acties tegen o.a bont; gaat dit te ver??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:30

Geryon schreef:
_Anneruth schreef:
Ik vind het verschrikkelijk dat ik op facebook de meest walgelijke vormen van dierenleed tegenkom. Wat heb ik aan die informatie, wat moet ik met die informatie en wat kan ik eraan doen?

Waarom moet ik dan met een K gevoel rondlopen na het zien van ellende? Ben ik egoïstisch als ik er niet naar wil kijken? Wat wordt er van mij verwacht als ik er naar heb gekeken? Moet ik er moet een vliegtuig heen? Moet ik me gaan aanmelden bij een organisatie die zegt er iets aan te gaan doen? Het zal altijd blijven bestaan en ik geloof niet in de kracht van de media. Ik vind het misselijk, ziekmakend en totaal geen nut hebben. Het enige wat je er bij mij mee bereikt dat ik een slecht wereldbeeld krijg en dat ik weet dat er mensen rondlopen die het leven niet waard zijn.

Als je er iets aan wilt doen, ga dan gericht iets bedenken en plemp niet domweg de socialmedia vol waarmee je hoogstwaarschijnlijk alleen mensen bereikt die daar toch al bewust mee omgaan.

Dat je je uberhaupt afvraagt wat je aan die informatie hebt.. Alsof het je totaal niet boeit. Wat dacht je van bewuster kiezen omdat je nu weet wat er achter de bont/angorawol industrie zit?

Wie zegt dat ze dat al wel niet doet? Wie ben jij om dat dan te zeggen dat ze bewuster moet kiezen?

Mij boeit het zeker wel, maar die filmpjes ed hoef ik allemaal niet te zien, en info erover is ondertussen ook duidelijk zat. Het word nog net niet je strot doorgeduwd.
Bovendien hoef je me niet vertellen bewuster te kiezen, ik kies al bewust.

Geryon

Re: acties tegen o.a bont; gaat dit te ver??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:33

Het is in het algemeen bedoeld, wat je dus met die informatie kan ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:33

Maar waar sommigen dus aan voorbij lijken te gaan, is dat die mensen die juist niet bewust kiezen er óók een rotgevoel aan overhouden (okee, een deel mag ik toch hopen). En die zullen niet meer kiezen voor angorawol of bont.

Vind je het dan echt zo erg? Kun je je er 'for the greater good' niet overheen zetten dan?

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:48

Dank je MelanieB, ik had niet beter kunnen beantwoorden :).

Nee, ik kan me er niet voor het grotere voordeel overheen zetten omdat ik A waarschijnlijk zo'n gevoelig miepje ben (en gelukkig maar) en omdat ik B ervan overtuigd ben dat het niet werkt. Wellicht gaat een kleine groep mensen hierdoor bewuster kiezen maar die groep hebben geen invloed op de industrie. Daarnaast bestaat er zo'n grote groep mensen die geen/minder gevoel hebben bij dieren dat deze industrie zal blijven bestaan. Er zijn mensen die zich er geen bal van aantrekken of een dier wel of niet lijdt. Zowel de mensen die het produceren als die het dragen.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:14

_Anneruth schreef:
Dank je MelanieB, ik had niet beter kunnen beantwoorden :).

Nee, ik kan me er niet voor het grotere voordeel overheen zetten omdat ik A waarschijnlijk zo'n gevoelig miepje ben (en gelukkig maar) en omdat ik B ervan overtuigd ben dat het niet werkt. Wellicht gaat een kleine groep mensen hierdoor bewuster kiezen maar die groep hebben geen invloed op de industrie. Daarnaast bestaat er zo'n grote groep mensen die geen/minder gevoel hebben bij dieren dat deze industrie zal blijven bestaan. Er zijn mensen die zich er geen bal van aantrekken of een dier wel of niet lijdt. Zowel de mensen die het produceren als die het dragen.

Hier precies hetzelfde. Ik kies al bewust, ik verwerk het in de opvoeding van mijn kinderen, teken petities (alhoewel ik geloof dat dat niet veel zin heeft), meer kan ik niet doen behalve me gefrustreerd en verdrietig voelen. Ik wordt er vooral heel erg geïrriteerd en pissig van.
Gisteren heb ik zelfs mijn zus uit mijn vriendenlijst gegooid omdat ze filmpjes van levend gekookte dieren op de tijdlijn van mijn dochter van 15 had geplaatst -O- Dat DOE je toch niet -O-

Ik vind dat soort types altijd van die enge radicale figuren met Jehova mentaliteit. Gewoon lekker je ding opdringen aan mensen en dan denken dat je een verschil maakt voor die dieren. Niet dus, bij mij werkt dat averechts hoor!

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:29

eenitraM schreef:
Sommige mensen zijn ziek.

