Ons verhuurdrama, hoe herhaling voorkomen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 18:24

Sammie schreef:
Citaat:
- vraag om een verklaring van de vorige verhuurder over het huurgedrag en huurbetaling ( dat is niet gek,
dat doen woningbouwverenigingen ook);
- vraag om inkomensgegevens, recente salarisstrook en laatste aangifte IB (dat is niet gek, dat doen
woningbouwverenigingen ook);
- geef niet eerder de sleutel voordat de eerste maand huur is betaald met min. 1 maand borg, trap
niet in smoesjes, dit is een harde eis. ( dat is niet gek, dat doen woningbouwverenigingen ook),
vraag desnoods aanvullend nog om een bankgarantie;
Drie keer onzin.. Salarisstrook (en daarmee hebben ze ook inzicht op je inkomen) vraagt een wb vereniging idd, maar aangifte IB echt niet. Niet iedereen is ook verplicht om IB te doen. Een borg is ook niet standaard en zie je eerder bij particuliere huur. Hoe kun je aan verklaring komen van huurgedrag en huurbetaling als je voor het eerst huurt? Wederom ook niet standaard bij een wb. Er zullen best wb's zijn die het e.e.a. vragen, maar 'dat doen wbv ook is te simpel gesteld' en dus niet standaard.

Dan het advies om argwanend te zijn over het niet kunnen vinden van gegevens over de huurders.. Tja.. je zou maar een oud besje zijn van dik in de 70 jaar en geen computer hebben.. Of je heet Jan Janssen. Niet iedereen loopt te koop met zijn of haar gegevens, dus het niet kunnen vinden is ook een slecht advies. Ik zou eerder vrezen als ik wel wat kan vinden (zeker als het negatief is in vergelijk met huurzaken).

Dat je je goed laat informeren en niet met iedereen in zee moet gaan lijkt mij meer dan logisch.

Aangifte IB als zodanig wordt inderdaad niet gevraagd, vaak wel een inkomensverklaring IB60 tegenwoordig en dat heeft bij wbv's waarschijnlijk ook te maken met het feit dat ze moeten kunnen bepalen of iemand recht heeft op een sociale huurwoning en hier vragen ze er ook wel om als ze voor een woning een minimum inkomen eisen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 18:40

Wat een ellende.... en nog ruim een jaar gewoon voordat je eindelijk van die last van je schouders af bent.... en dan nog zit je met dat huis...verschrikkelijk naar zeg :(:)

Madeliefjes

Re: Ons verhuurdrama, hoe herhaling voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 20:31

Wij hebben deze pech ook gehad en dat was nog wel via een makelaar die het huis voor ons verhuurde.. Wat een ellendige periode was dat..

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 21:27

Wat een drama zeg. :n
Ik kan je geen advies geven hierin, maar ik wil jullie heel veel sterkte en wijsheid wensen en ik hoop dat de mensen alsnog met het geld over de brug komen. :(:)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 22:38

pmarena schreef:
Super stoer Aryana dat je ze gewoon op straat gezet hebt +:)+

Ons oude huis is helemaal gemeubileerd en gestoffeerd dus de huurders daarvan hebben in principe alleen wat persoonlijke spulletjes er in staan zoals kleding enzo. Tot de handdoeken en bestek aan toe is gewoon van ons, dat is dan toch een stuk aantrekkelijker om mensen daar buiten te schoppen dan wanneer je ook nog alle meubels eruit moet halen :P

Ik ben toch wel benieuwd of je als eigenaar van een woning waar al bvb. 2 maanden geen huur betaald is en de huurder ook doodleuk zegt dat die niet gaat betalen, je niet toch een goede kans hebt dat je ermee weg komt om zo iemand buiten te sluiten ook al zou die er een zaak van maken.

Zouden rechters of wie er dan ook een uitspraak over moet doen, nu echt nooit de kant van de verhuurder kunnen kiezen...?

