.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 19:35

Ik trek me terug uit deze discussie. Er wordt voor mijn gevoel teveel gedacht dat de verzorgenden alleen maar op hun billen zitten en er niet bij nagedacht word dat het misschien wel de enige 5 minuutjes zijn die ze even rustig kunnen gebruiken voordat ze rennen en vliegen en dat half NL al op weg is naar hun eigen bed.

Mellow

Re: Is dit normaal? (In een verzorgingshuis.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 22:17

Het is vooral jammer dat blijkbaar de slechte ervaringen gezien worden als dat we in de zorg allemaal wel zo zullen zijn.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 22:21

Ik was er allang uitgestapt. Topics als deze eindigen altijd zo. Zinloos en ga ik mijn vrije uren niet aan besteden om me nog drukker te gaan maken.