Wie kan mij helpen?. welke instantie met mijn probleem?.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 13:02

Even vooraf: ik heb niet alle reacties gelezen.. wel de OP.

Weet je, ik denk dat jij eigenlijk helemaal geen advies moet hebben waar je terecht kunt, welke instanties je moet benaderen etc. maar eerder dat er een oplossing moet komen voor de verstoorde relaties met de mensen in jouw leven. Ik moest opeens denken aan het feit dat RTL een programma gaat maken met de titel 'ben ik te min' wat geheel draait om verstoorde familierelaties ( ja, dus ook schoonmoederproblematiek). Er zijn mensen ( coaches) in deze wereld die dit soort situaties heel goed kunnen begeleiden en zelfs kunnen verbeteren.

Nu hoef je je wellicht niet meteen aan te melden voor een tv programma, maar het lijkt me alleszins beter als jij de oplossing van je problemen zoekt in de KERN van de zaak, in plaats van in wanhoop weg te lopen.

Begin maar 's hier: http://www.rtl.nl/reality/beniktemin/
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 19-09-13 13:27, in het totaal 2 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 13:07

Kinke schreef:
Als hij er 'totaal niks van begrijpt' dan heeft hij blijkbaar 0,0 empathisch vermogen.

Het interesseert hem dan niks omdat hij het vrouwen-gezeur vindt.
Of hij vindt dat je er maar aan moet wennen / je aan moet passen.
Of hij vindt het niet zijn probleem om jouw probleem op te lossen.

In alle gevallen is het gewoon een botte lül die niet het beste met je voor heeft maar zijn eigen belangen eerst zet... zichzelf, het bedrijf, zijn familie, het geld, de kinderen ook nog.... en TS moet zich maar aanpassen en niet zeuren, hij geeft haar immers al onderdak toch, gaat ze nog eisen stellen ook dat wicht.... :n

Ik zou echt eens heel duidelijk willen laten merken dat een relatie zo niet werkt, en wat meer gelijkwaardigheid eisen in ONS leven anders gaat hij maar lekker alleen van ZIJN leven zitten genieten.

Maarja dan moet je wel iets hebben waarmee je indruk kunt maken om te eisen.... als je alleen maar kan zeggen "anders ga ik weg" dan zou het me gezien de gegeven info niet eens verbazen dat hij dan zou zeggen: dat moet je maar doen als je dat zo graag wilt, maar van mij krijg je geen cent en de kinderen blijven hier.

En dan zit je -O-

Oef, die van die "huiskoe".... heel hard, maar daarmee vat je in 1 woord precies dat nare onderbuikgevoel....

TS: ik vraag me ook af... je vertelt allemaal hele nare dingen, maar vergoelijkt het steeds met de woorden dat jullie relatie verder wel heel goed is, dat jullie heel erg op 1 lijn zitten en allebei hetzelfde willen enzo :)

Dat klinkt heel mooi...maar IS het echt zo? Er zit nogal een verschil tussen allebei hetzelfde willen SAMEN of dat jij toevallig wel mee ging in alles dat hij wilde, waardoor je jezelf hebt wijsgemaakt dat het JULLIE plan was en niet alleen zijn plan waar jij je naar voegde zeg maar -O-

Nu jij wat dingen anders blijkt te willen dan hij zijn jullie het namelijk helemaal niet met elkaar eens, lijkt er helemaal geen sprake te zijn van "samen" en is jouw mening blijkbaar zelfs te onbeduidend om gehoord te worden, laat staan om serieus genomen te worden...

Ik snap dat het op een boerderij belangrijk is om een vrouw te vinden die in het profiel "huiskoe" (wat een rotwoord :o ) past, die zich dus voegt naar de man en het werk enzo... maar daar mag op zijn minst toch wel gewoon heel veel respect van de man (en familie) in kwestie tegenover staan.... en niet willen trouwen, niks wettelijk willen regelen, zelfs niet de meest basale behoeftes van een eigen toilet en privacy willen regelen.... pfffffft klinkt als een typische boer die een postorderbruid bestelt zeg maar -O-

Ik hoop echt voor je dat hij er vandaag eens goed over nadenkt en vanavond uit zichzelf zijn excuses aan je aanbiedt omdat hij er niet eerder bij stil heeft gestaan dat dit iets is dat inderdaad z.s.m. geregeld moet worden :j
Laatst bijgewerkt door pmarena op 19-09-13 13:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 13:11

Wat mij opvalt: 7 jaren lang heb je je afhankelijk opgesteld.
Je woont in een huis dat niet van jou is, hebt er geld in gestoken, geen baan, 4 kinderen etc.
Daardoor maak je het voor jezelf wel vréselijk moeilijk.

