Donorweek! Geef je keuze door!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

Re: Donorweek! Geef je keuze door!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 15:16

absoluut maar vind het principe dat mensen zeggen 'elke dag is er één' zo krom als een banaan.

Denk dat er altijd een twee strijd zal zijn in deze kwestie, jammer eigenlijk..

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 15:21

Ik snap de tweestrijd eigenlijk niet zo goed?! (buiten dat er altijd complicaties op kunnen treden!!)
Een collega van m'n moeder zat te wachten op nieuwe longen. Ze kon op een gegeven moment s' nachts niet meer liggend slapen, zo benauwd dat ze het had. Steeds minder dingen konden nog en het liep steeds meer af. Wát had zij nog te verliezen?!? Ze heeft nieuwe longen ontvangen en ze is een tweede leven begonnen!!! Als ze nog even langer had moeten wachten, had ze niet meer geleefd. Lang leve de donor _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 15:23

Kentaro schreef:
Lang leve de donor _/-\o_

Ik snap wat je bedoelt hoor, maar zo klinkt het wel erg knullig :')

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 15:23

Woogy schreef:
Kwaliteit over kwantiteit! Waarom lijkt mensen dit te ontgaan...
De kwaliteit van mijn opa zijn leven is uiteraard vooruit gegaan na het ontvangen van een donornier. Ik zeg toch ook expliciet dat hij er dankzij die nier nog 5/6 gelukkige én gezonde(!) jaren bij heeft gekregen.

Ik heb het niet over een uitzichtloze situatie.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 15:24

Woogy schreef:
*knip*

Wat mensen hier misschien wel raarder gaan vinden is het volgende: ik doneer niet...maar sta wel mijn lichaam af voor de wetenschap. Zit de laatste tijd te twijfelen of ik mezelf af sta aan de kerel die bodies doet...maar weet niet of die z'n ding nog doet als ik pas over 50 jaar dood zou gaan

Even reageren op dit stukje :)

Voor oa de opleiding Geneeskunde wordt er gebruik gemaakt van anatomielessen met echte mensen. Deze lessen heb ik gevolgd bij de opleiding Bewegingswetenschappen. Je hebt les in een anatomielokaal waar deze geprepareerde mensen liggen. De opleiding is ontzettend dankbaar dat er mensen zijn die zich hebben gedoneerd zodat dit onderwijs gegeven kan worden. Want leren wat er in het lichaam zit vanaf een plaatje of vanaf werkelijk erin kunnen kijken is totaal anders. En bijzonder fascinerend.
Maar, en dat is in dit geval dus weet niet hoe het normaal is als je je lichaam doneert voor de wetenschap, heel snel na het overlijden worden deze lichamen weg gehaald om ze te prepareren. Als er te lang gewacht wordt, dan is het lichaam niet meer bruikbaar. En in tegenstelling tot doneren krijgen de nabestaanden het lichaam niet terug. Voordeel is zeker dat wanneer je lichaam niet geschikt is voor het doneren van organen enzovoort, het nog wel heel geschikt kan zijn voor onderwijs.
Maar ik zou het niet kunnen (maar misschien verander ik ooit van mening).

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 15:26

Blijheid schreef:
Kentaro schreef:
Lang leve de donor _/-\o_

Ik snap wat je bedoelt hoor, maar zo klinkt het wel erg knullig :')

Nu ik het zo lees, snap ik hoe je het ook kunt lezen..... :o :+

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 15:34

Fantastisch dat mensen hun leven aan de wetenschap doneren. Zo is begin dit jaar een docu met Engelse man geweest die dit heeft gedaan. De man was ongeneeslijk ziek. Hij is gemummificeerd, zodat ze er achter konden komen of ze de techniek van de Egyptenaren hadden ontrafeld.

Die man is in de documentaire ook aan het woord gekomen. Het heet mummifying Alan: Egypts last secret. Misschien dat je via youtube wat kan vinden. Via google kom je al foto’s e.d. tegen.

Hij zei op een gegeven moment dat hij het jammer vond dat hij zelf niet kon kijken want hij vond goede documentaires altijd wel interessant. Die opmerking is zo raar in de breedste zin die je maar kon pakken.

