Wat mag/mocht jij van je ouders?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 12:12

Ik mag ook eigenlijk alles wel maar als ik mijn niet aan de afspraken hou, bijvoorbeeld, ik mag wel uit maar als ik dan te laat thuis kom dan mag ik de komende 2 weken niet uit ofzo.
Dus ik luister goed en mag daarom heel erg veel.

Lian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 12:45

Interessant om te lezen dit topic. Wat een ontzettend verschillende manieren van opvoeden!

Ik ben zelf heel erg vrij opgevoed. Roken en drugs vonden mijn ouders niet oké, maar het mocht wel. Daardoor had ik er helemaal geen interesse in en is dit ook nooit gebeurd (zelfs geen trekje van een sigaret haha). Vanaf mijn 15e mocht ik heel af en toe thuis wel eens een wijntje, als het maar alleen thuis was. Heb ik als erg positief ervaren omdat ik dus geen drang had om het stiekem uit te proberen.

Ik had wel altijd bedtijden, weet niet meer precies hoe laat. Maar ik had wel door dat het voor mijn eigen bestwil was, want als ik dan stiekem las in bed was ik de volgende ochtend heel moe. Toen ik 16 werd mocht ik gewoon zelf bepalen hoe laat ik naar bed ging en veranderde er qua tijd eigenlijk niets.

Vanaf mijn 16e mocht ik ook uitgaan, maar dit is nooit echt mijn ding geweest. Ga wel regelmatig wat drinken, maar echt stappen vind ik niks. Was meestal ook niet later dan 2/half 3 thuis, eigenlijk altijd wel 1 uur/half 2. Omdat mijn vriendinnen allemaal aan de andere kant van 't dorp woonden fietste ik altijd alleen naar 't centrum. Op de terugweg brachten ze me dan meestal wel thuis, maar vond het ook geen probleem om alleen te fietsen. Daar hadden mijn ouders ook geen problemen mee. Overdag kan je ook vreemde types tegenkomen ;)

Ikzelf ben erg blij dat ik zo vrij ben opgevoed, ik ben er een verstandig persoon van geworden. Ook had ik door deze vrije opvoeding nooit ruzie met mijn ouders, waardoor ik een ontzettend goede band met ze heb. Vind het heerlijk om af en toe een weekendje thuis te zijn, heel gezellig (woon nu ruim 1,5 jaar op mezelf). :)

wemkelover

Re: Wat mag/mocht jij van je ouders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 17:06

Mijn ouders waren altijd wel vrij streng in bepaalde dingen maar in bepaalde dingen ook weer niet.
Mijn ouders waren erg op ''tijd'' als ik een minuut te laat thuis was had ik al problemen, dat vond en vind ik erg overdreven. Maar zoals tattoo's en piercings hebben hun nooit erg gevonden. Drinken ook niet eigen verantwoording en conseqenties (kater, savonds een vrouw sochtends ook), drugs is wel eens gezegd van als ik er achter kom breek ik je benen. Roken moest ik zelf weten zouden ze wel jammer vinden, nooit gedaan eigenlijk. Rijbewijs moest ik zo en zo zelf maar voor werken.

Nu ik terug denk, woonde bij mijn stiefvader en moeder ( die bedoel ik bovenstaand ook met ouders), vond en vind ik nog steeds dat ze sommige dingen belachelijk hebben aangepakt en zo niet zou doen. En sommige dingen vond ik ze weer vrij makkelijk.

Mijn vriend vind ik weer te los opgevoed, of eigenlijk heeft helemaal geen opvoeding gehad.
Die is ook aardig losgeslagen geweest, maar ja die was ook bezig met overleven in plaats van leven.

