Mag een leraar voor jou bepalen of je naar het toilet mag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 14:51

Muntdrop: eigenlijk denkt je blaas dat wel :j als ie vol begint te raken krijg je het signaal dat je "moet".
Je blaas kan wel degelijk zo snel vol raken maar dat gebeurt eigenlijk alleen maar als je veel hebt gedronken of bijvoorbeeld veel koffie op hebt.

TS, goed dat er nu wat schot in zit +:)+ Een vriendin van mij had een soortgelijk probleem bedenk ik me nu, die had de opdracht om een kwartier te wachten wanneer je normaal gezien zou gaan (bijv thuis). Dat uitbreiden tot je er meer controle over hebt (dan heeft het niet eens met ritme te maken, gewoon met controle dus). Misschien dat je daar wat aan hebt. Dit moet je dan dus ook buiten school toepassen! En ga vooral niet heel hard aanspannen, daardoor prikkel je ook de zenuw in de blaaswand waardoor je alleen maar méér gaat denken dat je moet ;)

Succes ermee!

Edit: je moet natuurlijk niet wachten als je het écht niet meer houdt ;) maar als je voor het eerst merkt "hmmz, ik moet naar het toilet", dán wachten. Als dat kan, zeker proberen (niet handig natuurlijk als je over een kwartier in de les moet zitten ofzo :D maar dat snapte je waarschijnlijk zelf ook al )

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:26

Magrathea schreef:
Muntdrop: eigenlijk denkt je blaas dat wel :j als ie vol begint te raken krijg je het signaal dat je "moet".
Je blaas kan wel degelijk zo snel vol raken maar dat gebeurt eigenlijk alleen maar als je veel hebt gedronken of bijvoorbeeld veel koffie op hebt.

TS, goed dat er nu wat schot in zit +:)+ Een vriendin van mij had een soortgelijk probleem bedenk ik me nu, die had de opdracht om een kwartier te wachten wanneer je normaal gezien zou gaan (bijv thuis). Dat uitbreiden tot je er meer controle over hebt (dan heeft het niet eens met ritme te maken, gewoon met controle dus). Misschien dat je daar wat aan hebt. Dit moet je dan dus ook buiten school toepassen! En ga vooral niet heel hard aanspannen, daardoor prikkel je ook de zenuw in de blaaswand waardoor je alleen maar méér gaat denken dat je moet ;)

Succes ermee!

Edit: je moet natuurlijk niet wachten als je het écht niet meer houdt ;) maar als je voor het eerst merkt "hmmz, ik moet naar het toilet", dán wachten. Als dat kan, zeker proberen (niet handig natuurlijk als je over een kwartier in de les moet zitten ofzo :D maar dat snapte je waarschijnlijk zelf ook al )

Ja dag zeg ik volgens mij toch? :) Je blaas denkt inderdaad dat hij vol zit, dan 'boeit' het je blaas echt niet of je een uur geleden ook al geweest bent. Dat je gemiddeld 2-6 keer op een dag moet gaan zegt dus niks. Dat kan ook 2 keer zijn met 1 uur ertussen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:49

_sharonnn schreef:
Resistance schreef:
Haha, ik ken genoeg leraren die de klas geen ruk leren, en waarvan je vervolgens ook niet naar het toilet mag. :+

Dit vind ik gewoon een zwaar puberaal antwoord.
Het is erg vervelend TS, maar ga dan tussen de lessen door, of in de pauze.
Zorg in ieder geval dat je voor de les aan bent geweest.

