Waar doen ze het toch van?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

jacqueline_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 10:52

Zoals heeft veel mensen al hebben gezegd is jaloers worden op anderen omdat ze het op het eerste gezicht beter hebben dan jij niet eerlijk naar jezelf toe en wil ook niet altijd zeggen dat het ook zo is! ik ben 25 en werk nu 3,5 jaar fulltime en heb van mijn eerste salaris zo'n beetje een eigen paard gekocht (had al veel gespaard) woonde toen nog thuis, betaalde wel kostgeld, verzekering, telefoon, etc. Nu sinds juli dit jaar een eigen huis gekocht in mijn eentje. Kan mijn paardje nog steeds goed betalen, maar moet zoals meer mensen wel opletten wat ik daarnaast nog uitgeef. het is of nieuwe schoenen en jas deze maand of een nieuwe kast/TV voor in huis. Zeker met mijn eigen huisje gaat veel geld zitten in huisje opknappen en nieuwe meubels. Ik spaar daarnaast ook nog een vast bedrag per maand.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:11

Oh ik ben heus wel eens jaloers op anderen hoor, ik zou ook graag een paar honderd euro extra per maand willen overhouden. :Y)

Ik ben 25 en heb HBO gedaan, maar ik verdien niet wat ik in mijn ogen zou moeten verdienen. Ik woon samen, was dat niet zo geweest dan had ik nooit mijn paard kunnen kopen. Mijn vriend verdient bijna modaal en ik bij lange niet. We werken allebei fulltime. Ik heb recent bij een bank gewerkt en beoordeelde daar particuliere leningaanvragen. Dan zie je dus precies wat mensen binnenkrijgen en wat eruit gaat. En dan prijs ik mezelf (ik heb geen schulden) toch wel heel gelukkig. Wat mij opviel was dat het over het algemeen zo was: hoe meer iemand verdient, hoe meer hij leent. En ook een hoop mensen die even 1000 euro wilden lenen voor een vakantie, of 40.000 euro voor een nieuwe auto. En dan al schulden hebben van weet ik hoeveel 1000-en euro's. Iets van 80% van de leningaanvragen werd dan ook afgekeurd, omdat de regels de laatste jaren steeds strenger zijn geworden. En dan boos worden omdat de bank de lening niet wilde verlenen. :Y) De praktijk was dat mensen aan het einde van de looptijd ongeveer 1,5 keer het geleende bedrag terugbetaald moesten hebben.

Mijn ouders zitten er warmpjes bij, maar daar heb ik zelf niet zoveel van kunnen meeprofiteren. Wel heb ik mijn studie + onderhoud tijdens mijn studie van hen gekregen, waardoor ik geen studieschuld heb, en tot mijn 18e werden mijn manegelessen (2 uur per week) voor mij betaald.

Mijn paard was niet duur in aanschaf, volpension (24/7 buiten in een kudde met onbeperkt ruwvoer) kost mij 235 euro per maand. Daar komen de gebruikelijke kosten als hoefsmid en zo bij, plus om de week een uur priveles van 20 euro per keer. Mijn zadel is tweedehands (ik geloof eigenlijk iets van vijfdehands :P ). En voor mezelf doe ik ook niet aan dure dingen. Mijn vriend en ik gaan af en toe uit eten, we hebben een tweedehands maar nog aardig jonge, kleine auto, merkkleding en schoenen geven we allebei niks om. Drinken en roken doen we allebei niet en boodschappen doen we wel bij de AH, maar dan wel prijs- en bonusbewust. Mijn vriend houdt van luxe vakanties, voor mij is een camping ook goed genoeg. Maar hij wil dat niet, dus in de praktijk gaan we wel redelijk luxe op vakantie en betaalt hij meer dan ik. We gaan 1x per jaar op vakantie en soms een weekendje weg. Bij uitzondering gaan we dit jaar rond kerst 4 dagen naar Londen. Vind ik behoorlijk duur, maar ik heb het er voor over. Ik probeer wel van tevoren zoveel mogelijk uit te zoeken en vroeg te boeken et cetera, zodat we niet duurder uit zijn dan nodig.