En juist dat geef ook aan dat die keuze voor iedereen heel persoonlijk is. Want ik heb met fascinatie naar de documentaire gekeken, maar ik zou het zelf nooit kunnen. Op een snijplank wil ik niet eindigen en als een tentoonstelling ook niet. Anderzijds blijft er in de grond ook niks van je over.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 16-10-13 15:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 15:35

klopt, ik wil niet begraven worden. Het idee dat mensen moeten betalen voor mijn grafrecht en zich verplicht voelen te komen vind ik niks. Vuur is niet mijn vriend dus over crematie wordt niet eens nagedacht.
Als ik mezelf afsta heb ik het idee dat ik toch wel nuttig ben geweest en niemand hoeft naar me om te kijken. Gewoon een knalfeest geven en uitzwaaien als ze me ophalen ;)

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:26

Ik heb even gekeken naar je lichaam afstaan aan de wetenschap, wat mij op zich een heel mooi idee lijkt. Het enige wat mij tegenhoud is dat mijn organen dus dan niet mogen worden gedoneerd (ook wel logisch natuurlijk), en ik heb dan toch liever dat ik mijn organen afsta dan dat ik dan mijn lichaam voor de wetenschap gebruik als ik kom te overlijden...

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:48

Er is toch de laatste jaren ook al een overschot aan mensen die hun lichamen aanbieden voor de wetenschap?! Ik dacht dat gelezen te hebben... Donororganen daarentegen hebben ze voorlopig nog lang niet genoeg.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:03

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:19

Ik denk dat Woogy ook niet echt plannen had om nu te overlijden.:D

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:36

Nee, dat hoop ik ook niet :+ . maar als de voorspelling niet is dat er zich opeens veel minder mensen zullen aanmelden (ik denk eerder alleen maar meer, aangezien de nieuwe generatie toch uit een stuk minder traditionele/religieuze mensen zal bestaan) is je lichaam waarschijnlijk niet al te hard nodig voor de wetenschap...

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:52

Woogy schreef:
Ik sla inderdaad een orgaan af mocht ik dat 'nodig' hebben.

Probeer helemaal niemand over te halen, ik deel mijn ervaring met jullie. Al had dat niets met mijn keuze te maken. Heb helaas al wel meer verhalen van ontvangers die zieke organen kregen maar dat is nogmaals niet bedoeld om mensen te beïnvloeden. Meer om de andere kant van orgaan transplantatie ook bij te schijnen

Heb toen ik net 18 was al vast laten leggen dat ik niet doneer.

Ik denk dat je wel anders praat als je straks mama bent van 2 prachtige kinderen en een liefhebbende man hebt die niet zonder je kan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:52

Storm schreef:
Woogy schreef:

Probeer helemaal niemand over te halen, ik deel mijn ervaring met jullie. Al had dat niets met mijn keuze te maken. Heb helaas al wel meer verhalen van ontvangers die zieke organen kregen maar dat is nogmaals niet bedoeld om mensen te beïnvloeden. Meer om de andere kant van orgaan transplantatie ook bij te schijnen

Ik denk dat je wel anders praat als je straks mama bent van 2 prachtige kinderen en een liefhebbende man hebt die niet zonder je kan.

Denken moet je aan de paarden overlaten, die hebben daar een hoofd voor.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:54

dat slaan ook als een tang op een varken.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:54

Ik heb me ook geregistreerd. Wie weet help ik er ooit iemand mee.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:01

Storm schreef:
dat slaan ook als een tang op een varken.

jouw reactie ook tenzij je de toekomst kan voorspellen. :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:02

Storm schreef:
Woogy schreef:

Dat betekent toch niet dat je nu niet de keus kan maken om geen donor te zijn?
Zoals het er nu uitziet ben ik ook geen donor, en wil ik ook geen bloed of organen van iemand anders. Maar mogelijk verander ik van gedachten als puntje bij het paaltje komt, dat weet je nooit. Maar nu staat het me tegen.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:03

Woogy schreef:
[knip]
Wat mensen hier misschien wel raarder gaan vinden is het volgende: ik doneer niet...maar sta wel mijn lichaam af voor de wetenschap. Zit de laatste tijd te twijfelen of ik mezelf af sta aan de kerel die bodies doet...maar weet niet of die z'n ding nog doet als ik pas over 50 jaar dood zou gaan

Mijn lijstje is redelijk overeenstemmend, behalve dan dat ik wél doneer (hoop ik tenminste).
Het risico is inderdaad dat een ziek orgaan vervangen wordt door een ander ziek orgaan. En transplanteren is absoluut niet zaligmakend. Maar voor velen een laatste uitweg.
Zelf wil ik niet ontvangen, maar als iemand blij wordt van mijn ingewanden dan hoop ik dat ze ze afleveren met een strik er omheen.
Of mijn organen gaan naar iemand met een dubieuze levensstijl maakt me niet uit, ik hoop vooral dat ze naar iemand gaan met een oké karakter. Liever naar de alcoholische roker dan naar de gezonde die de neus ophaalt voor "dat tuig" zeg maar.