De titel van dit topic is: "Wie kan mij helpen, welke instantie met mijn probleem?"
Je stelt je nu wéér afhankelijk op. Je vraagt wie je kan helpen etc.
Mijn advies: hou eens op met alles van anderen af te laten hangen en neem zélf eens een beslissing. Vraagt niet: "WIE kan mij helpen", maar "wat moet IK doen".
Je bent volwassen. De keuzes die jij hebt gemaakt zou je waarschijnlijk niet weer opnieuw maken, maar het is nu eenmaal zo, dus geef jezelf een schop onder je kont en neem een pro-actievere houding aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 13:12

lizy29 schreef:
[naam] schreef:
Ik zou hem denk ik toch een een brief voorschotelen met al je gevoelens en gedachten en dat als er niets veranderd je je genoodzaakt voelt andere stappen te ondernemen, voor jou eigen geluk. Er moet ruimte komen voor wat jij nodig acht en nodig hebt. Dmv een brief kan hij jou niet ondermijnen en onderbreken en kan hij het goed tot zich door laten dringen. Slaap desnoods ergens anders met je kids (hotel, famielie, vrienden) en vraag hem in die brief om je die dag rust te geven en hemzelf de tijd te geven erover na te denken zondef boos te worden, dat je je genoodzaakt voelt dit zo te doen omdat er íets veranderd moet worden en dat je het meent.

Dit lijkt me een hele goede.

Dank u. Ben benieuwd of TS dat ook vind...?

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 13:15

Ik heb je verhaal ook gelezen en ik heb er toch wat vraagtekens bij,

Ik kan mij niet voorstellen dat dit van de ene op de andere dag begonnen is, waarom neem je dan maar liefst 4 kinderen ,
vergis je niet dat je een heel ander leven krijgt als je daar weggaat, alleen met vier kinderen , leven van een bijstands uitkering, nou dat is geen vetpot.
Dan kun je paarden houden wel vergeten, ik denk dat je blij moet zijn met een rijwoning met een klein tuintje.
Ik zou echt nog eens goed nadenken voordat je alles opgeeft, misschien spelen jouw hormonen van de zwangerschap ook wel mee en ziet alles er heel anders uit over een paar maanden.

Vertel samen tegen de schoonmoeder dat je er over denkt om te verhuizen, misschien heeft ze niet in de gaten dat het jou zo hoog zit.

En laat je vriend dit topic lezen zodat hij weet dat als hij vier kinderen op de wereld zet, zijn eerste verantwoordelijkheid zijn gezin is , niks ouders en paarden, maar zijn gezin.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 13:21

piendepien schreef:
Dan kun je paarden houden wel vergeten, ik denk dat je blij moet zijn met een rijwoning met een klein tuintje.

Maak hiervan maar: 3 hoog achter.
Voor de 4e krijg je niet eens kinderbijslag meer ;)

BigOne

Re: Wie kan mij helpen?. welke instantie met mijn probleem?.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 13:29

Ts, je bent 25, de vierde op komst en een kerel die gewoon doorleeft zoals hij altijd deed. Dat je daar nu echt je buik vol van hebt, kan het me echt goed voorstellen alleen hem veranderen gaat niet, hij is 40, nooit anders gewend en doet gewoon zijn ding met zijn schoonmaakhulp en broedmachine op de achtergrond, ik kan je alleen heel veel sterkte wensen en hoop dat je slimme keuzes gaat maken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 13:30

Liezel1 schreef:
piendepien schreef:

Maak hiervan maar: 3 hoog achter.
Voor de 4e krijg je niet eens kinderbijslag meer ;)

Sinds wanneer is dat dan?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 13:36

Geen idee... ik heb geen kinderen, wel in de planning, maar zeker geen 4 :+
Het bedrag gaat dan niet verder omhoog per kind bedoel ik... volgens mij zit daar de verwarring.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 13:45

Grootste probleem is communiseren. Dit is niet alleen zijn probleem,want jij bent zelf ook niet duidelijk geweest.
Je hebt alles geaccepteerd en wil het nu ineens anders.
Dat heeft tijd nodig en hij zal moeite houden met communisren,maar het kan best beter als jullie er beide aan willen werken.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 13:58