Het kan puberaal klinken, maar uiteindelijk zijn het de leerlingen die het best weten of ze iets leren van een docent, of niet. Ik heb een heleboel leraren die geweldig lesgeven, en waar ik een heel uur gewoon goed oplet (ik praat ook niet in de les, ik ben van mezelf een erg stil persoon). Dan zijn er de leraren die geen les kunnen geven maar wel aardig zijn, daar letten we ook gewoon goed bij op, om nog een beetje proberen te leren. Dan heb je ook de categorie waar ze geen les kunnen geven, en ook nog (permanent) enorme hufters zijn. Dan hebben wij niet meer het geduld om op te blijven letten, want inderdaad, we zijn pubers. :)

Sky_As

Re: Mag een leraar voor jou bepalen of je naar het toilet mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:53

Nee, een leraar mag niet voor jouw bepalen of je naar het toilet moet.
Hij mag voor zichzelf bepalen, dat hij vind, dat je niet mag gaan. Maar er is niemand ter wereld, die kan bepalen of je wel of niet moet. Een aangezien een leraar je niet op mag sluiten, kun je gewoon de les uitlopen om naar het toilet te gaan (met alle gevolgen van dien uiteraard).
Ik ben vroeger ook wel eens de klas uitgelopen. Naar het schoolhoofd gegaan en het probleem uitgelegd.
Ze kunnen me best wat verbieden, maar naar het toilet gaan, is er daar zeker geen van. Zou hetzelfde zijn als een leerling niet zou mogen hoesten of niezen in de les.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:57

Sky_As schreef:
Hij mag voor zichzelf bepalen, dat hij vind, dat je niet mag gaan. Maar er is niemand ter wereld, die kan bepalen of je wel of niet moet. Een aangezien een leraar je niet op mag sluiten, kun je gewoon de les uitlopen om naar het toilet te gaan (met alle gevolgen van dien uiteraard).
Ik ben vroeger ook wel eens de klas uitgelopen. Naar het schoolhoofd gegaan en het probleem uitgelegd.
Ze kunnen me best wat verbieden, maar naar het toilet gaan, is er daar zeker geen van. Zou hetzelfde zijn als een leerling niet zou mogen hoesten of niezen in de les.

Dat is mij serieus een keer verboden :'). Er viel een les uit en in de onderbouw wordt dat dan een uur waarin je huiswerk gaat maken of iets. Halverwege begon die docent opeens te zeggen dat ik niet meer mocht hoesten? Dacht serieus eerst dat ze een grapje maakte en heb lekker door gehoest. Op het einde was ze dus helemaal boos en zou ze het er met mijn mentor nog overhebben. Nooit meer wat van gehoord en nooit meer teruggezien :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 16:00

Sky_As schreef:

Haha, één van mijn favoriete leraren verbiedt hoesten of niezen voor de grap. :') Natuurlijk meent hij het niet serieus, maar hij zucht dan diep, en zegt: "Kan je dat nou gewoon eens een keertje niet doen?" Meestal gebeurt het ook bij dezelfde personen. Zijn lessen zijn altijd erg leuk, voor het eerst sta ik een hoog cijfer voor wiskunde, sinds ik hem heb.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 16:13

Resistance schreef:
_sharonnn schreef:

Dit vind ik gewoon een zwaar puberaal antwoord.
Het is erg vervelend TS, maar ga dan tussen de lessen door, of in de pauze.
Zorg in ieder geval dat je voor de les aan bent geweest.

Het kan puberaal klinken, maar uiteindelijk zijn het de leerlingen die het best weten of ze iets leren van een docent, of niet. Ik heb een heleboel leraren die geweldig lesgeven, en waar ik een heel uur gewoon goed oplet (ik praat ook niet in de les, ik ben van mezelf een erg stil persoon). Dan zijn er de leraren die geen les kunnen geven maar wel aardig zijn, daar letten we ook gewoon goed bij op, om nog een beetje proberen te leren. Dan heb je ook de categorie waar ze geen les kunnen geven, en ook nog (permanent) enorme hufters zijn. Dan hebben wij niet meer het geduld om op te blijven letten, want inderdaad, we zijn pubers. :)

Tsja, je zit er toch echt voor jezelf. Heb nog nooit een puber horen zeggen: JOEPIE NAAR SCHOOL!
Ik kan van mezelf zeggen dat ik daar redelijk uit ben. Wat betreft school wel in elk geval. Ik ga niet naar school omdat ik het zo leuk vind, maar heb een hele fijne klas. Er is ruimte voor grapjes, maar ook serieus werken. Heb voor jou dan een heel goed voorbeeld:

Engels. Ik heb er zo veel moeite mee. Kan leren wat ik wil, maar haal standaard een onvoldoende. Dit gaat van 1'en tot 5,4'en (5,5 is voldoende, 5,4 onvoldoende). Heb ik dan een goede of slechte docent, omdat ik niks leer? Of het niet KAN leren? Mijn docente doet er alles aan hoor, om me te helpen. Geeft me extra herkansingen voor toetsen, zit na de les nog 10 min bij me om te vragen of ik het snap, en ga zo maar door, maar ik leer niks. Ja ik leer dat engels niks voor mij is.

