Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
De praktijk was dat mensen aan het einde van de looptijd ongeveer 1,5 keer het geleende bedrag terugbetaald moesten hebben.
). En voor mezelf doe ik ook niet aan dure dingen. Mijn vriend en ik gaan af en toe uit eten, we hebben een tweedehands maar nog aardig jonge, kleine auto, merkkleding en schoenen geven we allebei niks om. Drinken en roken doen we allebei niet en boodschappen doen we wel bij de AH, maar dan wel prijs- en bonusbewust. Mijn vriend houdt van luxe vakanties, voor mij is een camping ook goed genoeg. Maar hij wil dat niet, dus in de praktijk gaan we wel redelijk luxe op vakantie en betaalt hij meer dan ik. We gaan 1x per jaar op vakantie en soms een weekendje weg. Bij uitzondering gaan we dit jaar rond kerst 4 dagen naar Londen. Vind ik behoorlijk duur, maar ik heb het er voor over. Ik probeer wel van tevoren zoveel mogelijk uit te zoeken en vroeg te boeken et cetera, zodat we niet duurder uit zijn dan nodig.[***] schreef:CoSnuf schreef:Nog nooooooit 1 ziek gehad, terwijl als ik op een grote stal kom staan er altijd sowieso wel 2/3 die wat hebben.
Kort samengevat..... Als je in mijn land kijkt zou je denken dat ik rijk ben.... Maar nee hoor, hard werken veel zelf doen en niet te moeilijk denken. En vooral creatief zijn.
Mooi verhaal en leuk uitgelegd!
Verder is het natuurlijk ook zo dat je ook wel een beetje "geluk" moet hebben. Als je nog nooooooit een ziek paard hebt gehad, dan heb je gewoon geluk. Het heeft ook te maken met hoe je, je paarden houdt (en die van jou mogen hun hoefjes dichtknijpen als ik het zo lees), maar een ongeluk zit in een klein hoekje.
Juliettex schreef:Ik ben bijna 17, en heb mn paard van mn eigen verdiende centen betaald.
welliswaar in termijnen maar goed.
ik heb een goed inkomen voor mijn leeftijd.
en ik kan inprincipe alles betalen.
ik heb een apparte spaarrekening voor de onverwachte kosten.
ik hoef niet het beste van het beste, het duurste van het duurste voor mn paard.
maar het moet natuurlijk wel van goede kwaliteit zijn wat lang mee gaat.
want goedkoop is vaak duurkoop. bijv met dekens dan blijf je kopen!
bigone schreef:Juliettex schreef:Ik ben bijna 17, en heb mn paard van mn eigen verdiende centen betaald.
welliswaar in termijnen maar goed.
ik heb een goed inkomen voor mijn leeftijd.
en ik kan inprincipe alles betalen.
ik heb een apparte spaarrekening voor de onverwachte kosten.
ik hoef niet het beste van het beste, het duurste van het duurste voor mn paard.
maar het moet natuurlijk wel van goede kwaliteit zijn wat lang mee gaat.
want goedkoop is vaak duurkoop. bijv met dekens dan blijf je kopen!
Ik neem aan dat je nog bij je ouders woont, dan word het plaatje anders.
unicorn_kiss schreef:Volgens mij leven een heel aantal mensen dik 'boven hun stand'. Waarmee ik wil zeggen dat ze meer uitgeven dan wat er binnenkomt. precies één van de redenen van de economische crisis.
Ik leef bijvoorbeeld in een omgeving waarin een lening aanvragen voor een wagen gewoonweg niet gedaan wordt. Terwijl veel mensen al voor een TV een lening moeten aangaan. Dan denk ik toch wel: Waarom geen goede 2dehandsje kopen ipv een gigantisch nieuwe flatscreen die je tóch niet kan betalen?
Juliettex schreef:bigone schreef:
Ik neem aan dat je nog bij je ouders woont, dan word het plaatje anders.
mijn ouders betalen niets
Qua paard zul je idd alles zelf betalen, maar je woont waarschijnlijk nog thuis, dus daar heb je weinig kosten van
Amorosa schreef:Dan zie ik vaker dames van om en nabij mijn leeftijd, werken in bijv. een winkel (beneden of modaal inkomen) hebben 2 paarden, rijden met nieuwe zadels, rijden meerdere keren per maand wedstrijden op soms hoog niveau en laten we eerlijk zijn; wedstrijd rijden kost nou eenmaal veel geld, zeker op hoog niveau.
