Waarom dit misbruiken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JenW

Re: Waarom dit misbruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 17:23

Ik kan inderdaad die tekst ook normaal lezen :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 17:35

Ik lees die tekst ook zo.
Ze hebben naar mijn idee gewoon veel te veel gestrooid met de Dyslexie stickertjes waardoor je nu dit soort dingen krijgt.
Ik had op de middelbare een meisje in mijn klas die 8en scoorde voor haar talen maar de D'tje en de T'tjes dat kon ze niet goed dus had ze offcieel Dyslexie.
Dat vond ik echt belachelijk, ze werd nog milder beoordeelt ook! :(
Dan ken ik nog een ander geval wat wel zwaar dyslectisch was en gerust haar achternaam nog fout schreef en zo dyslectisch als een deur, maar die kreeg de verklaring niet.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 18:16

moonfish13 schreef:
Ze hebben naar mijn idee gewoon veel te veel gestrooid met de Dyslexie stickertjes waardoor je nu dit soort dingen krijgt.
Ik had op de middelbare een meisje in mijn klas die 8en scoorde voor haar talen maar de D'tje en de T'tjes dat kon ze niet goed dus had ze offcieel Dyslexie.
Dan ken ik nog een ander geval wat wel zwaar dyslectisch was en gerust haar achternaam nog fout schreef en zo dyslectisch als een deur, maar die kreeg de verklaring niet.

Dat is echt belachelijk!
Daar zou ik de school ook voor kwalijk nemen denk ik! :o

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 18:20

Sloeg inderdaad he-le-maal nergens op. Kind haalde hartstikke goede cijfers.
Ik ken ook een geval die ook goede cijfers haalde, maar er écht heel hard voor moest werken en een verslag wilde je er niet van lezen.
Ik heb in haar examenjaar meerdere keren haar verslagen met haar nagekeken, goede zinnen gemaakt en alle fouten eruit gehaald zodat ze het goed kon inleveren. Ze kon het gewoon echt niet en ik vond het vreselijk om haar met al het werk wat er in zat een verslag vol fouten in te laten leveren. :)

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 18:23

moonfish13 schreef:
Ik ken ook een geval die ook goede cijfers haalde, maar er écht heel hard voor moest werken en een verslag wilde je er niet van lezen.
Ik heb in haar examenjaar meerdere keren haar verslagen met haar nagekeken, goede zinnen gemaakt en alle fouten eruit gehaald zodat ze het goed kon inleveren. Ze kon het gewoon echt niet en ik vond het vreselijk om haar met al het werk wat er in zat een verslag vol fouten in te laten leveren. :)

Goed van je!! _/-\o_

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 18:53

JenW schreef:
moonfish13 schreef:

Goed van je!! _/-\o_

Misschien leerde ze non-stop? Maar wel goed van je *\o/*

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:28

Zij leerde zeker niet non stop.
Dit was gewoon een gevalletje 100% zeker geen Dyslexie hebben.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:29

Dat weet ik natuurlijk niet, maar er zijn genoeg kinderen die zeggen dat ze niet leren, maar wel elke middag zaten te blokken.

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 22:43

moonfish13 schreef:

ik schrijf mij achternaam verkeerd en ben echt superdislecties. maar ik haalde vorrig jaar ook nooit lager dan een 7 voor mijn Nederlands. het is ook net waar je goed in bent. ik ken zat dislecten met een talenknobbel.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 23:29

Sorry maar als jij rustig als een van de eerste met je toets nederlands/engels/duits bij je docent staat omdat je klaar bent, en vervolgens rustig een 9 haalt wat meer regel is als uitzondering heb je geen Dyslexie.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 10:48

Iedereen heeft het anders, eigenlijk kunnen wij daar niet over oordelen....

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 10:58

Over deze dingen niet, maar vind wel dat der wel iets over gezegd kan worden dat er veel word gezegd dat ze dyslectisch zijn, terwijl dat niet altijd klopt.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 11:08

Ik denk dat het niet netjes is om mensen te corrigeren als ze bijvoorbeeld een d of t'tje verkeerd schrijven. Als je de tekst nog normaal kan lezen zonder afgeleid te worden of drie seconden bij één woord stil te blijven staan, is het goed.

