dankjewel of dank u wel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dank u wel of dankjewel?

dankjewel
63 (22%)
dank u wel
152 (55%)
maakt mij niet uit
60 (21%)

Totaal aantal stemmen: 275

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 09:10

demo_love schreef:
Nu op de uni spreekt iedereen docenten aan met de voornaam en daar heb ik juist wel heel veel moeite mee. Dus dat vermijd ik nu wel.

Dat is hier niet zo. Iedereen spreekt docenten eigenlijk wel aan met u.
Nu hebben we ook een deel dat daar extreem veel waarde aan lijkt te hechten, terwijl sommige andere docenten dit weer niet extreem doen.
Er zijn een paar docenten die ik 'ken', die ik wel met je aan spreek. Maar dat is na een intensieve samenwerking met een groepje incl. een paar etentjes nadien geweest.

poetser

Re: dankjewel of dank u wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 09:14

Hier maakt het geen verschil. Door mijn Nederlandse afkomst leer ik mijn kinderen wel het verschil tussen je en u, maar in België is dat eigenlijk hetzelfde. Ik spreek oudere ook wel aan met u, maar echt als beleefdheids vorm word dat niet gezien.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 12:58

Doubtless schreef:
Ik vind u eigenlijk vreselijk ouderwets. Respect toon je naar mijn mening gewoon door de gehele wijze waarop gecommuniceerd wordt, niet door 'U' te gebruiken.

Helemaal mee eens +:)+

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:33

Adindaa schreef:
Doubtless schreef:
Ik vind u eigenlijk vreselijk ouderwets. Respect toon je naar mijn mening gewoon door de gehele wijze waarop gecommuniceerd wordt, niet door 'U' te gebruiken.

Helemaal mee eens +:)+

Sorry, maar hier ben ik het mee oneens. Ik ben niet iedereens 'vriendje'. Vooral die aanbieders van producten. Als ze gelijk met je en jij beginnen voel ik me niet serieus genomen als klant, en haak ik af.
Jijbakken vind ik gewoon niet in elke situatie even prettig. Als er een twee jarige opduikt met je en jij, denk ik, sorry maar ik ben geen twee en zit niet meer in de kleuterklas.... Na verloop van tijd wordt het vanzelf wel anders (of niet). Het schept gewoon wat afstand om in eerste instantie 'u' te gebruiken. Hoe serieus ben je als je echt iedereen (klanten, zakenrelaties) met je en jij aanspreekt.
Je zou er (bijvoorbeeld) in Duitsland absoluut niet mee wegkomen. Dan wordt je niet serieus genomen als je het verschil niet kent in de omgangsvormen.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:59

Maar het topic begon met 2 kleine kinderen en Sint Maarten; kinderen zijn 2 en 4. Dan vind ik uit henzelf dankjewel zeggen een stuk prettiger dan een ouder die er achteraan loopt en moet zeggen "wat zeg je dan" en dan komt er een dank u wel uit....

Edit: TS ik zou ze wel absoluut gaan het verschil tussen dank u wel en dankjewel gaan leren maar ik vind nu een uit zichzelf komend dankjewel ook al heel prettig!!

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:37

poetser schreef:
Hier maakt het geen verschil. Door mijn Nederlandse afkomst leer ik mijn kinderen wel het verschil tussen je en u, maar in België is dat eigenlijk hetzelfde. Ik spreek oudere ook wel aan met u, maar echt als beleefdheids vorm word dat niet gezien.

idd hier in belgie is het eender.
Als ik een mail stuur naar een persoon die ik niet ken ben ik altijd formeel en gebruik ik u. In levende lijve zal ik echter nooit u zeggen, ookal ken ik die mens niet.
Een verschil tussen dank u wel en dankjewel ligt niemand van wakker hier.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 20:15

Sodera schreef:
Maar het topic begon met 2 kleine kinderen en Sint Maarten; kinderen zijn 2 en 4. Dan vind ik uit henzelf dankjewel zeggen een stuk prettiger dan een ouder die er achteraan loopt en moet zeggen "wat zeg je dan" en dan komt er een dank u wel uit....

Nou voel ik me wel een beetje aangesproken want ik moet dat vaak toch zeggen tegen mijn meiden.. die zijn niet ondankbaar maar in sommige situaties slaat de verlegenheid toe en zit je met een meisje wat achter mijn rug weggekropen zit en waar nog een gemummeld dank u uitkomt :=

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 20:22

Tegen vreemden en bijv. leraren zeg ik dankuwel. Tegen bekenden, of mensen waarvan ik weet dat ze liever met je aangesproken zeg ik je. Al hoewel dat ik moet toegeven dat ik soms wel eens dankjewel zeg als ik er niet bij nadenk. :o Ik heb nog nooit iemand meegemaakt die daar wakker omlag (voor zo ver ik mensen over mij hoor praten natuurlijk!).
Laatst bijgewerkt door hannah41 op 15-11-13 20:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 20:24

Urielle schreef:
Sodera schreef:

Nou voel ik me wel een beetje aangesproken want ik moet dat vaak toch zeggen tegen mijn meiden.. die zijn niet ondankbaar maar in sommige situaties slaat de verlegenheid toe en zit je met een meisje wat achter mijn rug weggekropen zit en waar nog een gemummeld dank u uitkomt :=

Tuurlijk. is het fijn als een kind uit zichzelf dankuwel zegt (ja ik ga toch echt voor de u :P )
Maar een ouder die het kind even moet helpen herinneren of even een duwtje in de rug moet geven omdat het kind verlegen is vind ik echt niet erg hoor. Kind leert op deze manier wanneer een bedankje op zijn plek is en een verlegen kindje dat toch bedankt zegt vind ik altijd erg dapper! En hoe vaker ze het doen, hoe makkelijker het wordt!
Maar dat is mijn mening!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 20:27