Ts ik lees al een tijdje mee. oliebol situatie voor je. Helemaal omdat niemand je argumenten serieus blijkt te nemen (binnen de familie dan hè). Ik zou gewoon naar de bouwmarkt gaan en sloten erop zetten. Je hebt het aangekaart maar niemand wilde naar je luisteren. Boos zijn ze toch al.
Misschien dat dat beetje privacy je al een stuk goed kan doen. Het is tenslotte ook jou thuis en je bent niet de inwonende aupair.
Zelf ben ik ook eens voor een "mamma's kindje" gevallen hoor en heb ook wel wat heftige dingen meegemaakt met ze. En heb daar ook een schoonmoedertrauma aan overgehouden :+ gelukkig ben ik al jaren van ze verlost en had ik nog geen huis vol kinderen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 14:02

Liezel1 schreef:
Geen idee... ik heb geen kinderen, wel in de planning, maar zeker geen 4 :+
Het bedrag gaat dan niet verder omhoog per kind bedoel ik... volgens mij zit daar de verwarring.

Dat geldt al jaren niet meer.
Je krijgt per leeftijd per kind, of je er nu 1 hebt of 10, hetzelfde bedrag.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 14:15

Nare situatie, maar ik zou ook eens graag de versie van de schoonouders en vriend horen.
Als ik je moet geloven maken je schoonmoeder en vriend alleen fouten, maak jij geen fouten?
Je was wel heel jong toen je ging samenwonen met een oudere vriend. En dan op enkele jaren tijd al 4 kindjes.
Hoelang kende je je vriend vooraleer je ging samenwonen? Waarschijnlijk zag je het leven door een roze bril.
Ik hoop voor jou en je kindjes dat alles goed komt, want als je alleen moet gaan wonen gaat het nooit lukken. Doe ook eens wat water bij de wijn.
Dit is geen verwijt, maar met praten kan veel opgelost worden. Met hier je problemen op het forum neer te schrijven ga je er niet geraken. Doe er iets aan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 14:20

JJane schreef:
Ts ik lees al een tijdje mee. oliebol situatie voor je. Helemaal omdat niemand je argumenten serieus blijkt te nemen (binnen de familie dan hè). Ik zou gewoon naar de bouwmarkt gaan en sloten erop zetten. Je hebt het aangekaart maar niemand wilde naar je luisteren. Boos zijn ze toch al.
Misschien dat dat beetje privacy je al een stuk goed kan doen. Het is tenslotte ook jou thuis en je bent niet de inwonende aupair.
Zelf ben ik ook eens voor een "mamma's kindje" gevallen hoor en heb ook wel wat heftige dingen meegemaakt met ze. En heb daar ook een schoonmoedertrauma aan overgehouden :+ gelukkig ben ik al jaren van ze verlost en had ik nog geen huis vol kinderen.

Dat zou ik ook doen,maar wel na meerdere gesprekken met man en schoonmoeder.
Wanneer er niet geluisterd wordt,dan pas maatregelingen en niet andersom.
En ook niet over alle koetjes en kalfjes beginnen of op in gaan,maar gewoon bij je punt blijven dat je sloten op de deur wilt ivm prive ruimte.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 14:22

TS zegt helemaal niet dat ze geen fouten maakt, ze vraagt alleen hoe ze de situatie nu beter kan maken. Een bemoeierige schoonmoeder en een zoon die er als een hondje naar luistert, daar kan je trouwens soms bitterweinig aan doen, al ben je moeder Theresa, dan nog kan je dat soms niet voorkomen of oplossen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 14:28

Tieneke schreef:
TS zegt helemaal niet dat ze geen fouten maakt, ze vraagt alleen hoe ze de situatie nu beter kan maken. Een bemoeierige schoonmoeder en een zoon die er als een hondje naar luistert, daar kan je trouwens soms bitterweinig aan doen, al ben je moeder Theresa, dan nog kan je dat soms niet voorkomen of oplossen.

Haha sorry moet even lachen, ik heb gisteren tegen mn vriend gezegd dat ik geen moeder Theresa ben en dus ook niet altijd doe wat hij wilt. Hij mag zich ook wel eens aanpassen aan mij. Denk dat TS ook dit standpunt wel eens in mag nemen. Zij is ook belangrijk! (alleen misschien niet mondig genoeg)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 14:53

TS, qua geld zitten jullie niet krap zeg je. Kan jij ook bij dat geld?
Ik zou als ik jou was gewoon zelf die wc regelen. Via de plaatselijke loodgieter of via http://www.kluswebsite.nl bijvoorbeeld. Een extra plee inbouwen is echt geen hogere wiskunde hoor, dus als je vriend nu zelf geen tijd heeft, helemaal prima maar dan zou ik mooi zelf een vakman inhuren die nu wél tijd heeft. Je gaat toch geen jaren op een toilet zitten wachten? En wat zeg je eigenlijk tegen de kinderen die je zindelijk moet zien te krijgen? 'Als oma de plee onderschijt is dat geen probleem, maar jij moet alles netjes in de pot doen'? Los daarvan vind ik één toilet sowieso erg weinig in jullie situatie (5 volwassenen plus 3, straks 4 kinderen)

