Help schooltaxi mag niet meer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:47

Zinzi_jewel schreef:
Kingyasfen, jou post las ik en die bleef Hangen
Miss reageerde ik te snel en moest ik eerst verder lezen.

Blijf het wel te gek vinden hoe makkelijk hier bezuinigen doorgevoerd worden maar er ondertussen miljoenen weg gegeven kunnen worden.
Ben altijd van het delen. Maar op dit front gaat Den Haag mij een deur of wat te ver.

Er moet gewoon een boel gebeuren vanuit controle kamertjes en niet vanuit borrelavondjes...
Elk kind moet gewoon door de screening kunnen en op basis daarvan moet gezegd worden,
ja dit kan kan met training en hulp van ouders met het ov
of nee dit kind moet haar schooltaxi behouden...
Eerlijker moet er te werk gaan. dat gebeurd nu helaas niet, dus..
maar als TS dat aanvecht, krijgt ze haar recht terug of wordt bewezen dat ze met meer moeite en inzit wel dit kan bereiken met haar dochter :)

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:50

Shadow0 schreef:
Overigens, het is ook goed om te beseffen dat niet alle ouders evenveel mogelijkheden hebben om het goed aan te pakken. Sommige ouders zijn heel goed in het begeleiden van hun kinderen en weten ook goed hoe ze dat aan moeten pakken. Maar niet elke ouder kan dat. Net als kinderen verschillen, verschillen ook ouders in wat ze wel en niet kunnen.

Dat kan heel praktisch zijn: als je zelf een fysieke beperking hebt, kun je bv je kind ook niet zomaar begeleiden. Als je zelf geen auto hebt en ook niet kunt betalen, kun je daar ook niet op terugvallen. Maar het kan ook emotioneel zijn, of met energie te maken hebben of met andere mogelijkheden. Ik lees in de woorden van marleen_usar in elk geval nergens dat ze geen zin heeft - maar ze vindt het misschien emotioneel wel heel zwaar als ze haar dochter meerdere keren in paniek hoort. En daar kan ik me zelf bv heel goed iets bij voorstellen.

letterlijk overgekopieerd en geplakt van haar:

"Ik heb geen zin dat ik steeds wordt gebeld als ze onderweg is, en aan geeft een paniek aanval te hebben."

lees even terug, volgens mij op pagina 2 of 3.

Het hoort niet dat ze opeens met het OV moet als ze het echt niet aankan.
dan hoort ze gewoon met de schooltaxi te kunnen gaan,
maar deze zin doet mij niet veel goeds,
dan krijg ik meteen het gevoel dat iemand haar helemaal geen oefening en training in wil steken..
en daar beklaagde ik mij over ;)

Brainless

Re: Help schooltaxi mag niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:55

@KingYasFenn
Ik denk dat TS dat meer bedoelt als zijnde: mijn dochter hoeft niet in paniek te raken als ze gewoon met de taxi kan.

Ik zat ook niet te wachten op een telefoontje van school dat er iets was met mijn zoon, niet qua tijd ofzo; maar omdat ik hem dat niet gunde.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:58

Brainless schreef:
@KingYasFenn
Ik denk dat TS dat meer bedoelt als zijnde: mijn dochter hoeft niet in paniek te raken als ze gewoon met de taxi kan.

Ik zat ook niet te wachten op een telefoontje van school dat er iets was met mijn zoon, niet qua tijd ofzo; maar omdat ik hem dat niet gunde.

Tuurlijk gun je je kind dat niet!
maar als het mogelijk is, zou je hem toch wel voor een deel meekomen in de maatschappij, en dus met het ov gaan, gunnen?
ook met oefening en training?

Ik weet niet of TS haar dochter daar in staat toe is, of in welke toestand ze is.
Maar totdat we dat weten, zou ik zeggen, ja ik gun dat een kind altijd.

En tuurlijk in het geval van jouw neefje, is het niet mogelijk. valt volledig te begrijpen, maar hem zullen ze dan ook nooit zeggen, pak het ov maar...
Laatst bijgewerkt door KingYasFenn op 10-12-13 23:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:58

Brainless schreef:
@KingYasFenn

Punt is: haar dochter kan niet meer met de taxi. Dus zal ze wat anders moeten verzinnen, en ja, daarvan zal haar dochter misschien n aantal keren in paniek raken. Maar dat kan niet anders, het is heel erg sneu en je gunt het niemand, maar het is nou eenmaal zo.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:00

KingYasFenn schreef:
En tuurlijk in het geval van jouw neefje, is het niet mogelijk. valt volledig te begrijpen, maar hem zullen ze dan ook nooit zeggen, pak het ov maar...

Ook bij hem wordt vanaf volgend jaar bezuinigd op het vervoer naar school, dat geldt bijna voor iedereen die naar speciaal onderwijs gaat.
Zolang je niet lichamelijk gehandicapt bent (dus bv in een rolstoel zit) vindt men dat je gewoon zelfstandig kan reizen!