Maar het grappige is (nou ja, grappig...) het gebeurt ook bij mensen... Alleen daar staat de mensheid over het algemeen niet bij stil. Nee, arme diertjes, daar wordt volop actie tegen/voor gevoerd. Maar mensen die afgeslacht worden om niets? Nee. Dat wordt nog steeds in de doofpot gestopt heb ik het idee.

Ik vind het mensen leed ook erg maar die doen het elkaar aan en kunnen voor zichzelf opkomen.
Maar een dier niet deze zouden je niet zomaar doden omdat je een ander geloof hebt of er anders uitziet.
Dieren doden alleen om te overleven.
En de mens doden dieren om zichzelf te plezieren en om stoer te doen.
En dus voor bont.
Als ik naar mijn hondje kijk die heerlijk op zijn kussen ligt te snurken en dan lees van die meiden die een pup dood schoppen dan breekt mijn hart, en denk hoe kunnen ze dit onschuldige diertje zo laten lijden en waarvoor????
Het word als maar erger het dierenleed, bleg...

SeesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:31

Gini schreef:
Ik ben er inderdaad van overtuigd dat deze filmpjes niet gemaakt worden ter bewustwording, maar om te shockeren.
Jolliegirl heeft onlangs een heel mooi topic geopend waar de dolfijnenslachterij aan bod komt. Zij heeft ervoor gezorgd in haar topic dat ik geen gruwelijke beelden te zien krijg die ik niet wil zien. Haar topic bestaat uit puur tekst. Verder typt zij een heel mooi inhoudelijk bericht. Zij legt eerst uit wat het probleem ter plaatse is, hoe dat probleem zich hier "naast ons bed" uit, welke organisatie er momenteel mee bezig en wat zij doen en ten slotte hoe wij kunnen helpen. De linkjes in het bericht leiden naar de website van de organisatie waar je dan meer informatie erover kunt krijgen (en nogmaals ook op die website blijven de akelige beelden beperkt tot 1 foto).
En dan heel op het einde raadt ze een documentaire aan voor wie wel de vreselijke beelden wil zien. Maar geen linkjes, trailers of foto's. Wie de gruwelijkheden wilt zien, moet er zelf maar even achter gaan.

Iedereen is nu voldoende geïnformeerd over het probleem van de dolfijnen. Aan diegenen die na de tekst al jankend achter de computer zaten, wordt nu geen gruwelijke beelden opgedrongen. Diegenen die er meer van willen zien, hebben een kijktip meegekregen.

DAT is bewustwording, NIET een gruwelijk filmpje op Youtube met een alinea'tje uitleg, dat is sensatie.

Ik ben het vollédig met je eens!!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er zelfs over denk om het hele FB-gebeuren maar af te schaffen vanwege deze filmpjes. Daar heb ik FB niet voor :(.

En die mensen die zonder na te denken al deze filmpjes delen, denk er even iets langer over na, kinderen krijgen dit ook te zien, die wil je dit toch niet aandoen?

SeesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:33

Stelling: ik denk dat veel méér mensen een filmpje zouden bekijken als het in een link staat, nieuwsgierigheid wint het dan maar je hebt wél de keuze. Je moet mensen niet moedwillig maar vanalles door de strot willen duwen...

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:43

Ik vind het niet verkeerd maar het hoeft ook niet vol in beeld te komen. Net als die varkens die levend gekookt worden.
Ik heb nog nooit van angorawol gehoord maar ik denk dat er op deze manier wel heel veel leed wordt bespaard :).

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:09

Sees schreef:
Stelling: ik denk dat veel méér mensen een filmpje zouden bekijken als het in een link staat, nieuwsgierigheid wint het dan maar je hebt wél de keuze. Je moet mensen niet moedwillig maar vanalles door de strot willen duwen...

Oneens. Ik denk dat veel mensen het stiekem toch wel weten, waar hun bontkraagje vandaan komt, maar het gewoon niet willen weten. (Dezelfde mensen als die kiloknallers in hun mandje doen bij de supermarkt maar niet willen zien hoe die dieren geleefd hebben.) Die moet je echt shockeren.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:31

Maar de mensen die toch dat bondje willen dragen blijven dat toch wel doen. Ongeacht filmpjes etc. Wat wil je daar tegen doen dan? Foei roepen? De groep die het toch niet intresseerd bereik je ook echt niet door deze filmpjes. Vooral de mensen die het wel intresseerd worden deze filmpjes/foto's beu en ik geef ze geen ongelijk.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:34

De enige manier is een wereldwijd verdrag op het welzijn van dieren omarmd door de groot wereldleiders. En dan nog.. Het zou wel mooi zijn!

SeesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:46

Magrathea schreef:
Sees schreef:

Oneens. Ik denk dat veel mensen het stiekem toch wel weten, waar hun bontkraagje vandaan komt, maar het gewoon niet willen weten. (Dezelfde mensen als die kiloknallers in hun mandje doen bij de supermarkt maar niet willen zien hoe die dieren geleefd hebben.) Die moet je echt shockeren.

Dat is echter geen antwoord op de stelling ;) of ik begrijp je verkeerd. Mijns inziens, zullen mensen die die kiloknallers kopen het toch wel blijven doen of ze nu het filmpje (al dan niet in link) wel of niet zien. En de mensen die wel geschokt reageren op zo'n filmpje kopen over het algemeen toch al geen kiloknallers. Dit soort filmpjes slaan dus volledig de plank mis imo. Ik zou ook direct mijn steun aan een organisatie die dit soort gruwelijke beelden openbaar maakt, terugtrekken.
Die arme kleine kinderen die dit te zien krijgen... :n. Het zou verboden moeten worden om dit soort filmpjes niet in een link te zetten (dan kunnen kleine kinderen het nog steeds aanklikken maar zit er weer een extra drempel op).

SeesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:47

miss_lizje schreef:
Maar de mensen die toch dat bondje willen dragen blijven dat toch wel doen. Ongeacht filmpjes etc. Wat wil je daar tegen doen dan? Foei roepen? De groep die het toch niet intresseerd bereik je ook echt niet door deze filmpjes. Vooral de mensen die het wel intresseerd worden deze filmpjes/foto's beu en ik geef ze geen ongelijk.

Juist :j.

simo0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:50

Ik moet ten eerste zeggen dat ik niet het hele topic heb gelezen dus weet niet of dit al naar voren is gekomen wat ik nu ga plaatsen.
Wat ik laatst uit mijn colleges heb vernomen is dat shockeren weinig tot niet helpt om bepaalde gruwelijke praktijken tegen te gaan. Hier gaat het dus om de bont-industrie maar neem ook als voorbeeld het roken.
De enige die hier voldoening uithalen zijn de mensen die al tegen dit soort praktijken zijn en dus ook al bewuster leven. Dit omdat ze steeds die bevestiging krijgen dat ze op de goede weg zijn.
Maar de mensen die wel bont dragen of roken worden er niet warm of koud van. Het is zelfs zo dat ze er juist alleen maar mee doorgaan. Ook al zien ze van die gruwelijke beelden en plaatjes, het interesseert ze gewoonweg niet.
De bont-industrie is iets wat de mens zelf voortzet en het zal dan ook nooit verdwijnen denk ik zelf. Veel mensen vinden bont mooi of dragen het om gezien te worden (hier ken ik er een paar persoonlijk van) maar als je ze verteld hoe die diertjes aan hun einde zijn gekomen is het meest voorkomende antwoord wat ik altijd krijg: "Als ik het niet koopt, koopt iemand anders het wel"

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:56

Gini schreef:
Het was geen grote lap tekst hoor. Mensen die die moeite niet nemen, nemen ook geen moeite om naar een filmpje te kijken. Of kijken wel, maar enkel voor de sensatie (net zoals ramptoeristen bij een auto-ongeluk) zonder daar dan verder gevolg aan te geven.

Sorry maar dit is echt pure onzin.

CelestinaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:07

Walgelijke beelden idd, maar daar zijn wij Nederlanders mede schuldig aan.
Ik koop en draag geen bont maar hier zijn door onze acties de meeste bedrijven waar dieren gefokt worden voor bont gesloten. Net als legbatterijen en kistkalfjes onder de meest vreselijke omstandigheden mag niet meer.
Deze activiteiten zijn dus nu verplaatst naar het buitenland waar deze dieren het nog veel slechter hebben als dat ze het in Nederland hadden met al onze mooie regeltjes.
En onze grootgrutters kopen nu dus lekker goedkoop in het buitenland waar deze martelgangen gewoon lekker door kunnen gaan.
En de partij voor de dieren maar roepen dat t door hun regeltjes steeds diervriendelijker word in Nederland.........

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:14

Ik vind het vreselijk om te zien, kan ook echt niet tegen zulke foto's en filmpjes en kijk er dan ook niet naar. Maar ik denk wel dat het goed is dat het wordt verspreid. Misschien dat mensen hierdoor toch andere afwegingen gaan maken.

Het drukt mensen met de neus op de feiten...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 19:48

easygoing schreef:
Gini schreef:
Het was geen grote lap tekst hoor. Mensen die die moeite niet nemen, nemen ook geen moeite om naar een filmpje te kijken. Of kijken wel, maar enkel voor de sensatie (net zoals ramptoeristen bij een auto-ongeluk) zonder daar dan verder gevolg aan te geven.

Sorry maar dit is echt pure onzin.