Ben er van overtuigd dat iedere docent op zijn eigen manier gewoon goed les kan geven. Soms met wat aansporingen/ tips van leerlingen die via via bij de betreffende docent terecht komen, maar 9/10 docenten geven gewoon goed les. Ze hebben tenslotte allemaal dezelfde opleiding gedaan, en hebben allemaal hun papiertje op zak. Denk dat je dan maar eens naar je eigen klas moet gaan kijken.

Ik heb een Marokkaanse rekendocent, op veel momenten kunnen wij als klas er geen reet van verstaan. Verteld hij dingen die niet kloppen qua taal, spreekt namen verkeerd uit... De klas is altijd een zooitje bij hem, maar hij heeft wel verstand van rekenen. Ligt het dan aan de docent, dat wij 'niks leren', of aan de leerlingen? Hij doet onwijs zijn best, legt dingen duidelijk uit, maar is soms gewoon onverstaanbaar. Is geen slechte docent hoor, want als hij wat uitlegt is het duidelijk. Dat is te zien aan de resultaten van zijn leerlingen, waarvan het grootste deel mooie voldoendes haalt. Ondanks dat het een zooitje is in zijn lessen. Ondanks dat hij niet te verstaan is.

Dus wanneer noem je een docent goed of slecht? Wanneer je klas gaat lopen vervelen is het een slechte docent? Bullshit. Wanneer je klas gaat lopen vervelen, heb je gewoon een vervelende klas, die ervoor zorgt dat de docent vervelend word. Niet luisteren is eruit gestuurd worden, boze docent, gebeurd het vaker heb je een boze mentor, en uiteindelijk is het allemaal die k*tleraar zn schuld.
Want zo gaat dat. Kijk eerst naar jezelf, of naar de mensen waarmee je om gaat. Open je ogen maar eens, en dan zul je zien dat het je KLAS is die er niks van bakt. NIET je docent. (want juist dat soort docenten kunnen zo onwijs leuk zijn!!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 16:19

LoveUggs schreef:
Resistance schreef:

Tsja, je zit er toch echt voor jezelf. Heb nog nooit een puber horen zeggen: JOEPIE NAAR SCHOOL!
Ik kan van mezelf zeggen dat ik daar redelijk uit ben. Wat betreft school wel in elk geval. Ik ga niet naar school omdat ik het zo leuk vind, maar heb een hele fijne klas. Er is ruimte voor grapjes, maar ook serieus werken. Heb voor jou dan een heel goed voorbeeld:

Engels. Ik heb er zo veel moeite mee. Kan leren wat ik wil, maar haal standaard een onvoldoende. Dit gaat van 1'en tot 5,4'en (5,5 is voldoende, 5,4 onvoldoende). Heb ik dan een goede of slechte docent, omdat ik niks leer? Of het niet KAN leren? Mijn docente doet er alles aan hoor, om me te helpen. Geeft me extra herkansingen voor toetsen, zit na de les nog 10 min bij me om te vragen of ik het snap, en ga zo maar door, maar ik leer niks. Ja ik leer dat engels niks voor mij is.

Ben er van overtuigd dat iedere docent op zijn eigen manier gewoon goed les kan geven. Soms met wat aansporingen/ tips van leerlingen die via via bij de betreffende docent terecht komen, maar 9/10 docenten geven gewoon goed les. Ze hebben tenslotte allemaal dezelfde opleiding gedaan, en hebben allemaal hun papiertje op zak. Denk dat je dan maar eens naar je eigen klas moet gaan kijken.

