Leven als vegetariër

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:33

Ben nu kleine 5 maanden vegetariër en eet wel vis , dus flexitarier.
Zit in een studie richting omtrent voeding, en dan krijg je wel eens de vraag "en ook geen kip ? , of " een vis is ook een dier" , maar tja ik vindt een vis toch anders als een varken, koe of paard zeg maar ..

Maar echter in restaurants is het aanbod groter geworden , vooral met pasta's wordt je doodgegooid :+

Ik zou zelf niet meer terugwillen naar vroeger !

Selka

Re: Leven als vegetariër

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:20

Op de gourmet (ik krijg altijd een eigen bakplaatje :+) gaan groentes zoals uitjes, champignons, paprika, aubergine, courgette, wortel en aardappeltjes. Daarnaast eet ik salades :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:23

WildWings schreef:
ik eet geen vlees, vis, en gevogelte, en ook geen gerechten gebaseerd op vlees, vis en gevolgte zoals soepen op runderextract of soep met stukjes dradenvlees erin

Vind jij dat omslachtig? Valt toch best mee? _O-

Tja, ik blijf erbij dat anderen het voor mij als 'echte' vegetariër (hellup, ik voel me zo arrogant, maar weet even niet hoe ik het anders kan brengen :o ) toch moeilijk maken, dat is vervelend. Ik denk dat bovenstaande definitie omslachtiger is dan voor een geen-vlees-wel-viseter te zeggen 'ik eet geen vlees of bijproducten van vlees'.
Voor mij is het vrij logisch dat als jij een uitzondering bent, jij je aanpast, niet ik :)

Fiffill schreef:
Wat ik wel heel irritant vind op feestjes, als er een paar vegetarische hapjes zijn en alle vleeseters gaan dat zitten opeten. Hallo, jullie hebben keus uit 10 dingen waarvan er ook nog eens heel veel is en dit is een beetje voor mij (en evt andere vega's), ga je eigen voedsel eten _O-

Echt he, vreselijk -O- het valt ze ook niet op dat het in de sectie 'vegetarisch' staat...
Vind het wel super dat op mijn vereniging er eigenlijk altijd extra vego wordt gemaakt (je schrijft je in en kunt kiezen uit vlees of vego, dan wordt er voor het aantal inschrijvers gekookt)... Immers, iemand die vlees eet kan wel vego eten maar andersom niet :) . Veel mensen zijn daar ook heel relaxt in: als er extra eters zijn en je geen extra vlees hebt vinden de meesten het prima om een bordje vegetarisch te eten :)
Mijn vriend heeft daar een handige richtlijn voor: als de kok vegetariër is, neemt hij vegetarisch, want dan is dat lekkerder dan het vleesgerecht :D

Ik heb wel laatst in Maastricht in een restaurant gezeten waar de ogen echt uit mijn hoofd van schoten -O- er stonden 25 gerechten op de kaart (voor en hoofd dacht ik) en twee vegetarisch... Tja, dan sla je de plank echt mis als restaurant imo. Kon ook niet zomaar even ergens anders heen, we waren met 20 man :+
En als je dan vraagt om een vleesgerecht maar dan vegetarisch, dan krijg je het gerecht, zonder het vlees, zonder vervanging, maar wel fijn de volle pond betalen. Heel jammer :+

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:27

Het heet pesco tarièr als je wel vis eet maar geen vlees :) .

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:40

Corelli schreef:
sunshine schreef:
Klopt, sommige vegetariers eten wel vis, ik begrijp dat overigens niet tenzij je geen vlees eet om gezondheidsredenen en wel vis verdraagt en het dus niet doet om vegetarier te zijn.

Zo had ik laatst een discussie met een vleeseter, zij kende iemand die vegetarier is en geen vlees eet maar wel vis, en dat vegetariers ALTIJD gewoon wel vis eten, ik was dan " iets anders " in haar ogen :+
Ik heb het op een gegeven moment maar op gegeven, in zulke mensen steek ik geen energie als ze gewoon over mij heen willen denderen met hun eigen mening (uhh feit in hun ogen )

Niet helemaal ontopic, maar ik wil me er wel aan wagen :)
Ik eet dus geen vlees en wel vis. Ik eet vis met mate en let erop dat het duurzaam gevangen is. Theoretisch gezien ben ik inderdaad een pescotariër, maar omdat dat een term is die in Nederland niet wijd verbreid is (en "vegetariër" wel) draag ik naar mijn omgeving uit dat ik vegetariër ben :j Voor het gemak dus! En voor degenen die oprecht geïnteresseerd zijn, geef ik de uitgebreide uitleg

