Belasting aangifte jaar 2013

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Re: Belasting aangifte jaar 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 12:06

Nou goed, heb het nu zo gedaan, elke maand dat ik langer moet wachten komt gewoon niet uit, wil dat risico gewoon niet lopen. Ik heb over 1 a 2 maanden een huis en kan dat geld gewoon héél goed gebruiken. Nu krijg ik het waarschijnlijk zelfs iets eerder en het kost me weinig extra moeite.

Overigens heb ik het bevestigd gekregen dat het voorkomt van mensen die bij de belasting telefoon werken en dus regelmatig mensen aan de telefoon krijgen met deze situatie.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 12:13

Ow, de aankoop is in 2014? Nee, dan heeft het geen zin om te wachten op de aangifte, dan moet je inderdaad een voorlopige aanslag vragen :).

En ik zei ook dat het inderdaad wel kán, maar dat het zo weinig voorkomt dat ik me daar vooraf al helemaal niet druk om zou maken.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 12:16

De aangifte gaat over 2013, daar krijg ik veel geld terug en dat geld kan ik goed gebruiken voor de inrichting van mijn huis. Ik kom van een studentenkamer, dus er moet best een boel aangeschaft worden ˆˆ, dus wil daarin gewoon geen risico lopen dat ik langer zou moeten wachten dan nodig. Ook al is dat risico nihil. De aankoop ben ik nu mee bezig, dus moet dan ook een voorlopige aanslag aanvragen over 2014 zodat ik de rente aftrek maandelijks terug krijg.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 12:26

Ow sorry, dan ben ik nu bij ja. Dan is nog steeds zsm je aangifte indienen geen enkele belemmering voor het snel terugkrijgen van je geld.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 14:56

Ik heb het nu helemaal ingevuld maar ik durf het niet zo goed te versturen := :+ Is de eerste keer dat ik het zelf moet doen en had wel een paar dingen waarvan ik dacht :?
Meer mensen hier last van gehad? En moet ik het misschien eerst nog door iemand laten checken? Tijd heb ik wel, moet alleen even goed nadenken wie het dan voor ons gaat checken......

margreet4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 15:03

SAKKIA schreef:
Ik heb het nu helemaal ingevuld maar ik durf het niet zo goed te versturen := :+ Is de eerste keer dat ik het zelf moet doen en had wel een paar dingen waarvan ik dacht :?
Meer mensen hier last van gehad? En moet ik het misschien eerst nog door iemand laten checken? Tijd heb ik wel, moet alleen even goed nadenken wie het dan voor ons gaat checken......

Dat had ik ook! Heb het samen met m'n vader ingevuld, maar die doet het nooit voor zichzelf (laat die de boekhouder doen ivm bedrijf) Maar mijn vader vond het eigenlijk enger dan ik :P :P Kan nooit kwaad om het door nog iemand te laten bekijken 2 zien meer dan 1 zeggen ze altijd toch :)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 15:30

Heb je verschillen ten opzichte van de vooringevulde gegevens?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 16:07

Nee maar er waren best nog wel wat dingen die ik zelf in moest vullen.
Kreeg de vraag over de kapitaalverzekering (bij beleggen en sparen) In 2012 (toen het voor ons werd ingevuld) hadden we die nog wel, maar ik zou niet weten welke wat dat is? Kan er in de uitdraai van 2012 ook niks van terugvinden.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 16:32

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:27

Dit jaar weer 1540 euro terug *\o/* me happy :D

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:33

SAKKIA schreef:
Nee maar er waren best nog wel wat dingen die ik zelf in moest vullen.
Kreeg de vraag over de kapitaalverzekering (bij beleggen en sparen) In 2012 (toen het voor ons werd ingevuld) hadden we die nog wel, maar ik zou niet weten welke wat dat is? Kan er in de uitdraai van 2012 ook niks van terugvinden.

Wat voor kapitaalverzekering is het? Ziet die op jullie eigen woning?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:39

Nou inmiddels ben ik er achter dat we die niet meer hebben en het van toepassing was op onze oude woning. Die is afgekocht toen we ons nieuwe huis kochten.
Maar het heet allemaal anders en die producten hebben de meest mooie namen, maar als je er niet zoveel verstand van hebt dan ga je daarmee de fout in :+
Alsnog laat ik het controleren door iemand want dan weet ik zeker dat ik het goed gedaan heb en is het volgend jaar helemaal geen probleem meer.

Zat nog even te klooien met de rekenhulp voor de lijfrente. Daar moest ik pensioen 2012 invullen en had die van 2013. Qua bedrag maakte het niet uit trouwens

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 21:23

Gekke vraag; maar ik kan bv dieet als aftrekpost a 200 euro gebruiken; stel ik zou normaal 100 moeten betalen, maar door die aftrekpost verandert het. Krijg ik dan 100 euro terug of blijft ie op 0 euro dan steken?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 21:26

Wat je niet 'gebruikt' krijg je natuurlijk niet 'terug'.
Het is wel de belastingdienst hé :Y)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 21:28

Dus volgens het voorbeeld kom je dan op 0 uit ipv in de plus :')

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 23:44

vuurneon schreef:
Gekke vraag; maar ik kan bv dieet als aftrekpost a 200 euro gebruiken; stel ik zou normaal 100 moeten betalen, maar door die aftrekpost verandert het. Krijg ik dan 100 euro terug of blijft ie op 0 euro dan steken?