Ik heb een Marokkaanse rekendocent, op veel momenten kunnen wij als klas er geen reet van verstaan. Verteld hij dingen die niet kloppen qua taal, spreekt namen verkeerd uit... De klas is altijd een zooitje bij hem, maar hij heeft wel verstand van rekenen. Ligt het dan aan de docent, dat wij 'niks leren', of aan de leerlingen? Hij doet onwijs zijn best, legt dingen duidelijk uit, maar is soms gewoon onverstaanbaar. Is geen slechte docent hoor, want als hij wat uitlegt is het duidelijk. Dat is te zien aan de resultaten van zijn leerlingen, waarvan het grootste deel mooie voldoendes haalt. Ondanks dat het een zooitje is in zijn lessen. Ondanks dat hij niet te verstaan is.

Dus wanneer noem je een docent goed of slecht? Wanneer je klas gaat lopen vervelen is het een slechte docent? Bullshit. Wanneer je klas gaat lopen vervelen, heb je gewoon een vervelende klas, die ervoor zorgt dat de docent vervelend word. Niet luisteren is eruit gestuurd worden, boze docent, gebeurd het vaker heb je een boze mentor, en uiteindelijk is het allemaal die k*tleraar zn schuld.
Want zo gaat dat. Kijk eerst naar jezelf, of naar de mensen waarmee je om gaat. Open je ogen maar eens, en dan zul je zien dat het je KLAS is die er niks van bakt. NIET je docent. (want juist dat soort docenten kunnen zo onwijs leuk zijn!!)

Ik ga zelf wel graag naar school, maar dat komt ook omdat ik een erg leuke school heb (kunstschool), met een leuke klas. Onze klas is bij heel veel lessen gewoon goed oplettend en niet vervelend, behalve inderdaad bij die leraren die altijd met een chagrijnig hoofd door de school lopen. Van alle klassen horen wij dezelfde verhalen over die leraren. Het zal dus niet aan alleen ons liggen, en waarschijnlijk ook niet aan de andere klassen, als het bij iedere klas zo is. :) De enige reden dat ik voor die vakken een voldoende sta, is omdat ik er zelf hard voor werk.

En hoe kan jij weten of mijn klas er wel of niets van bakt? Volgens mij ken je mij en de betreffende docent toch echt niet. ;)

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 16:33

Resistance, vaak hoor je nadat je een paar jaartjes klaar bent met de middelbare dat je inzicht op je eigen persoon in de klas of je inzicht in bepaalde leerkrachten totaal verandert.

Zo hadden wij een ''zak'' van een geschiedenisleraar. Uiteindelijk bleek omdat hij zo'n ''zak'' was, wel dat iedereen zich gelijk behandeld voelde en hij heel rechtvaardig zijn proefwerken beoordeelde en iets veranderde als dit nodig was.

Het enige wat ik in jouw posts lees is dat jullie het recht hebben om een chagrijnige leerkracht op z'n plek te zetten door niet op te letten en niet vervelend te zijn. Misschien is ie wel chagrijnig omdat er iets heel vervelends in zijn leven gaande is, bijna overspannen is (wat overigens niet grappig is).
En misschien is ie wel chagrijnig omdat jullie chagrijnig zitten te doen, want geloof me daar raak je ook aardig opgefokt van.
(Want als jij vind dat je mag irriteren als hij chagrijnig is, dan mag hij dat dus ook doen omdat jij met een lang gezicht erbij loopt ;) (Even jouw logica gebruiken)).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 16:38

Wij mochten eigenlijk altijd in de les, alleen niet tijdens toetsen, maar dat is ook logisch natuurlijk. Ik vind het zo raar als je niet even mag plassen tijdens een les, echt, wat maakt het uit.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 16:53

Nagini schreef:
Het enige wat ik in jouw posts lees is dat jullie het recht hebben om een chagrijnige leerkracht op z'n plek te zetten door niet op te letten en niet vervelend te zijn. Misschien is ie wel chagrijnig omdat er iets heel vervelends in zijn leven gaande is, bijna overspannen is (wat overigens niet grappig is).
En misschien is ie wel chagrijnig omdat jullie chagrijnig zitten te doen, want geloof me daar raak je ook aardig opgefokt van.

