Jonge huisvrouwen of thuisblijfmoeders

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Simone_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:18

mamamier schreef:
Ik vind het zo vreemd dat iedereen zegt dat ze hun salaris rechtstreeks kunnen inleveren voor de kinderopvang. Dan moet je namelijk écht kapitalen verdienen als je niets terug krijgt. Ik dacht vanaf 130.000 euro of zo. Wij verdienen samen echt goed en krijg toch zo'n 450 euro terug van de belasting elke maand voor de 600 euro die we betalen per maand voor twee dagen kdv per week. En dat is al bijna 4 jaar zo, dus geen foutje of wijzigingen geweest.

)

Helemaal mee eens! Onze rekening is zonder toeslag ook heel hoog maar van de belasting dienst krijg je een groot deel terug. Tenzij je inderdaad zo belachelijk veel verdiend maar dat zal gemiddeld echt niet gebeuren.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:21

Simone_Z schreef:
mamamier schreef:
Ik vind het zo vreemd dat iedereen zegt dat ze hun salaris rechtstreeks kunnen inleveren voor de kinderopvang. Dan moet je namelijk écht kapitalen verdienen als je niets terug krijgt. Ik dacht vanaf 130.000 euro of zo. Wij verdienen samen echt goed en krijg toch zo'n 450 euro terug van de belasting elke maand voor de 600 euro die we betalen per maand voor twee dagen kdv per week. En dat is al bijna 4 jaar zo, dus geen foutje of wijzigingen geweest.

)

Helemaal mee eens! Onze rekening is zonder toeslag ook heel hoog maar van de belasting dienst krijg je een groot deel terug. Tenzij je inderdaad zo belachelijk veel verdiend maar dat zal gemiddeld echt niet gebeuren.

Maar dat geldt natuurlijk alleen voor gekwalificeerde kinderopvang hè. Aangemeld bij de belastingdienst. Niet voor een peuterspeelzaal of de buurvrouw die zwart oppast.

Simone_Z

Re: Jonge huisvrouwen of thuisblijfmoeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:23

Nee dat klopt inderdaad maar goed genoeg keuze voor goede gekwalificeerde opvang waar je wel een toeslag voor krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:27

Ik heb het laatst nog uitgerekend, wij zitten met 2 inkomens wel boven modaal maar wat we terug krijgen voor het KDV en wat we er aan kwijt zijn weegt echt niet op tegen wat ik zou verdienen.
Ik weet de getallen niet meer, maar wij waren er heel snel uit.

Onze huurtoeslag valt dan trouwens ook helemaal weg, zorgtoeslag een stuk lager, dus dat was nog eens een paar honderd euro bij elkaar die we dan missen.

Alles bij elkaar genomen (toeslagen die we niet meer/een stuk minder krijgen + kosten die we zelf nog in moeten leggen voor de opvang) is het voor ons in elk geval echt niet aantrekkelijk.

Maar dat staat er even los van dat ik persoonlijk liever thuis ben :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:28

In België is dat anders. De opvang die aangesloten is bij kind en gezin gaat op basis van je inkomen maar daar zijn (hier in de regio) wachttijden op van 3 jaar dus tegen de tijd dat je aan de beurt bent heb je het niet meer nodig omdat ze naar school gaan :+
De particuliere opvang (waar je dan dus terecht komt) is peperduur. Als docent hield ik er 35 Euro aan over, als ik het nu met mijn baan als poets zou moeten betalen moet ik dus meer betalen dan ik verdien :=
Ze gaan wel met 2,5 jaar naar school dus ik heb nog uitzicht op 1 jaar een kind thuis en dan zijn ze alle drie naar school.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:33

Urielle schreef:
20 uur kom ik wel aan hoor. Huishouden is breed he, poetsen, strijken, koken,..
Met koken en afwassen ben je toch alle dagen al minstens een uur kwijt dus dat zijn er al 7. Strijk elke dag 2 uur, dan zit je al boven die 20 uur. Heb je nog niks gepoetst!

Ik heb geen kinderen, scheelt weer in het werk :D

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:34

Hier ook een huismoeder met een dochter van 2,5jr.

Ik heb mijn baan in de paarden opgegeven om te verhuizen naar mijn vriend en de kleine op te voeden.

Daar heb ik een klein hondenpension gehad, maar nu we in een woonwijk wonen kan dat niet meer.

Ik zou graag weer gaan werken, parttime. Niet dat ik me nu verveel, maar om ook mn eigen geld te verdienen.

