Kostgeld betalen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:21

Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen verschil merk tussen eigen huis of bij pa en ma thuis qua zelfstandigheid. Enige dat ik wel merk is verschil in uitgaven :')
Draaide gewoon volledig mee in het huishouden en toen stond ook praktisch elke de warme hap voor mij klaar, maar nu ook haha (doe dezelfde dingen nu als daar).
Was de 25 al een tijd gepasseerd toen ik uitvloog, maar had inderdaad wel te maken met gezondheid. Huis moet aan veel eisen voldoen wat dat betreft, dus bv enkele glazen waren al not done.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 05-04-14 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:22

Pfft ik vind het ook wel raar hoor. Misschien heeft TS wel een hele goede reden om nog thuis te wonen? :)

Ik moest toen ik als student nog thuis woonde gewoon dingetjes zelf gaan betalen, maar wel voor mezelf. Niks afdragen aan hen in elk geval, ik betaalde wel mijn eigen verzekering en huisdieren, dat soort dingen.

Vergeet niet dat hoe jonger je bent, hoe moeilijker het is om een degelijke huurwoning te krijgen (of een koopwoning natuurlijk). Mijn vriend werkt al vanaf zijn 18e fulltime en verdient behoorlijk veel, maar pas nu hij bijna 22 is zit er een beetje schot in het regelen van een koophuis. Gedoe met 21 zijn, contracten, bladiebla. Gelukkig weten zijn ouders dat hij echt wel verstandig met geld omgaat en ze hebben dus liever dat hij een berg geld spaart voor later dan dat hij kostgeld aan hen geeft wat ze niet nodig hebben :)

Ik vind 250 euro behoorlijk veel, dus. De reacties dat men blij zou zijn als de vaste lasten 250 zouden zijn vind ik een beetje raar. Thuis wonen is juist het enige moment dat je fatsoenlijk kan sparen met een klein loon en financieel op je muil gaan zonder dat je in de schulden terecht komt.

vuurneon

Re: Kostgeld betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:26

Maar ts kan alsnog de helft sparen, dus t is nou niet dat er niets overblijft.

Persoonlijk vind ik het ook wel veel, maar de ouders zullen er wel een reden voor hebben denk ik dan. T is wel vrij realistisch qua bijdrage aan levensonderhoud.

pdn123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:26

Ik heb niet alles gelezen. Maar als ik het goed begrijp, is het wel een geld-discussie? Ik denk meer dat er afspraken moeten worden gemaakt over de huishoudelijke taken en verdeling ervan, zodat je je hier ook goed bij voelt in combi met kostgeld?

Succes

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 18:31

Magrathea, de rede dat ik nog thuis woon heeft er mee te maken dat ik heel erg zoekende ben naar wat ik moet en wil, pas als ik dat weet kan ik ook na gaan denken over op kamers oid. Zeer zeker niet de bedoeling dat ik op mijn 30ste nog thuis woon namelijk.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:33

Trek niet te voorbarig conclusies over het nog thuiswonen op 23 jarige leeftijd. Denk bijvoorbeeld aan het recent overlijden van een ouder waardoor het kind en de weduwe voorlopig op elkaar zijn aangewezen totdat de scherpe randjes weg zijn van het rouwproces.

En als je studeert en je hebt geen bijbaan, want je bent al gepensioneerd met 24 jaar of ze willen uren terwijl je dan school hebt, gaat uitwonend ook moeilijk worden. Dan is het fijn als je thuis nog kunt sparen van je stufi.

Etc. Etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:39

magda_90 schreef:
Trek niet te voorbarig conclusies over het nog thuiswonen op 23 jarige leeftijd. Denk bijvoorbeeld aan het recent overlijden van een ouder waardoor het kind en de weduwe voorlopig op elkaar zijn aangewezen totdat de scherpe randjes weg zijn van het rouwproces.

En als je studeert en je hebt geen bijbaan, want je bent al gepensioneerd met 24 jaar of ze willen uren terwijl je dan school hebt, gaat uitwonend ook moeilijk worden. Dan is het fijn als je thuis nog kunt sparen van je stufi.

Etc. Etc.

Je doet net of studenten geen bijbaan kunnen hebben? In mijn omgeving woonde iedereen op kamers en had iedereen! een bijbaan.
Waar een wil is, is een weg.

Dat je in de eerste situatie tijdelijk thuis gaat wonen, a la.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:39

Petrichor schreef:
Ik wist helemaal niet dat kostgeld nog van deze tijd was..