Leuk dat je dit zonder enige verdere uitleg of beargumentering vindt.
Ik zou willen dat je wat meer inhoudelijker zou discussiëren, zonder mij te beschuldigen van autoritair een mening te verkondigen of onzin te verkopen.

SeesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:28

Ik denk dat je best voorlichtende filmpjes kan maken die geschikter zijn om zonder enige controle op het net te verspreiden...

Fanniehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:49

Er is zeker nog wel een doelgroep die het echt niet weet. Ik heb geen Uggs, maar had ook geen idee met wat voor ellende die dingen gemaakt werden. Mijn dochter had er interesse in en is lid van Peta, ze was erg blij met de info en heeft ze dus daarom dan ook niet gekocht. De manier waarop het nu gebeurt is niet helemaal de mijne, maar dat er iets moet veranderen op deze wereld is duidelijk en dat maak je niet goed met een donatie. Juist de jongere (nieuwe ) consumenten bereiken is belangrijk, met name de zgn. "meelopers" die graag mee willen doen met een rage maar geen idee hebben waarmee ze rond lopen.
Persoonlijk zou ik liever zien dat er meer voorlichting komt op scholen, inhoudelijk natuurlijk aangepast aan de leeftijd (ook over voedsel e.d.). Je bereikt dan nl via deze groep ook weer de ouders.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:45

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 14:00

Sees schreef:
Ik denk dat je best voorlichtende filmpjes kan maken die geschikter zijn om zonder enige controle op het net te verspreiden...

Precies!!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 14:19

Ik heb niet alles gelezen, maar wel een deel.

Dat wat mij het meest irriteert, is de verspreiding van gruwelijke sensatie foto's, liefst met poelen bloed ed die op fb worden verspreid met l**lige opmerkingen als 'like, als je het er niet mee eens bent ' Of ophitsende opmerkingen. Veel beelden/filmpjes ed blijken namelijk enorm gedateerd en zijn dus volkomen zinloos in verspreiding.
Schreeuwerige bloederige walgelijke beelden van schreeuwerige organisaties klik ik ook weg. Ik kan daar niets mee. (net als degene die dat soort Sh** verspreiden)

However ... wat het werkelijk aan de kaak stellen van mistanden betreft, geloof ik wel dat goede informatie erg zinvol is. Bij voorkeur goed onderbouwd en zonder dat je meteen wordt geconfronteerd met gruwelijke beelden.
De info over angora die ik kreeg, had niet meer dan een foto van een zielig konijntje in een stalen hok en informatie. Voor het filmpje kon je op de link drukken. Ik heb dat niet gedaan, omdat ik het ook niet kan zien, maar wel de info gelezen omdat het mogelijk was zonder dat het bloed over het scherm spatte. Er werd gewoon duidelijk gemaakt wat er gebeurde en het waren dingen die ik nog niet wist. (nu heb ik geen angora, maar goed... anderen wellicht wel)
Ik vind het goed dat dit soort dingen worden verspreid want je ziet wel veranderingen optreden ten gevolge daarvan en dat is goed.

Om bij het angoravoorbeeld te blijven. De beelden zijn ook hier in zweden vertoond en juist het shockerende effect ervan heeft ervoor gezorgd dat een aantal zeer grote winkelketens (oa lindex en gina tricot )hier met onmiddellijke ingang zijn gestopt met de verkoop van angora uit china. De spullen die ze hebben, worden uit de verkoop genomen en terug gestuurd. Temeer omdat het hier contractbreuk betrof, mbt dierhouderij en winning van wol (dieren dienen goed verzorgd te worden en de vacht geknipt volgens contract)
Helaas blijft H&M achter (die zit dus ook in nl), al geven ze aan dat ze meer controles zullen uitvoeren, maar dat is in de praktijk onmogelijk. Mij verliezen ze dus met zekerheid als klant.

Maar zo zie je dat het wel zinvol kan zijn... het gaat alleen om het maken van een keuze... wat wel , wat niet en hoe

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 14:29

En dan vraag ik me af, in hoeverre zijn de mensen die de gruwelbeelden verspreiden, ook de mensen die de H&M een schrijven sturen met "ik kan mij niet vinden in jullie filosofie, jullie nemen m.i. geen verantwoordelijkheid voor het aandeel in diermarteling dat jullie hebben door de producten te blijven verkopen. Jullie zijn bij deze een klant verloren" of iets in die strekking.
Eén mailtje maakt niets uit. Honderd mailtjes worden wellicht wel opgemerkt (en irritant gevonden). Bij duizend mailtjes wordt het wel tijd dat iemand gaat nadenken over een antwoord, bij tienduizendmailtjes zal dat antwoord wellicht ook doordacht worden. Ofwel: hoe meer hoe beter, en effectiever dan de filmpjes.