Als je een eigen bedrijf hebt geeft dat ook invloed op wat je terug krijgt van de belastingdienst.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:38

Heb even snel de eerste bladzijde doorgelezen en ik ga morgen de rest doorlezen.

Ik ben 26 en zit ben nu 7 maanden huisvrouw. In het begin moest ik erg wennen en voelde ik me ook wel schuldig omdat ik 'niets meer deed'.
Mijn vriend zorgt voor het inkomen en ik zorg voor hem. Hij hoeft niets te doen en vind het heerlijk.

Ik ga zo met een vriendin naar het strand rijden omdat ze liefdesverdriet heeft. Even uitwaaien en de voetjes in de zee. Toen ik nog werkte kon dit niet zomaar! :)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:39

Bij ons zou de huur en zorgtoeslag minder worden bij een baan, daarbij heb je voor een baan van 24 uur in mijn geval 30 uur opvang nodig.
Met een eigen bijdrage voor de opvang, verminderde toeslagen en reiskosten houden we per saldo minder over vergeleken bij niet werken.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:43

Sophie2013 schreef:
Ik heb het laatst nog uitgerekend, wij zitten met 2 inkomens wel boven modaal maar wat we terug krijgen voor het KDV en wat we er aan kwijt zijn weegt echt niet op tegen wat ik zou verdienen.
Ik weet de getallen niet meer, maar wij waren er heel snel uit.

Onze huurtoeslag valt dan trouwens ook helemaal weg, zorgtoeslag een stuk lager, dus dat was nog eens een paar honderd euro bij elkaar die we dan missen.

Alles bij elkaar genomen (toeslagen die we niet meer/een stuk minder krijgen + kosten die we zelf nog in moeten leggen voor de opvang) is het voor ons in elk geval echt niet aantrekkelijk.

Maar dat staat er even los van dat ik persoonlijk liever thuis ben :)

Zorg toeslag krijgen wij sowieso niet. Nooit gehad ook. Wij zitten op ruim 2.5 keer modaal en krijgen écht zoveel terug. We betalen netto een kwart zelf.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:05

Toeslagen??? Wat is dat??? Wij krijgen geen een toeslag nergens voor.. VL verdiend teveel

Urielle. Ik blijf het echt zo bizar vinden dat kinderen in België al vanaf 2.5 jaar naar school toe mogen. Vriendin van mij die t/m juni vorig jaar in Belgié heeft gewoond ging haar 2 meiden de oudste was al 4 maar die andere was 2.5 gingen al naar school, helaas door relatie breuk (vlak voor hun trouwdatum) woont ze weer in NLD.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:12

Als je een eigen zaak hebt, ligt het ook nog weer anders geloof ik. Dan heb je op papier bakken geld, wat in de realtiteit qua loon niet zo is natuurlijk, maar dan heb je dus ook (vrijwel) geen recht op kinderopvangtoeslag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:13

Wat mij opvalt, en dat herken ik van vroeger, is dat thuisblijf moeders vinden dat ze het o zo druk hebben.
Want er is natuurlijk het huishouden: koken, wassen, strijken, schoonmaken en soms ook nog het verzorgen van dieren naast de kinderen.
Mijn ervaring is dat je bijzonder inefficient bent als je thuis blijft; vaak maakt het je zelfs lui naar mijn mening.
Als je dan thuisblijf moeder bent, en je man werkt, is dan alles spik en span iedere dag, of wordt nog maar alles halve bak gedaan? Want als dat laatste geval van toepassing is, dan zou ik me bijzonder schamen naar mijn hardwerkende man toe.

Ik persoonlijk zou de uitdaging missen en zou echt nog voor geen goud thuisblijf moeder willen zijn. Het missen van de intellectuele prikkeling en het inefficiente past niet bij mij.

En dan vraag ik me nog eens af waarom iedereen met de paarden aan huis het er zo dik bovenop ligt dat het veel tijd kost en dat het echt een deel van het huishouden is? Dat weet je natuurlijk alvorens je de paarden aan huis stalt en daarbij is het toch een hobby waarvoor je zelf kiest? :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:14

XFiemoX schreef:
Toeslagen??? Wat is dat??? Wij krijgen geen een toeslag nergens voor.. VL verdiend teveel

.

Wat een luxe dat je vriend zoveel verdient :)

Hier zou het sowieso niet makkelijk uit kunnen als ik stop met werken, ja het kan maar dan worden onze inkomsten met bijna de helft vermindert dus sparen kan dan sowieso niet meer.

