Winterbanden/ zomerbanden/ 4 seizoenbanden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 13:18

BigBen schreef:
Zo technisch is het ook weer niet :) .

Sinds 2012 moet op iedere nieuwe band een sticker hangen, dat is EU gereglementeerd.
Daarop staat een kwotering voor brandstofverbruik, grip op nat wegdek, en het extern geluid van de band.
De kwotering gaat van A (best) tot G (slechtst).
In de praktijk is F het slechtst, omdat G voor zover ik weet nooit wordt gebruikt.

Het verschil tussen A en F is niet min.
Bij een personenauto die op nat wegdek 100% remt aan 80 km/uur is de remweg met een A-band 18 meter korter dan bij een F-band.

Hoe verhouden zich de prestaties mbt. de remweg van een zomerband (met daarvoor bijv. quotering B) tot die van een winterband met quotering C bij gelijke, winterse omstandigheden, dus: een nat wegdek bij een temperatuur <7°C, waarbij (als je de deskundologen mag geloven) de zachtere compound en wijdere lamellen van de winterband er voor zouden moeten zorgen dat deze meer grip heeft dan een zomerband en dus voor een kortere remweg zou moeten zorgen?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:08

Ik wou net zeggen, de temperatuur is een klein detail dat men vaak vergeet. Ik ben vorige week twee keer naar mijn ouders gereden >1000 m. Één keer op zomerbanden en de keer daarna op winterbanden. Beide keren met c.a 2 graden. De remweg en grip met winterbanden was aanzienlijk beter en stabieler. Zeker omdat ik een vrij korte auto heb (500) voel ik het verschil erg goed. Ik zou toch graag wat cijfers zien die kunnen bewijzen dat de remweg met zomerbanden ten aller tijde (dus ook bij < 6 graden) beter is. Overigens hebben winterbanden in de zomer wel een langere remweg dan zomerbanden, andersom betwijfel ik ten zeerste.

Mungbean

Re: Winterbanden/ zomerbanden/ 4 seizoenbanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:22

Nogmaals, ik ben tot nu toe in Nederland op gevaarlijkere winterse situaties gestuit (ongestrooide polder wegen, zout tekort, niet ingecalculeerde sneeuval, natte bladeren etc) dan in Zwitserland.
Als je de zomerbandjes eronder wilt laten: prima
Maar blijf dan ook thuis als het wel sneeuwt (ja ook natte sneeuw en dat is veeeeeeel vaker dan men in gedachten heeft).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:39

Iemand al sneeuw gezien?
Vaak is hebben maar maximaal 2 weken sneeuw als er sneeuw valt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:43

En ga jij die 2 weken dan niet in de auto zitten?
Ik heb ook nog geen sneeuw gezien maar heb op een weggetje naar stal (blubber en bladeren) gemerkt dat het hoog tijd werd om te wisselen toen ik ineens in de berm wegslipte omdat een ander moest passeren. Nu kan ik weer rustig door de berm.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 17:32

Lara_Silver schreef:
Ik wou net zeggen, de temperatuur is een klein detail dat men vaak vergeet. Ik ben vorige week twee keer naar mijn ouders gereden >1000 m. Één keer op zomerbanden en de keer daarna op winterbanden. Beide keren met c.a 2 graden. De remweg en grip met winterbanden was aanzienlijk beter en stabieler. Zeker omdat ik een vrij korte auto heb (500) voel ik het verschil erg goed. Ik zou toch graag wat cijfers zien die kunnen bewijzen dat de remweg met zomerbanden ten aller tijde (dus ook bij < 6 graden) beter is. Overigens hebben winterbanden in de zomer wel een langere remweg dan zomerbanden, andersom betwijfel ik ten zeerste.

Ik vraag me dan wel af welke natuurkundige oorzaak dat heeft. Als de band zachter wordt, heeft die in principe meer grip. Daarmee zou je eerste reactie zijn dat een winterband ook in de zomer prima zou moeten remmen.