(Want als jij vind dat je mag irriteren als hij chagrijnig is, dan mag hij dat dus ook doen omdat jij met een lang gezicht erbij loopt ;) (Even jouw logica gebruiken)).

Als je persoonlijke problemen hebt is dat imo geen reden om je werk niet te doen, en als je niet kan werken met stuurse pubers kan je je als docent imo beter weer gaan inschrijven bij het arbeidsbureau. Een groot deel van de taak van docenten is toch het in goede banen leiden van die pubers, als dat niet nodig zou een zeer groot deel van de docenten toch makkelijk vervangen kunnen worden door instructie video's/computerprogramma's etc. Als een serveerster in een restaurant een complete trut is dan doet ze toch ook gewoon haar werk slecht, dan kan ze allerlei persoonlijke problemen hebben, je gaat er waarschijnlijk nooit meer eten :Y)

Ik vind het onzin dat je niet tijdens de les naar de WC mag trouwens, vaak moet je noodgedwongen grote hoeveelheden drinken in de pauze omdat het tijdens de les niet mag, dan is het toch niet gek dat je een uur na de pauze een keer moet plassen, volgens mij is ophouden sowieso niet echt gezond, ook als je geen blaasontsteking hebt.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 25-02-14 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 16:55

Precies Nagini!

Carrotcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:07

Je bent baas over je eigen lijf punt. Als jij moet plassen ga je plassen. Neemt niet weg dat je hier geen misbruik van moet maken.

Carrotcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:11

liedje89 schreef:
Nagini schreef:

Als je persoonlijke problemen hebt is dat imo geen reden om je werk niet te doen, en als je niet kan werken met stuurse pubers kan je je als docent imo beter weer gaan inschrijven bij het arbeidsbureau. Een groot deel van de taak van docenten is toch het in goede banen leiden van die pubers, als dat niet nodig zou een zeer groot deel van de docenten toch makkelijk vervangen kunnen worden door instructie video's/computerprogramma's etc. Als een serveerster in een restaurant een complete trut is dan doet ze toch ook gewoon haar werk slecht, dan kan ze allerlei persoonlijke problemen hebben je gaat er waarschijnlijk nooit meer eten :Y)

Ik vind het onzin dat je niet tijdens de les naar de WC mag trouwens, vaak moet je noodgedwongen grote hoeveelheden drinken in de pauze omdat het tijdens de les niet mag, dan is het toch niet gek dat je een uur na de pauze een keer moet plassen, volgens mij is ophouden sowieso niet echt gezond, ook als je geen blaasontsteking hebt.

Precies!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:19

liedje89 schreef:
Nagini schreef:

Als je persoonlijke problemen hebt is dat imo geen reden om je werk niet te doen, en als je niet kan werken met stuurse pubers kan je je als docent imo beter weer gaan inschrijven bij het arbeidsbureau. Een groot deel van de taak van docenten is toch het in goede banen leiden van die pubers, als dat niet nodig zou een zeer groot deel van de docenten toch makkelijk vervangen kunnen worden door instructie video's/computerprogramma's etc. Als een serveerster in een restaurant een complete trut is dan doet ze toch ook gewoon haar werk slecht, dan kan ze allerlei persoonlijke problemen hebben, je gaat er waarschijnlijk nooit meer eten :Y)

Dit probeerde ik dus de hele tijd uit te leggen, bedankt! :) Het werd alleen verkeerd opgevat uit mijn mond, omdat ik "toch maar een moeilijke puber" ben, waarschijnlijk. Ik zit op school om iets te leren, niet om aardig te doen tegen een chagrijn (wat zijn problemen ook mogen zijn). Als hij zijn werk niet goed doet, betekent dat dat veel leerlingen niets leren. Als je niet tegen een drukke klas kan (en zo druk zijn we niet, er zijn genoeg leraren die ons perfect in toom kunnen houden en ons een hele rustige klas noemen), dan moet je geen leraar worden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:26

