Hoeveel fooi geven in restaurant?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:49

Ayasha schreef:
Geryon schreef:
50 cent? Dat is toch geen fooi te noemen? Vind het op de een of andere manier (niet uit te leggen) zelfs asociaal om dat aan fooi te geven. Ik zou het eerder waarderen om dan geen fooi te krijgen.

Mijn moeder zei altijd: "wie het kleine niet eert, is't grote niet weerd" of in het AN: wie het kleine niet eert is het grote niet waard.

Vind dat niet zo van toepassing hier..

Mocht ik in de horeca werken, zou ik niet eens fooi hoeven, het is al hartstikke duur om zelf uit eten te gaan. Maar 50 cent aan fooi geven vind ik gewoon onzin.

little_king

Re: Hoeveel fooi geven in restaurant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:52

Ik geef geen fooi.
Er zijn zoveel beroepen die voor een laag loon hard werken. Die krijgen ook geen extra.
Iedereen heeft hier een minimumloon en daarom vind ik fooien geven een rare gewoonte.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:53

Geryon schreef:
Vind dat niet zo van toepassing hier..

Mocht ik in de horeca werken, zou ik niet eens fooi hoeven, het is al hartstikke duur om zelf uit eten te gaan. Maar 50 cent aan fooi geven vind ik gewoon onzin.

T hangt af van 50 cent op wat. Ik heb mensen gehad die 50 cent fooi gaven op een kopje koffie van €1,50. Dan vind ik het ontzettend veel. 50 cent fooi op de rekening van een avondje uit eten met 4 mensen is dan weer heel weinig.

Ik denk trouwens dat zodra je in de horeca gaat werken je ook het geld graag aanneemt :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:06

De meeste landingen van vliegtuigen gebeuren trouwens op de autopiloot. Kan een piloot überhaupt wel dat applaus horen in de cockpit?

Extra geld krijgen is altijd leuk toch :))

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:47

In het buitenland kan ik me nog voorstellen dat je fooi geeft. Zeker in de armere landen die mensen zijn vaak dolblij met een paar centen. Hier zijn mensen blijkbaar niet eens blij met 50 cent :P. Dat je dat dan weer als een belediging opvat vind ik persoonlijk wat raar. Je krijgt toch iets. Daarnaast zou ik juist in een duur restaurant helemaal geen fooi geven. Buiten dat je betaald voor goed eten betaal je ook voor service ik denk dat je snel buiten ligt als je het eten op de tafel pleurt en bot bent tegen je gasten. Je word er gewoon voor aangenomen om de gasten goed te behandelen.
Degene die in de bediening werken hoe denken jullie over mensen die geen fooi geven? Als je op dat moment niets krijgt denk je dan ook wat een krent? Of interesseert het je niet zo of je wat krijgt?

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:52

Ik heb in mijn studententijd in de pub gewerkt.
Als ik dan £0.50 fooi kreeg van 40 mensen op een avond was dat toch weer £20 extra bovenop mijn loon.

Moet wel zeggen dat ik nooit fooi verwachtte, maar het leuk vond als ik wat kreeg.

Overigens vind ik dat de verpleegsters in het ziekenhuis waar ik ben bevallen een flinke fooi mogen krijgen.
Wat moet ik vervelend zijn geweest en wat waren zij toch ontzettend lief en zorgzaam.

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:57

ik werk in een restaurant,
maar het betaald niet heel erg goed dankzij de fooi betaald het wel heel goed :)
dus ik ben altijd heel erg blij met fooi. de meeste mensen ronden het gewoon af.

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:58

het word bij ons trouwens gewoon verdeeld over al het personeel dat op die dag werkt.

ik had een x een klant bediend die vroeg of het fooi alleen naar mij ging of naar al het personeel, toen ik zei dat het naar al het personeel ging zei hij een beetje boos nou dan geef ik wat minder :?
hoezoo vaaagggg

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 16:22

Ayasha schreef:
Zwitsal schreef:
Ik vind dat trouwens ook altijd grappig als je in een vliegtuig zit en de mensen gaan klappen zodra je geland bent... Ik ga toch ook niet klappen als de caissière mn boodschappen goed afrekent? :p
Of als mijn patiënt aan het eind van de behandeling nog leeft, gaan die mensen toch ook niet klappen? :p

niet echt te vergelijken imo...

Ik klap ook niet hoor, ik erger me er eigenlijk ook altijd een beetje aan.
Dan kun je ook wel klappen voor een buschauffeur die heeft immers ook mensenlevens in handen als je het zo bekijkt..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 16:23

Een buschauffeur vergelijken met een piloot... Ik hoop dat je zelf ziet dat dat niet echt logisch is?