Zo weten wij wel hoe wij ons kindje straks gaan opvoeden. Gelukkig zitten we op een lijn want nu betreft.
Niet te streng, eigen fouten laten maken maar wel door laten krijgen dat er soms conseqenties aanvast zitten. Bijvoorbeeld dronken worden, en er ziek van worden ja eigen schuld maar je blijft niet een hele dag in bed liggen.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 17:12

Ik mag niet roken, (te) veel drinken en drugs zijn uit den boze.
Ik rook, drink met uitgaan wel eens een glaasje te veel en heb een enkele keer geblowd.
Ik weet niet of ik deze dingen niet zou doen als ik het wel zou 'mogen'.. Denk dat daar voor mij geen verschil in zit. Behalve dan dat ik er nu helaas niet eerlijk over kan zijn.

Qua uitgaan zijn ze erg makkelijk, als ik maar veilig! Vervoer heen/terug regel of eventueel bij een vriendin blijf slapen. Hier ben ik het 100% mee eens, ik zal nooit snachts alleen naar huis fietsen/lopen en geen haar op mn hoofd die eraan denkt bij iemand in de auto te stappen die gedronken heeft, dan bel ik mn vader wel. :)
Laatst bijgewerkt door Silenna op 18-04-14 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 17:12

@wem
als ik te laat ben is het meestal 'je bent een beetje laat, niet?' en voor de rest niets... Of zit ik bij mijn vriendin thuis, moet 12 uur thuis zijn, belt ze mij om 2 uur in de nacht, 'ja, je bent de tijd een beetje vergeten zeker?' 'uhh, ja nogal, we zijn films aan het kijken, denk dat ie nog 10 min duurt...'

half uur later:
'ik ga zo slapen, je heb de huissleutel toch? Anders moet je nu naar huis komen' :')

Ik vergat echt heeeeel vaak de tijd... Maar gelukkig woont ze een halve straat verder _O-

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 17:17

Ik mocht best veel. Roken mag, al heel lang. Alleen zelf betalen. Er is zelfs een tijd geweest dat mijn moeder het betaalde omdat ze bang was dat als ik van andere rookte er wat bij zou zitten. Toen ik een baantje had was dat natuurlijk over.
Drank werd ook geen probleem van gemaakt, moet alleen niet ieder weekend dronken thuiskomen. Dat kan ze echt niet waarderen. Nu ga ik zeker niet ieder weekend uit.

Waar ik mijn geld aan uitgeef moest ik zelf weten. Dus toen ik 14 was naar de kroeg. Kreeg wel een 16- stempel dus geen alcohol voor mij toen. Ook waren er duidelijke afspraken over tijden. Nu ik 18 ben moet ik het zelf allemaal wel weten. Zolang ik maar laat weten waar en bij ik ben.
Ze houd er niet van niet te weten bij wie ik slaap. En even een appje als we weer bij diegene in huis staan.

Mag heel veel maar daar zitten wel regels aan. Betaal alles zelf. Hierdoor is een nee ook echt een nee. Omdat ik zoveel mag is het dus duidelijk als iets niet mag. Dan gebeurd dat absoluut niet.

Oh en drugs, dat betekent hier dat je erg graag uit huis wilt :+

Edit;
Tattoo kreeg ik van mijn mams op mijn 16e verjaardag. Speciale betekenis en lang over nagedacht. Volgende zou ik zelf moeten betalen en piercings vind ze lelijk haha

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 17:32

puppy1128 schreef:
@wem
als ik te laat ben is het meestal 'je bent een beetje laat, niet?' en voor de rest niets... Of zit ik bij mijn vriendin thuis, moet 12 uur thuis zijn, belt ze mij om 2 uur in de nacht, 'ja, je bent de tijd een beetje vergeten zeker?' 'uhh, ja nogal, we zijn films aan het kijken, denk dat ie nog 10 min duurt...'

half uur later:
'ik ga zo slapen, je heb de huissleutel toch? Anders moet je nu naar huis komen' :')

Ik vergat echt heeeeel vaak de tijd... Maar gelukkig woont ze een halve straat verder _O-

Bij ons was dat echt niet zo.
Ik heb zelfs een keer meegemaakt was bij de paarden, ik zette er een terug de wei in en zou daarna meteen weggaan naar huis. Maar terwijl ik beestje terug zou zetten vlogen er meteen twee eruit en die rende de weg op. Dus ik en mijn vriendin er achteraan om ze vangen, duurde eventjes. Ik naar huis bellen dat ik even wat later ben want zo en zo. Nou moest maar zorgen dat ik op tijd was, het waren mijn paarden niet dus had ik ze maar mooi moeten laten lopen kwam het op neer.
Dat soort dingen vond ik echt overdreven.