Nu breng je het vak van leraar compleet terug tot orde houden. Misschien is een docent een ramp in orde houden maar kan hij of zij wel fantastische lessen in elkaar draaien, op een fantastisch boeiende manier de leerstof overbrengen op zo'n manier dat iedereen het snapt. ALS hij of zij de kans maar zou krijgen!!! ;)
Ik heb medestudenten gehad die bijna bang waren voor hun leerlingen maar wel echt complete vakidioten die echt briljante voorbeeldlessen in elkaar staken.
Dat zie ik dan echt als een gemiste kans voor jezelf
}>

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:26

Ik zit dan wel niet meer op school,

Maar ik moet ook vaak plassen,
zelfs al zou ik de hele dag niks drinken zit ik vaak op de plee,
leuk als je op visite bent dan kijken ze je ook aan moet je nou alweer uhh ja ! -O-

Ik vind niet dat een leraar je bezoekje aan de wc mag ontzeggen ! Als je moet dan moet je,
en dan zou ik als ik jou was ook gewoon gaan.
logisch dat je je niet meer kan focussen op je school werk je blaas staat op knappen,

Ik zelf kan het ook echt niet ophouden en soms ben ik net geweest moet ik alweer om zelf gek van te worden... Ik heb geen blaas ontsteking plas goed uit, maar nog moet ik vaak, minder drinken gaat ook niet helpen dan kan ik beter niks meer drinken. :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:31

Urielle schreef:
Nu breng je het vak van leraar compleet terug tot orde houden. Misschien is een docent een ramp in orde houden maar kan hij of zij wel fantastische lessen in elkaar draaien, op een fantastisch boeiende manier de leerstof overbrengen op zo'n manier dat iedereen het snapt. ALS hij of zij de kans maar zou krijgen!!! ;)
Ik heb medestudenten gehad die bijna bang waren voor hun leerlingen maar wel echt complete vakidioten die echt briljante voorbeeldlessen in elkaar staken.
}>

Natuurlijk kan dat! :) En naar dat soort leraren proberen de meesten uit onze klas dus ook goed te luisteren. Het gaat mij om de leraren die geen orde kunnen houden, geen les kunnen geven, en de hele les lopen te chagrijnen. Daar heb ik een hekel aan.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 18:20

Urielle schreef:
}>

Mwah, imo maakt het niet uit welke helft van je werk je niet doet, als je gewoon maar de helft van je werk doet is het niet goed. Als er in het restaurant een aardige serveerster staat die wijn over je hoofd gooit en al je bestellingen verkeerd of niet doorgeeft ga je er ook niet meer eten.

Imo is docent zijn geen excuus om half werk af te leveren je kan zo'n goed verhaal hebben als je leerlingen als een kudde gnoes over je heen dendert of ze bij de aanblik van je chagrijnige hoofd al het liefst zo hard mogelijk bij je weg zouden rennen dan komt dat verhaal toch nooit aan. Als je gewoon geen verhaal hebt dan kan je nog zo aardig zijn maar heeft nog niemand iets geleerd. Als je voor je werk 2 vaardigheden nodig hebt is het gewoon niet afdoende als je er maar 1 hebt, das nogal wiedes toch :? . En ik denk wel dat de sociale docent dan in het voordeel is, want met lesplannen ed is er vast wel (een) hulp(middel) te vinden maar je moet wel helemaal alleen voor die klas staan.

Ik heb gelukkig in mijn schoolcarriere tot nu toe maar 2 erg belabberde docenten gehad waarvan 1 gelukkig ook binnen redelijke tijd zelf in zag dat hij niet op zijn plek was. Maar die ander laat nog steeds willens en wetens ieder jaar al zijn leerlingen een achterstand oplopen, omdat hij gewoon een arrogante lapzwans is en er naar de leerlingen altijd van dat soort onzin smoezen gespuid worden als ze klagen :roll: ....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 18:56

Orde houden is niet de helft van je functie, anders kun je beter politieagent worden. Er komt gelukkig heel wat meer bij kijken maar het is duidelijk te lezen aan je post dat je de onderwijswereld niet anders kent dan uit de schoolbanken. Ik ken die ondertussen van diverse kanten: leerling, leraar, ouder, stagebegeleider dus mijn beeld is wat genuanceerder denk ik.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 18:57

Orde houden is toch een groot deel van je functie. Ik heb nog nooit een fatsoenlijke docent gehad die geen orde kon houden en andersom eigenlijk ook niet. Natuurlijk zijn er die wel kunnen uitleggen, maar die hadden dan maar RT'er moeten worden oid.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 19:08

Urielle schreef:
Orde houden is niet de helft van je functie.