Sloten idemdito, als je een schroevendraaier vast kunt houden kun je dat ook prima zelf doen. Even naar de bouwmarkt en iets uitzoeken waar een duidelijk plaatje opstaat hoe het moet. Plaatje kwijt (of halverwege vergeten hoe dat dingetje ook alweer in dat andere dingetje moest), gewoon op internet kijken. Half youtube staat vol met instructiefilmpjes.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 14:58

Ik heb je nu al een paar keer horen zeggen dat je man prikkelbaar reageert omdat hij zijn paarden, grond en toekomstige boerderij niet kwijt wil en omdat hij de relatie met zijn familie niet op het spel wil zetten. Eh, en jij dan? En de kinderen dan? Heb jij überhaupt een plek in zijn top 10 van belangrijke zaken in dit leven of komen de auto en de hond nog hoger te staan dan jij? Dat is namelijk het gevoel dat ik bij je verhaal krijg.

Ik denk dat je ten eerste een goed gesprek moet hebben met je man. En ik denk dat je dat niet alleen af kan omdat jullie relatie niet gelijkwaardig klinkt. Ik vind het daarom vreemd dat je afgepoeierd bent bij maatschappelijk werk want dat zou de aangewezen instantie zijn om eens met jullie beiden om de tafel te gaan zitten. Ik zou daarom een afspraak bij je huisarts maken en hem het probleem uitleggen. Je huisarts weet precies waar je terecht kan en zal je daar graag bij ondersteunen.

Daarnaast is het denk ik belangrijk dat jij weer langzaam een eigen leven op gaat bouwen. Hoe passen jouw ouders in dit verhaal? Kunen die jouw kinderen eventueel een dag in de week opvangen zodat je iets voor jezelf kan gaan doen? Wat heb je voor opleiding gedaan en wat deed je voordat je je man leerde kennen? Nu je zwanger bent is dit misschien de uitgelezen kans om je te orienteren op opleidingen en werk zodat je na je zwangerschap langzaam aan je zelfstandigheid kan gaan werken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 15:00

Zelf sloten zetten:

Dan gaat TS aan "zijn" huis zitten sleutelen :=

Ik denk niet dat dat de bedoeling is...en dat haar vriend daar best pissig om zou worden.
Op zich zou dat al genoeg zeggen over de positie van TS natuurlijk....

Alleen daarom zou je het al willen doen, om even duidelijk te laten zien dat er niet met je te sollen valt, dat je wensen serieus genomen dienen te worden en dat het ook JOUW huis is zeg maar :j

Maar kan me voorstellen dat TS daar de grootste ruzie van zou kunnen krijgen als ze dit doet :=

Ik zou gewoon eens duidelijk zeggen: schat ik begrijp dat je het druk hebt, maar voor mij is het echt heel hard nodig dat er sloten op de deur komen. Ik ga ze morgen halen en zet ze er zelf wel op :j

En dan eens kijken hoe die reageert :=

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 15:11

Ik denk dat wij TS niet moeten aanzetten om ondoordachte dingen te gaan doen, zodat ze dadelijk de hele familie tegen zich in het harnas jaagt.
Sloten zetten en sanitair plaatsen zou ik nooit zonder overleg doen, dat maakt het alleen maar erger.
En alle adviezen om onafhankelijk te worden is goed bedoeld, maar dat zal niet meevallen om dat te combineren met de zorg en opvoeding van 4 kleine kinderen en de verzorging van een oud oma-tje en 10 paarden.
Ik vind het al knap dat je dit allemaal redt en Veel tijd zal er niet overblijven voor een opleiding of een baan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 15:26

Ik vraag me serieus af of je niet te laat bent, je bent al 7 jaar met hem, hij heeft 7 jaar izjn gang kunnen gaan, bij jou is na 7 jaar de emmer vol en aan het overlopen. Ik vraag me af omdat het al zo lang gaat of hij nog wel gaat veranderen, het word tijd om je eigen waarde een hele berg op te schroeven maar of hij daar in mee gaat...
Zoals iemand al zei, of je houd je klep en blijft binnen het keurslijf of je moet je eigen leven gaan zoeken maar dan zonder hem.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 15:31

Het is niet gezegd dat de 3e optie er niet is :)

Je plek opeisen. Het zou wellicht kunnen lukken als TS laat merken dat ze inmiddels een volwassen vrouw is wiens behoeftes serieus genomen dienen te worden :j

Beetje respect afdwingen. Misschien lukt het als ze het goed aanpakt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 15:33

Ik heb er een hard hoofd in als hij om iets als een contract al begint te miepen...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 15:42

Ik ook, maar het klinkt nu niet bepaalt of TS wel eens echt even haar streep getrokken heeft zeg maar.