Maar na het doneren ga ik ook graag ofwel de wetenschap ofwel naar bodyworlds.
dOp dit moment ben ik ingeschreven als orgaandonor én als donor voor bodyworlds. Overigens: Doneren bij bodyworlds staat orgaandonatie niet in de weg: eerst doneren en dan plastineren.
Al ben ik al een tijdje aan het overwegen om alleen nog voor de wetenschap te gaan.

Verder: net zo goed als dat doneren een persoonlijke keus is is ontvangen dat nog veel meer. Hoe raar is het om niet te willen ontvangen? Tuurlijk, als je ervoor staat is het wellicht heel anders. Maar vanzelfsprekend is het niet...

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 18:52

Ik heb net de keuze gemaakt. Omdat ik 18 jaar ben geworden.
Ik heb gekozen om geen donor te worden, logische reden? Nee die heb ik er eigenlijk niet voor. Maar ik wil gewoon alles wat van mij is, bij mezelf houden. Al zou ik het wel willen overwegen als een naaste of familielid iets nodig heeft wat ik dan toch evt. kan missen (nier oid.)

Ik wil wel bloeddonor gaan worden.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:01

Woogy schreef:

Dus toen je 18 was je al op de hoogte van meerdere verhalen van ontvangers die zieke organen kregen? Interessant. Wat ik zo verwonderlijk vind dat ik met inmiddels 9 jaar een getransplanteerde lever ( Budd- Chiari syndroom)helemaal geen mensen ken in mijn omgeving heb die zelf een transplantatie meegemaakt hebben. Met omgeving bedoel ik nu mijn kennissenkring , die best groot is.
Wél spreek ik in het Erasmus geregeld mensen die ook getransplanteerd zijn en heb nog nooit gehoord over een zieke orgaan.
Bij mijn ontvangen lever , had de gever een ziekte meegemaakt , die ik niet had gehad en uit voorzorg moest ik 3 maanden medicijnen slikken zodat die lever die ziekte niet aan mijn lichaam zou geven( mijn lichaam had er immers geen antistoffen voor aangemaakt)bedoel je dat? Overigens, als je geen donor wil zijn is dat je goed recht. Maar het zijn die vage verhalen waar ik me druk om maak.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:53

Mijn werkgever kwam op den duur in een cirkel van ontvangers(zoeken elkaar blijkbaar op) en zat daar dus met regelmaat tussen bij de koffie...

Mooie is Storm...ik wil geen kinderen. Zijn immers al te veel mensen in de wereld. Daarbij is het nog wel mijn keuze als mijn vriend iets eventueel nodig zou hebben om dat af te staan...kans is vrij klein dat we overeenkomen waardoor het mogelijk zou zijn

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:31

Ik heb me vandaag ook aangemeld als donor, dankzij dit topic. Ik had het nog niet eerder gedaan omdat ik het altijd vergat om te doen en ook in mijn familie is er niemand die donor is.

Juultjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 18:46

Ik ben ook donor sinds mijn 18e! Ik doneer alles, en ga binnenkort ook beginnen met bloed doneren. Mijn moeder vindt het wel minder, omdat ze je in leven houden puur voor je organen, en ze er dus niet bij kan zijn als mijn hart daadwerkelijk stopt. Geen idee of dit ook het geval is? Ik weet wel dat ze je snel wegnemen als je net dood bent voor de organen, dus tijd voor afscheid is er wat minder.
Desondanks vind ik het een heel mooi idee om mensen hun levens nog te kunnen redden!

Snap het ook als mensen hun organen niet doneren, vind het alleen erg stom als mensen hun keuze niet doorgeven. Als ze het wel willen is het te laat.

EDIT: Waarom zijn er eigenlijk hier mensen die niet willen ontvangen? Heb het topic snel doorgescrolled en las niet echt redenen. Zal straks even goed lezen :)