cassieres en nix 18

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Re: cassieres en nix 18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:40

wettelijk of niet? :') Iets wat niet in de wet staat kun je geen boete voor krijgen, simpel als dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:42

Nies_ schreef:
wettelijk of niet? :') Iets wat niet in de wet staat kun je geen boete voor krijgen, simpel als dat.

Waarom wil je dan vol blijven houden dat wij wettelijk gezien niet om ID mogen vragen? Ik heb je die vraag al eerder gesteld maar daar geef je geen antwoord op.
Dus als jij wil geloven dat het niet wettelijk is, prima maar dat veranderd niets aan de uitkomst, daarom zeg ik, wettelijk of niet, diegene krijgt het gewoon niet mee.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:45

ik ben geen twintiger meer en toch vroeg laatst iemand na mijn id.... _O-

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:58

dees_daan schreef:
Nies_ schreef:

Waarom wil je dan vol blijven houden dat wij wettelijk gezien niet om ID mogen vragen? Ik heb je die vraag al eerder gesteld maar daar geef je geen antwoord op.
Dus als jij wil geloven dat het niet wettelijk is, prima maar dat veranderd niets aan de uitkomst, daarom zeg ik, wettelijk of niet, diegene krijgt het gewoon niet mee.

Dat een winkel niet bevoegd is wil nog niet zeggen dat ze er niet om mogen vragen. Vragen zijn nooit verboden. Tenminste, ik ken er geen.

Hoofdstuk II. Toonplicht
Artikel 2
Een ieder die de leeftijd van veertien jaar heeft bereikt, is verplicht op de eerste vordering van een ambtenaar als bedoeld in artikel 8 van de Politiewet 2012 of artikel 6a van de Wet op de bijzondere opsporingsdiensten, een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 ter inzage aan te bieden. Deze verplichting geldt ook indien de vordering wordt gedaan door een toezichthouder.

Dat de uitkomst daarmee niet veranderd heb ik het niet eens over. Sterker nog, ik heb de manier van handelen door winkels "begrijpelijk" genoemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:17

Maar je weigert vervolgens te verkopen als ze geen idee bij zich hebben, het is dus wel wettelijk verplicht om je ID te laten zien als je het wil halen (zo staat het ook overal aangegeven) doe je dat niet dan word de verkoop geweigerd.
Vragen wij het zelf niet dan krijgen we een boete, dus er zitten wel consequenties aan als je hem niet bij je hebt.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:29

Wettelijk is het niet verplicht, echter het niet tonen van ID kan er toe leiden dat de verkoop niet doorgaat. Dat is heel iets anders, al komt het op hetzelfde neer.

Het niet vragen van ID zal niet leiden tot een boete indien de persoon 18+ is. Het niet vragen van ID is namelijk geen overtreding. Dat is wat er nu net niet in wil bij jouw. Maar je zult vast een top cassiere zijn als je zo goed naar je baas luistert.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:33

Collega haalde de weekboodschappen incl kratje bier en Jilzz.
Haar dochter van 14 was mee.
Mooi niet dat ze de drank mee kreeg, ook niet als haar dochter naar buiten ging of de mevrouw erachter de drank ging afrekenen.
Uiteindelijk heeft ze alle boodschappen (een dikke kar vol) op de band laten liggen en is zo weg gegaan.

Dit zou betekenen dat als ze een volgende keer weer in de supermarkt komt ze dan ook geen drank kan halen omdat E weten dat ze een minderjarige dochter heeft.

Daarna bij andere supermarkt in het dorp dezelfde boodschappen gehaald en daar was het geen probleem.

T is wel krom.....
En al helemaal dat iemand van 16 wel drank mag verkopen maar zelf nog niet mag kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:45

annastasia schreef:
Collega haalde de weekboodschappen incl kratje bier en Jilzz.
Haar dochter van 14 was mee.
Mooi niet dat ze de drank mee kreeg, ook niet als haar dochter naar buiten ging of de mevrouw erachter de drank ging afrekenen.
Uiteindelijk heeft ze alle boodschappen (een dikke kar vol) op de band laten liggen en is zo weg gegaan.

Dit zou betekenen dat als ze een volgende keer weer in de supermarkt komt ze dan ook geen drank kan halen omdat E weten dat ze een minderjarige dochter heeft.

