Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:05

Joram schreef:
Ik betaal op moment 91,20 voor alleen basis.
Volgend jaar ben van plan om van wat fysio gebruik te gaan maken waardoor ik zal kijken of ik daarvoor pakket kan afsluiten waar ik hoop mee kan besparen (kost mij meer geld dan doe ik dat natuurlijk niet, zorg verzekeraars zijn al rijk genoeg).
Wat zelf totaal niet snap, is dat zorg verzekering verplicht is maar dat zat mensen die zich hier niet aan houden. Je kan natuurlijk al raden wie voor deze kosten opdraait. Als men dit zal aanpakken dan zou dit ook hoop schelen in de ziektekosten.

Het CVZ legt een boete op wanbetalers

Hier kleine uitleg over het CVZ

CVZ staat voor College voor Zorgverzekeringen en behoort tot een overheidsorgaan. Alle zorgverzekeraars zijn wettelijk verplicht aan de eisen van het CVZ te voldoen en wanbetalers bij hen aan te melden.

Sinds 1 september 2009 is deze wettelijke verplichting van kracht. Als de verzekeringnemer meer dan zes maandpremies niet betaalt aan de zorgverzekeraar, wordt de verzekeringnemer aangemeld bij CVZ. Op grond van de wet wordt door CVZ een bedrag ingehouden op het salaris of uitkering van de verzekeringnemer. Als dit niet mogelijk is, wordt het via een acceptgiro van het CJIB geïnd. We noemen dit bronheffing. De bronheffing betreft enkel de premie basisverzekering en hiervoor wordt 130% van de gemiddelde standaardpremie per persoon per maand geïncasseerd. Premies van aanvullende pakketten; eigen bijdrages en eigen risico zullen NIET geïnd worden door CVZ. Deze worden via het reguliere incasso proces geïnd. Met deze maatregel wil de overheid de mensen die niet willen betalen en de mensen die niet kunnen betalen van elkaar scheiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:33

Fijn, leuk al die regeltjes. Als ze in 2006 gewoon niet hadden besloten de idioterie van het rondpompen van subsidiegeld, was de uitvoering van deze wet een stuk goedkoper geweest. Herinner me nog dat we sarcastisch zeiden dat de eerste uitbetaling van Zorgtoeslag zou worden gebruikt voor het kopen van vuurwerk }>

_SC_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:39

Shadow0 schreef:
Maar SC, vermoedelijk betaalt een deel van de mensen die wel kinderen wil juist voor jouw fysio. Juist omdat het allemaal op een hoop gegooid wordt. Wat jij betaalt gaat rechtstreeks op aan je eigen zorg. En dan krijg je nog een beetje extra erbij van de verzekering. Dat geld komt van andere verzekerden die niet hun hele budget opmaken. Hoe meer je dat splitst, hoe minder mensen bereid zijn er te betalen, en hoe minder er dus vergoed kan worden. Daar heb je dus vooral nadeel van, geen voordeel.
(Het is dan ook erg misleidend dat verzekeraars dat zijn gaan gebruiken in hun reclames, want het is gewoon een hele verkeerde voorstelling van zaken.)

Ja daar heb je zeker gelijk in :j _/-\o_

Shadow0

Re: Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:43

Morganlefay: ik heb mijn best gedaan door steeds op de partijen te stemmen die kritisch waren over de zorgverzekeringsplannen. Maar helaas, er waren niet genoeg mensen die daarin meegingen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:54

Ik ga er in december ook eens goed voor zitten. We zitten nu bij Delta Lloyd, op zich goed maar we maken echt bijna nergens gebruik van. Ik hoorde op de radio een reclame van een verzekeraar maar ik kan niet op de naam komen en ik kan m niet vinden. Het is iets met een X erin, zegt dat iemand hier wat?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 12:58

Ik heb net even gekeken naar de nieuwe tarieven. Ik ga 111,80 betalen. Dat is dus 7 euro minder per maand dan 2013.

Ik heb dan de basisverzekering CZ Direct (Natura direct) en aanvullend CZ Direct Extra (dat is het zwaarste pakket)

Eigen risico ga ik niet verhogen want dat kan niet uit. Stel dat er wel wat gebeurd :+

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:22

kiki1976 schreef:
Ik zit al jaren bij VGZ maar dan wel via United Cosumers en daar blijven we ook bij.
Doordat we het via UC hebben krijgen we aan het einde van het jaar 10% van de premie terug.

Ze zijn misschien niet de aller goedkoopste maar vergoeden in ons geval heel heel. Ortho, fysio etc. En dat is precies de reden dat we een uitgebreid pakket hebben.
Gaan nu € 287,70 betalen (143,85 pp)

Die heb ik dus ook net zitten bekijken, kom met het gezinspakket uit op €134,25 pp.niet veel goedkoper dan ik nu heb maar lijkt me wel wat, nu even de voorwaarden uit pluizen

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:32

daffodil schreef:
Ik ga er in december ook eens goed voor zitten. We zitten nu bij Delta Lloyd, op zich goed maar we maken echt bijna nergens gebruik van. Ik hoorde op de radio een reclame van een verzekeraar maar ik kan niet op de naam komen en ik kan m niet vinden. Het is iets met een X erin, zegt dat iemand hier wat?

ixorg of xzorg ofzo. In de reclame spellen ze het maar dat heb ik niet onthouden :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:42

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:48

Ja dat is altijd opletten, waar het onder valt! Nou ik ga eerst even lekker met vakantie en als ik terugben duik ik in de zorgverzekeringen én de energie aanbieders, he leuk!!!

