ik mag geen vegetariër zijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 12:36

Sassol schreef:
Ik snap het wel dat je ouders vinden dat je vlees moet eten voor de voedingsstoffen. Je kunt die voedingsstoffen ook ergens anders uit halen, maar daar zul je je dan in moeten verdiepen.

Zie het 'verbod' van je ouders dus als een goed leermoment. Je kunt niet zomaar geen vlees eten en verder niks veranderen, dan ga je inderdaad wat voedingsstoffen missen. Verdiep je dus in een compleet, gezond vegetarisch dieet en ga daar weer mee naar je ouders.

Dan is het nog zaak dat je zelf zorg draagt voor je menu. Je kunt natuurlijk niet verwachten dat je moeder voor jou apart gaat koken, dat zul je dan zelf moeten doen.
Onderneem die stappen en je laat je ouders zien dat je hier verantwoordelijk en doordacht mee omgaat. Lijkt me dan dat ze geen bezwaar meer hebben op jouw wens.

Maar zo ingewikkeld is het niet om een vleesvervanger extra klaar te maken? Tenslotte sta je al in de keuken. Heb je de pannen al op het vuur en moet je er al bij blijven. Een dingetje extra is dan toch niet zo'n ding. Het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld te zijn hoor.
Mijn vriend in moslim en als mijn moeder bv stamppot maakt dan krijgen wij met spekjes en hij met gerookte kip even een beetje apart houden en als laatste erdoor doen. En zo is het met vleesvervangers natuurlijk ook. Zoals je een gehaktbal in kan vriezen kan je dat natuurlijk ook met een vegetarische doen. Een minuut in de magnetron en klaar.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 12:40

Het is zo'n onzin dat je tekorten krijgt zonder vlees, ik ben al een hele poos vegetariër, en ik heb nergens last van. Als je zo af en toe gewoon eens noten of peulvruchten eet, krijg je gewoon alles binnen. Vlees is helemaal niet nodig, dat zit tussen onze oren. ;)

Ik ga straks even het hele topic lezen, nu even snel mijn paarden voeren. :)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 12:40

Ja, dat lijkt simpel, maar als je voor de één het appart doet, dan komt de zus af met ik wil geen groenten meer eten want daar spuiten ze pesticide op, kan je dat ook al appart houden. Dan komt de broer af dat hij geen aardappelen wilt eten voor één of ander reden, kan je dat ook weer appart houden.

Want als je het voor je één kind doet, moet je het ook voor de andere kinderen doen.
En zo gaat het wel allemaal ingewikkeld worden en mama moet het allemaal maar oplossen en maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 12:46

furtje schreef:
Wow wat een reacties! :oo maar laten we er geen rel van maken hier.

Ik mag geen vegetariër zijn omdat mijn ouders vinden dat ik vlees moet eten vanwege de voedingstoffen. Ik mag het zelf bepalen als ik uit huis ga heb ik straks te horen gekregen :')

Bedankt voor de reacties! Ik ga kijken of ik er wat mee kan!

Ik mis alleen even hoe oud je bent. Ik kan me overigens wél in je ouders vinden. Niet omdat ik vlees eten ontzettend belangrijk vind, maar inderdaad, als je 4 broers of zussen hebt waar je met alles rekening moet houden of ze iets wel of niet moeten eten, staat je moeder straks dagelijks 5 maaltijden klaar te maken.

Als je het zelf koopt en klaarmaakt en opruimt zou ik het al heel anders vinden, dan ga je inderdaad richting het 'als je op jezelf woont' argument.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 12:54

chanel1985 schreef:
Ja, dat lijkt simpel, maar als je voor de één het appart doet, dan komt de zus af met ik wil geen groenten meer eten want daar spuiten ze pesticide op, kan je dat ook al appart houden. Dan komt de broer af dat hij geen aardappelen wilt eten voor één of ander reden, kan je dat ook weer appart houden.

Want als je het voor je één kind doet, moet je het ook voor de andere kinderen doen.
En zo gaat het wel allemaal ingewikkeld worden en mama moet het allemaal maar oplossen en maken.