En dan denk ik; hoe? Van sommige weet ik dat ze het niet van pap & mam krijgen. Hebben ze dan een gulle partner?
Dus mijn vraag; reveal me your secrets! Waar doen jullie het van?
unicorn_kiss schreef:Volgens mij leven een heel aantal mensen dik 'boven hun stand'. Waarmee ik wil zeggen dat ze meer uitgeven dan wat er binnenkomt. precies één van de redenen van de economische crisis.
Ik leef bijvoorbeeld in een omgeving waarin een lening aanvragen voor een wagen gewoonweg niet gedaan wordt. Terwijl veel mensen al voor een TV een lening moeten aangaan. Dan denk ik toch wel: Waarom geen goede 2dehandsje kopen ipv een gigantisch nieuwe flatscreen die je tóch niet kan betalen?

Lusitana schreef:Even licht off topic, maar dat mensen dingen kopen die ze eigenlijk niet kunnen betalen komt door de marketing. In elke folder en catalogus en op elke verkoopsite zie je dingen als "makkelijke betalingstermijnen" en "koop nu betaal later" etc.
Feitelijk verdienen verkopers er meer aan als je op afbetaling koopt en ze zullen dus alles doen om dat voor elkaar te krijgen bij de consument.
In Nederland kocht ik ook van alles bij postorderbedrijven op afbetaling omdat ik het anders nooit zou kunnen kopen. Maar het ging dan wel om het goedkoopste en noodzakelijke, maar toch. Je wordt heel makkelijk in zo´n systeem gezogen. Eenmaal een schuld uistaande is het makkelijk om er meer en meer bij te kopen, je moet alleen langer afbetalen.....
Als je een creditcard hebt gaat het ook sluipend.
sporten schreef:En kweekt men luizen als kamelenZuinigheid met vlijt, bouwt huizen als kastelen. (door zuinig en ijverig te zijn, kan men veel bereiken)

[***] schreef:Lusitana schreef:Even licht off topic, maar dat mensen dingen kopen die ze eigenlijk niet kunnen betalen komt door de marketing. In elke folder en catalogus en op elke verkoopsite zie je dingen als "makkelijke betalingstermijnen" en "koop nu betaal later" etc.
Feitelijk verdienen verkopers er meer aan als je op afbetaling koopt en ze zullen dus alles doen om dat voor elkaar te krijgen bij de consument.
In Nederland kocht ik ook van alles bij postorderbedrijven op afbetaling omdat ik het anders nooit zou kunnen kopen. Maar het ging dan wel om het goedkoopste en noodzakelijke, maar toch. Je wordt heel makkelijk in zo´n systeem gezogen. Eenmaal een schuld uistaande is het makkelijk om er meer en meer bij te kopen, je moet alleen langer afbetalen.....
Als je een creditcard hebt gaat het ook sluipend.
Eerlijk gezegd vind ik dit een beetje een "kul" argument. Dus het is de schuld van de marketing? Ik denk dat mensen erg makkelijk de schuld afschuiven terwijl het ook in dit geval gewoon met keuzes en gezond verstand te maken heeft.
Je schrijft zelf dat je allerlei dingen kocht omdat het op afbetaling kon, die je anders nooit zou kopen? Sorry, maar dat begrijp ik echt niet. Ook al zijn het helemaal geen dure spullen. Als je 1 euro hebt kun je geen 1.10 euro uitgeven. Is in mijn ogen heel simpel en hoef je geen wiskundige of econoom voor te zijn.
[***] schreef:Je schrijft zelf dat je allerlei dingen kocht omdat het op afbetaling kon, die je anders nooit zou kopen? Sorry, maar dat begrijp ik echt niet. Ook al zijn het helemaal geen dure spullen. Als je 1 euro hebt kun je geen 1.10 euro uitgeven. Is in mijn ogen heel simpel en hoef je geen wiskundige of econoom voor te zijn.