Ik kan op dit moment ongeveer na alle uitgaven (dus ook de leuke dingen als bioscoop et cetera) 200 euro per maand sparen. Zonder paard zou dat ongeveer 500 euro per maand zijn. Maar dat heb ik er zeker voor over. Kunnen sparen en dus een spaarpot hebben geeft mij een veilig gevoel.

Overigens houden mijn vriend en ik een excelbestand bij, zodat we precies zien wat waaraan op gaat.

Mando

Re: Waar doen ze het toch van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:35

Ik ben nooit jaloers op een ander.

Ik heb altijd geleerd, kijk naar diegene die het minder hebben en niet naar diegene die het beter hebben.
En doe iets voor iemand die het minder heeft dan jij.
Kunnen soms kleine dingetjes zien die een ander dan gelukkig maken.... toch....

Ik verbaas mezelf er vaak over en denk dan ok... wat voor rekeningen worden er deze
maand niet betaald omdat je een mooie setje wilt kopen.

Wat ik me ook wel eens afvraag.. is dat koopgedrag een stukje compensatie van iets anders.
Is iemand dan ongelukkig of zit zo iemand niet goed in zijn vel of is het echt naar de buitenwereld
toe de ogen uitsteken zo van.. kijk eens wat ik nu weer gekocht heb en hoe goed we het hebben.

Soms hoor je ook wel eens dat dat soort mensen dan bij vrienden geld moesten lenen omdat ze de boodschappen niet konden betalen.
Dan denk ik... er gaat ergens iets niet goed.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:59

[***] schreef:
CoSnuf schreef:
Nog nooooooit 1 ziek gehad, terwijl als ik op een grote stal kom staan er altijd sowieso wel 2/3 die wat hebben.

Kort samengevat..... Als je in mijn land kijkt zou je denken dat ik rijk ben.... Maar nee hoor, hard werken veel zelf doen en niet te moeilijk denken. En vooral creatief zijn.

Mooi verhaal en leuk uitgelegd!

Verder is het natuurlijk ook zo dat je ook wel een beetje "geluk" moet hebben. Als je nog nooooooit een ziek paard hebt gehad, dan heb je gewoon geluk. Het heeft ook te maken met hoe je, je paarden houdt (en die van jou mogen hun hoefjes dichtknijpen als ik het zo lees), maar een ongeluk zit in een klein hoekje.

Een ongelukje zit zeker in een klein hoekje.
Ik heb weleens op zondag morgen de DA moeten bellen omdat er ligt paniek was. En daar twijfel ik dan ook niet aan. Ik loop de DA niet plat voor elk dingetje maar als er een DA moet komen moet ie komen zo simpel is het.

Mijn oude shet had onder haar staart bulten die er niet horen. Ze leek er geen last van te hebben, geen enge wonden bloed etc. Dus ik ben niet direct naar de DA gerend. De jongste 2 zouden namelijk de week erop hun enting krijgen. Kijk dan wacht ik gewoon tot hij er is en vraag ik of die even wil kijken. Nu waren het tumoren wat wij al dachten. Hij vertelde dat het met ouderdom te maken had en dat ze er geen last van heeft.
Een ander zou direct naar de kliniek hebben gereden. (niet dat dat erg is) iedereen zorgt op zijn manier goed voor zijn dieren.
Maar het kost super veel geld en je heb het zelfde resultaat.
In die zin bezuinig ik op zorg kosten. Spoed is spoed en dan maakt geld niet uit, maar ik zoek de rekeningen niet op haha.

En met noooit ziek bedoel ik niet verkouden niet van dat soort kwalen. Maar ongelukjes? Ja hoor wij hebben dat zo af en toe haha het blijven dieren.