250 euro van je eigen kinderen vragen vind ik echt schandalig eigenlijk gewoon asociaal. Misschien komt dit omdat ik zelf niks hoef te betalen en ook nog dagelijks de auto van mijn moeder mee neem waar ik ook geen cent voor betaal. Als ik de auto dan een keer vol tank worden mijn ouders gewoon boos omdat ze liever hebben dat ik mijn geld op de bank houd voor als ik ooit samen ga wonen. :)

Persoonlijk vind ik dat jij wel heel gemakkelijk oordeelt, ik heb je topic over je baan opzeggen gelezen en snap nu waarom je zegt dat je je baan of uitkering klaarblijkelijk niet nodig hebt. Misschien eens verplaatsten in ouders die hun kinderen niet zo in de watten kunnen leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:40

ukje schreef:
Magrathea, de rede dat ik nog thuis woon heeft er mee te maken dat ik heel erg zoekende ben naar wat ik moet en wil, pas als ik dat weet kan ik ook na gaan denken over op kamers oid. Zeer zeker niet de bedoeling dat ik op mijn 30ste nog thuis woon namelijk.

Ts, goed dat je over je verdere leven nadenkt.
Maar zorg ervoor dat je een baantje krijgt! Met een gat in je cv dat je eigenlijk niet kan opvullen krijg je misschien straks weer problemen met het zoeken naar een baan. Nadenken over je leven kan je ook als je een bijbaantje hebt :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:46

Petrichor schreef:
Ik wist helemaal niet dat kostgeld nog van deze tijd was..

250 euro van je eigen kinderen vragen vind ik echt schandalig eigenlijk gewoon asociaal. Misschien komt dit omdat ik zelf niks hoef te betalen en ook nog dagelijks de auto van mijn moeder mee neem waar ik ook geen cent voor betaal. Als ik de auto dan een keer vol tank worden mijn ouders gewoon boos omdat ze liever hebben dat ik mijn geld op de bank houd voor als ik ooit samen ga wonen. :)

Tja als je ouders genoeg geld hebben om de boel draaiende te houden; prima.

Maar ik ben ook niet van plan als ik een werkende volwassen kind in huis heb, mijn dagje/weekendje uit te laten schieten omdat mijn kind all-inn thuis woont.

Laten we het omdraaien:
Waarom zou een kind zo asociaal zijn dat hij zijn ouders op laat draaien voor zijn dagelijks onderhoudt terwijl hij ruim voldoende verdient?
Waarom zou hij zijn volledige salaris ter beschikking hebben voor leuke dingen?
Stel degene verdient 1500 netto, heeft 200 lasten (telefoon/ziekte kosten) dus houdt hij 1300!! over om van te leven.
Ik heb dat nu niet eens over om van te leven met 5 personen, 2 paarden, 1 hond, 3 katten en 2 konijnen + auto.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:54

Rowdine schreef:
Ik weet niet in welke branche je zit, maar ik zit in een branche waarin ze mensen niet eens aannemen als ze altijd maar bij papa en mama hebben gewoond. Daaruit trekken zij de conclusie dat ze minder zelfstandig zijn :)

Plus ik snap niet dat je thuis WIL wonen als je een dergelijke leeftijd hebt.
Iedereen van 20 kan op zichzelf wonen, tenzij bepekering oid. Juist diegenen die niet zo zelfstandig zijn op die leeftijd zouden er goed aan doen.

Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd in welke branche jij zit :)

In mijn omgeving zie ik ook weer genoeg mensen die alleen maar uit huis zijn gegaan zodat ze lekker 3/4 keer per week konden doorfeesten tot 5/6 uur. Die doen verder echt niks aan het huishouden zoals schoonmaken of koken, en gaan in het weekend lekker naar huis zodat mammie de was kan doen. Er wordt nog wel gewerkt zodat ze kunnen blijven uitgaan, maar ondertussen halen ze geen enkel tentamen of iets.

Wil zeker niet zeggen dat iedereen die op kamers woont zo is hoor, maar je wordt echt niet opeens 'zelfstandig' en 'verantwoordelijk' als je op kamers gaat.