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:14

Veranderingen die negatief zijn voor jezelf zijn altijd vervelend, net als clienten van ons die in ene naar een ander dagcentrum moeten omdat de taxi alleen maar mensen tot 8 km mag vervoeren, kan de tax overigens niets aan doen maar zijn wel mensen die al 25 jaar !!!! op dat dagcentrum zitten. En zo kan het ook gaan met onze kinderen, dan zal er een andere school gevonden moeten worden, die dichterbij is, en dus een gewone school met rugzakje en maar duimen dat dat goed gaat. Mijn zoon ( net 15) is in 1 jaar zo veranderd dat hij wel met ov kan, en ook al staat hij dan in ene op Schiphol omdat hij ergens een aansluiting heeft gemist, hij kan het wel. Veel oefenen, samen , ik zag vaak mensen met Down staan bij de bushalte en dacht dan, uhm waarom zou mijn zoon met MCDD(ook ASS) het dan niet kunnen leren> gelukkig is dat bij hem gelukt, ik hoop dat het jouw dochter ook gaat lukken en ze geestelijk een gigasprong gaat maken volgend jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 02:22

Is een therapiehond geen optie als ze echt zelf moet reizen en daar geen andere oplossing voor is?
Kan zijn dat ze zich zekerder voelt met de hond er bij als ze samen met hem reist.
Misschien dat dat angststukje dan verminderd en ze wat minder snel in paniek raakt?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 10:24

Zo,n hond mag toch niet op school blijven? Het gaat natuurlijk niet alleen om die paniek aanval, ze heeft meerdere keren geprobeerd te reizen met de metro. De eerste keer belde ze al snel op, ze was haar OV kaart kwijt. De 2e keer kreeg ze ruzie met een man die geestelijk niet goed was, een keer dat ik met haar samen in de metro zat stopte de metro opeens. Ze raakte in paniek, ik ga niet alles hier neer zetten. Maar er is te veel met haar gebeurd, waar door ze niet in staat is zelfstandig te reizen.

Ik heb een PB gehad van iemand en daar heb ik veel aan gehad, een andere school is geen optie dat weet ik al vanwege haar voor geschiedenis. Er is te veel aan de hand, en zit nu bij kinderen die allemaal iets hebben. Waardoor het niet op valt als je een beperking hebt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 10:34

Maar wat zijn dan wel opties Marleen? Want je kunt haar niet thuishouden, maar als ik zo lees dan zit er weinig anders op. Andere school is geen optie, zelf wegbrengen is geen optie, met het ov laten gaan is geen optie, iets opzetten met andere ouders is geen optie, zelf een taxibedrijf inhuren is geen optie, een hulphond is geen optie. Wat is dan wél een optie?

Je moet loslaten dat er een betaalde taxi service is en blijft zijn, want dat is niet zo, die verdwijnt... Je zult een andere oplossing moeten vinden, maar voor mijn gevoel zit jij heel erg vast in dat dat de enige mogelijk optie is om je dochter op school te krijgen,
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 11-12-13 10:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 10:35

Is er nog wat gekomen uit het gesprek met met de taxi? Of was dat nog niet gisteren?

Anders denk ik, dat er weinig op zit.. Zelf betalen of zelf brengen en halen. Als ik het zo lees is OV op dit moment dan inderdaad nog geen goed idee. Maar wellicht wel iets om te oefenen en laten asocieren met leuke dingen zoals iemand anders ook al zei. Maar we kunnen geen van allen de bezuinigingen hier tegenhouden.. Ik kan me echter alleen niet voorstellen dat er in Pernis alleen een metro rijdt, dus is de bus oid echt geen oplossing (na veel oefenen en dus niet direct in februari)? Vaak rijden er wel dezelfde buschauffeurs dus hier kan je prima aan aangeven of ze een oogje in 't zeil willen houden, d'r dicht bij de chauffeur laten zitten en dat deze dan aangeeft wanneer ze eruit moet?

Want verder kan ik me dus alleen maar aansluiten bij Vjestagir: niks kan. Maar wat wil je dan, d'r thuishouden?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 10:37

chelle_dora schreef:
Is er nog wat gekomen uit het gesprek met met de taxi? Of was dat nog niet gisteren?

Anders denk ik, dat er weinig op zit.. Zelf betalen of zelf brengen en halen. Als ik het zo lees is OV op dit moment dan inderdaad nog geen goed idee. Maar wellicht wel iets om te oefenen en laten asocieren met leuke dingen zoals iemand anders ook al zei. Maar we kunnen geen van allen de bezuinigingen hier tegenhouden.. Ik kan me echter alleen niet voorstellen dat er in Pernis alleen een metro rijdt, dus is de bus oid echt geen oplossing (na veel oefenen en dus niet direct in februari)? Vaak rijden er wel dezelfde buschauffeurs dus hier kan je prima aan aangeven of ze een oogje in 't zeil willen houden, d'r dicht bij de chauffeur laten zitten en dat deze dan aangeeft wanneer ze eruit moet?

