Aan alle tweetalige bokkers..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 20:19

Ik ben Brits/Belg en spreek beide talen vloeiend.. Ik heb nooit tweetalig onderwijs gevolgd of in de UK gewoond helaas. Thuis spreek ik meestal Nederlands maar ik sms en chat in het Engels met mijn moeder :) Vaak ben ik ook Nederlandse woordjes kwijt en sommige woorden zeg ik zo goed als nooit in het Nederlands (bv badjas/dressing gown & living room voor woonkamer etc)
Ik praat Engels met mijn paarden (weet niet waarom :p) en meestal denk/dagdroom ik in het Engels.. altijd al gedaan nooit over nagedacht!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 20:27

Niet tweetalig opgevoed maar wel al van kleinsaf veel Frans gehoord in omgeving (familie/vrienden) en woon nu 4 jaar in Frankrijk.

En mijn taalgebruik is 1 grote hutsepot :') .
In het dagelijkse leven praat ik enkel nog Frans, al gooi ik er nog steeds veel engels/nederlands door als ik moe ben. Dan denk ik weer volop in het Nederlands en lukt het vertalen even niet meer.
In gedachten en dromen wisselt het constant naargelang situatie en personages.

Voorbeeldje: ik typ nu dit berichtje op bokt dus denk in het Nederlands. Maar tegelijk kijk ik het journaal op tv en als ik me even daar op concentreer *floep* gedachten in het Frans.

Het wisselt dus heel snel en als denken en praten even niet in dezelfde taal zijn wordt het gecompliceerd voor mij en gesprekspartner (alhoewel die het meestal gewoon grappig vinden :P ).

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 20:46

Quebelle schreef:
En toch, mensen die een taal kennen maar die die niets als een deel van de opvoeding meekregen kunnen naar mijn inziens die niet volledig, zeg maar als een automatisme, gebruiken. Vooral in spraak merk ik veel gebrekken op.

ik ben Brits/Belgisch, ik studeer animatiefilm dus veel van mijn medestudenten als professoren zijn veel in het Engels bezig ( zijn het vaktermen/film/muziek/literatuur) echter kunnen ze zich etten malen slechter uitdrukken wanneer ze communiceren met een engels sprekende. Dit door dialect etc maar ook door het feit dat de invloed van Engels op onze belgisch/nederlandse veeleer Amerikaans Engels is. Het verschil is als Hollands en Vlaams

Ook heb ik opgemerkt dat, het spijt me te zeggen, Nederlanders over het algemeen een mindere uitspraak hebben dan Vlamingen (uitzonderingen daar gelaten), waarschijnlijk door accenten en klankverschillen :)

Maar dat eerste is toch logisch? Geloof ook niet dat er iemand is die dat zegt? Of ik moet er overheen lezen :)

Nederlands is harder dan Vlaams, dus het zou goed kunnen dat Vlamingen een betere uitspraak hebben als het gaat om Engels.

FNews

Re: Aan alle tweetalige bokkers..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 22:36

Mijn vader komt uit Nederland maar ik ben zelf in België geboren. Als ik tegen mijn vriend (nederlander) of tegen mijn familie in Nederland praat verandert het Vlaams meteen over in Nederlands met accent.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 08:44

Trouwens ik kan ook Betuws, omdat ik anders mijn opa niet kan verstaan. Ik heb het van mijn vader geleerd anders kan je geen gesprek met mijn opa voeren haha

KleinBoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 08:57

Ik weet niet of Fries als taal wordt gerekend. Maar ik denk&droom altijd in het Fries en dat spreek ik thuis ook altijd. Behalve als er iemand bij ons thuis is die Nederlands is, dan pas ik mij even aan :D

KC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 09:03

hmm ik spreek meer dan 2 talen regelmatig en moet zeggen dat ik altijd denk/droom/tel in de taal van het land waar ik op dat moment ben - mits ik die spreek ;) ben nu op Kreta en behalve een handvol worden kan ik niets :) zouden kale dromen zijn dan ;). Mss omdat de taal dan dominant is als ik het frequent spreek ook al ben ik er enkel voor een paar dagen. Maar meeste tijd, land onafhankelijk denk ik Engels en nee dat is niet mijn moedertaal wel lekker universeel :). Geen idee waarom eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 09:09

Tweetalig, Engels en Nederlands.
Van veel computerprogramma's heb ik de Engelse versie in gebruik. Krijg daar ook regelmatig commentaar op, zal wel, merk het niet eens.
Gebruik beide talen in mijn mondelinge communicatie. Schrijven gaat in het Nederlands.
Maar ga niet vragen om te gaan tolken, dat gaat niet goed.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 09:33

Niet tweetalig opgevoed maar wel 5 jaar in Engelstalige landen (UK en VS) gewoond en een mooi Brits accent aan overgehouden. Als ik in het buitenland zit denk en droom ik veel meer in het Engels, in Nederland is het een beetje afhankelijk van de situatie (loop ik in m'n hoofd een gesprek met een Nederlandse of Engelse collega na). Omdat mijn werk ook veel tweetalig is, blijven beide talen actief.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 09:36

Ik vraag dit ook altijd aan mensen :')

Meestal is het wat ze het meest doen, mijn Turkse vriendin die met familie Turks/gemixt praat, en voor de rest Nederland zei dat ze Nederlands denkt..

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 14:48

Ik ben dan niet twee talig en ben zelfs enorm slecht in Engels, maar toen ik een uitwisselings studente had en we dus enorm veel Engels praatte werd ik zelfs Engels pratend wakker! Pure ellende vond ik het, je kunt dan echt geen fatsoenlijk Nederlands meer. Na een tijdje zijn we ook met vriendinnen maar Engels gaan praten want je gaat er echt in zitten. Zelfs mijn iPhone toetsenbord had moeite met terug schakelen naar Nederlands :') heb enorm bewondering gekregen voor tweetalige!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 15:05

KleinBoefje schreef:
Ik weet niet of Fries als taal wordt gerekend. Maar ik denk&droom altijd in het Fries en dat spreek ik thuis ook altijd. Behalve als er iemand bij ons thuis is die Nederlands is, dan pas ik mij even aan :D

Fries is de tweede rijkstaal van Nederland.

Hier veel gedacht en gesproken in het fries. Maar kan wel gemakkelijk omschakelen naar het Nederlands als het moet. Maar denk dan nog regelmatig gewoon in het Fries.