Mijn moeder zal me missen als ik op kamers ga, dan moet ze weer alles zelf doen :o

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:55

Ik heb nooit niks betaald thuis. Ik ging op 16 werken moest alles zelf betalen (brommer, verzekering, tanken, paard)
En dan at ik ook altijd op mijn werk dus dielast hadden ze niet. Was ik niet werken at ik bij mijn oma.
Ondanks dat mijn vader het wel wou deed ik het niet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:02

muntdrop schreef:
Rowdine schreef:
Ik weet niet in welke branche je zit, maar ik zit in een branche waarin ze mensen niet eens aannemen als ze altijd maar bij papa en mama hebben gewoond. Daaruit trekken zij de conclusie dat ze minder zelfstandig zijn :)

Plus ik snap niet dat je thuis WIL wonen als je een dergelijke leeftijd hebt.
Iedereen van 20 kan op zichzelf wonen, tenzij bepekering oid. Juist diegenen die niet zo zelfstandig zijn op die leeftijd zouden er goed aan doen.

Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd in welke branche jij zit :)

In mijn omgeving zie ik ook weer genoeg mensen die alleen maar uit huis zijn gegaan zodat ze lekker 3/4 keer per week konden doorfeesten tot 5/6 uur. Die doen verder echt niks aan het huishouden zoals schoonmaken of koken, en gaan in het weekend lekker naar huis zodat mammie de was kan doen. Er wordt nog wel gewerkt zodat ze kunnen blijven uitgaan, maar ondertussen halen ze geen enkel tentamen of iets.

Wil zeker niet zeggen dat iedereen die op kamers woont zo is hoor, maar je wordt echt niet opeens 'zelfstandig' en 'verantwoordelijk' als je op kamers gaat.

Mijn moeder zal me missen als ik op kamers ga, dan moet ze weer alles zelf doen :o

Je wordt wel zelfstandig als je op kamers gaat, maar dat is een proces. Rome is ook niet in een dag gebouwd.

En ik ken zo goed als geen student die voldoet aan de omschrijving die je geeft. En bovendien, er zijn ook thuisblijvers die er een potje van maken. Dus dat vind ik altijd zo'n kul :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:06

Ik denk dat iedereen die net op kamers gaan wel eens een week soep of spaghetti heeft moeten eten omdat de maand een stukje langer dan het geld is := Is niet erg toch?

Ik vind vroeg op jezelf wel een teken van zelfstandigheid, ik was 18 dat ik vertrok en heb op mijn 23e nog een paar maanden bij mijn ouders gezeten. Ik heb de tofste ouders ooit maar ik hecht toch heel erg aan mijn eigen plek en mijn eigen regels.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 19:10

Soms is de situatie er niet naar om al vroeg op eigen benen te gaan staan. Ken er inderdaad zat die al met 18 het huis uit waren, dit omdat ze ergens gingen studeren aan de andere kant van het land of dergelijke. Maar ken er ook zat die net als ik thuis wonen.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:10

Maar ik mis eventjes waarom het dan perse zo erg is als je 'pas' op je 21ste of 22ste uit huis gaat? Waarom perse die grens van 20?

Sommige mensen zijn zelfstandig als ze 15 zijn, andere pas als ze 23 zijn. Zolang je er geen andere mensen mee lastigvalt snap ik niet waarom sommige mensen er zo'n probleem van maken?

Dat jij ze niet kent is leuk voor je, ik ken ze wel :). En ja ook die er thuis een potje van maken.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:13

Ik ben nooit op kamers geweest omdat ik vlakbij woonde waar ik studeerde en bovendien was dat financieel gewoon dom om te doen. Mijn broers zijn ook thuis gebleven omwille van dezelfde reden. Mijn zus is wel op "kot" geweest, maar zij studeerde ook verder weg.

Zoals ik eerder zei, ben ik dus bij mijn moeder blijven wonen, maar ik zat daar ook praktisch op mezelf. Met een frigo en een combi-oven op m'n kamer zelfs :+ Ik deed het grootste stuk van het huishouden. Om maar te zeggen: het is niet dat je niet op kamers bent geweest, dat je daarom automatisch minder zelfstandig leert zijn dan iemand die dat wel doet (en de was bv. dropt bij mama in het weekend :+ ). Voor velen zal het natuurlijk wel helpen. Toen ik dan daadwerkelijk uit huis ging (samenwonen met vriend) was ik 25 jaar.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:14

Ik vind kostgeld echt belachelijk. In het geval dat ouders wel het geld hebben om je te betalen, maar ze dat niet willen en je dus kostgeld moet gaan betalen. Ik snap echt niet dat ouders dat zouden kunnen willen. Je wilt toch dat je kinderen zo veel mogelijk sparen?!

Als je ouders het geld nodig hebben lijkt me dat je ze vrijwillig betaalt en dat noem ik dan ook geen kostgeld :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:15

muntdrop schreef:
Maar ik mis eventjes waarom het dan perse zo erg is als je 'pas' op je 21ste of 22ste uit huis gaat? Waarom perse die grens van 20?