Want verder kan ik me dus alleen maar aansluiten bij Vjestagir: niks kan. Maar wat wil je dan, d'r thuishouden?

Pernis heeft 1 bus en dat is naar zuidplein. Vanaf daar zou er dus weer overgestapt moeten worden.

Weet niet waar je dochter op school zit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 10:39

Maar dat is dan wellicht rustiger voor haar dan in een metro vol pesters. Overigens komt de metro daar 's morgens doordeweeks geloof ik zowat om de 3 tot 5 minuten, en die zitten dan wel behoorlijk vol, maar een paar metro's eerder nemen zou dan best een optie kunnen zijn. Metro's rustiger en geen pesters erin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 10:39

KingYasFenn schreef:
Maak je geen zorgen.
ik werk dan niet met dit soort mensen maar heb zelf genoeg ervaring.
Mijn broertje is zelf ook enorm gepest en is dan enorm slechthorend, heb 4 broers en eentje daarvan heeft ook nog eens enorm zwaar add.
liep zelf een hele tijd met depressieve en sociale angsten etc. (o.a. doordat ik gepest ben en reuma heb vanaf jongs af aan(jeugdreuma) en dus mijzelf niet meer menswaardig zag etc)
Ik kan voor een enorm groot deel heel goed meepraten over dit soort dingen.

Enja, ik ben van mening dat we niet iedereen maar via het openbaar vervoer moeten sturen.
en dat we de precieze toestand van de dochter van TS niet weten en dus ook niet grotendeels kunnen oordelen.
MAAR,
ik ben zeker voorstander voor mensen terug in de maatschappij krijgen
als doe je het 1000x eerst met een begleider en vervolgens kan ze zelf met de metro,
dit kan!!

houd deze mensen toch niet altijd in een koepeltje met bescherming....

ik heb toen der tijd (en toen was ik dezelfde leeftijd) ook eerst zeker 50x met pap samen de busreis gemaakt (dan ging mijn vader heen en weer) zodat hij mij leerde dat ik alles uit mijn hoofd wist en er niks mis kon gaan etc.
Ja, ik heb een par terugval momenten gehad dat de bus opeens een dag niet reed en ik bang werd en het even niet meer wist, maar dan belde ik pap en kwam hij mij halen. de volgende dag zette hij mij weer op de bus en ging het wel...)

Dit soort dingen kunnen ook gewoon met Mensen zoals TS haar dochter,
maar hier zit een stukje volharding in en niet opgeven.
en al helemaal niet toekennen dat je dochter dit niet aankan, want wie op zwaktes wijst maakt enkel maar zwakker..
zie de positieve dingen in en probeer wat te bereiken ;)

Sorry hier moet ik toch wel een beetje om lachen. Je snapt blijkbaar de werking van autisme niet, anders typ je dit niet neer. Dat is niet erg, maar praat er dan alsjeblieft niet zo makkelijk over, mensen met bepaalde vormen van autisme KUNNEN niet veranderen of teruggebracht worden in de samenleving, zo simpel is het.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 10:43

Valt me wel op dat TS totaal niet in gaat op aangedragen oplossingen.

Bijvoorbeeld de optie om haar dochter samen te laten reizen met een student die tegen een kleine vergoeding met haar meereist in de metro of het aanvragen van een gesprek met een wethouder, wellicht wil die wel meedenken... Maar ja klagen is natuurlijk makkelijker dan om zelf om een oplossing te gaan nadenken.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 10:43

chelle_dora schreef:
Maar dat is dan wellicht rustiger voor haar dan in een metro vol pesters. Overigens komt de metro daar 's morgens doordeweeks geloof ik zowat om de 3 tot 5 minuten, en die zitten dan wel behoorlijk vol, maar een paar metro's eerder nemen zou dan best een optie kunnen zijn. Metro's rustiger en geen pesters erin.

Dan moet ze maar net die richting uit moeten met de bus :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 10:44

marleen_usar schreef:
Zo,n hond mag toch niet op school blijven? Het gaat natuurlijk niet alleen om die paniek aanval, ze heeft meerdere keren geprobeerd te reizen met de metro. De eerste keer belde ze al snel op, ze was haar OV kaart kwijt. De 2e keer kreeg ze ruzie met een man die geestelijk niet goed was, een keer dat ik met haar samen in de metro zat stopte de metro opeens. Ze raakte in paniek, ik ga niet alles hier neer zetten. Maar er is te veel met haar gebeurd, waar door ze niet in staat is zelfstandig te reizen.