Rechters zijn toch ook maar mensen die (neem ik aan) met de beste bedoelingen op die stoel zijn gaan zitten, en aan kunnen voelen dat in dat geval de huurder juist de rotzak is waartegen de verhuurder (die het al moeilijk heeft als particulier met dubbele lasten) beschermd moet worden -O-

Een rechter heeft gewoon uit te spreken wat de wet zegt. Emotioneel kunnen ze het helemaal met de verhuurder eens zijn, maar dat kunnen ze nooit in een vonnis uitspreken als er niet een escape in de wet staat om dit ook uit te spreken.

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:37

Moderatoropmerking:
In verband met privacygevoelige redenen zijn enkele berichten in dit topic in overleg verwijderd.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 11:43

Tja, verhuren is gewoon een ramp.
Wij hebben uit miserie ook ons tweede huis toentertijd verkocht... niks dan miserie, gaande van niet betalen tot grove beschadigingen...

Huurders zijn zwaar overbeschermd.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 23:01

OK, de manier om langslepende huurdrama's te voorkomen is om huurcontracten van maximaal 11 maanden te maken. Met een contract van 11 maanden geniet iemand geen huurbescherming.

Altijd handig om vrienden met kennis te hebben.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 10:11

En waar staat dat, volgens de vrienden met kennis?

Er is inderdaad geen huurbescherming bij tijdelijke verhuur, maar alleen als sprake is van verhuur die 'naar zijn aard' kortlopend is, bij mijn weten (art 7:232 BW). Dan moet je wel wat meer doen dan alleen in het contract opnemen dat het kortlopend is.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 10:27

Ik zal hem een voorbeeld vragen

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 10:32

volgens mij klopt dit ook niet. bij ons verhuurdrama had onze "huurster" vanaf het moment dat zij ons een vergoeding ging betalen ( dus niet eens een redelijke huurprijs maar slechts de kosten) huurbescherming ongeacht de afspraken die er waren gemaakt ( over oa de duur , dat het geen huren betrof etc) Dat gegeven weegt zwaarder ( tegenover een vergoeding staat woongenot= defintie van huren) dan alle andere feiten. Triest maar waar...

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 10:33

Wauw jeetje wat een verhaal, ik blijf volgen :(

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 10:38

Eventueel is anti-kraak met een gebruiksvergoeding een optie, maar ook dat is op het randje, en als je niet uitkijkt is er ook dan sprake van huurbescherming.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:01

Dan zou je je woning via een anti-kraak stichting moeten laten verhuren, lijkt mij. Die hebben vast meer verstand van zulke zaken.
Maar die willen er ook wat aan verdienen denk ik... Dus dan levert het je vast weinig op.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:14

Niet verhuren, laten gebruiken :P. Maar inderdaad, je mag alleen een gebruiksvergoeding vragen. Een stichting geeft verder geen extra rechtsbescherming, maar als je het zelf doet moet je inderdaad wel even goed onderzoek doen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:39

Verhuren onder de Leegstandswet is volgens mij nog de beste / makkelijkste optie :)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 14:42

Dat hebben wij gedaan. Nog genoeg gezeur als je de huurders eruit wil hebben. :7

paardenrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:53

Ik zit ook met verbazing het verhaal te lezen.
Heb er geen woorden voor en ik hoop voor jullie dat alles financieel rechtgetrokken wordt en jullie rust krijgen.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 19:16

Pfffffff, ons verhuurdrama gaat nog even door. Vandaag is de dagvaarding aangeboden. Zegt ze tegen de deurwaarder: oh nee, dat hoeft niet hoor want ik heb haar gister nog gesproken en zodra wij een ander huis hebben gevonden gaan we weg.