Sommige mensen zijn zelfstandig als ze 15 zijn, andere pas als ze 23 zijn. Zolang je er geen andere mensen mee lastigvalt snap ik niet waarom sommige mensen er zo'n probleem van maken?

Dat jij ze niet kent is leuk voor je, ik ken ze wel :). En ja ook die er thuis een potje van maken.

Leuk voor me? Dat boeit mij niet. Iedereen is verantwoordelijk voor z'n eigen leven :)

Oh der is geen grens van 20 hoor, ik noemde het maar als voorbeeld. Meteen na de middelbare school en met een hbo of universitaire studie in het vooruitzicht vind ik persoonlijk een beter moment.

En iedereen kan zelf de situatie creëeren dat hij/zij op kamers gaat wonen. Ook zonder (financiële) steun van ouders!

En wat ik dus zeg; als je ontzettend onzelfstandig bent als 18 jarige, dan lijkt me dat het wel tijd wordt, denk je niet?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:17

Geryon schreef:
Ik vind kostgeld echt belachelijk. In het geval dat ouders wel het geld hebben om je te betalen, maar ze dat niet willen en je dus kostgeld moet gaan betalen. Ik snap echt niet dat ouders dat zouden kunnen willen. Je wilt toch dat je kinderen zo veel mogelijk sparen?!

Als je ouders het geld nodig hebben lijkt me dat je ze vrijwillig betaalt en dat noem ik dan ook geen kostgeld :+

en sommige ouders willen hun kinderen zo helpen naar de weg naar zelfstandigheid door ze te leren hoe het is om vaste lasten te hebben die een flinke hap uit je budget nemen.
Zoals de ouders van de ts. Ze hebben zo te lezen het beste met haar voor wat dat betreft en t is nou niet dat haar een poot wordt uitgedraaid; zijn realistische bedragen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:18

ukje schreef:

Ik wil hier graag even op reageren. Het leven komt zoals het komt. Je weet niet wat de toekomst gaat brengen en je kunt alles wel gaan bedenken wat je wil enzo maar het gaat toch nooit zoals je had verwacht.

Maak keuzes voor nu niet voor over 5 jaar. Stapje voor stapje vooruit maar wel actief doorgaan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:19

mohica schreef:
Van die woningen weet ik ook wel... Maar het id niet alsof er niets te vinden is ;-)

België is geen enkele vergelijking met Nederland, er is veel minder woningnood en de huren liggen een stuk lager.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:20

vuurneon schreef:
Geryon schreef:

en sommige ouders willen hun kinderen zo helpen naar de weg naar zelfstandigheid door ze te leren hoe het is om vaste lasten te hebben die een flinke hap uit je budget nemen.
Zoals de ouders van de ts. Ze hebben zo te lezen het beste met haar voor wat dat betreft en t is nou niet dat haar een poot wordt uitgedraaid; zijn realistische bedragen.

Dat is niet iets om te moeten leren, maar om te weten. ''Leren'' vaste lasten te hebben kan ook met een wat kleiner bedrag. En als het alleen om het leren gaat, lijkt mij dat ze het opsparen en later teruggeven :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:20

Ts, is dit niet een manier van je ouders om je zo wat meer te helpen met het maken van je keuzes nu er ook consequenties aan verbonden zijn?

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:21

Rowdine schreef:
muntdrop schreef:

Leuk voor me? Dat boeit mij niet. Iedereen is verantwoordelijk voor z'n eigen leven :)

Oh der is geen grens van 20 hoor, ik noemde het maar als voorbeeld. Meteen na de middelbare school en met een hbo of universitaire studie in het vooruitzicht vind ik persoonlijk een beter moment.

En iedereen kan zelf de situatie creëeren dat hij/zij op kamers gaat wonen. Ook zonder (financiële) steun van ouders!

En wat ik dus zeg; als je ontzettend onzelfstandig bent als 18 jarige, dan lijkt me dat het wel tijd wordt, denk je niet?

Oke dan begreep ik het even verkeerd. Vond het namelijk over komen alsof je je heel erg ergerde aan mensen van 20+ die nog thuis wonen.

En uiteraard kan iedereen de kans creëren om op kamers te wonen, helemaal mee eens, maar dan moet hij het willen.

Of het voor die onzelfstandige persoon van 18 tijd is om op kamers te wonen maakt mij niks uit, zoals je zelf al zei: iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen leven.