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 17:00

Ik vind het ook vreemd om te klappen voor een piloot.
Gefeliciteerd, je hebt ons niet te pletter laten storten.

Ik klap ook niet als ik van de operatie tafel af kom.
Het ziekenhuis personeel die ellendig lange nachtdiensten draaien worden na hun dienst ook niet opgewacht met ballonnen en applaus.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 17:03

Ayasha schreef:
Een buschauffeur vergelijken met een piloot... Ik hoop dat je zelf ziet dat dat niet echt logisch is?

Vliegen is veiliger dan je vervoeren met de auto.. :+

Natuurlijk weet ik dat het appels met peren vergelijken is.

Maar ik kan me 10.000 situatie indenken waarin ik mijn eigen leven in de handen van een ander leg waarvoor niet geklapt wordt.
Dus ja ik vind dat hele klappen bij een landing een grote onzinzooi.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 17:05

Ik voel mij ongemakkelijk bij fooien; ook al zou ik het mogen aannemen, dan nog vind ik het moeilijk. Maar goed, ik vind het al moeilijk om een appel te accepteren van een klant als bedankje :o
Extra geld is leuk, maar ik heb het liever niet van de klanten :o

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 17:06

Eerlijk gezegd vind ik het hele fooi idee ook een beetje onzin. Iedere medewerker wordt gewoon betaald voor de uren
die hij/zij werkt. Heel zelden kom ik in een restaurant waar de service super goed is, dan geef ik vaak
wel fooi maar niet veel. Meestal een paar euro.

In New York was ik een keer uit eten, en in dat restaurant is het dus normaal dat de bediening zelf de fooi onderaan
de rekening schrijft en je deze dus ook dient te betalen. Het eten was ronduit smerig. Echt heel vies..
De bediening was super langzaam en ze wilde ook niet helpen met een nieuw gerecht nadat wij niet tevreden waren
na 2 hapjes eten. (dus niet het bord leeg oid)

Had ze gewoon 10 dollar fooi onderaan de rekening gezet!! Ik was echt zo boos, en heb haar even haarfijn uitgelegd dat
ik dat NIET ging betalen. Ze was ontzettend verbaasd en kwaad dat ik dat niet wilde betalen. Nou doei ik vond het
geld dat ik moest uitgeven voor het eten al een waste -O-

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 17:50

_lisaah schreef:
ik werk in een restaurant,
maar het betaald niet heel erg goed dankzij de fooi betaald het wel heel goed :)
dus ik ben altijd heel erg blij met fooi. de meeste mensen ronden het gewoon af.

En als mensen geen fooi geven? Denk je daar dan nog iets over? Ik snap dat je er blij mee bent dat zou iedereen zijn als die zomaar wat extra's krijgt maar is het echt iets wat je verwacht?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 20:38

Raponsje schreef:
Overigens vind ik dat de verpleegsters in het ziekenhuis waar ik ben bevallen een flinke fooi mogen krijgen.
Wat moet ik vervelend zijn geweest en wat waren zij toch ontzettend lief en zorgzaam.

Verpleging krijgt nog wel regelmatig taart als bedankje. Tenminste in de tijd dat ik in het ziekenhuis rondliep wel. Nu staat een van mijn paarden op de kliniek na een fikse ingreep, maar als hij naar huis mag lever ik ook taart af als bedankje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 20:52

Caira schreef:
En toch vraag ik me dan af, zouden jullie voor minimumloon 10-12 uur op je voeten staan, met max 20 minuten pauze? Ik was laatst met iemand een dagje mee bij een andere baan en ik was echt verbaasd, koffiepauze, lunchpauze, weer een koffiepauze. pauze tussendoor om te roken, even zitten als je moe wordt, werkdagen van 8 uur. Even gezellig bijkletsen, even privé bellen, extra uitbetaling bij weekend of feestdagen. Wauw dat zijn dingen die je in de horeca echt niet ziet. Laatst hadden we een klacht dat iemand vond dat het personeel bezweet was, wat wil je met +30 graden met een lange broek, driekwart blouse, dichte schoenen, sloof en een riem met knip, dweiltje en handy en dan een werkdruk van 10-15 tafels pp en dan vooral: keep on smiling...

Nee natuurlijk hoef je geen fooi te geven, maar in dit topic wordt er zowat gedaan of we misdadigers zijn dat we het aannemen, nou excuse me.

Ik sta 8 uur recht met een kwartiertje pauze...