Ik heb haar gister inderdaad gesproken. Ik heb haar gevraagd wat wij haar hebben misdaan om zo met ons om te gaan..... Tja dat wist ze eigenlijk ook niet. Maar ik hoefde mij geen zorgen te maken want ik zou al mijn geld krijgen........ Ja vast dat geloof ik al lang niet meer. Ik zei tegen haar als je nu echt wilt laten zien dat je het beste met ons voor hebt maak je op zijn minst iets over, al is het maar 100€..... Niets gezien dus haar mooie verhalen zijn echt lucht. Jeetje wat heb ik een hekel aan haar!!!
Toen de deurwaarder haar uiteindelijk de dagvaarding had gegeven vroeg ze: oh, moet ik daar dan bij aanwezig zijn??
Nee joh, blijf gewoon weg, dat maakt het voor ons alleen maar makkelijk...... Nog één week wachten en dan komt het voor. Dan twee weken wachten en is de uitspraak...... Zou er dan toch een eind komen aan het drama????

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 19:23

Wat snel! Bij ons duurde het een aantal weken! Eerst al voordat de zaak voorkwam en daarna nog een aantal weken wachten voor de uitspraak.

Maar inderdaad, alleen maar leugens. Hier ook. Als de deurwaarder weer iets heeft gedaan (nu bezig met loonbeslag), dan volgen er weer allemaal mooie verhalen. Is nog nooit een woord van waar geweest.

Sterkte ermee.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 19:31

Ik zal zo blij zijn als dit achter de rug is. Ik zou een stuk rustiger slapen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 19:43

Pfff dus dat staat mij nog te wachten, ik verwacht uitspraak ergens eind maart zucht.... en dan nog proberen wat geld terug te krijgen. Ik weet waar ze zitten, maar daar zijn ze niet ingeschreven, heb wel hun bank gegevens door een foutje van hun zijde... Ben benieuwd ben al bezig vanaf december 2012.....

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 20:19

Jeetje zo lang!!!! Dan slaat mij de schrik om t hart.... Zou de deurwaarder het mij rooskleuriger voorschotelen dan dat het is..... Ik hoop toch van niet.... (Krijg spontaan hartkloppingen.....)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 12:35

Mer1980, wat verschrikkelijk lang!!! 

Nog even een update:

Er zitten al nieuwe huurders in ons huis. Gezin met een goede reden om nu te gaan huren i.p.v. kopen, ook een goede reden om voor ons huis te kiezen. Ze hebben allebei een vaste, goedbetaalde baan én ze hebben netjes borg en een paar maanden huur vooruit betaald. Hopelijk is het ook echt zo mooi als het nu lijkt te zijn. We merken dat we echt heel achterdochtig zijn geworden. Niet leuk, want we willen juist goed van vertrouwen zijn. Niet echt leuk naar deze mensen dat we allemaal eisen hebben en alles driedubbel checken.

Wat betreft de vorige huurders… We kregen hun stempassen door de bus, dus er gaat ergens iets niet goed met uitschrijven. Gemeente is al wel geruime tijd op de hoogte! We krijgen ook nog steeds brieven, zowel voor hem als voor haar, van het justitieel incasso bureau… Contact met de ouders heeft niets opgeleverd. Die krijgen ook niet de waarheid te horen. Verder heeft de deurwaarder alleen de loongegevens opgevraagd. Dat zagen wij pas later, maar dat verklaarde meteen waarom er spontaan sms’jes van de huurder kwamen over betalingsregelingen die veel gunstiger waren dan loonbeslag. :+ Verder nooit meer wat gehoord. Ik denk niet dat we er ooit nog een cent van terugzien. Wel zou ik graag van de deurwaarder willen weten hoe het nou zit met het loonbeslag…

Hoe dan ook, voor nu ziet het er even wat gunstiger uit.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 12:46

Nou mijn uitspraak laat ook nog op zich wachten we hebben net afgelopen week de verhinder data door mogen geven, dus zal het pas ergens in april / mei zijn dat het echt voorkomt, dan zijn we dus 1 1/2 jaar verder....

Lorette: uitspraak blijft 20 jaar geldig dus blijf ze achtervolgen. Ik ben overigens al in gesprek om de vordering te verkopen na uitspraak. Dan krijg ik wellicht maar een fractie van het geld waar ik recht op heb, maar ik hoop dat ik het dan wel verkocht heb aan een hele gemene meneer die het ze voor de komende 20 jaar heel maar dan ook heel moeilijk gaat maken...