Belachelijk hoge eindafrekening Essent

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 17:28

Indien je een Rechtsbijstandverzekering hebt, dan zou je die eens kunnen bellen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 17:48

Nou,fijn iig dat het probleem ontdekt is,nu de volgende hobbel....

Als jij de boiler en de geiser via je huisbaas huurt dan is hij als het goed is ook verantwoordelijk voor het onderhoud.Hopelijk gaat het voor jullie een beetje vlotjes verlopen...sterkte en succes.

Nikka

Re: Belachelijk hoge eindafrekening Essent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 19:11

Trouwens nog link ook, zo'n lekkende geiser.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 20:44

Ik zou even een onafhankelijk rapport op laten stellen, de huurbaas in gebreke stellen voor het slechte onderhoud en de financiële oorzaak tot gevolg voor jullie. En natuurlijk ook over de mogelijke gevaarlijke situatie die had kunnen ontstaan. Als mede zou ik ook contact op nemen met verzekering en rechtsbijstand. Wat mij lijkt in dit geval dat de huurbaas niet betrokken lijkt, omdat hij slecht bereikbaar is en daarom zeg ik je, pas op dat hij niet eens een nieuwe geiser plaats en het oude bewijs weggemoffeld wordt.
Laatst bijgewerkt door bridgetF op 18-09-13 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 21:00

Lynn_Nikita schreef:
waarom kan ik dan wel bij essent een regeling treffen? Ik heb hier ik denk een maand geleden voor gebeld

Een regeling treffen is wat anders dan om uitstel van betaling vragen hè. Denk dat het hem daar in zit. Ik wil voorlopig nog even helemaal niets aan Essent betalen omdat er nog geen oplossing is.

bigone schreef:
Als de huurbaas niks wil vergoeden dan gewoon vragen of de huur flink naar beneden kan totdat het bedrag verrekend is.

Mocht hij dat niet willen doen dan ga ik absoluut geen cent huur meer betalen. De verwachting is dat we hier nog 2,5 maand wonen. Inclusief borg betekend dat dat ik dan nog zo'n €600,- van hem zou moeten krijgen om op hetzelfde bedrag te komen als de eindafrekening.

krackertje schreef:
Indien je een Rechtsbijstandverzekering hebt, dan zou je die eens kunnen bellen.

Die heb ik. Goed idee! Mijn vriend zit zakelijk in een netwerkclubje en daarin zit ook een advocate, morgen komen ze weer bij elkaar dus wilde hij haar dan even aan de jas trekken.

Nikka schreef:
Trouwens nog link ook, zo'n lekkende geiser.

Mee eens! Hij hangt in de bijkeuken en daar hebben we altijd het raampje open staan. Er hang daar geen verwarmingsplaat dus stoken we daar in principe ook niet voor de vogels. Dat het raampje daar altijd open staat is denk ik ons geluk geweest omdat het gas dan het huis uit kan.

bridgetF schreef:
Ik zou even een afhankelijk rapport op laten stellen, de huurbaas in gebreke stellen voor het slechte onderhoud en de financiële oorzaak tot gevolg voor jullie. En natuurlijk ook over de mogelijke gevaarlijke situatie die had kunnen ontstaan. Als mede zou ik ook contact op nemen met verzekering en rechtsbijstand. Wat mij lijkt in dit geval dat de huurbaas niet betrokken lijkt, omdat hij slecht bereikbaar is en daarom zeg ik je, pas op dat hij niet eens een nieuwe geiser plaats en het oude bewijs weggemoffeld wordt.

De verzekering heb ik vanmiddag al gebeld. Zij kunnen op dit moment helemaal niets voor ons doen. De ingebrekestelling heb ik al op papier inclusief de dingen die jij net opnoemt, maar heb ik nog niet verstuurd omdat ik mijn huisbaas dus nog een kans wilde geven om dit op te lossen. Hij heeft nog niets van zich laten horen vandaag. Het interesseert hem kennelijk echt geen sier. Hij kan achter onze rug om niet dit huis binnen, we hebben meteen de sloten veranderd toen we hier kwamen wonen. Dus zomaar een nieuwe geiser plaatsen gaat hem niet lukken.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 21:06

goed zo! Daar hou ik van...iemand die ook gelijk actie onder neemt! Petje af en ga vooral zo door. Hou je ons wel op de hoogte?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 21:08

Ik snap dat er voor jou geen oplossing is, maar Essent heeft feitelijk wel gewoon recht op dat geld en dus ook logisch dat zij niet akkoord gaan met een uitstel.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 21:16