Dit is het gezelschap
[ITP] Paardjes verhuizen. Het blijft een feestje

Juliettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:06

Ik ben bijna 17, en heb mn paard van mn eigen verdiende centen betaald.
welliswaar in termijnen maar goed.
ik heb een goed inkomen voor mijn leeftijd.
en ik kan inprincipe alles betalen.
ik heb een apparte spaarrekening voor de onverwachte kosten.

ik hoef niet het beste van het beste, het duurste van het duurste voor mn paard.
maar het moet natuurlijk wel van goede kwaliteit zijn wat lang mee gaat.
want goedkoop is vaak duurkoop. bijv met dekens dan blijf je kopen!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:14

Volgens mij leven een heel aantal mensen dik 'boven hun stand'. Waarmee ik wil zeggen dat ze meer uitgeven dan wat er binnenkomt. precies één van de redenen van de economische crisis.
Ik leef bijvoorbeeld in een omgeving waarin een lening aanvragen voor een wagen gewoonweg niet gedaan wordt. Terwijl veel mensen al voor een TV een lening moeten aangaan. Dan denk ik toch wel: Waarom geen goede 2dehandsje kopen ipv een gigantisch nieuwe flatscreen die je tóch niet kan betalen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:16

Juliettex schreef:

ik hoef niet het beste van het beste, het duurste van het duurste voor mn paard.

Ik neem aan dat je nog bij je ouders woont, dan word het plaatje anders.

Juliettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:22

bigone schreef:
Juliettex schreef:

mijn ouders betalen niets :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:25

Ik ben op mijn 19e uit huis gegaan en had toen 1 pony. Op mijn 20e kocht in mijn 2e paard, ik had inmiddels mijn rijbewijs gehaald (eigen kosten), een klein (oud) autootje voor de deur, 2 katten en 2 honden.
Het was vrij pittig, maar ik heb het gered. Ik werkte 36 uur per week + 15 uur een bijbaantje vanuit huis.
En zeer regelmatig was de keuze voor een nieuwe broek voor mij of een nieuwe deken voor het paard en ja, dan was de keuze makkelijk. Maar ook wel tijden gekend dat ik nog een tientje had voor een week en dat ik moest tanken, eten én dat het kattenvoer op was, bij wijze van.

Ik heb alles voor mijn paarden zelf betaald, maar ik moet wel eerlijk zeggen dat ik de paarden zelf uiteindelijk heb gekregen van mijn moeder.

Juliettex, ik neem aan dat je niet de volle huur en gwl hoeft te betalen?

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:42

unicorn_kiss schreef:
Volgens mij leven een heel aantal mensen dik 'boven hun stand'. Waarmee ik wil zeggen dat ze meer uitgeven dan wat er binnenkomt. precies één van de redenen van de economische crisis.
Ik leef bijvoorbeeld in een omgeving waarin een lening aanvragen voor een wagen gewoonweg niet gedaan wordt. Terwijl veel mensen al voor een TV een lening moeten aangaan. Dan denk ik toch wel: Waarom geen goede 2dehandsje kopen ipv een gigantisch nieuwe flatscreen die je tóch niet kan betalen?

In mijn omgeving is het ook niet normaal alles met leningen te kopen.
Toch zie ik het om mij heen weleens gebeuren en vroeg of laat gaat het fout.
Ik ken nog niemand die er beter van is geworden....

Ik heb altijd geleerd alles wat je wil hebben moet je voor sparen. Als je het gespaard hebt kun je het kopen.
Ik heb als kind ook vaak moeten sparen als ik iets wilde, en als ik het dan bij elkaar had gespaard kreeg ik het vaak. Maar ik moest wel eerst zorgen dat ik het bij elkaar gespaard had.

Ik denk ook dat veel mensen het voor het oog goed willen hebben. Ik denk altijd doe maar gewoon normaal.... dat leeft volgens mij het beste.
Ik had ook een vriendin die leek alles zo goed voor elkaar te hebben...... Maar schijn bedriegt.... We waren allemaal wel een beetje jaloers op haar. Een Golf 5 voor de deur, een groot huis met hele mooie spullen. Ik moest het toen doen met mijn Suzuki alto (die ik wel met veel trots had gekocht) en ik ging in die tijd net samen wonen en dat zag er heel anders uit..... Zei kon gewoon naar de stad kocht kleding zonder te passen 'als het niet past geef ik het wel weg'

Toen de vriendschap minder werd kwamen er ook dingen boven tafel. Het was namelijk 1 groot toneel stuk.
Geld uitgeven aan onzin dingen .... Dikke auto onder de kont als je 23 bent.... Nee hoor ze hadden 2 banken . De achterbank en de Rabobank.