Nee, maar met de klas omgaan natuurlijk wel. Op middelbare scholen (en zeker onderbouw en vmbo) waarschijnlijk nog wel meer dan de helft. Passie voor het vak is beslist leuk, maar in de verste verte niet genoeg om tekorten op dat andere belangrijke onderdeel op te kunnen vangen.

Of misschien moet je orde breder bekijken - je hebt niet de hele tijd straf nodig om toch orde te houden. En ik denk zelfs dat het onmogelijk is om een goede les te geven (je plan kan wel goed in elkaar zitten maar je les kan niet goed zijn) als je je leerlingen niet 'mee' kunt krijgen. Het mee kunnen krijgen van leerlingen in jouw les, ze daarin bespelen en aanvoelen, zijn namelijk precies de dingen die ook met orde samenhangen - ze staan niet los van elkaar.

Maar als docenten die feeling en die training missen en het bovendien niet nodig vinden, dan wordt het wel heel lastig en denk ik dat een school niet de juiste plek is voor ze. En ik heb helaas wel diverse docenten meegemaakt die er gewoon echt geen zin in hadden. Ik vind onderwijs eigenlijk wel belangrijk genoeg om te verwachten dat we daar mensen voor kiezen die ook werkelijk kunnen bieden wat leerlingen nodig hebben.

En voor die paar mensen met briljante lesplannen maar geen feeling voor leerlingen, die kunnen beter lesmateriaal gaan schrijven ofzo, voor de klas zijn ze dan gewoon niet geschikt.
Pas op de uni waren er een paar docenten die weinig konden met studenten en daar toch mee weg konden komen door hun passie voor het vakgebied. Maar dat zijn er niet veel...

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 19:09

Urielle schreef:
Shadow0 schreef:
En als ze klooien zijn flesjes water of plaspauzes toch alsnog zo verboden?

Dat is dus exact wat ik heb gedaan. En guess what, uiteraard ben jij dan als docent een k*twijf en onredelijk, want eerst mocht het ook en nu ineens niet meer. En ons kent ons dus je komt ook niet weg met 3A wel en 3B niet, want dat weten ze zo en dat is oneerlijk (en dat is het ook). Misschien dat jouw opstelling werkt in een groep vwo-leerlingen, geen idee, die had ik niet.

Waar slaat dat vwo stukje nou op? Kinderen van een lager niveau kunnen zich ook prima gedragen hoor.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 19:45

Urielle schreef:
Orde houden is niet de helft van je functie, anders kun je beter politieagent worden. Er komt gelukkig heel wat meer bij kijken maar het is duidelijk te lezen aan je post dat je de onderwijswereld niet anders kent dan uit de schoolbanken. Ik ken die ondertussen van diverse kanten: leerling, leraar, ouder, stagebegeleider dus mijn beeld is wat genuanceerder denk ik.

Choas of orde komt toch ergens uit voort? Als je gewoon goed omgaat met je klas en een boeiend verhaal verteld is de kans toch imo vrij minimaal dat je ineens verzeild raakt in chaos van jewelste? Als je in je klas geen orde kan houden dan is er imo iets mis met de omgangsstijl van de docent en dat heeft niets met politie agentje spelen te maken. Het idee dat een docent die bang is van zijn leerlingen toch een goede docent is is imo echt complete onzin, omgaan met leerlingen is toch een van de hoofdzakelijke vaardigheden die een docent nodig heeft, imo is het echt zeggen dat je best Edward Gal kan zijn als je een fobie hebt voor paarden :')

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 19:50

Ik vind het vrij normaal als je gewoon naar het toilet mag wanneer je moet. 1 persoon per keer moet kunnen.