Ik verwacht nu een zoontje dus we zullen zien, hoe ik het er straks vanaf breng. Maar gelukkig vinden mijn vriend en ik bovenstaande situati wel beetje overdrijven. Wij zouden het net zo aanpakken als jou ouders doen.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 17:43

Ik mocht alles van mn ouders.
Ondanks dat ik alles mocht ben ik toch altijd vrij braaf gebleven en heb geen gekke dingen gedaan.

Van mn ouders mocht ik altijd zoveel snoep als ik wilde. Ik hoefde daardoor niks stiekem te kopen, en had ook echt geen overgewicht ofzo.
Bedtijden had ik ook niet, en ik had zelf wel door dat ik een beetje optijd moest slapen om niet te moe op school te verschijnen.
Alcohol is hier nooit een probleem geweest, heb nooit te veel gedronken.
Roken hebben ze altijd gezegd dat ze het vervelend zouden vinden, maar nooit gecontroleerd ofzo. Ik heb nooit echt gerookt. Ik wist heel goed zelf dat het ongezond was.
Van huis gaan deden ze ook nooit moeilijk, ik heb de laatste jaren overal en nergens uitgehangen, en nooit vraag naar gehad.
Zou ik teveel hebben gedronken, flink hebben gerookt, of in verkeerde handen zijn gevallen, zou dat dus ook niet snel opgemerkt zijn.
Naast voordelen (want goed uit kwam het me zeker), zitten er ook echt wel nadelen aan voor me dus.
Ik heb veel aandacht te kort gehad en dit behoorlijk gemist.
Ik was veel alleen.
Had veel taken.
Geen goede band met mn ouders.
En heb veel zelf moeten oplossen.
Achteraf gezien zou ik dan liever een moeder hebben gehad die me afentoe wat verbiedt, maar wel wat meer tijd met me doorbrengt.

Er valt me nu wel een ding in waar ze wel moeilijk over hebben gedaan. Ik mocht als kind nooit kaarsjes op mn kamer:). Bang voor brand.
Al zal dat nu ik 19 ben wel mogen.

Ik zou trouwens in de toekomst ook zeker wel een keertje dronken willen worden ofzo. Zoiets moet je gewoon eens geprobeerd hebben. Maar ik zal dan wel vragen of mn vriend een beetje op me let.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 17:45

Mijn ouders hebben het ook nooit een probleem gevonden als er hier een jongen bleef slapen, of ik bij een jongen. Ze hebben zelfs liever dat mijn vriend hier blijft slapen, dan dat ie naar huis fietst in het donker.
De ouders van mijn vriend denken daar iets anders over. Ze maken er een gigantisch probleem van als hij hier wil slapen en hij moet dus maar om 2 uur 's nachts in zn eentje naar huis fietsen. Gelukkig is het tegenwoordig al iets minder :)

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 17:47

Mijn moeder wil eigenlijk alleen maar dat ik serieus ben met mijn opleiding en dat ik geen onverstandige dingen doe. Roken, drugs en tattoo's vindt ze helemaal niks en mag ik dus ook niet. Ik ben nu nog te jong daarvoor, maar als ik 18/19/20 ben zal ze er nog steeds fel op tegen zijn.

Ik mag wel gewoon naar feestjes als ik daar zin in heb, als ze maar weet met wie ik ben, en als ze ze niet kent wil ze contactgegevens van bijv. de ouders, voor het geval dat.

Ze wil ook graag dat ik verstandig doe met jongens, maar dat is al vanzelfsprekend voor mij.
Ik ben geen type wat de hele wijk al heeft gehad oid, en dat hoeft ook niet. Ik mag niet bij jongens slapen. Nu niet, en over een paar jaar waarschijnlijk ook niet.