Als bladeren en slechte bermen al een punt zijn, wat doe je dan hartje zomer na een flinke regenbui in diezelfde berm? Kun je dan opeens wel gewoon doorrijden?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 19:03

ikke schreef:
Ik vraag me dan wel af welke natuurkundige oorzaak dat heeft. Als de band zachter wordt, heeft die in principe meer grip. Daarmee zou je eerste reactie zijn dat een winterband ook in de zomer prima zou moeten remmen.

Als bladeren en slechte bermen al een punt zijn, wat doe je dan hartje zomer na een flinke regenbui in diezelfde berm? Kun je dan opeens wel gewoon doorrijden?

Hoe natuurkundig wil je het hebben? Ik kan je de normale reden wel geven. Vanaf 10 graden verliest een winterband langzaam aan effectiviteit, hoe warmer hoe slechter. De lamellen die bij de goede temperatuur voor meer grip zorgden worden veel te elastisch en zorgen voor een minder stabiele ligging. Om het dan wetenschappelijk uit te leggen, ik denk (!) dat het te maken heeft dat er een hoop energie aan wrijvingswarmte verloren gaat (de lamellen bewegen te veel) en dus niet als kracht op het wegdek overgebracht kan worden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 19:26

Lara_Silver schreef:
ikke schreef:

Hoe natuurkundig wil je het hebben? Ik kan je de normale reden wel geven. Vanaf 10 graden verliest een winterband langzaam aan effectiviteit, hoe warmer hoe slechter. De lamellen die bij de goede temperatuur voor meer grip zorgden worden veel te elastisch en zorgen voor een minder stabiele ligging. Om het dan wetenschappelijk uit te leggen, ik denk (!) dat het te maken heeft dat er een hoop energie aan wrijvingswarmte verloren gaat (de lamellen bewegen te veel) en dus niet als kracht op het wegdek overgebracht kan worden.

Een warme band presteert beter dan een koude band. Dat ontkracht jouw stelling in zekere zin.
Als een band daadwerkelijk te warm zou worden, zou er een niet te missen instructie van de fabrikant bij moeten zijn.
Er is namelijk, voor zover mij bekend, geen fabrikant die zich middels z'n voorwaarden aan z'n verantwoording onttrekt op het moment dat je hartje zomer op winterbanden rijdt.
Het enige waar ze mee schermen is extra slijtage, maar onderbouwen dat niet met harde getallen, alleen met wat vaag geleuter.

Sterker nog:
een bandenboer schreef:
Winterbanden kunnen het hele jaar door worden gebruikt.
JUIST: Winterbanden zullen in de zomer iets minder effectief zijn dan zomerbanden, vooral als het om hoge snelheden gaat. In die zin is het beter te wisselen. Mits ze bij nat weer beter presteren, niet sneller slijten en niet lawaaieriger zijn, is het beter winterbanden het hele jaar door gebruiken, dan zomerbanden.

Bron: http://www.autowientjes.nl/zin-en-onzin ... terbanden/

Gezien dat in NL maar 130km/h gereden mag worden EN dat de gemiddelde snelheid op de snelwegen sinds het invoegen van dit lokkertje zelfs omlaag gegaan is, maakt het allemaal erg relatief.....

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 19:47

Ik hoef niet overtuigd te worden, noch te overtuigen. Op Google zijn een paard tests te vinden die mijn uitspraak bevestigen. Verder, ik heb lekker mijn acht wielen hier en wissel, kost me maar 10 minuutjes, wat iemand anders met zijn auto doet boeit mij bijzonder weinig. Behalve als de auto van een klant met afgelopen banden hier in de garage komt voor onderhoud, dan ben ik uiteraard verplicht in te grijpen. Mijn vorige post ging eigenlijk vooral over de remweg van zomerbanden in winterse omstandigheden, omdat ik de uitspraak dat zomerbanden ten aller tijde beter remmen erg scheef vond. Winterbanden in de zomer vind ik vooral erg jammer omdat mij auto dan niet uit kan rusten met de mooie grote zomervelgen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 19:52