Maar goed, wij krijgen samen ook geen zorgtoeslag meer (alhoewel, wij krijgen het wel maar ik weet nu al dat wij het moeten terug betalen dus het staat netjes apart). Wel als er kinderen komen voor de opvang. Zo goed verdienen wij ook niet :')

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:20

Rowdine, als ik toch mn enige voldoening uit een spik en span huis moest halen en mijn man alleen dáár om tevreden over me zou zijn... Nou... Dan kon 'ie zn koffers pakken en ging ik heel rap wat anders doen, want ik ben zn huishoudster niet. Ik ben zn VROUW, met wie hij zijn leven deelt en dat van onze kinderen.

Ik vind dus pertinent niet dat een thuisblijfouder ten alle tijden alles rimpelloos glad gestreken, opgeruimd en schoon moet hebben. Er wordt namelijk geleefd in een huis, het is geen toonzaal.
Laatst bijgewerkt door MamaMiesje op 04-02-14 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:20

tja, als de 1 een hele goede baan heeft en het tweede inkomen een laag loon heeft... Dan lever je voor de belasting al voor elke 15 euro die je per uur verdiend 7,50 euro in aan de inkomstenbelasting. Als je kinderopvang dan zo goed als niet terug gegeven wordt en je meer opvanguren moet betalen dan je betaald krijgt, en daarnaast nog hulp in de huishouding nodig hebt a 12,50 euro per uur netto, en je reiskosten moet maken omdat je nou eenmaal niet altijd op fietsafstand werk kunt vinden... Die ook niet vergoed worden of aftrekbaar zijn... Dan blijft er weinig over per uur hoor...

Als ik alleenstaande moeder was kon het uiteraard wel uit. Dan ligt het heel anders financieel. Maar dan konden die paarden niet blijven staan...

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:21

MamaMiesje schreef:
Als je een eigen zaak hebt, ligt het ook nog weer anders geloof ik. Dan heb je op papier bakken geld, wat in de realtiteit qua loon niet zo is natuurlijk, maar dan heb je dus ook (vrijwel) geen recht op kinderopvangtoeslag.

Klopt! Wij hebben dan alleen de PSZ, maar omdat mijn man zzp-er is, zitten we in het hoogste loonvak en betalen we de hoofdprijs. Het is dat onze dochter het er zo leuk vind en ik de twee vrije ochtendmens heerlijk vind, maar eigenlijk os het absurd!

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:23

Rowdine. Mijn VL werkt hard en op een dag doen we grondig grote schoonmaak door heel het huis, maar dat wil niet zeggen dat ik rest van de week halve bak doe. Ik ben een poetsmiep maar onderneem ook veel met onze kinderen, VL zegt ook heel eerlijk dat ie liever ziet dat onze kinderen dan meer aandacht krijgen dan dat ik godganse dag loop te poetsen.
Maar ik zorg dat de was enz. netjes bij blijft en dus niet hoger en hoger op stapelt enz. ik kook elke avond en als hij thuis komt kan ie gelijk aan schuiven aan tafel voor het avondeten.

Thuisblijfmoeder vind ik heerlijk.

Vuurneon: Enige wat we krijgen is van de BD iedere maand ter aanvulling voor de hypotheek. Hypotheek van ons bedraagt namelijk een 1100euro per maand, maar dankzij de BD krijgen we elke maand 400euro dus kost voor ons onze hypo maar een 700euro.

We hebben dan ook wel echt het geluk gehad dat we dit huis nog net in de goeie tijd hadden gekocht, echt precies net voordat de crisis hier in NLD los barstte...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:24

Je bedoelt dat je net als ik de hypotheekrente aftrek krijgt :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 04-02-14 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:25

Rowdine schreef:
Wat mij opvalt, en dat herken ik van vroeger, is dat thuisblijf moeders vinden dat ze het o zo druk hebben.
Want er is natuurlijk het huishouden: koken, wassen, strijken, schoonmaken en soms ook nog het verzorgen van dieren naast de kinderen.
Mijn ervaring is dat je bijzonder inefficient bent als je thuis blijft; vaak maakt het je zelfs lui naar mijn mening.
Als je dan thuisblijf moeder bent, en je man werkt, is dan alles spik en span iedere dag, of wordt nog maar alles halve bak gedaan? Want als dat laatste geval van toepassing is, dan zou ik me bijzonder schamen naar mijn hardwerkende man toe.