Coca cola en mc Donalds heeft mijn moeder absoluut geen problemen mee. Met zijn tweeën drinken we ongeveer 4 flessen per week leeg, en we zijn weleens 2 avonden achter elkaar naar kfc/mc geweest.
Vindt ze allemaal prima, totdat ik dik word, maar dat gebeurt nog niet :') Als ik een paar kilo aankom moet ik direct weer aan de groente, en stoppen met koek :D

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 18:09

ik ben 15 jaar, alcohol drinken mag ik gewoon denk ik :'). ik doe het gewoon en mn ouders weten het, het word gewoon gedoogt. terwijl ik soms toch wel iets te ver ga, met de nodige dronken blunders enzovoort. derest heb ik eigelijk nooit gevraagt, dat kunnen ze ook maar beter niet weten denk ik := ik denk dat ze het daar niet mee eens zijn haha _O-

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 18:11

totdat je een keer aangehouden wordt door de politie, en torenhoge boete mag betalen ;) of je ouders.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 18:42

lizet_lara schreef:
ik ben 15 jaar, alcohol drinken mag ik gewoon denk ik :'). ik doe het gewoon en mn ouders weten het, het word gewoon gedoogt. terwijl ik soms toch wel iets te ver ga, met de nodige dronken blunders enzovoort. derest heb ik eigelijk nooit gevraagt, dat kunnen ze ook maar beter niet weten denk ik := ik denk dat ze het daar niet mee eens zijn haha _O-

En toen werd er om je ID gevraagd en heb je een boete die je waarschijnlijk niet zo 1 2 3 kan betalen.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 18:46

ik mag eigenlijk alles,
maar ze zijn het er niet mee eens,
maar goed ben 18+ dus daar zal het wel aan liggen.
Als ik wil roken? ja ze zullen wel proberen het van me af te praten en ze vinden het dom maar als ik het perse wil, moet ik het doen.
ze gaan me geen straf ofzo geven voor iets,
heb dan ook echt heel veel geprobeerd en gedaan..

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 19:54

Ess_Ramona schreef:
lizet_lara schreef:

En toen werd er om je ID gevraagd en heb je een boete die je waarschijnlijk niet zo 1 2 3 kan betalen.

mijn ID is nog nooit gevraagt, zelf meerdere keren in contact gekomen met politie en nog niet gevraagt. ik kom zo een 18+ feest binnen zonder problemen. ik weet wat de boetes kosten. en als ik er een krijg is dat mijn eigen probleem. ik werk op zaterdag en ik kan de boete best betalen. het is gewoon mn eigen verandwoordelijkheid en dat snap ik best. ik word nou eenmaal oud geschat en daar doe ik mijn voordeel mee. en als ik een keer gepakt word is dat mijn eigen probleem en hoef ik ook absoluut niet op hulp van mn ouders te rekenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 20:02

Doanique schreef:
Ik rook niet, nooit geprobeerd en betaal gewoon mijn eigen rijbewijs hoor :=

Dus?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 20:03

Kayleigh_ schreef:
Doanique schreef:
Ik rook niet, nooit geprobeerd en betaal gewoon mijn eigen rijbewijs hoor :=

Dus?

Nou, sorry hoor? Mag ik dat niet even kwijt?

Laat ik het anders stellen.

Ik mag van mijn ouders lekker zelf mijn rijbewijs halen. Dat mag ik van mijn ouders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 20:05

Doanique schreef:

Ik mag van mijn ouders lekker zelf mijn rijbewijs halen. Dat mag ik van mijn ouders.