Nu een aantal jaren later zitten zij nog veel dieper in de problemen. Heb ik mijn alto weg gedaan en heb een nette vw polo. Onze (bak)tv is de deur uit en we hebben een leuke moderne tv in huis. Gespaard voor nieuw bankstel. Wij kunnen lekker slapen met onze eigen betaalde spulletjes.

Je moet nooit jaloers zijn op iemand die alles lijkt te hebben. Ze mogen jaloers zijn op jou die trots is omdat het gekocht is door te werken en er geen schuld open staat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:59

Juliettex schreef:
mijn ouders betalen niets

Oh dus jij betaalt mee aan de hypotheek, boodschappen, verzekeringen, gas, water licht, enz enz? Dan vind ik het idd superknap van je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:02

Juliettex schreef:
bigone schreef:

mijn ouders betalen niets :)

Jij betaalt de huur/hypotheek, GWE, abonnementen, verzekeringen, auto? ;) Qua paard zul je idd alles zelf betalen, maar je woont waarschijnlijk nog thuis, dus daar heb je weinig kosten van :)

Juliettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:07

nee maar ik betaal wel kost geld, scooter etc.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:11

Ik werk fulltime en woon in een huurhuis met mijn vriend die nog studeert. Ik heb geen paard en maak ook geen geld vrij voor lessen hoe graag ik het ook zou willen. Heel veel mensen vragen zelfs aan mij hoe ik het doe. Maar toch...vind ik het eigenlijk heel erg goed te doen. Sterker nog ik laat heel veel dingen liggen en doe heel zuinig met boodschappen, maar dat is zo omdat we volgend jaar naar Hawaii gaan. Dan gaan we naar Hawaii en denken mensen dus waar doen ze het van? maar ik doe eigenlijk dan ook heel veel dingen niet omdat er bepaalde dingen in het leven zijn die ik heel graag wel wil. Ik ga misschien een hooguit twee keer per jaar naar de kapper. We houden niet van uitgaan dat scheelt ook een hele hoop. We kopen ook eigenlijk nooit 'onzin' zoals versiersels voor in het huis.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 16:41

Ik kreeg die vraag ook vaak gesteld. Ben nu 24 en bijna student af, maar moest in mijn studententijd alles zelf betalen. Ik woonde alleen in een klein appartementje, had 2 paarden, ging ieder weekend stappen en reisde in de schoolvakanties half Europa door.

Door heel hard te werken (30 - 40 uur was eerder regel dan uitzondering), een lage huur te hebben, ouders die voor 1 paard betaalden, geen auto te kopen maar de brommer aanhouden, niet te roken en uit te gaan bij mijn werk (horeca, dus gratis drank en entree voor personeel ook buitenom werktijd) heb ik ondanks dat ik alles zelf moest betalen nooit het idee gehad iets te moeten laten als student zijnde.

Wat de situatie bij andere mensen betreft: Niets is wat het lijkt. Iemand kan bijv. een dikke erfenis hebben gehad, of inderdaad mega veel schulden hebben.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:20

Amorosa schreef:
Dan zie ik vaker dames van om en nabij mijn leeftijd, werken in bijv. een winkel (beneden of modaal inkomen) hebben 2 paarden, rijden met nieuwe zadels, rijden meerdere keren per maand wedstrijden op soms hoog niveau en laten we eerlijk zijn; wedstrijd rijden kost nou eenmaal veel geld, zeker op hoog niveau.
En dan denk ik; hoe? Van sommige weet ik dat ze het niet van pap & mam krijgen. Hebben ze dan een gulle partner?

Dus mijn vraag; reveal me your secrets! Waar doen jullie het van?

Ik werk in een winkel, idd geen vetpot.
Woon op me eigen, heb een grotere auto, trailer, eigen paard, nieuw zadel, en ga meerdere keren per maand op wedstrijd.