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 20:54

Nikka schreef:
Raponsje schreef:

Verpleging krijgt nog wel regelmatig taart als bedankje. Tenminste in de tijd dat ik in het ziekenhuis rondliep wel. Nu staat een van mijn paarden op de kliniek na een fikse ingreep, maar als hij naar huis mag lever ik ook taart af als bedankje.

Maar dat is toch ook raar?
Verpleging verzorgt, verschoont regelmatig luiers / katheters en doet dingen waar de meeste mensen hun neus voor zouden ophalen.
Die krijgen dan misschien een gebakje.

Moet je volgende keer als experiment de serveerster eens een Rolo of kauwgompje aanbieden in plaats van fooi.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 20:59

Geryon schreef:
50 cent? Dat is toch geen fooi te noemen? Vind het op de een of andere manier (niet uit te leggen) zelfs asociaal om dat aan fooi te geven. Ik zou het eerder waarderen om dan geen fooi te krijgen.

een gegeven paard niet in de bek kijken. ik vind het ronduit asociaal als men zo denk.
ik denk dat wij Nederlanders gewoon enorm gierig zijn en altijd maar iets verwachten, wat voor beroep je ook doet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:00

Ik verwacht ook iets :j salaris :D

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:04

raponsje schreef:
Nikka schreef:

Maar dat is toch ook raar?
Verpleging verzorgt, verschoont regelmatig luiers / katheters en doet dingen waar de meeste mensen hun neus voor zouden ophalen.
Die krijgen dan misschien een gebakje.

Moet je volgende keer als experiment de serveerster eens een Rolo of kauwgompje aanbieden in plaats van fooi.

Misschien wel, maar het is niet dat ze nooit iets als bedankje krijgen. Sommige ziekenhuizen hebben een pot van waaruit ze samen een keer gaan eten. Voor mijn nieuwsgierigheid: als je er zo over denkt, heb je de verpleegsters iets extra's gegeven toen je wegging?
Laatst bijgewerkt door Nikka op 11-09-13 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:05

Laatst ouders mee uit eten genomen, naar een tent waar we vaak komen. alles was weer helemaal top, dus de rekening a 52,- werd 60,- in totaal!

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:06

Ik geef geen fooi, enkel al uit principe dat ze verwachten fooi te krijgen.

:D

Geryon

StalNollie schreef:
Geryon schreef:

een gegeven paard niet in de bek kijken. ik vind het ronduit asociaal als men zo denk.
ik denk dat wij Nederlanders gewoon enorm gierig zijn en altijd maar iets verwachten, wat voor beroep je ook doet.

Geen fooi geven vind ik niet asociaal en niet gierig. 50 cent op een wat groter bedrag vind ik wel asociaal. Wat neerbuigend. Omdat je dus wel fooi wilt geven, als beloning, maar daar maar 50 cent uit voor willen geven. Dat is, inderdaad, gierig :j

Florenc

Targaryen schreef:
Onlangs op vakantie in Tsjechië moesten we inderdaad een aantal keer op verschillende plekken van het land verplicht fooi betalen, want dat werd gewoon op het bonnetje erbij gerekend. Dat ging omgerekend echt maar om iets van 30 eurocent. Dat zal inderdaad wel een percentage van het totaalbedrag zijn, maar uit eten gaan kost daar sowieso geen drol dus vandaar dat de fooi ook niks voorstelde.

Dan ben je in het zak gezet :). Als je weet dat je in Praag bv 'gewone' menukaarten, en toeristenmenukaarten hebt, dan weet je vaak al voldoende (heb er een tijdje gewoond). In Tsjechië is het 'normaal' om ongeveer 10% fooi te geven. Niet verplicht, maar wel zéér normaal en gewenst. Op toeristische plaatsen maken ze wel eens gebruik van de goodwill van toeristen..... Hebben ze bij mij in het centrum van Praag ook eens geprobeerd (30% er gewoon bijgerekend). Ik heb de bediening gewoon gevraagd of het in Tsjechië niet gebruikelijk was van 10% te rekenen, en daar is ze zelfs niet op ingegaan, ze heeft gewoon een nieuw bonnetje gebracht.

Ik geef fooi als ik de bediening/eten/service bovengemiddeld goed vind. Onlangs bij een sushi-restaurant. Met 4 personen, telkens een menu met 20 stuks voor 20€ besteld. We hebben elk een hapje vooraf (zalmspiesje met groentjes) gekregen, elk 24 stukken sushi (ipv 20) gekregen, en na het eten nog een drankje van het huis (saké, groene thee, japanse wijn) gekregen. Mijn glas wijn is zelfs twee keer ingeschonken, omdat ik liet blijken dat ik het echt héél lekkere wijn vond..... Ja, zij hebben op een rekening van 90€ iets van een 15€ fooi gekregen :j