Maar wie zegt dat ze het allemaal anders willen? En dan nog. Uiteindelijk sta je net zo lang in de keuken.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 12:59

Wie zegt van niet?
Ik kan me goed voorstellen als de één ziet dat de ander iets anders krijgt, dat die ook iets anders wilt. En dan kan je dat niet weigeren want als je dat wel doet, trek je het ander kind voor.

Als mijn kinderen met zoiets zouden afkomen, zouden ze ofwel kunnen eten wat de pot schaft, ofwel zelf hun eten maken, maar dan ook hun eigen afwas doen.

Dit zou dan gelden vanaf een jaar of 12, ervoor is zelfs geen discussie mogelijk, eten wat de pot schaft. Als ze dan geen vlees wilt eten, zou dat goed zijn , maar dan ook geen dessert of snoepjes, koekjes,...

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 13:05

AnnemiekvM schreef:
ZeSteigert schreef:
Ik hoef nergens de beste in te zijn, maar als mensen op mij reageren geef ik ze antwoord.
Doordrammen is trouwens iets anders dan antwoord geven/reageren.

Lieve schat. Alles wat je op internet zet, blijft op internet.
Het zou zonde zijn als je over 10 jaar terug kijkt en daar spijt van hebt.
Denk aan bijvoorbeeld een toekomstige werkgever.

Stop met het gedram.

Ik stop met het lezen van jouw berichten. Jouw standpunt is duidelijk. Maar misschien niet de handigste. Dus wees voorzichtig met het advies dat je aan een ander geeft. Zou zo vervelend zijn als het daardoor de mist inloopt.

Ik ga verder met inhoudelijke en volwassen reacties. Want er worden veel goede tips gegeven :Y)

Het blijft op internet staan ja, maar het is toch geen gedram??? Ze geeft gewoon een antwoord, maar goed dat je het niet meer leest want heb jij er ook geen last meer van. Maar ik vind het geen doordrammen.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 13:17

chanel1985 schreef:
Wie zegt van niet?
Ik kan me goed voorstellen als de één ziet dat de ander iets anders krijgt, dat die ook iets anders wilt. En dan kan je dat niet weigeren want als je dat wel doet, trek je het ander kind voor.

Als mijn kinderen met zoiets zouden afkomen, zouden ze ofwel kunnen eten wat de pot schaft, ofwel zelf hun eten maken, maar dan ook hun eigen afwas doen.

Dit zou dan gelden vanaf een jaar of 12, ervoor is zelfs geen discussie mogelijk, eten wat de pot schaft. Als ze dan geen vlees wilt eten, zou dat goed zijn , maar dan ook geen dessert of snoepjes, koekjes,...

Waarom geen dessert dan? Of koekjes?
Snoep zou ik nog snappen, daar zit gelatine in.
De tip om evt 1 of 2 vleesvrije dagen te doen vind ik ook heel goed (moet eerlijk zeggen dat ik dat sowieso ook al doe, voor mezelf, nu), als te ingewikkeld wordt voor 1 iemand apart te koken. Natuurlijk moet een kind zich ontplooien, maar een kind moet ook uit kunnen leggen waarom ze iets willen en tonen dat ze het echt willen (bv uitgezocht hebben wat voor vervanfers je nodig hebt). Persoonlijk zouden mijn kinderen best vega mogen worden, maar dan wel eerst met een goed gesprek. Waarom wil je vega worden? Omdat je vriendje van school dat ook is of echt uit principe?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 13:23

Jennyj01 schreef:
chanel1985 schreef:

Maar wie zegt dat ze het allemaal anders willen? En dan nog. Uiteindelijk sta je net zo lang in de keuken.

Ik zou zeggen dat het hier geen hotel is. Wij zijn hier met zijn vijven, denk je dat ik voor alle vijf wat anders klaar zou gaan maken? Nee hoor, er wordt gewoon gegeten wat ik op tafel zet.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 14:20

Miracle_ schreef:
Het is zo'n onzin dat je tekorten krijgt zonder vlees, ik ben al een hele poos vegetariër, en ik heb nergens last van. Als je zo af en toe gewoon eens noten of peulvruchten eet, krijg je gewoon alles binnen. Vlees is helemaal niet nodig, dat zit tussen onze oren. ;)

En als je dus een noten allergie heb en problemen met B12 heb je dus wel vlees nodig. Mijn vitamine B12 heeft flink onder de 100 gezeten, dan ben je echt niet lekker gezond.