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:50

Als de informatie klopt begrijp ik dat ik vanaf volgend jaar € 56 per maand ga betalen, tegen nu € 70 per maand (zonder verdere wijzigingen, inclusief kortingen en maximaal eigen risico). Dat is best netjes :).

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:51

Waar zit jij bij Veerle?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:55

Zilveren Kruis, daar zit mijn werkgever bij aangesloten. Daardoor krijg ik de korting voor betaling ineens, terwijl het maandelijks op het salaris wordt ingehouden.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:59

Oh dat is wel prettig!

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:00

tis zo opletten he

-eigen risico (niet dat het stiekum zo hoog is en dat het lijkt alsof de premie lekker laag is)
-natura vs resistutie polis (ik wil zelf kiezen hoe wat waar en niet wat de verzekering wil)

heel karwei zo

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:04

Schiet me nog iets te binnen en misschien is het wel een hele domme vraag hoor maar wij kregen vorig jaar ineens een soort van afrekening van onze zorgverzekeraar en dat had ik nog nooit eerder gehad. Wij maken vrij weinig gebruik van dingen maar goed wel wat natuurlijk. Is dat overal hetzelfde dat je na afloop van het jaar nog een verrekening van het eigen risico kan krijgen? Ik moest ineens nog 300 piek betalen en daar zat ik mooi niet op te wachten.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:08

daffodil schreef:
Schiet me nog iets te binnen en misschien is het wel een hele domme vraag hoor maar wij kregen vorig jaar ineens een soort van afrekening van onze zorgverzekeraar en dat had ik nog nooit eerder gehad. Wij maken vrij weinig gebruik van dingen maar goed wel wat natuurlijk. Is dat overal hetzelfde dat je na afloop van het jaar nog een verrekening van het eigen risico kan krijgen? Ik moest ineens nog 300 piek betalen en daar zat ik mooi niet op te wachten.

De zorgverzekeraar brengt het vaak in rekening als de declaratie binnen is bij hen. Dus ingediend is door de zorgverlener. Dit mag tot wel 3 jaar duren. Het kan dus zomaar dat je nu nog een rekening krijgt voor zorg die je in 2010 hebt gehad.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:09

Zorgverleners mogen nog tot heel laat hun kosten declareren, en met name ziekenhuizen zijn daar soms heel traag in! Dus ja, je kunt nog tot vrij laat een naheffing krijgen. Wel handig om het even te controleren, aangezien ik me niet aan de indruk kan onttrekken dat bij late heffingen de kans op fouten groter is. (Omdat de administratie dus gewoon niet zo soepel loopt, of omdat ze er op gokken dat mensen het toch niet meer weten?)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:15

Nou ik moest ook echt gruwelijk graven maar dacht het zal wel kloppen want ik was inderdaad in het ziekenhuis geweest.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:17

Shadow0 schreef:
Zorgverleners mogen nog tot heel laat hun kosten declareren, en met name ziekenhuizen zijn daar soms heel traag in! Dus ja, je kunt nog tot vrij laat een naheffing krijgen. Wel handig om het even te controleren, aangezien ik me niet aan de indruk kan onttrekken dat bij late heffingen de kans op fouten groter is. (Omdat de administratie dus gewoon niet zo soepel loopt, of omdat ze er op gokken dat mensen het toch niet meer weten?)

Ziekenhuizen declareren vaak ook pas als het gehele traject bij hen is afgerond (DBC). Ook daarom kan het soms heel lang duren....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:39

Ik kree. Twee weken terug ook even volledig eigen risico op de mat.. Adtublieft van uw ziekenhuisbezoek reumatologie van februari. :+

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:49

Nou ik kreeg van manlief 270 piek en van mezelf ook 190 dus dat telde lekker aan ja....

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:50

Ik zag net bij mijn huidige verzekeraar (Energiek) dat ze de vergoeding van alternatieve geneeswijzen hebben aangepast. Het is nu 80% met een maximum tot 550 euro in plaats van 100% :(
Mijn premie zou wel 6 euro per maand goedkoper zijn met mijn huidige pakket. Dat zegt niets, ik wil kunnen vergelijken met andere verzekeraars, maar nog niet iedereen heeft zijn premie/voorwaarden online staan.

En nu zie ik dat VGZ ook zijn vergoedingen heeft aangepast van 800 euro per jaar zonder maximum bedrag per behandeling naar maximaal 45 euro per dag... ik ken geen enkele alternatieve zorgverlener die minder dan 45 euro vraagt voor zijn behandeling.
Laatst bijgewerkt door x_spekkie_x op 12-11-13 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:40

Ik zit bij Univé en daar blijf ik. Heb al mijn verzekeringen daar lopen endat bevalt prima.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:44

Ik zit al een tijdje een beetje rond te kijken hoe en wat en wat ik wil want ik betaal nu als student 155 euro per maand. Veelte veel vind ik.

Als ik op independer kijk zie ik dat veel verzekeraars geen vrije zorgkeuze hebben, maar hoeveel merk je daar nu echt van in de praktijk?