Sammie schreef:Drie keer onzin.. Salarisstrook (en daarmee hebben ze ook inzicht op je inkomen) vraagt een wb vereniging idd, maar aangifte IB echt niet. Niet iedereen is ook verplicht om IB te doen. Een borg is ook niet standaard en zie je eerder bij particuliere huur. Hoe kun je aan verklaring komen van huurgedrag en huurbetaling als je voor het eerst huurt? Wederom ook niet standaard bij een wb. Er zullen best wb's zijn die het e.e.a. vragen, maar 'dat doen wbv ook is te simpel gesteld' en dus niet standaard.Citaat:- vraag om een verklaring van de vorige verhuurder over het huurgedrag en huurbetaling ( dat is niet gek,
dat doen woningbouwverenigingen ook);
- vraag om inkomensgegevens, recente salarisstrook en laatste aangifte IB (dat is niet gek, dat doen
woningbouwverenigingen ook);
- geef niet eerder de sleutel voordat de eerste maand huur is betaald met min. 1 maand borg, trap
niet in smoesjes, dit is een harde eis. ( dat is niet gek, dat doen woningbouwverenigingen ook),
vraag desnoods aanvullend nog om een bankgarantie;
Dan het advies om argwanend te zijn over het niet kunnen vinden van gegevens over de huurders.. Tja.. je zou maar een oud besje zijn van dik in de 70 jaar en geen computer hebben.. Of je heet Jan Janssen. Niet iedereen loopt te koop met zijn of haar gegevens, dus het niet kunnen vinden is ook een slecht advies. Ik zou eerder vrezen als ik wel wat kan vinden (zeker als het negatief is in vergelijk met huurzaken).
Dat je je goed laat informeren en niet met iedereen in zee moet gaan lijkt mij meer dan logisch.
Aangifte IB als zodanig wordt inderdaad niet gevraagd, vaak wel een inkomensverklaring IB60 tegenwoordig en dat heeft bij wbv's waarschijnlijk ook te maken met het feit dat ze moeten kunnen bepalen of iemand recht heeft op een sociale huurwoning en hier vragen ze er ook wel om als ze voor een woning een minimum inkomen eisen.