In mijn ogen dienen kinderen ouderen met "U" aan te spreken, dus voor mij is het "Dankuwel". Dat ge-je en ge-jij, ook en met name in winkels door het bediende personeel vind ik erg storend. Dus ook als kinderen bedanken: dankuwel. Ze gaan het snel genoeg vanzelf aanpassen als ze ouder worden.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 20:31

Oh maar dat vind ik ook hoor Urielle en Nienke.
Ik bedoel meer kinderen die gewoon geen zin hebben of ouders niks zeggen. Jouw meisje(s) zou ik alleen maar schattig vinden. En kindjes van 1-2-3-4 vind ik ook alleen maar schattig.
Ik heb heel lang bij een bakker gewerkt en daar had je dus ook 6+ wat het gewoon vertikte om dankjewel te zeggen als ze een koekje kregen. Daar heb ik wel echt een hekel aan...::

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 20:34

Ik ben 12 jaar oud en zeg tegen mijn buren, opa en oma van mijn vaders kant, (opa&oma van mijn moeders kant toen ze nog leefden niet maar daar had ik een hele andere band mee dusja), leraren, eigenaar van de paarden en oude mensen / onbekende mensen noem ik ook gewoon u.

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 20:35

onze kinderen zeggen altijd U, ze spreken ook met twee worden eigenlijk.....

xMaud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 20:40

Ik vind 't al beleefd genoeg als iemand überhaupt 'dankjewel' of iets in die trant zegt.. Zelfs dat hoor je al vaak niet eens meer.

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 20:40

Sodera schreef:
Ik bedoel meer kinderen die gewoon geen zin hebben of ouders niks zeggen. Jouw meisje(s) zou ik alleen maar schattig vinden. En kindjes van 1-2-3-4 vind ik ook alleen maar schattig.
Ik heb heel lang bij een bakker gewerkt en daar had je dus ook 6+ wat het gewoon vertikte om dankjewel te zeggen als ze een koekje kregen. Daar heb ik wel echt een hekel aan...::

Ja, geen zin hebben of het vertikken om te bedanken kan ik ook echt niet waarderen.
Als dat mijn kind was dat had hij/zij dat koekje mooi in kunnen leveren ;) Niet netjes bedanken is ook geen koekje.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 20:41

Sodera schreef:

Nou ja, mijn oudste is 7 (en ook nog lang waardoor ze er ook nog ouder uitziet :(:) ) en die is het meest verlegen. Dan zeg ik nog bemoedigend: Wat zeg je dan?
En dan komt er... niks -O-
Als ik haar dan echt onder druk zet, fluistert ze in mijn oor: 'Maar mama, ik durf niet, ik ben verlegen!'
Dan zeg ik maar dank u voor haar, in de wetenschap dat mensen me daarna de slechtste moeder van de wereld vinden :')

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 20:52

Dochterlief (1 jaar en 9maanden) zegt altijd danke. (Limburgs) als ze ouder wordt wil ik zeker dat ze u zegt tegen ouderen en dankuwel. Maar voor nu vind ik danke genoeg. Maar tegen mij of vriendlief zal ze nooit u moeten zeggen. Opa's en oma's moeten zelf weten hoe ze aangesproken willen worden. Tegen mijn opa en oma heb ik ook nooit u hoeven te zeggen. Toen ik ouder werd ben ik wel u gaan zeggen trgen ze.
Ik zeg tegen oudere personen ook u en dankuwel. Of bedankt oid.
maar dankjewel voor een jong kind vind ik niks mis mee ! Al heel netjes dat ze het zeggen. Moet altijd wel stiekem lachen hier in de straat. Wij wonen op een woonerf en alle kinderen vinden dochterlief geweldig. Dan vragen ze me wel eens wat als ik met dochterlief op straat loop en zeggen ze ook mevrouw. Ik ben 23. En voel me echt geen mevrouw. :')

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 23:56

Ben het wel eens met wat Sodera zei dat het beter is dat een kind gewoon dankjewel zegt dan dat ze niets zeggen of inderdaad ouders het moeten aanmoedigen. Zeker bij oudere kinderen.
Zoals ik het zie zou je gewoon blij mee moeten zijn dat een kind gewoon opgevoed is en dankjewel zegt. Ook al is een kind verlegen. Dan heb ik toch liever dat er een dankjewel uit komt dan na wat aanmoedigen een verlegen dankuwel. Dat zegt dan toch eigenlijk ook niets meer. Dat is gewoon omdat het moet.
Om dan moeilijk te doen om dat u of je.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 18:20

Ik zeg altijd U, behalve als mensen zeggen dat het niet hoeft, en zelfs dan gaat het automatisch toch :+

Op bokt zeg ik altijd 'je', anders moet ik in iedereens profiel gaan kijken.

Ik heb sowieso altijd al elke volwassene met u aan moeten spreken, 'je' voor een vreemde was voor mijn ouders not done.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 00:42

Goh, dat hier nog eens een topic over verschijnt! Voor mij blijft het U als die ander ouder is. Sommige mensen hebben ook graag dat je U zegt om zo een zekere (vaak beroepsmatige) afstand te houden. En van mij mag het. U getuigd voor mij persoonlijk per definitie van respect. En het geeft helemaal niks als je kinderen verlegen zijn en jij het dan even voor ze opneemt. Heb nog niet het hele topic doorgelezen maar ik vind het wel een leuk onderwerp.