Lara_Silver schreef:
Ik hoef niet overtuigd te worden, noch te overtuigen. Op Google zijn een paard tests te vinden die mijn uitspraak bevestigen. Verder, ik heb lekker mijn acht wielen hier en wissel, kost me maar 10 minuutjes, wat iemand anders met zijn auto doet boeit mij bijzonder weinig. Behalve als de auto van een klant met afgelopen banden hier in de garage komt voor onderhoud, dan ben ik uiteraard verplicht in te grijpen. Mijn vorige post ging eigenlijk vooral over de remweg van zomerbanden in winterse omstandigheden, omdat ik de uitspraak dat zomerbanden ten aller tijde beter remmen erg scheef vond. Winterbanden in de zomer vind ik vooral erg jammer omdat mij auto dan niet uit kan rusten met de mooie grote zomervelgen.

Goh, daar hebben Land Rovers nooit last van. Die worden veelal met AT-banden op lichtmetaal geleverd. Stalen velg is een optie }>

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ikke op 07-12-14 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 19:54

Sorry maar ik begrijp je bericht niet echt...
Ah het ging over de velgen? Beetje raar maar ok. Die van mij staat standaard op Alu en heb er ook alu wintervelgen bij, minder groot en geen limited edition. Puur esthetisch vanuit mijn kant uiteraard. :) Je afbeelding is niet zichtbaar. Nog een edit; heb hem even gekopieerd. Het ging dus alleen om de velgen? Hier komen enkel nog enkele Polo's en Up!'s op staal, op vraag van de klant. Verder hebben de alles op alu, bij Vw en Audi sowieso, is dus niks nieuws onder de zon.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 07-12-14 20:14, in het totaal 3 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 19:55

Lara_Silver schreef:
Sorry maar ik begrijp je bericht niet echt...

Zie mijn aanvulling }>

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 19:57

Bij mij ook een set zomer -en winterbanden. Rij geen grote afstanden, maar zelfs mijn straat is al snel glibberig en wordt pas laat gestrooid.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:32

Ikke, in de zomer liggen er geen natte bladeren, is het niet zo zompig en is het gras steviger.
Zo kun je in de zomer immers wel doorgaans op een grasveld bij een wedstrijd parkeren en weer wegkomen, dat zal de meeste niet lukken in de herfst :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:37

Sizzle schreef:
Ikke, in de zomer liggen er geen natte bladeren, is het niet zo zompig en is het gras steviger.
Zo kun je in de zomer immers wel doorgaans op een grasveld bij een wedstrijd parkeren en weer wegkomen, dat zal de meeste niet lukken in de herfst :+

Bij jou misschien wel, ik ken hier plekken waar je dat hartje zomer, na drie weken zon, nog niet kunt.....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:38

Nou in zo'n geval zou ik er geen zomerbandje onderleggen denk ik, wil toch niet elke keer losgetrokken moeten worden met de trailer }:0

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:42

Sizzle schreef:
Nou in zo'n geval zou ik er geen zomerbandje onderleggen denk ik, wil toch niet elke keer losgetrokken moeten worden met de trailer }:0

Kijk, en daarom rijd ik jaarrond op BF Goodridge AT banden of Michelin Alpine, afhankelijk van welke auto ik meeneem.