Ik krijg niks van mijn ouders, behalve onderdak voor mijn paard, maar moet wel alle kosten daarvan zelf betalen.

En dat gaat best hoor, is maar net waar je je geld aan uit wilt geven. :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:39

soms zal dat lukken als je heel zuinig kunt zijn en goed keuzes kunt maken, maar dat zal niet simpel zijn inderdaad...
kosten van je stalling kunnen ook nog aardig wat uitmaken per maand...

en soms hebben mensen de luxe van een partner die behoorlijk wat verdient waardoor ze zelf minder hoeven te werken en toch 'geld op kunnen maken'...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 11:40

unicorn_kiss schreef:

Even licht off topic, maar dat mensen dingen kopen die ze eigenlijk niet kunnen betalen komt door de marketing. In elke folder en catalogus en op elke verkoopsite zie je dingen als "makkelijke betalingstermijnen" en "koop nu betaal later" etc.
Feitelijk verdienen verkopers er meer aan als je op afbetaling koopt en ze zullen dus alles doen om dat voor elkaar te krijgen bij de consument.
In Nederland kocht ik ook van alles bij postorderbedrijven op afbetaling omdat ik het anders nooit zou kunnen kopen. Maar het ging dan wel om het goedkoopste en noodzakelijke, maar toch. Je wordt heel makkelijk in zo´n systeem gezogen. Eenmaal een schuld uistaande is het makkelijk om er meer en meer bij te kopen, je moet alleen langer afbetalen.....
Als je een creditcard hebt gaat het ook sluipend.

Overigens is dat teveel uitgeven niet van zuiver van deze tijd hoor, mijn zus werkte meer dan 30 jaar geleden in de Bijenkorf in Amsterdam. Daar kregen ze al instructies over het niet aannemen of checken van cheques en creditcards, inclusief Goldcards, van zogenaamde rijke mensen. Die bleken namelijk over het algemeen gewoon totaal platzak omdat ze aan het plafont zaten.
Ze heeft schaamtevolle situaties meegemaakt met klanten die uiteindelijk dus niet echt konden betalen wat ze wilden kopen...

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:18

Ik denk dat het ook ligt aan prioriteiten stellen ...

Zo vind ik het leuk om te gaan lunchen met vriendinnen, uiteten te gaan, gezellig te gaan borrelen/stappen, spulletjes te kopen en dagjes weg te gaan. Wat daar tegenover staat? Dat ik geen eigen paard heb gekocht nadat mijn pony verkocht werd. ;)

Hiermee wil ik dus zeggen dat de meiden die veel paarden hebben en daarvoor veel geld uitgeven, zich op andere vlakken misschien wel flink inhouden en daardoor geld besparen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:28

Lusitana schreef:
Even licht off topic, maar dat mensen dingen kopen die ze eigenlijk niet kunnen betalen komt door de marketing. In elke folder en catalogus en op elke verkoopsite zie je dingen als "makkelijke betalingstermijnen" en "koop nu betaal later" etc.
Feitelijk verdienen verkopers er meer aan als je op afbetaling koopt en ze zullen dus alles doen om dat voor elkaar te krijgen bij de consument.
In Nederland kocht ik ook van alles bij postorderbedrijven op afbetaling omdat ik het anders nooit zou kunnen kopen. Maar het ging dan wel om het goedkoopste en noodzakelijke, maar toch. Je wordt heel makkelijk in zo´n systeem gezogen. Eenmaal een schuld uistaande is het makkelijk om er meer en meer bij te kopen, je moet alleen langer afbetalen.....

Eerlijk gezegd vind ik dit een beetje een "kul" argument. Dus het is de schuld van de marketing? Ik denk dat mensen erg makkelijk de schuld afschuiven terwijl het ook in dit geval gewoon met keuzes en gezond verstand te maken heeft.