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 14:58

Wat betreft de voedingsstoffen;
In vegetarisch vlees (AH heeft best veel van, nog lekker ook!!) zitten tegenwoordig ook veel van die voedingsstoffen, daarom zijn het ook vleesvervangers. Als je dat combineert met eieren en multivitamine tabletten zit je helemaal goed +:)+. Je komt dan echt niks tekort.
En over de kosten;
Vaak is echt vlees nog duurder. Je hoeft minder vlees te kopen en van het geld wat je overhoud kun je het vegetarische kopen. Als je het dan ook nog inslaat met een aanbieding is het echt niet duur. Je kan het namelijk gewoon in de vriezer bewaren en bederft niet :)

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:53

miss_lizje schreef:
Miracle_ schreef:

En als je dus een noten allergie heb en problemen met B12 heb je dus wel vlees nodig. Mijn vitamine B12 heeft flink onder de 100 gezeten, dan ben je echt niet lekker gezond.

Dat is dan misschien iets persoonlijks? Ik heb niks te kort namelijk. :) Ook als ik een tijdje geen noten eet, daar ben ik namelijk niet zo dol op.. Ik slik wel 3 tot 4 keer in de week vitamines bij, maar dat deed ik ook al toen ik nog geen vegetariër was..
Vlees is niet nodig.. Er zijn zoooo veel andere dingen. Je leert pas eten als je vegetariër wordt, vind ik.

Geryon

Re: ik mag geen vegetariër zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:57

Geen vegetarier mogen worden? :wow: Als ik ooit een kind heeft en deze geeft aan vegetarier te willen worden, moedig ik haar alleen maar aan! Vind het belachelijk dat je als ouder je kind dwingt om dieren te eten, en daarmee dus de walgelijke vleesindustrie steunt..

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:59

ZeSteigert schreef:
ladylay schreef:
Zesteigert, je kan ook de mening van anderen respecteren in plaats van dit soort uitspraken te doen en te blijven doordrammen. Dit toont een kokervisie en kortzichtigheid.

Als anderen mijn mening dan ook zouden respecteren prima. Dat noemt men gerechtigheid.

Nee, dat heet geen gerechtigheid .. Totaal verkeerde context :')

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:59

veel kinderen en zeker meides gaan door een fase in de puberteit waarin we ineens vegetarisch zijn. Denk dat het gewoon laten gaan een beter iets is dan het verbieden. Gooi je immers toch alleen maar je kont in de krib.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 16:02

Woogy schreef:
veel kinderen en zeker meides gaan door een fase in de puberteit waarin we ineens vegetarisch zijn. Denk dat het gewoon laten gaan een beter iets is dan het verbieden. Gooi je immers toch alleen maar je kont in de krib.

Best grappig. Als het gaat om dingen als alcohol dan zegt bijna heel bokt niet verbieden want dan willen ze het juist. Gaat het om vegetarier willen worden dan werkt het ineens heel anders? :=

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 16:04

Voor mij hangt het ook wel af naargelang de leeftijd, een kind van 6 jaar is iets heel anders dan een kind van 14 jaar laat ik het zo zeggen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 16:09

Geryon schreef:
Geen vegetarier mogen worden? :wow: Als ik ooit een kind heeft en deze geeft aan vegetarier te willen worden, moedig ik haar alleen maar aan! Vind het belachelijk dat je als ouder je kind dwingt om dieren te eten, en daarmee dus de walgelijke vleesindustrie steunt..

Mwah, mijn vriendin at thuis gewoon de eigen kippen en koeien. Niet elke ouder koopt de kiloknallers hoor. Maar ja, zij was ook vanaf jongsafaan gewend om toe te kijken bij de slacht, dus die wist wat er op het bord lag en dat was ook niet zielig.