Wat ik wel vind, is dat je mensen gewoon mag corrigeren als ze helemaal geen interpunctie gebruiken of alle hoofdletters weghalen. Of sommige mensen die hun hele tekst onder de spelfouten ('sms' fouten, niet fouten die dyslectici echt maken) schrijven.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 11:10

Mariett schreef:
Ik denk dat het niet netjes is om mensen te corrigeren als ze bijvoorbeeld een d of t'tje verkeerd schrijven. Als je de tekst nog normaal kan lezen zonder afgeleid te worden of drie seconden bij één woord stil te blijven staan, is het goed.

Wat ik wel vind, is dat je mensen gewoon mag corrigeren als ze helemaal geen interpunctie gebruiken of alle hoofdletters weghalen. Of sommige mensen die hun hele tekst onder de spelfouten ('sms' fouten, niet fouten die dyslectici echt maken) schrijven.

Dat kan inderdaad, ik zie dit eerder als helpen.
Maar vaak word er ook gezegd bij interpunctie dat ze dyslectisch zijn, terwijl dat geen fouten zijn die dyslecten maken.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 11:11

JenW schreef:
Over deze dingen niet, maar vind wel dat der wel iets over gezegd kan worden dat er veel word gezegd dat ze dyslectisch zijn, terwijl dat niet altijd klopt.

Test jij die mensen dan? Kan jij dat zo beoordelen? Ik en wel meer mensen zijn óók dyslectisch, maar zijn 'slim genoeg' om het te verbloemen.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 11:13

eclair98 schreef:
JenW schreef:

Test jij die mensen dan? Kan jij dat zo beoordelen? Ik en wel meer mensen zijn óók dyslectisch, maar zijn 'slim genoeg' om het te verbloemen.

Je merkt zelf toch ook wel dat regelmatig wors gezegd dat ze dyslectisch zijn, maar fouten maken dat er niks mee te maken heeft.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 11:14

Nee dat merk ik niet.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 11:14

bumblebijtje schreef:
Het nederland is de afgelopen 25 jaar al zo verloederd dat het vast niet uitmaakt dat er nu ook nog sms taal in komt.

Hier ben ik het niet mee eens. Hoewel ik toch echt dyslect ben en misschien die sms-taal het allemaal wat makkelijker maakt (...Je hoeft toch nergens meer op te letten).
Probleem is dat alle teksten zo onleesbaar worden in smstaal }:0 Gewoon regels stampen en doorbijten :)

Overigens: de P - d - b - q haal ik ook met gemak door elkaar zo nu en dan. Toen ik in een cafetaria werkte schreef ik ook geen 'pindasaus' maar ik maakte van de p een rondje met een streep recht door midden. Zat ik waarschijnlijk wel ergens goed en ze begrepen het wel _O- Snelle bestelling, snel werken ;)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 11:20

Ach, ZIJ komen zichzelf nog wel tegen, WIJ niet.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 11:20

Dat is ook wel weer zo :)

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:42

moonfish13 schreef:
Sorry maar als jij rustig als een van de eerste met je toets nederlands/engels/duits bij je docent staat omdat je klaar bent, en vervolgens rustig een 9 haalt wat meer regel is als uitzondering heb je geen Dyslexie.

slaat dit op mij???

want ik kan je met een gerust hard vertellen dat ik nooit als eerste klaar ben met een toets. ik gewoon ontzettend goed was in grammatica toetsen. en wij geen spellingstoetsen hadden. en heeeel soms een leestoets. die ik wel oke had gemaakt. Nederlandse grammatica vind ik gewoon niet zo moeilijk. vooral omdat ik op de basisschool al heel veel grammatica had gehad.
vedder sta ik op dit moment een 5.5 voor Duits en een 5.7 voor Engels. dus zoo goed gaat eht niet hoor!!!

mocht het niet op mij slaan sorry :o

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 16:07

Denk dat ze het eerder algemeen bedoelde ;)

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:14

JenW schreef:
Denk dat ze het eerder algemeen bedoelde ;)

in dat geval heb ik niets gezegt :o

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:45

In dit geval is dat een ex klasgenoot. En als jij een 5. nog wat staat voor duits ben jij dat dus niet. Zij stond overal hoog voor qua talen.

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:51

moonfish13 schreef:
In dit geval is dat een ex klasgenoot. En als jij een 5. nog wat staat voor duits ben jij dat dus niet. Zij stond overal hoog voor qua talen.

nou ja.... ik kan natuulijk ook gewoon niet leren.... weet jij veel :+
maar ik heb zekerweten dislectie hoor!!!