Dat weet ik :) Dat heb je al meerdere malen aangegeven in dit topic. Ik heb ook gezegd dat ik het wel wil betalen, maar dat ik gewoon wat extra tijd wil om de dingen uit te zoeken e.d. Van Essent uit begrijpen ze dit ook, maar ze kunnen op dit moment geen uitstel geven omdat er nu een uitstel loopt tot 8 oktober. Ik wil gewoon nog even vasthouden aan mijn centjes. Bij Essent begrepen ze dit ook, juist door de hoogte van de rekening.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 21:17

Oh nou dan je hebt je nog tot 8 oktober toch. Lijkt mij voor je huisbaas ruim voldoende om met een oplossing te komen!

Bellona_KJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 16:46

Voor zover ik weet, is de verhuurder altijd aansprakelijk voor het gehuurde. Dus in dit geval zou de huisbaas het moeten oplossen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 16:55

Nee, niet altijd! Er zijn nl. altijd uitzonderingen te bedenken..

In deze situatie is het wel aannemelijk..

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 18:47

EvaC schreef:
Deze installateurs zijn vriendjes van mijn huisbaas, het zijn wel professionals. Ik weet het, nooit verstandig, maar ik wilde hem een kans geven dit op te lossen. Ik heb geen enkel bewijs dat het zo is behalve hun woord en natuurlijk mijn mega hoge rekening.

Als de huisbaas niet mee wil werken laat ik uiteraard op eigen kosten een installateur komen. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat we het bedrag van normaal verbruik aftrekken van de rekening en de overgebleven kosten voor zijn rekening laten komen. Van Essent kreeg ik vanochtend een mail dat ik tot 8 oktober de tijd heb om het volledige bedrag te betalen. Ik ga daar nu ook nog even achteraan om te kijken of dat alsnog een beetje kan rekken. Mijn huisbaas "kennende" zal ook dit nog wel weer een tijdje duren.

Je moet eerst je huisbaas de gelegenheid geven om dit op te lossen. Schriftelijk verzoek en met een redelijke, uiterste datum. En aangeven dat als hij op die datum nog niets heeft aangepast jullie zelf een installateur in de arm zullen nemen en alle kosten voor hem zijn.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 16:22

Dat heb ik er ook in staan. In de brief geef ik hem een werkweek de tijd om dit op te lossen.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 22:57

Wordt wel een beetje bang, moet 1 okt ook afrekenen met essent :(

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 20:16

Nou, weer een update. Vandaag is de geiser weggehaald en het warm water aangesloten op de ketel boven. De mannen zijn nog steeds bezig omdat er constant waterleidingen scheuren. Daar bovenop komt dat de ketel zojuist is opgeblazen! Het blijkt een oudje uit 1988 te zijn.

De geiser hebben we wel hier bewaard omdat we advies hebben ingewonnen bij een installateur. Hij rade aan om de geiser te laten testen bij een speciaal instituut omdat alleen die meting rechtsgeldig is als je met z'n tweeën voor de rechter komt te staan. Het wegmoffelen van bewijs wat hier geopperd werd is dus inderdaad van toepassing, gelukkig hebben we op tijd kunnen ingrijpen zodat we nog wel de touwtjes in handen hebben, maar het begint nu wel steeds vervelender te worden.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 20:19

Fijne huisbaas heeft zeker ook crisis? Goed dat je oplet met verzamelen van bewijs.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 20:27

Ik begrijp die huisbaas eigenlijk ook wel ergens hoor. Hij zit ook niet te wachten om die rekening te betalen. Maar ja... dan had ie maar beter onderhoud moeten plegen aan dat ding. Dingen wegmoffelen is niet netjes.. Een ketel uit 1988 had eigenlijk allang vervangen moeten zijn..

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 21:33

Met volle interesse lees ik nog steeds mee, ik begrijp dus dat de huisbaas voor de rest nog niet van zich heeft laten horen? Een ketel uit 1988 kan best, die van ons hebben we vervangen toen hij 23 jaar was, echter deze werd wel elk jaar schoongemaakt en gecontroleerd. Dus die was wel veilig, uiteindelijk vervangen omdat hij af en toe uit viel, bijzonder lastig als je onder de douche staat en je moet weer naar zolder om hem aan te doen, voor de rest deed hij het prima.
Trouwens goed dat je de oude ketel hebt bewaard als eventueel bewijs materiaal. Heb je nu ook gelijk nieuwe leidingen gekregen?

