Vriend met een andere nationaliteit

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jess_vH

Re: Vriend met een andere nationaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 16:07

Inderdaad goof, denk dat de regio wel uitmaakt en of hij moslim is of niet.

Wel.grappig. Veel in mijn omgeving met name ook (toevallig) Servische collega's zeggen allemaal dat ze mij succes wensen en dat servische mannen pittig zijn
haha had ik hem met die uitspraken geconfronteerd :-P
hij gaf wel toe dat het voor 90% waarschijnlijk zo is maar dan omdat ze dan wat achterlooen in ontwikkeling haha
zijn woorden he niet de mijne. Ook dat het land zoveel potentie heeft maar niemand er iets mee doet

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 17:47

Jess_vH schreef:
hij gaf wel toe dat het voor 90% waarschijnlijk zo is maar dan omdat ze dan wat achterlooen in ontwikkeling haha
zijn woorden he niet de mijne. Ook dat het land zoveel potentie heeft maar niemand er iets mee doet

Dat hoor ik idd ook over Turkije. Daar zijn nog zoveel mensen die niet kunnen lezen en schrijven. Allemaal in het oosten. Lekker makkelijk te beinvloeden met verkiezingen, daarom overwinnen de (strengere) bekrompen Islamtische partijen daar nog altijd.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:12

Goof mijn vriend is inderdaad ook geen moslim, hij moet er ook helemaal niks van hebben. Hij heeft er ook erg de schurft over in hoe het momenteel in Turkije gaat qua politiek. Inderdaad trieste bedoeling dat kiezers daar gewoon omgekocht worden met gratis eten en dergelijke. Zeker de mensen uit de oost kant kijken dan niet verder dan hun neus lang is en stemmen weer op de bekrompen islamitische partijen. Die bezitten overigens ook zo goed als alle tv stations, dus iets anders dan bekrompen informatie krijgen ze niet.
Mijn vriend zegt trouwens zichzelf ook echt totaal niet te herkennen of te identificeren met de gemiddelde Turk die in Nederland woont.

Ik moet echt minder engels met hem gaan praten, ik betrap me zelf er vaak op dat ik engels tegen de kat praat, zelfs als mijn vriend er niet is :o

Willen jullie zelf ook de moedertaal van je vriend leren spreken of niet (of doet je dat misschien al) ik ben ooit begonnen aan een zelfstudie turks, maar schiet niet op. Ken dan ook maar weinig woorden. Maar wil het wel leren.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:18

Misschien afspreken dat je twee dagen per week Engels praat, twee dagen Nederlands, twee dagen Turks en op zondag mag je alles praten. :+
Want ik zou het toch belangrijk vinden, het verbaast me steeds hoeveel mensen er bv. tien of vijftien jaar in België leven en nog geen woord Nederlands kunnen.
Maar ik snap als je werkt in een Engelse omgeving, je vrienden allemaal Engels praten het wel moeilijk is.

Wel erg dat de politieke situatie er zo is!

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:21

Ik weet van mijn vader, die woont nu 7 jaar in Zweden. Die sprak met twee jaar vloeiend zweeds. Het kan dus echt wel! Hoewel sommige talen misschien erg moeilijk te leren zijn en je er een misschien ook wel aanleg voor moet hebben, schrik ik soms ook hoe slecht mensen een taal kennen na jaren!

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:27

Tjemig Zweeds ja?
Die klanken krijg ik echt mijn strot niet uit, haha.

Ik vind dit echt een interessant topic. Leuk om al die verschillen te lezen en indrukken van andere landen en culturen.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:30

Haha valt best mee! Zijn alleen heel akelige uitzonderingen. Sjö is bijvoorbeeld geu, betekent zee. Kirka spreek je weer uit als sjirka, kerk. Maar niet alle sj woorden spreek je uit als g, of alle k woorden als sj. Lastig! Maar toeristen zweeds kan ik inmiddels wel :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:31

knuffeldier schreef:
Goof mijn vriend is inderdaad ook geen moslim, hij moet er ook helemaal niks van hebben. Hij heeft er ook erg de schurft over in hoe het momenteel in Turkije gaat qua politiek. Inderdaad trieste bedoeling dat kiezers daar gewoon omgekocht worden met gratis eten en dergelijke. Zeker de mensen uit de oost kant kijken dan niet verder dan hun neus lang is en stemmen weer op de bekrompen islamitische partijen. Die bezitten overigens ook zo goed als alle tv stations, dus iets anders dan bekrompen informatie krijgen ze niet.
Mijn vriend zegt trouwens zichzelf ook echt totaal niet te herkennen of te identificeren met de gemiddelde Turk die in Nederland woont.