Je bericht komt over alsof die deal van mijn ouders raar was. Als ik wel was gaan roken, had ik ook mijn rijbewijs mogen halen (wie niet???) maar waren de kosten voor mijn rekening gekomen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 20:05

lizet_lara schreef:
Ess_Ramona schreef:

mijn ID is nog nooit gevraagt, zelf meerdere keren in contact gekomen met politie en nog niet gevraagt. ik kom zo een 18+ feest binnen zonder problemen. ik weet wat de boetes kosten. en als ik er een krijg is dat mijn eigen probleem. ik werk op zaterdag en ik kan de boete best betalen. het is gewoon mn eigen verandwoordelijkheid en dat snap ik best. ik word nou eenmaal oud geschat en daar doe ik mijn voordeel mee. en als ik een keer gepakt word is dat mijn eigen probleem en hoef ik ook absoluut niet op hulp van mn ouders te rekenen.
Laat je niet bang maken hoor. Dat overdreven gedoe om alcohol, kom zeg! Dat het slecht is, is een feit, maar dat gedoe erover.. Sinds de nieuwe wet heb ik de 18-'ers alleen nog maar zatter gezien. Logisch ook. De agenten die ik spreek vinden het overigens ook allemaal grote onzin, dus voor je die boete krijgt moet je het wel heel erg begaaien. Buiten dat is de torenhoge boete ook nog eens heel laag. Zeker het risico waard.

Alleen naar huis fietsen mocht ik trouwens ook nooit 's nachts. Maar dat vond ik echt niet erg, ze kwamen me gewoon overal ophalen. Vond dat veel beter dan als je 's nachts door de kou op de fiets moet :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 20:06

Kayleigh_ schreef:
Doanique schreef:

Je bericht komt over alsof die deal van mijn ouders raar was. Als ik wel was gaan roken, had ik ook mijn rijbewijs mogen halen (wie niet???) maar waren de kosten voor mijn rekening gekomen.

Ik had het niet eens persoonlijk tegen jou, ik meldde het gewoon even zoals jij meldde dat je het niet zelf hoefde te betalen. Sorry hoor.

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 20:21

Ess_Ramona schreef:

[/quote]Laat je niet bang maken hoor. Dat overdreven gedoe om alcohol, kom zeg! Dat het slecht is, is een feit, maar dat gedoe erover.. Sinds de nieuwe wet heb ik de 18-'ers alleen nog maar zatter gezien. Logisch ook. De agenten die ik spreek vinden het overigens ook allemaal grote onzin, dus voor je die boete krijgt moet je het wel heel erg begaaien. Buiten dat is de torenhoge boete ook nog eens heel laag. Zeker het risico waard.
[/quote]

de boete is 45 EURO!! man, dan ga ik toch een avondje minder uit haha. om die 45 euro ga ik niet dood hoor. die nieuwe wet stelt niks voor, kan net zo goed bij iemand in de achtertuin gaan zitten zuipen ofzo. je komt er toch wel aan viavia, ik fix regelmatig een 18+ bandje bij 16+ feesten. geen probleem.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 20:24

45 euro? :') Dat is wel echt een banketstaaf bedragje.. Iedere 16-jarige die een fatsoenlijk baantje heeft legt dat gewoon neer hoor (dan ga ik natuurlijk niet uit van evt verplichtingen of een paard ofzo wat betaald moet worden van het salaris, maar daar gaat het ook niet om).

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 20:26

Arc_En_Ciel schreef:
45 euro? :') Dat is wel echt een banketstaaf bedragje.. Iedere 16-jarige die een fatsoenlijk baantje heeft legt dat gewoon neer hoor (dan ga ik natuurlijk niet uit van evt verplichtingen of een paard ofzo wat betaald moet worden van het salaris, maar daar gaat het ook niet om).

dat bedoel ik, voor dat banketstaaf bedragje ga ik niet zitten wachten tot ik 18 word :')

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 20:31

Vanaf 16 is het wel €90 geloof ik, maar dan nog.. Daar zou ik al mijn gezellige stapavondjes echt niet voor willen missen hoor :))

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 20:31

lizet_lara schreef:
Arc_En_Ciel schreef:

dat bedoel ik, voor dat banketstaaf bedragje ga ik niet zitten wachten tot ik 18 word :')

Als je al gepakt wordt :')