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 22:26

Sammie schreef:
Ik begrijp die huisbaas eigenlijk ook wel ergens hoor. Hij zit ook niet te wachten om die rekening te betalen. Maar ja... dan had ie maar beter onderhoud moeten plegen aan dat ding. Dingen wegmoffelen is niet netjes.. Een ketel uit 1988 had eigenlijk allang vervangen moeten zijn..

Dat snap ik uiteraard ook. Niemand zit te wachten op zo'n rekening. Maar als blijkt dat er minstens sinds 2001 geen onderhoud meer is gepleegd aan de geiser en de ketel, dan had hij het op z'n klompen aan kunnen voelen dat dit ging gebeuren.

Ik ben nu net weer thuis, heb even heerlijk gedouched bij mijn ouders, de jongens zijn weg en vriendje nu ook. De verwarming doet het gelukkig weer, dus ik vermoed dat ze de nieuwe ketel al hebben opgehangen, anders gebeurt dat morgen.

bridgetF schreef:
Met volle interesse lees ik nog steeds mee, ik begrijp dus dat de huisbaas voor de rest nog niet van zich heeft laten horen? Een ketel uit 1988 kan best, die van ons hebben we vervangen toen hij 23 jaar was, echter deze werd wel elk jaar schoongemaakt en gecontroleerd. Dus die was wel veilig, uiteindelijk vervangen omdat hij af en toe uit viel, bijzonder lastig als je onder de douche staat en je moet weer naar zolder om hem aan te doen, voor de rest deed hij het prima.
Trouwens goed dat je de oude ketel hebt bewaard als eventueel bewijs materiaal. Heb je nu ook gelijk nieuwe leidingen gekregen?

De ketel bewaren is wel een goed idee. Ik durf niet te zeggen of de oude er nog in zit of dat er nu net een nieuwe hangt. Zie hierboven ;) Als deze ketel goed onderhouden was geweest had ie misschien idd nog wel even meegekunt, maar helaas is dat hier niet het geval geweest. De geiser hebben we hier nog wel.

Nieuwe leidingen hebben we in de douche, géén gezicht! :P

Afbeelding

Ik ben blij dat we over een maandje gaan verhuizen, dan zijn we eindelijk van dit rothuis en deze meer dan strontvervelende huurbaas verlost. Hij heeft in de afgelopen week niet meer van zich laten horen.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 23:12

wanneer ga je de brief naar hem versturen?
is het wel slim om te verhuizen terwijl je nog met hem eruit moet komen?

wel fijn als alles een keer opgelost is :)

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 23:26

De verhuizing staat al sinds juni dit jaar gepland en het is ons absolute droomhuis dus dat ga ik niet hiervoor laten schieten.

De brief versturen wil ik nog even overleggen met mijn vader. Omdat er ook in staat dat hij geen enkele actie heeft ondernomen, dat is op dit moment dus niet waar.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 07:26

nee, maar hij is wel verantwoordelijk voor het onderhoud, hij is daar we ernstig nalatig in geweest, niet alleen heeft het een enorme rekening min of meer veroorzaakt, maar ook een gevaarlijke situatie veroorzaakt. Als ik jou was zou ik even checken of je nu een nieuwe ketel hebt of niet, en ook die als bewijsmateriaal houden en pleeg even een belletje naar je rechtsbijstand verzekering. Want je kunt essent niet eeuwig ophouden, die willen geld zien.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 08:23

De nieuwe ketel wordt er straks in gezet. Gisteravond kwam net na mijn post mijn vriend thuis om te vertellen hoe het de rest van de avond was verlopen. Ik ben vanmiddag om half 3 al vrij, dan zal ik eens gaan bellen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 09:56

Met spanning heb ik gewacht op je updates,fijn dat er nu wel actie is ondernomen.Bewijsmateriaal bewaren is zeker geen slecht idee.

Dit achterstallig onderhoud had enorme gevolgen kunnen hebben,er zijn de laatste tijd alweer een aantal gevels uit huizen geblazen...brrrr.
aStap een is iig genomen,nu nog voor elkaar krijgen dat het geld geregeld gaat worden,veel sterkte met deze volgende stap

Fijn dat je je vast kan voorbereiden op je nieuwe huisje :j

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 10:20

Citaat:
Als ik jou was zou ik even checken of je nu een nieuwe ketel hebt of niet, en ook die als bewijsmateriaal houden
Ik zou 'm alleen al houden zodat het niet erg koud wordt van de winter :D