Ik moet echt minder engels met hem gaan praten, ik betrap me zelf er vaak op dat ik engels tegen de kat praat, zelfs als mijn vriend er niet is :o

Willen jullie zelf ook de moedertaal van je vriend leren spreken of niet (of doet je dat misschien al) ik ben ooit begonnen aan een zelfstudie turks, maar schiet niet op. Ken dan ook maar weinig woorden. Maar wil het wel leren.

Ja herkenbaar inderdaad. Mijn vriend denkt er hetzelfde over.
Grappig, ik geef mijn hond inmiddels ook wel eens commando's in het Engels hehe. Sluipt erin.
Ik ga niet beginnen aan Turks. Hij woont hier, hij gaat maar Nederlands spreken :D
Ik vraag hem wel eens woorden, maar niet alles blijft hangen omdat ze andere klanken hebben dan wij gebruiken en ik ze niet kan linken aan Engels. Maar gelukkig weet ik wat een aardbei en een amandelnootje in het Turks zijn :+

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:57

Vind ook dat hij beter nedeands moet spreken voordat ik verder ga met turks, want anders komt het nooit meer goed met dat nederlands.

Wat ik me overigens al typend sta te bedenken: het aller irritanste cultuur verschil is wel dat zo laks met tijd om gaan. 5 minuten betekend eigenlijk 20, of pas thuis weg gaan als je er al had moeten zijn. Ik ben daar altijd erg stipt in, dus dat is dan ook het enige waar we af en toe mot over hebben. De reden dat ik nu op bokt zit is om mijn tijd te doden omdat ik weer eens zit te wachten om hem.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:05

Hahahahaha, ook dat is herkenbaar :+
Heb wel aangegeven dat ik het bloedirritant vind. Hij kan ook heel spontaan ieder half uur zijn plannen veranderen, trek ik ook slecht. Zal wel een autistisch trekje van mij zijn ofzo. Maar sinds ik het aangegeven heb is dat ook wel klaar, hij houdt er rekening mee en ik weet hoe hij in elkaar steekt, dus dat gaat prima nu.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:07

Volgens mij is dat stipte weer heel erg nederlands qua cultuur. Zweden zijn nog erger, daar trekken ze het ook niey als je tien minuten te vroeg komt :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:08

Amethyst_ schreef:
Volgens mij is dat stipte weer heel erg nederlands qua cultuur.

Ja is ook zo, kan me heel goed voorstellen dat andere culturen dit juist erg slecht trekken.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:12

Nou heb ik weinig ervaring met andere culturen behalve de keren dat ik bij mn vader ben. Zweden zijn heel vriendelijk maar wel rare vogels hoor.... Als ik bij ern klapdeur iemand met buggy aan zie komen houd ik de deur open. Wordt daar niet gewaardeerd, weten ze meteen dat je een toerist bent! :')

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:16

Echt, wat raar dat ze dat niet waaderen. Of voelen ze zich dan betutteld?

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:32

Ja zoiets... Iedereen is heel erg op zichzelf daar. Hoi zeggen tegen voorbijgangers doe je hier af en toe wel. Daar echt niet. Maar tegelijk zijn de Zweden ook weer heel erg collectief met dingen. Raar volkje maar een prachtig land haha.

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 11:19

Wel grappig dat zweden daar weer anders in is. Denk je goed te doen haha ben je toerist :P
Zweden lijkt mij erg mooi. Maar verder ken ik alleen zweden welke ik apelazerus heb zien rondwaggelen toen ik jonger was in de alom bekende badplaatsen

Mijn vriend is ook wel stipt sinds ik hem erop heb aangesproken haha. Ja ik weet het ben ook best erg.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:23

Ik heb een vriend met Turkse roots, tweede generatie hier geboren en getogen, beter Nederlands sprekend dan de gemiddelde Vlaming en een goed beroep, maar je moest een zien wat voor verschrikte (ja, echt compleet verbaasde tot zelfs geschokte) gezichten ik krijg als mensen voor de eerste keer horen dat ik samen ben een 'turk'(sic). Wij hebben natuurlijk ook wel onze cultuurverschilletjes, hij heeft thuis ook wel zijn Turkse roots meegekregen(ook wel geen praktiserend moslim trouwens). Maar als ik zie hoe wij al zo vaak beoordeeld en bekeken worden door anderen en hoe sterk wij soms in onze schoenen hebben moeten staan (want uiteraard, alle negatieve kantjes hebben niets met karakter te maken maar zijn nu eenmaal "omdat dat in zijn cultuur gewoon normaal is" :roll: ), dan wil ik er niet aan denken wat het geweest was als hij nog niet eens hier geboren was :+ .