Als mijn kinderen geen vlees willen eten, hebben ze gewoon pech of koken maar zelf. Wil best voor een keer het vlees eruit laten ivm gast die geen vlees eet natuurlijk. Maar elke dag? Nee hoor. Ik wil maar 1 maaltijd maken en niet 1 voor jantje, keesje, Hendrik etc omdat iedereen wat anders blieft. Zelf koken staat vrij, dat moedig ik graag aan :)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 16:13

Geryon schreef:
Woogy schreef:

Best grappig. Als het gaat om dingen als alcohol dan zegt bijna heel bokt niet verbieden want dan willen ze het juist. Gaat het om vegetarier willen worden dan werkt het ineens heel anders? :=

denk omdat veel mensen nog altijd de overtuiging hebben dat we 7 dagen per week vlees moeten eten. Das moeilijker om vanaf te stappen ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 16:21

Ts, weet niet of er binnenkort thuis iemand jarig is maar je kan dan ook voorstellen dat jij 1 hapjesschaal maakt met allemaal lekkere vega dingen bijvoorbeeld :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 18:01

Eigenlijk is het zonder nog een reactie van de TS zinloos om over dit specifieke geval verder te discussiëren. Misschien verbieden de ouders het wel helemaal niet, maar denken ze gewoon dat het een fase, eenmalig iets is. Als mijn ouders iedere zin die ik als puber begon met "ik wil" meteen hadden ingewilligd, het zou mooi geweest zijn.
Dus wat meer achtergrond is nodig: misschien zijn ze wel met 5 kinderen thuis en vrezen ze dat als ze 1 kind toelaten van een eigen verlanglijstje qua voeding op te stellen, dat ze dat dan ook voor de andere moeten doen. En dan wordt het moeilijk, mijn moeder heeft het eens moeten doen. Een potje koken voor haar en mijn vader, een ander potje voor mezelf en nog een ander potje voor mijn broer. Op een dag zag ik mijn moeder in de keuken bezig en dacht: mijn god waar ben ik mee bezig. En ben ik gewoon met het potje van mijn ouders mee gaan eten. Later volgde mijn broer. Werd er dan iets klaargemaakt wat ik echt echt niet lustte, dan at ik dat ingrediënt niet. Maar ik verplichtte mijn moeder niet om dan iets anders klaar te maken.

Misschien kan je ook voorstellen om gewoon minder vlees te eten. 2 dagen per week en dan een matige portie.
Praten, praten, praten. Ouders zijn geen onmensen. Het zijn niet personen waar je ofwel van wint ofwel van verliest. Zomaar je zin doordrammen kan je natuurlijk ook doen, maar dat is uitermate kinderachtig en getuigt niet van enige volwassenheid. Verder maak je je ouders daar waarschijnlijk erg verdrietig mee.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 19:54

Minder vlees eten maakt je nog steeds geen vegetariër. Ik moet er niet aan denken om vlees te eten, dus ook niet een gematigde portie. Dan is toch je hele principe weg? Of wel, of niet. Maar dat is mijn mening.
TS, als jij geen vlees wil eten, heb je daar alle recht toe. Dan maar geen vlees en wat extra aardappelen of groente eten? Je komt er uiteindelijk vast wel uit met je ouders, als ze zien dat je het meent, en het geen bevlieging is.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:31

Wat als je het zou omdraaien?
Dat de ouders vegetarier zijn en het kind wel vlees wilt eten?
Dan roepen de mensen ineens dat je het recht niet hebt als ouders om dat af te dwingen.

Mijn vriend is vanaf zijn 8e vegetarier. Zijn ouders waren dat al veel langer maar maakten voor hem wel vlees klaar. Uiteindelijk is hij ermee gestopt omdat hij het niet lekker vond en ook niet achter die hele industrie staat.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 21:03

Inderdaad Naskapower, dan ben je waarschijnlijk ineens een 'slechte ouder' omdat je je kind verbied vlees te eten.

Als mijn kind vlees wil eten is dat prima, zolang die maar weet waar het vandaan komt. Mijn vriend eet ook nog steeds vlees, wel minder en alleen "eerlijk" zoals dat heet, maar ik zal het hem niet verbieden..

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 22:03

Als ik later kinderen krijg dan is vlees/vego bespreekbaar. Ik eet heel af en toe vlees, voornamelijk op feestjes en dergelijke. Vriend is volledig vegetarier. Kind krijgt dan helft van de week vlees/vis (wel zo bio mogelijk) en de andere helft vleesvervangers. Zodra die er zelf over na gaat denken mogen ze kiezen. Maar ze moeten sowieso gevarieerd eten. Dus niet alleen maar hamburgers of groentenburgers :+