Ik heb een PB gehad van iemand en daar heb ik veel aan gehad, een andere school is geen optie dat weet ik al vanwege haar voor geschiedenis. Er is te veel aan de hand, en zit nu bij kinderen die allemaal iets hebben. Waardoor het niet op valt als je een beperking hebt.

Als je een echte therapie/hulphond hebt vaak wel.
Het is dan gewoon haar hulp, zoals een blindengeleidehond dat voor een blind iemand is.
Als je denkt dat het haar kan helpen om zichzelf wat zekerder te voelen dan zou ik even informeren bij school en informeren of ze ervoor in aanmerking komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 10:44

quera schreef:
chelle_dora schreef:

Dan moet ze maar net die richting uit moeten met de bus :D

Ga jij nu ook al in problemen denken... :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 10:46

KingYasFenn schreef:
letterlijk overgekopieerd en geplakt van haar:

"Ik heb geen zin dat ik steeds wordt gebeld als ze onderweg is, en aan geeft een paniek aanval te hebben."

lees even terug, volgens mij op pagina 2 of 3.

Dat staat er inderdaad. Toch had ik het niet zo opgevat dat ze bedoelde dat ze geen zin heeft in het gezeur van haar dochter, maar echt meer als onmacht. Dat was inderdaad mijn interpretatie, maar je kunt 'geen zin in' op meerdere manieren opvatten. Een manier van ongeinteresseerd, 'het mag mij niet teveel moeite kosten', maar ook machteloos, 'ik heb er moeite mee' of 'ik heb geen zin dat een situatie die nu eindelijk een beetje stabiel is weer helemaal overhoop getrokken wordt zodat we straks weer opnieuw kunnen beginnen'.

Citaat:
Het hoort niet dat ze opeens met het OV moet als ze het echt niet aankan.
dan hoort ze gewoon met de schooltaxi te kunnen gaan,

Dat zou je zeggen he. Helaas is de methode nu dat er eerst wordt geschrapt, en dat de strijdlustigste ouders het misschien weer voor elkaar krijgen. Kinderen van ouders die niet zo handig zijn in het bewandelen van die wegen vallen buiten de boot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 10:47

Ja dat is het enige rotte. Maar goed wat je zegt, geen idee waar de school ligt waar ze heen moet. Anders is het misschien een optie om maar een klein stukje met de metro te gaan naar een plek waar veel meer bussen rijden (vanaf pernis ben je met 3 haltes op Schiedam centrum en daar vertrekken wel weer meer bussen alle kanten op).

Ik wil dan zelfs best zolang als dat ik kan haar op Schiedam centrum opvangen en naar de juiste bus loodsen en aan de buschauffeur vragen of ze haar bij de goede halte eruit willen laten gaan als dat helpt?
Ik woon daar zelf 10 minuten wandelen vanaf, dus dat is voor mij prima te doen. En dan heb ik straks als k geopereerd ben een excuus om even een rondje buiten te wandelen :)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 10:54

Joolien schreef:
Ga jij nu ook al in problemen denken... :+

Nee maar even er van uitgaande dat de school niet bij zuidplein ligt maar ergens anders in/om Rotterdam heen. Dan is dat erg lastig. Het overstappen/drukte van de mensen/enz.

En misschien is dat wel te oefenen hoor. Maar niet binnen zo'n korte tijd :(

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 10:54

Goede oplossing Chelle! Of iemand inhuren die haar tegen een kleine vergoeding naar school kan begeleiden? Verder vind ik het ook stil rond de antwoorden van TS.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 10:55

Het enige wat ik niet meegekregen heb, of misschien overheen gelezen heb is WAAROM Ts practisch gezien niet haar kind naar school kan brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 10:56

purny schreef:
Goede oplossing Chelle! Of iemand inhuren die haar tegen een kleine vergoeding naar school kan begeleiden? Verder vind ik het ook stil rond de antwoorden van TS.

Voor mij is het een kleine moeite, ik woon er toch vlakbij en ik moet na de operatie ook kleine stukjes bewegen, dus dan is dat een prima wandelingetje voor me :)
Maar goed, dat vergt wel een open blik vanaf de TS af, dus niet gelijk in een 'maar dat kan niet want....' denken maar denken 'oh, misschien is dat best te proberen'.

En anders maar aanvragen of niet meer naar school hoeft en thuis scholing krijgt? Al denk ik dat dit haar niet verder ontwikkelt natuurlijk, maar als het echt zo onmogelijk is..

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:00

Ceriadwen schreef:
Het enige wat ik niet meegekregen heb, of misschien overheen gelezen heb is WAAROM Ts practisch gezien niet haar kind naar school kan brengen.

Waarom zou dat van belang zijn.
Ts geeft aan dat ze het niet kan. Dan is ze ons geen reden verschuldigd. :)