Je schrijft zelf dat je allerlei dingen kocht omdat het op afbetaling kon, die je anders nooit zou kopen? Sorry, maar dat begrijp ik echt niet. Ook al zijn het helemaal geen dure spullen. Als je 1 euro hebt kun je geen 1.10 euro uitgeven. Is in mijn ogen heel simpel en hoef je geen wiskundige of econoom voor te zijn.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:44

Ik ben 20, woon nog thuis.
Ik had 4 paarden waarvan eentje pas naar Ierland is verkocht voor dik geld....
Ik betaal alles voor de paarden en deels mijn eten en producten die ik nodig heb of evt. extra's.
Ik werk parttime en een deel zet ik apart voor onkosten.

Mijn vader is op pensioen en heeft niet meer zo veel.
Krijgen ook vaak genoeg te horen hoe we t doen met de paarden, 2 auto's , ....

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:53

Zuinigheid met vlijt, bouwt huizen als kastelen. (door zuinig en ijverig te zijn, kan men veel bereiken)

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:15

sporten schreef:
Zuinigheid met vlijt, bouwt huizen als kastelen. (door zuinig en ijverig te zijn, kan men veel bereiken)
En kweekt men luizen als kamelen :D

Je hebt zonder meer gelijk hoor. Nog zo een: Geld wat je niet uitgeeft hoef je niet te verdienen.

Ik kan me ook verwonderen over ponyruiters die de meest luxe spullen hebben, terwijl ze nog groeien. Of over een ondernemer die een tweede hypotheek op het winkelpand nam om een giga vrachtwagen voor zijn L-rijdende dochter te financieren...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:47

[***] schreef:
Lusitana schreef:

Eerlijk gezegd vind ik dit een beetje een "kul" argument. Dus het is de schuld van de marketing? Ik denk dat mensen erg makkelijk de schuld afschuiven terwijl het ook in dit geval gewoon met keuzes en gezond verstand te maken heeft.

Je schrijft zelf dat je allerlei dingen kocht omdat het op afbetaling kon, die je anders nooit zou kopen? Sorry, maar dat begrijp ik echt niet. Ook al zijn het helemaal geen dure spullen. Als je 1 euro hebt kun je geen 1.10 euro uitgeven. Is in mijn ogen heel simpel en hoef je geen wiskundige of econoom voor te zijn.

ik weet niet waarom je zo agressief reageert...

Er staat "komt door" en niet "is de schuld van". Het enige wat ik probeer duidelijk te maken is dat bedrijven het kopen zonder dat je geld in je portomonnee hebt faciliteren, op een actieve, bijna opdringerige, manier. Natuurlijk zijn er dan mensen die daar gebruik van maken.

Ten tweede staat er niet "niet zou kopen", maar "niet zou KUNNEN kopen". Het ging om dingen die ik zeker zou kopen, maar op dat moment geen geld voor had, maar wel noodzaak aan.
Toen ik het huis uit ging had ik geen dikke spaarpot, mede omdat ik toen al paarden had. Ik heb mijn eerste gekocht toen ik 16 was, van mijn eigen geld en ik werkte daar ook gewoon voor. Ik heb altijd alles over gehad voor paarden en altijd krom gelegen daarvoor.
Ik zat in een flat op een betonnen vloer en ik had een gekregen bed en boekenkast en bureau, meer niet. Daar moest dus echt wel het een en ander komen. Dus kwamen er twee bedbankjes van een aanbieding en een salontafeltje. Ik moest toch kunnen zitten????? Dat heb ik dus op afbetaling gekocht. Ik moest toch iets. Maar misschien geef jij de voorkeur aan op je bed zitten en naar de muur staren tot je maanden later iets bij elkaar hebt kunnen sparen.
Ik heb dat allemaal keurig afbetaald, met rente. Wat is daar mis mee? Er is niemand benadeeld.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:54

[***] schreef:

Een lening hoeft geen probleem te zijn, zolang je maar de garantie hebt dat je hem op korte termijn af kan betalen.

Zelf heb ik overigens het geluk dat ik nergens schulden heb en dankzij mijn loon lekker kan sparen. Maar ik begrijp ook dat anderen dit misschien - om welke reden dan ook - niet kunnen.

Daarnaast 'waar doen ze het van'... Waarom moeten andere mensen de neus zo in andermans zak steken? Wie gaat het aan wat ik in mijn leven doe?