Waar een LR Series op potent modderrubber drie keer aan moest zetten om een modderige helling te nemen, liep de oude Range op z'n Alpines gewoon naar boven, ik had niet eens low gear ingelegd of de bandenspanning verlaagd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:46

En daarom snap ik niet dat mensen winterbanden als onzinnige investering afdoen...
Ik vind lange afstanden (700 km) op zomerbanden wel een stukje prettiger kwa geluid maar dat is meer een 'luxe' ding.
Mijn veiligheid is balangrijker. Winterbanden gaan er hier in oktober onder en pas begin mei af.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:51

Wat voor geluid maken winterbanden dan, ik hoor geen verschil :=

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:55

Sizzle schreef:
En daarom snap ik niet dat mensen winterbanden als onzinnige investering afdoen...
Ik vind lange afstanden (700 km) op zomerbanden wel een stukje prettiger kwa geluid maar dat is meer een 'luxe' ding.
Mijn veiligheid is balangrijker. Winterbanden gaan er hier in oktober onder en pas begin mei af.

Ik snap dat wel. Voor veel mensen is het ook onzinnig. Niet omdat het nergens op slaat maar omdat hun gedrag de toegevoegde waarde van de winterband volledig om zeep helpt.

Ik heb geen geluidsklachten op de Alpines. Wellicht is mijn auto beter geïsoleerd?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 23:04

verootjoo schreef:
Wat voor geluid maken winterbanden dan, ik hoor geen verschil :=

Kan het niet goed omschrijven, maar met zomerbanden (zijn ook wat groter en dunner) klinkt het niet zo als een grote auto (BMW X5, 12 jaar oud). In de winter heb ik dan meteen het gevoel dat ik zo'n typische trekauto heb (daar is ie ook voor trouwens).
Maar dat is uiteraard niet bepaald erg belangrijk en is het meer dat ik de extra set velgen er toch bij kreeg.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 23:25

Hier hoor ik ook heel duidelijk verschil tussen de zomer- en winterbanden. Onze winterbanden maken een laag zoemend geluid wat harder is dan dat van de zomerbanden waardoor ik altijd denk dat er iets mis is met de (diesel)motor als ze er net onder liggen.

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 09:07

De technische specs moet je mij niet vragen, ik ben alleen ervaringsreis deskundige!

Ik denk niet dat winterbanden zonder reden verplicht zijn in Duitsland, Oostenrijk etc.

Ik vond het altijd leuk om in de sneeuw handrem bochten te nemen, met zomerbanden kan dat, toen kreeg ik winterbanden en stond ik gelijk stil als ik mijn stuur omgooide en handrem aantrok. Ik was zelf ook verbaasd. Ik was toen gelijk overtuigd van winterbanden.

Stiekem wel jammer dat het in NL niet verplicht is, want nu sta je nog regelmatig te wachten op auto's die wel zomerbanden hebben en een brug, dijk of drempel niet opkomen.

Mensen die niet overtuigd zijn hebben imo nooit met (goede) winterbanden gereden.

Overigens heb je op sneeuw meer grip, op ijs moet je nog steeds rustig rijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 09:12

Nant schreef:
Stiekem wel jammer dat het in NL niet verplicht is, want nu sta je nog regelmatig te wachten op auto's die wel zomerbanden hebben en een brug, dijk of drempel niet opkomen.

Waarom stellen we dan ook geen 4x4 verplicht?
Als je onvoldoende tractie hebt, doet 4x4 zeker zoveel, zo niet meer om weg te komen..........

Daarnaast is "regelmatig" ook een overdreven stelling. Het komt best voor, maar om nou te doen voorkomen dat je drie keer per week staat te wachten, komt wat overdreven over.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 20:41

Citaat:
Uit het weinige onafhankelijke onderzoek dat beschikbaar is, komen heel andere bevindingen. Zo hield het Duitse weekblad Autobild vorig jaar een grootscheepse bandentest waarin een zomerband met diverse merken winterbanden werd vergeleken. Hieruit bleek dat zomerbanden op zowel droog als nat wegdek, bij temperaturen rond het vriespunt en soms zelfs daaronder, superieur presteren ten opzichte van alle merken winterbanden. Zodra de auto’s echter op een besneeuwd wegdek werden getest, worden de gewone zomerbanden weggespeeld door de winterbanden.

Hier het complete artikel : http://www.autorij-instructie.nl/2009/12/winterbanden-zin-of-onzin/