Daarna bij andere supermarkt in het dorp dezelfde boodschappen gehaald en daar was het geen probleem.

T is wel krom.....
En al helemaal dat iemand van 16 wel drank mag verkopen maar zelf nog niet mag kopen.

Dat vind ik zo laag. Zet dan alles uit de weg of laat de alcohol staan, reken de rest af en dien daarna een klacht in. Die kassamedewerker doet ook maar zijn/haar werk.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:48

De mevrouw achter haar wilde de drank wel afrekenen. Maar dat mocht ook niet van de bedrijfsleider.
Ik snap ook dat de caissière er niets aan kan doen, maar als de bedrijfsleider ook zo moeilijk doet.....

Optie was inderdaad om drank eerst te laten staan en later afrekenen en de vrouw erachter wilde dat ook wel doen.
Maar ook dat mocht niet want ze wisten dat ze een minderjarige dochter had.
Tja is had ook alles laten staan. Principekwestie....

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:48

dat had ik wel willen zien,... ik ging vroeger ook altijd mee met mijn ouders boodschappen doen..

wat een onzin van die supermarkt..
kijk als er nu 2 jongeren staan of een groepje met alleen drank en beetje snoep kan ik het nog een beetje begrijpen maar een volwassen vrouw met een winkelwagen vol spul..en een krat bier.. :')

_O- dan betekend dat iedereen niet meer drank kan kopen als je kinderen hebt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 23:14

Nies_ schreef:
Wettelijk is het niet verplicht, echter het niet tonen van ID kan er toe leiden dat de verkoop niet doorgaat. Dat is heel iets anders, al komt het op hetzelfde neer.

Het niet vragen van ID zal niet leiden tot een boete indien de persoon 18+ is. Het niet vragen van ID is namelijk geen overtreding. Dat is wat er nu net niet in wil bij jouw. Maar je zult vast een top cassiere zijn als je zo goed naar je baas luistert.

Hier volgt er wel degelijk een waarschuwing als er niet gevraagd is maar diegene wel ouder dan 18 is..
Bij de test die alle caissières moeten doen was ook de vraag of je iemand om ID moet vragen als je al weet dat diegene ouder is dan 18, ik had nee ingevuld, gezakt dus ik kon nog een keer, alleen om die vraag.. Ik vroeg voorheen dus niet aan vaste klanten of kennissen als ik wist dat ze oud genoeg waren, dit was geen test van de winkel zelf maar een landelijke test die je moet doen, als je alle vragen goed hebt kan je een certificaat uitprinten en die moet weer naar het hoofdkantoor.
De winkel kan dus wel een boete krijgen als er niet gevraagd is en diegene ouder is dan 18, het is verplicht om tot 25 jaar ID te vragen, dus als iemand van 21 zonder ID te vragen drank mee krijgt dan zitten ze al fout..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 23:16

Christiene schreef:
dat had ik wel willen zien,... ik ging vroeger ook altijd mee met mijn ouders boodschappen doen..

wat een onzin van die supermarkt..
kijk als er nu 2 jongeren staan of een groepje met alleen drank en beetje snoep kan ik het nog een beetje begrijpen maar een volwassen vrouw met een winkelwagen vol spul..en een krat bier.. :')

Nogmaals, zo zijn de regels, kan de winkel niks aan doen..
Hier hangt al een brief van het hoofdkantoor hoe we met dit 'geval' om moeten gaan, ook voor de winkels is het irritant en de meeste medewerkers staan zelf ook niet achter deze regel.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 23:31

Ik vind het vrij absurd dat een winkel of de kassière daar voor gestraft worden. Ik vind niet dat het hun taak is om te voorkomen dat kinderen onder de 18 drinken. Verder vind ik het sowieso onzin eigenlijk. Maar goed gaat het niet over.
Ik kan wel goed begrijpen dat er ouders zijn die de boel laten staan als hun alcohol geweigerd word. Zou voor mij een reden zijn om weg te blijven. Ik ben op zich niet zo heel moeilijk. ID laten zien allemaal prima maar om ouders drank te weigeren vind ik nergens op slaan. Het is de keus van die ouders als ze hun kind alcohol willen laten drinken. En eigenlijk heeft de winkel daar helemaal geen zaken mee en zou zich daar niet mee moeten bemoeien.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 07:13

Bij mij krijgen ouders gewoon hun boodschappen inclusief drank/tabak mee. Ook als ze hun kinderen bij zich hebben....Als de ouders het oke vinden ga ik, als cassiere niet het belerende vingertje opsteken.
De ouders zijn altijd nog zelf verantwoordelijk in mijn ogen....