Eerst was het een jonge meid die alles achterliet om zich naar zijn leven te voegen, nu ze dingen anders wil durft ze het amper te zeggen omdat hij het zo druk heeft en als ze dan toch voorzichtigjes iets ter sprake probeert te brengen dan hoeft hij bij wijze van spreken maar boos te kijken en ze klapt dicht :P

Ik vind het goed dat ze probeert uit te zoeken of ze een fatsoenlijke uitweg heeft :j

Als ze zoiets zou hebben dan zou ze zich volgens mij best gesterkt voelen om eens wat eisen te gaan stellen :)

Ik zou het echt mooi vinden als ze uit dat onderdanige hoekje kwam en eens wat standvastiger haar plekje in bezit ging nemen :j
Dus zonder boos of netig te worden, gewoon heel simpel en duidelijk zeggen wat er moet gebeuren, en er een consequentie aan vast hangen die hij niet zo leuk vindt.

Bvb. dat zij dan met de kinderen tijdelijk vertrekt totdat ze wel een fatsoenlijk eigen toilet hebben of sloten op de deuren.

Daarmee zou ze aangeven dat het haar menens is en dat het erg belangrijk voor haar is, want hoe ze het nu ter sprake brengt komt het blijkbaar niet over en interesseert het hem geen bal -O-

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 16:00

pmarena schreef:
Alleen daarom zou je het al willen doen, om even duidelijk te laten zien dat er niet met je te sollen valt, dat je wensen serieus genomen dienen te worden en dat het ook JOUW huis is zeg maar :j

Maar ook omdat zeuren niet mag. Vriend wordt boos als TS erover begint. Vriend wordt boos als TS over samenlevingscontracten e.d. begint. Ik snap best dat de kans groot is dat vriend boos wordt, maar als ik iets weet over mannen en woede dan is het dat 'angst om hem boos te maken' de allerslechtste raadgever is die er bestaat. Terreur begint bij angst. Die angst maakt dat je je gedrag gaat aanpassen. Onvermijdelijk gebeurt er dan nog een keer iets waar manlief boos voer wordt (ironisch genoeg hoeft dat niet eens met de vrouw te maken te hebben), vrouw gaat nog meer op eieren lopen en voor je het weet herkent ze zichzelf niet meer.
Als je per sé de deuren niet wilt beschadigen dan meet je de deuren even op, rijdt naar de bouwmarkt, even de scharnieren lostikken en hup, nieuwe deur erin. Als je een reguliere deurmaat hebt kun je ook even op marktplaats kijken. Zoek op 'binnendeur met slot' en voor een paar tientjes ben je klaar.

Vantevoren overleggen zou ik niet doen, aankondigen kan wel helpen. Maar dan echt alleen maar aankondigen. 'Schat, ik heb via marktplaats een deur geregeld die op slot kan, dus zaterdagochtend heb ik de auto mee.' Of zeg alleen maar dat je een verrassing voor hem hebt en daarom de auto (evt. met trailer) een paar uur meeneemt.
Boze mannen waar je mee gaat proberen te overleggen zullen je verwijten dat je zeurt. Boze mannen die je voor een voldongen feit stelt kunnen twee kanten op. Ofwel worden ze nog bozer en gaan ze agressief doen. Ofwel draaien ze bij.
Als de vriend van TS losse handjes zou hebben, zou ze in de afgelopen jaren al lang een keer een klap hebben gekregen. En dan zou ze al lang met de kinderen weg moeten zijn. Als de vriend van TS zijn agressie op objecten botviert, dan sneuvelt wellicht de nieuwe deur met slot. Die kan 'ie dan mooi zelf weer repareren.
Als de vriend van TS 'alleen maar' teveel hooi op zijn vork heeft genomen en gek wordt van zijn positie tussen zijn moeder en zijn vrouw dan is de kans groot dat een eigen actie van TS hem vooral heel erg goed uitkomt. Want zodra hij zelf sloten haalt en in de deur zet, kiest hij in de ogen van zijn moeder heel duidelijk partij voor zijn vrouw en dus tegen zijn moeder. Maar als TS die actie zelf regelt, kan zijn moeder het hém niet kwalijk nemen. Wel is er dan een extra reden voor haar om te klagen over TS, maar ja, dat deed ze toch al.