Maargoed buiten dat even gezegd te hebben vind ik het wel leuk om jullie verhalen te lezen :-) . Degene die hier schreef met een Amerikaanse gevange lijkt me ook niet gemakkelijk. Hopelijk krijgt het een happy end. Kan je hem eigenlijk gaan bezoeken in de gevangenis daar?

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:28

Mijn bf is in Nederland geboren, maar is Roma Zigeuner

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:35

Kwanyin schreef:
Ik heb een vriend met Turkse roots, tweede generatie hier geboren en getogen, beter Nederlands sprekend dan de gemiddelde Vlaming en een goed beroep, maar je moest een zien wat voor verschrikte (ja, echt compleet verbaasde tot zelfs geschokte) gezichten ik krijg als mensen voor de eerste keer horen dat ik samen ben een 'turk'(sic). Wij hebben natuurlijk ook wel onze cultuurverschilletjes, hij heeft thuis ook wel zijn Turkse roots meegekregen(ook wel geen praktiserend moslim trouwens). Maar als ik zie hoe wij al zo vaak beoordeeld en bekeken worden door anderen en hoe sterk wij soms in onze schoenen hebben moeten staan (want uiteraard, alle negatieve kantjes hebben niets met karakter te maken maar zijn nu eenmaal "omdat dat in zijn cultuur gewoon normaal is" :roll: ), dan wil ik er niet aan denken wat het geweest was als hij nog niet eens hier geboren was :+ .

Maargoed buiten dat even gezegd te hebben vind ik het wel leuk om jullie verhalen te lezen :-) . Degene die hier schreef met een Amerikaanse gevange lijkt me ook niet gemakkelijk. Hopelijk krijgt het een happy end. Kan je hem eigenlijk gaan bezoeken in de gevangenis daar?

Maar dat bekeken zou dat niet vaak je eigen gevoel zijn?
Ik ben zelf Belg van regio Antwerpen, heb in mijn 27 jarig bestaan nog nooit een opmerking gehoord.
Het is hier echt gewoon normaal, wat het ook is.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:43

Jammer dat mensen altijd vooroordelen hebben. Daarom vertel ik het mensen ook niet. Zeker omdat er voor mij niets officieels is nog. Opzoeken in de gevangenis doe ik niet, dat wil hij ook niet. Mag pas komen als hij vrij is zodat mn eerste USA ervaring met hem is haha.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:48

kelseyclover schreef:
Mijn bf is in Nederland geboren, maar is Roma Zigeuner

Roma zelf is toch geen nationaliteit op zich?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 13:19

Furrow schreef:
Maar dat bekeken zou dat niet vaak je eigen gevoel zijn?
Ik ben zelf Belg van regio Antwerpen, heb in mijn 27 jarig bestaan nog nooit een opmerking gehoord.
Het is hier echt gewoon normaal, wat het ook is.

Nee ik merk heel erg duidelijk vooroordelen en andere reacties als ik vertel dat mijn vriend van Turkse origine is. Nooit van mijn vrienden en (het grote merendeel van) mijn familie. Maar als ik ergens ben bij mensen die mij nog niet goed kennen of wat verder van me af staan krijg ik blikken, stiltes en vragen die ik nooit gehad heb als ik "Bert" antwoordde op de vraag van hoe mijn vriend heet :+ .

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 11:12

Ja snap wel dat het lastig is ja. Gelukkig ben ik dat nog nooit tegengekomen.
Nu ben ik afgelopen jaren door ervaringen al flink gaan slinken in vriendenkring. Soms wordt je ouder en kun je enkelen er niet meer bij gebruiken.

Zelf gelukkig zijn is toch het belangrijkst.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 15:35

Ik herken het ook wel hoor.
Mijn vorige scharrel was ook Turks en wij zijn eens een avond gezellig in Breda de kroeg in gedoken. Alle mannen hebben me de hele avond met de vreemdste blokken aangekeken en ik vroeg me constant af waarom totdat ik me ineens realiseerde dat hij echt de enige niet-blanke man in die kroeg was die avond.
kennelijk wordt er nog steeds van opgekeken als je met een niet-blanke man date.

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 10:30

hihi ben zelf ook net helemaal blank. Maar heb wel een nederlandse uitstraling. Op een of andere manier wordt dat ook aangevoeld.
Voor mij voelt het op het moment als een hele andere belevenis. Mijn eigenwereld gaat nu voor mijn gevoel ook verder dan binnen de nederlandse grenzen. Niet dat ik veel contact heb met erbuiten, maar wel het besef dat de wereld net iets groter is dan altijd heeft aangevoeld