En daarmee draag je dus uit gemak mee aan de verspreiding van verkeerde informatie naar onbegrijpende vleeseters. Als die nooit leren wat een vegetariër is en wat een pescotarier is en de andere verschillende soorten, blijven dit soort misstanden bestaan. Wanneer het eenmaal aan het verstand is gebracht dat vegetariërs echt géén vlees eten en géén vis scheelt dat een hoop ergernis voor vegetariërs denk ik. Ik ben ook vegetarisch maar ik ga al niet eens meer de discussie aan waarom. Ik eet gewoon geen vlees en vis...klaar. Ben er helemaal klaar mee om mijzelf en vegetarisme in het algemeen te moeten verdedigen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:43

Mijn moeder had een mooie toen ik net om was...

"Vegetariërs eten geen vlees, veganisten eten ook geen vis"
Uitgelegd. De keer erna had ze het bijgesteld naar:
"Vegetariërs eten geen vlees en geen vis en veganisten gebruiken ook geen leer, wol etc."

Ja mam... :+
Maar mijn ouders eten de laatste tijd regelmatig vegetarisch, super cool :D de AH heeft hele lekkere dingen, die nemen ze vaak. ^^

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:53

En hoe heet het als je geen vis eet, maar wel vlees?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:54

Bedoel je niet andersom? Wel vlees geen vis? Want geen vlees wel vis is al besproken. :j *gaat googelen*

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:55

Als in het andersom bedoelde zei ik wel 'pescotariër' :D
Durf die mensen natuurlijk geen vegetariër meer te noemen :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:56

EskeGirl schreef:
Ik kan me soms ook afvragen hoe mensen het volhouden, want ík vind vlees lekker.
Ik zou best vegetarier willen worden, of meer biologisch eten (is helaas te duur nu). Maar ik vind vlees gewoon lekker, en vervangen doe je vooral met peulvruchten toch? Ik hou niet van noten en pinda's, alleen van bonen. Dus hoe moet ik het dan veranderen?

En als je vlees eet, moet je niet één dier niet eten (zoals paard). Dat vind ik gewoon hypocriet. Ik vind koeien en varkens ook leuk, en toch eet ik ze.

Hoezo dat nou weer? Ik eet geen varkensvlees of een ander beest wat alles eet of een roofdier is. Gewoon omdat het niet gezond is :+ niks hypocriet aan vind ik

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:00

Geen vis maar wel vlees heet carnetariër :)* weer wat geleerd.

Edit: hmm, een kort etymologisch onderzoekje doet mij inzien dat als je heel netjes je termen wilt gebruiken, je dan in die zin moet zeggen 'carne-vegetariër'. Vegetariër is afgeleid van het Latijnse woord 'vegetus' wat 'levendig' of 'levend' betekent, het achtervoegsel wil iets zeggen als 'ontwijken' of 'vermijden'. Ofwel: je weert voedsel dat heeft geleefd, in de zin van dieren. Gebruik je het voorvoegsel 'carne', dan maak je daarvan 'al het voedsel weren dat geleefd heeft met uitzondering van vlees'.
Pescotariër is dus óók niet correct ( :+ ), daarmee impliceer je dat vis geweerd wordt (pesco komt van pisces, Latijn voor vis). Eigenlijk is dus een pescotariër hetzelfde als een carne-vegetariër. Snappen we het allemaal nog? _O-

lepolight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:21

Ik blijf me erover verbazen hoeveel mensen wel niet denken dat we vlees MOETEN eten.
En dan de mensen die geen vlees eten proberen te overhalen of iets te verwijten.
Ik heb al mensen horen zeggen ; Nou , ik ben er van overtuigd dat een mens een roofdier is en dus vlees moet eten. Kun je dan met je blote handen een konijn vangen en vermoorden en daarna opeten zonder het te vellen en te koken ? dan ben je in mijn ogen een roofdier ,vleeseter.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:22

Magrathea schreef:

"Vegetariërs eten geen vlees en geen vis en veganisten gebruiken ook geen leer, wol etc."

Maar mijn ouders eten de laatste tijd regelmatig vegetarisch, super cool :D de AH heeft hele lekkere dingen, die nemen ze vaak. ^^

Maar die bijgestelde versie komt toch aardig in de buurt, of ligt dat nou aan mij? :))

Paroeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:22

josje4 schreef:
Ik ben vega en heb een tarwe allergie.
Voor sommige mensen ben ik dus erg moeilijk :')

En ik heb daar nog een soja allergie bovenop :+ Kaas laten staan lukt dus niet altijd.