Ik persoonlijk zou de uitdaging missen en zou echt nog voor geen goud thuisblijf moeder willen zijn. Het missen van de intellectuele prikkeling en het inefficiente past niet bij mij.

En dan vraag ik me nog eens af waarom iedereen met de paarden aan huis het er zo dik bovenop ligt dat het veel tijd kost en dat het echt een deel van het huishouden is? Dat weet je natuurlijk alvorens je de paarden aan huis stalt en daarbij is het toch een hobby waarvoor je zelf kiest? :)

Mijn huis is echt niet spike en span! En mijn man verwacht dat ook niet. Die vindt het heerlijk als er een verse warme maaltijd op tafel staat en nog belangrijker; hij vindt het prioriteit nummer 1 dat ik er gewoon lekker ben voor de kinderen. En ons huis kan ook niet spike en span zijn... wij zijn namelijk iedere dag gewoon de hele dag thuis, waarbij de kinderen gewoon mogen spelen .. Wij hebben een huis dat eruit ziet als een huis waarin geleefd wordt. En he, dat is ook zo! :D

XFiemoX

Suusenmalvin: De PSZ bij jullie is dus dan gebasseerd op inkomen?

PSZ waar zoonlief op zit is niet gebasseerd op inkomen, maar gewoon een en zelfde bijdrage per maand.

Vuurneon: Dat klopt, dank je wel kon niet op dat passende woord komen :o

Anoniem

MamaMiesje schreef:
Rowdine, als ik toch mn enige voldoening uit een spik en span huis moest halen en mijn man alleen dáár om tevreden over me zou zijn... Nou... Dan kon 'ie zn koffers pakken en ging ik heel rap wat anders doen, want ik ben zn huishoudster niet. Ik ben zn VROUW, met wie hij zijn leven deelt en dat van onze kinderen.

Ik vind dus pertinent niet dat een thuisblijfouder ten alle tijden alles rimpelloos glad gestreken, opgeruimd en schoon moet hebben. Er wordt namelijk geleefd in een huis, het is geen toonzaal.

Wat doe je dan in hemelsnaam de hele dag thuis?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:26

Suusenmalvin schreef:
Rowdine schreef:

Mijn huis is echt niet spike en span! En mijn man verwacht dat ook niet. Die vindt het heerlijk als er een verse warme maaltijd op tafel staat en nog belangrijker; hij vindt het prioriteit nummer 1 dat ik er gewoon lekker ben voor de kinderen. En ons huis kan ook niet spike en span zijn... wij zijn namelijk iedere dag gewoon de hele dag thuis, waarbij de kinderen gewoon mogen spelen .. Wij hebben een huis dat eruit ziet als een huis waarin geleefd wordt. En he, dat is ook zo! :D

Dus je zit de hele dag met je kinderen te spelen en je kookt?

Overigens niet aanvallend bedoeld, maar hoe ziet een dag van een huismoeder eruit? Die van mijn moeder was vreselijk inefficient, gewoon vervelend om naar de kijken hoe langzaam alles gaat. En dan had ze het nog druk ook ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-02-14 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:27

XFiemoX schreef:
Suusenmalvin: De PSZ bij jullie is dus dan gebasseerd op inkomen?

PSZ waar zoonlief op zit is niet gebasseerd op inkomen, maar gewoon een en zelfde bijdrage per maand.

Vuurneon: Dat klopt, dank je wel kon niet op dat passende woord komen :o

Ja helaas :(

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:29

Rowdine schreef:

Mijn huis is echt niet spike en span! En mijn man verwacht dat ook niet. Die vindt het heerlijk als er een verse warme maaltijd op tafel staat en nog belangrijker; hij vindt het prioriteit nummer 1 dat ik er gewoon lekker ben voor de kinderen. En ons huis kan ook niet spike en span zijn... wij zijn namelijk iedere dag gewoon de hele dag thuis, waarbij de kinderen gewoon mogen spelen .. Wij hebben een huis dat eruit ziet als een huis waarin geleefd wordt. En he, dat is ook zo! :D[/quote]

Als je mijn reactie eerste reactie had gelezen, een paar pagina's terug, dan had je kunnen lezen dat ik niet de hele dag met de kinderen speel en kook..

Dus je zit de hele dag met je kinderen te spelen en je kookt?[/quote]

Edit; is niet helemaal goed gegaan met de quote