Partner zoeken met meer inkomen ;)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 23:55

Zo, die van mij is ook weer de deur uit, dit was binnen 10 minuten geregeld.
Jaaropgaven checken en alles klopte gelukkig.
Daarnaast heb ik verder geen 'ingewikkelde' financiële situatie, geen fiscale partner, geen huis, enz.
En omdat ik bij meerdere werkgevers sta ingeschreven op oproepbasis (ik ben invalleerkracht) weet ik vooraf natuurlijk niet bij welke werkgever ik ieder jaar het meeste werk. Dus ik heb ervoor gekozen om geen loonheffingskorting te krijgen, maar dit te laten verrekenen bij de belastingaangifte. Op deze manier heb ik een mooi spaarpotje dat ieder jaar in de zomer wordt uitbetaald. :D

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 09:49

Zo hebben wij de hypotheekrenteaftrek niet maandelijks gedaan. Is mooi een spaarpotje. Wat we nu terugkrijgen, betalen we de schilder weer van en zo is er elk jaar wel iets wat we graag willen.
Maandlasten zijn dan wel hoger, maar dat vinden we niet zo'n probleem.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 10:00

SAKKIA schreef:
Nou inmiddels ben ik er achter dat we die niet meer hebben en het van toepassing was op onze oude woning. Die is afgekocht toen we ons nieuwe huis kochten.
Maar het heet allemaal anders en die producten hebben de meest mooie namen, maar als je er niet zoveel verstand van hebt dan ga je daarmee de fout in :+
Alsnog laat ik het controleren door iemand want dan weet ik zeker dat ik het goed gedaan heb en is het volgend jaar helemaal geen probleem meer.

Zat nog even te klooien met de rekenhulp voor de lijfrente. Daar moest ik pensioen 2012 invullen en had die van 2013. Qua bedrag maakte het niet uit trouwens

Afkoop verzekering, verkoop (?) oude woning en aankoop nieuwe woning zijn wel een paar zaken die je aangifte interessanter kunnen maken inderdaad :D .

Spaarpotje bij de Belastingdienst is echt niet meer interessant, nu je daar geen rente meer over krijgt. Economisch gezien is dat gewoon geld weggooien.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 10:06

Ik heb met mijn spaarpotje toch weer ruim €2700,- weten te sparen.
Daar word ik wel blij van :)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 10:08

Oh nee maar wat je zelf niet binnenkrijgt kun je ook niet uitgeven en de rente over de spaarrekening is nu ook niet om over naar huis te schrijven :+
Nu krijgen we in 1 keer een bedrag terug zetten dat opzij en daar kunnen we dan, zoals dit jaar, de schilder van betalen. Moet nog wel een beetje geld bij omdat we ook dubbelglas e.d. laten plaatsen op de boven verdieping, maar je bent een heel eind.

De verkoop e.d. heeft allemaal plaatsgevonden in 2012 dus die meevaller hebben we ook al gehad enuiteraard ook uitgegeven aan de nieuwe woning :+

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 10:10

Ik krijg echt nooit een brief van de belastingdienst.
Vul het elk jaar zelf maar in maar krijg ook niks terug.
Vorig jaar een half jaar voor een uitzendbureau gewerkt dus ga hem dit jaar wel weer even invullen.
Nu heb ik gelukkig weer een jaar contract. Ik heb een huur woning geen koop woning.

Hoop dat het bij mij ook al zoveel mogelijk is ingevuld zal weer schelen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 10:44

Hé, dat mensen zelf niet kunnen sparen kan ik niet helpen :P. Doet er niks aan af, dat je jezelf wel een beetje in de vingers snijdt. De rente op je spaarrekening is nog altijd hoger dan 0%, en de rente die je betaalt op je hypotheek is zeker hoger.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 11:12

Dat ben ik wel met je eens hoor. :j
In eerste instantie koos ik voor geen loonheffingskorting omdat ik vooraf nooit weet bij welke werkgever ik meer werk en dus ook meer verdien. En op deze manier wordt het op de meest gunstige manier berekend.
Ik mis dan inderdaad de rente van mijn spaarrekening maar ik ben nooit een ster geweest in sparen en op deze manier wordt me dat een stukje makkelijker gemaakt.
Ik heb dan weer niet te maken met hypotheekrente aangezien ik nog geen eigen huis heb. Dat staat me allemaal nog te wachten.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 11:19

Ik kreeg dit jaar een brief waarin stond dat ik geen aangifte hoef te doen, omdat er waarschijnlijk ten opzichte van vorig jaar niets veranderd is aan mijn situatie. Aangifte doen was alleen noodzakelijk als er wel iets veranderd zou zijn.
Zijn er meer mensen die zo'n brief ontvangen hebben?