Ik zou willen dat ik vis kon eten aangezien dit wel heel gezond is. Ik ben bijna 10 jaar vegetarisch en kan echt geen dier door mijn keel krijgen. Mensen zijn het inmiddels wel gewend, ook al zeuren ze af en toe dat het zo moeilijk is om met mij uit eten te moeten oid. Ook bij de Mac kan ik mij inmiddels prima redden. Gewoon een hamburger oid zonder het vlees :P

Op de gourmet doe ik vaak een groenteburger of vegaburger in vier stukjes snijden. Ook zijn er speciale vegetarische gourmet hapjes (dus burgertjes in het klein :P). Ik ben wel blij dat er de laatste jaren steeds meer op vegetarisch gebied te koop is in de supermarkten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:28

Appelmoes_11 schreef:
Magrathea schreef:

Maar die bijgestelde versie komt toch aardig in de buurt, of ligt dat nou aan mij? :))

Zeker! Ik heb berekend dat ze het over een half jaar wel snapt :j

Ik ken iemand die ik wel eens heb gezegd 'eigenlijk vind ik dat iedereen die vlees eet zelf het lef moet hebben om een dier te slachten'. Daar is hij over na gaan denken, en hij is het gaan doen! :oo Hij is bij een boer langs gegaan die zijn eigen koeien slachtte en mocht er vlak naast staan en meekijken. Daar heb ik wel respect voor. Hij zegt nu ook veel meer respect te hebben voor het vlees dat hij eet (en haalt ook geen vlees meer uit de supermarkt, alleen lokaal vlees :j super goed vind ik dat van hem)

Ik heb bij mijn ex regelmatig gezegd dat je echt wel vegetarisch kan eten op de gourmet zonder die taaie stukjes uit de supermarkt, maar toch was dat elke keer het enige wat er voor mij op tafel stond, ook na suggesties van mij -O- gewoon totaal niet bereid om je te verdiepen in de materie. Heel jammer.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:34

Overigens ben ik wel benieuwd naar de meningen omtrent mijn gedrag.
Ik ben nu een half jaar vegetarier maar eet WEL paard.
Waarom?
Een paard kan tot op late leeftijd worden gegeten zonder smaakverlies. Het dier heeft een prima leven gehad en word niet gefokt om gegeten te worden waardoor het milieu niet extra word belast.
Ik eet wel alleen paard uit de omgeving(eventjes navragen bij de slager dus, vorige keer was het Duitsland)

Wie volgt mijn redenering, of slaat hem zo hard neer dat ik ook van paard af stap? :')

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:36

Dan ben je dus GEEN vegetarièr

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:38

Equus-vegetariër :j

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:43

Magrathea schreef:
Equus-vegetariër :j

:') :') Die vind ik leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:45

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-22 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:45

Overigens tot nog toe precies 1x voor gekomen, maar het is gewoon zo dat ik er moreel niets op tegen heb paard te eten, en wel om koe of een ander dier naar binnen te schuiven die voor mij heeft moeten lijden...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:51

[***] schreef:
Vaak bied ik aan mee te gaan met boodschappen en samen koken, is zelfs veel gezelliger en kunnen we genieten van ons eten =)

Slim!

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 17:11

Selka schreef:
Op de gourmet (ik krijg altijd een eigen bakplaatje :+) gaan groentes zoals uitjes, champignons, paprika, aubergine, courgette, wortel en aardappeltjes. Daarnaast eet ik salades :)

Oh beter, een eigen pannetje! Toen ik laatst ging gourmetten bij de schoonfam hadden ze meer zo'n grillplaat boven op. Ik had eerst mijn pannetje eronder gezet, maar na kwartier waren me aardappeltjes verre van bruin dus gooide ik ze toch maar op de plaat. Maar vind dat niet fijn, mijn aardappeltjes tussen alle vleesresten en jus. :+ Thuis gelukkig wel mijn eigen pannetje!

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 18:01

xkimmx schreef:
En wat eten jullie eigenlijk met gourmet? Ik eigenlijk altijd gebakken aardappeltjes, pannekoekjes of ga een eitje bakken. Of ik bak aardappelkroketjes.

Mini kaassoufles, fallafel :9

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 20:34

Met gourmet van die mini vega hapjes, pannekoekjes zijn overigens ook heerlijk !!!!

Ik kwam deze zojuist tegen:

Afbeelding