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:30

Nies_ schreef:

Wij als cassiere zijn wettelijk verplicht vast te stellen of iemand 18 jaar of ouder is (heb ik eerder al een link van gepost) en dat vaststellen is aan de hand van een paspoort, ID, rijbewijs of verblijfsdocument.

Indirect worden we weldegelijk gecontroleerd of we het vragen. Immers, als we controle hebben en blijkt dat de klant geen ID bij zich heeft en de controleur twijfelt aan zijn leeftijd (of die persoon nu 17,18 of 19 is) krijgen wij weldegelijk een boete omdat wij als cassiere niet hebben vastgesteld of de klant 18 plus is.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:31

Even een vraag. Een ID-kaart, paspoort, rijbewijs en verblijfsdocumenten zijn de enige vormen van identificatie die je mag gebruiken? Een collegekaart met pasfoto en geboortedatum, of een OV-chip met idem informatie, zijn niet geldig? En ter plekke inloggen op DigiD?
Paar jaar geleden was ik mijn paspoort namelijk vergeten en m'n rijbewijs zat niet in mijn portemonnee. Hartstikke stom natuurlijk, want je gaat er vanuit dat ze in je tas zitten. Kon op dat moment met een stuk of 5 andere kaarten aantonen wie ik was en dat ik ouder dan 18 was, maar kreeg op dat moment mijn fles alcohol niet mee. Uiteraard snap ik de keuze van de winkel en ben ik terug naar huis gegaan om mijn paspoort te halen, maar op het moment is het natuurlijk aardig vervelend als je wel kunt aantonen oud genoeg te zijn, maar het geen geldige vorm van identificatie is.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:41

Ja klopt Denise! Andere vormen zijn niet geldig :n

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:40

Christiene schreef:

Klopt. Toen die kleine van mij in de maxi cosi lag heb ik eens een discussie bij de AH gehad toen ik sigaretten wilde halen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 00:03

Geldt dit eigenlijk ook voor de energie dranken?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 00:19

Diablo schreef:

Nee het gaat om producten met alcohol (zoveel procent) en tabak.

Maar ik denk wel dat er ooit voor energy een leeftijdsgrens komt :j.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 00:29

Quellian schreef:
Christiene schreef:

Klopt. Toen die kleine van mij in de maxi cosi lag heb ik eens een discussie bij de AH gehad toen ik sigaretten wilde halen.

Raar,want dit is gewoon opgeblazen gedrag dan geweest van die AH. Bij kleine kinderen is die legitimatieplicht op dat moment helemaal niet van toepassing.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 00:46

Ik zie heel veel mensen praten over boetes. De boetes komen niet van de overheid, politie, rechtbank whatever! De "boetes" komen vanuit het hoofdkantoor van de formule.

Volgens wet is veel meer toegestaan dan wat de supermarkten zichzelf aan regels opleggen. Zoals Nies al zegt. Daar zit een groot verschil tussen!

Ik werk zelf ook als cassiere in supermarkt. Volgens de WETTELIJKE regel hoef ik geen ID te vragen als ik weet dat de koper oud genoeg is. Volgens de regels opgelegd door hoofdkantoor en die gecontroleerd worden door een extern bedrijf (en dus niet de overheid) moet ik dus wel bij elke transactie controleren.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 00:48

zap schreef:
Diablo schreef:

Maar die is er toch al?

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 01:28

Diablo schreef:
zap schreef:

Maar die is er toch al?

Hier in Nederland niet ;)
Maar inderdaad in bepaalde andere landen wel, zie dat jij volgens je profiel in Duitsland zit dus zou goed kunnen dat het daar in de wet anders is geregeld als hier!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 06:08

Hier mogen kinderen onder de veertien inderdaad geen energie dranken kopen. Ouders die hun kinderen meenemen met boodschappen doen daarentegen wel gewoon, en zo hoort het ook, vind ik.