Op jezelf wonen als single jong volwassense... Hoe dan?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_

Re: Op jezelf wonen als single jong volwassense... Hoe dan?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 19:25

Mijn wijn kost 5 euro de fles. Lief drinkt graag speciaalbiertjes, dus dat tikt ook wel aan :).

Ik rook niet en lief betaalt zijn stinkstokken maar zelf :P.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 19:30

Ik red het net aan, ik ben overigens ook 23 jaar :)

Ik zit op het moment in de bijstand (ontvang rond de 900 pm) en daar komt dan nog huur/zorgtoeslag bij. Ik heb een heel klein studio appartement en daardoor zijn mijn vaste lasten niet enorm hoog. Wel heb ik veel dingen moeten laten vallen zoals paardrijden, dagjes shoppen en uitgaan. Ik hoop dat ik het weer iets breder heb zodra ik werk heb :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 19:31

Ik rook niet, drink zelden (haal ong 2-3x per jaar een fles Canei of Shirleys), gebruik geen drugs ofzo maar heb wel eetbuien waar voorheen ook veeel geld in ging zitten. :o
Kwestie van niet letten op merken en gewoon meegraaien waar ik zin in had.
Maar had toen een budget van een kleine €80,- per week, nu €45,- in totaal per week en ik zit beter in m'n vel waardoor de eetbuien flink zijn afgenomen.
Daarnaast heb ik een budget ingesteld voor de eetbuien zodat ik niet weer bijna €20,- per eetbui uitgeef.

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 20:19

Ik geef mezelf de ruimte om 300 euro uit te geven (daarbij ook verzorgingsartikelen) maar geef dit dus feitelijk niet uit en hou dus over :) Een fles wijn kost 6 a 9 euro. Ja die zijn er goedkoper, maar die wil ik niet :)

Heb nu ook meer inkomsten dan die 2,5 jaar geleden toen ik het topic opende, dus dat speelt ook mee!

Heb nu een kat die op speciaalvoer staat, rij paard, heb nog steeds een scooter en ben ook gek op gezellig uit eten of dus thuis lekker eten plus een wijntje. En ja leuke dingen kosten geld :o

Ik denk ook dat je vooral gaat leven naar wat je te besteden hebt. Wellicht had ik het 2,5 jaar terug wel kunnen redden, maar dan wel met een andere leefstijl!

Maar bespaartips zijn altijd welkom hoor!

Alleen een jaar bv vlees invriezen doe ik niet... 3 maanden is de max naar mijn idee in een gewone vriezer. Voel me er dan niet prettig meer bij.

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 20:23

Struikel nu pas over dit topic! Interessant :)

Het Nibud is voor mij geen goede leidraad, omdat ik anders leef dan zij inschatten. Het is prima mogelijk om met minder rond te komen. Ik kom met 900/maand ruim rond, kan sparen, en leven hier in Oostenrijk is een stuk duurder dan in NL als ik kijk naar huur en boodschappen. Ik reis veel, ik heb een snowboard seizoenspas die vrij duur was, ik eet graag biologisch. Gaat prima, je moet kijken waar je geld heen gaat..

Bv. 50 euro is bizar veel voor abonnementen. 10 euro in de maand voor m'n telefoon en that's it. 130 zorgverzekering? Met zorgtoeslag kom je op minder dan 60 per maand uit als je een basisverzekering hebt. 150 kleding en recreatie? Klinkt als erg veel.

Ik heb vanaf volgende week een fulltime baan waar ik prima verdien, maar nodig heb ik meer geld eigenlijk niet.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 21:50

Moet je wel recht hebben op zorgtoeslag. Zelfde met huurtoeslag. Sommige mensen hebben daar pech mee.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 21:58

Maar die grens is toch behoorlijk hoog? :+

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 22:06

Geen idee, ik heb er in ieder geval geen recht op ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 22:20

Je kunt goedkoper inkopen als je niet werkt, maar zonder werk kun je niet inkopen.
Dat voorbeeld van Nathalie is niet haalbaar voor een alleenstaande met voltijd baan met reistijd.
200 per maand vind ik heel realistisch voor boodschappen voor mensen die niet iedere dag tijd hebben om uitgebreid in de keuken te staan.

Ik denk dat het heel belangrijk is om goed te bedenken waarom je op jezelf wilt wonen als je nog relatief jong bent.
Als je eigenlijk best tevreden vent bij je ouders dan zou ik lekker de tijd nemen om een buffer op te bouwen.
Ik hield het niet uit bij mijn ouders (ze zijn wel lief hoor :D ) dus gaf ik liever een vermogen uit voor een 1 kamer 'woninkje' van 12m2 + keukenblok/toilet op de gang in een zeer slecht bekende wijk (heb zelfs een politieinval gehad :') )..
Helaas geen eigen voordeur dus geen huursubsidie. Omdat ik alleen gelukkiger was was het me dat echter absoluut waard.
Als je sociaal bent kun je natuurlijk ook een woning delen. Een goede vriendin van mij heeft tot ongeveer haar 30e met huisgenoten gewoond. Dat scheelt veel kosten.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 22:31

Ik zou echt nooit met een huisgenoot willen leven :o.

En inderdaad, Sizzle. Ik werk fulltime en ik woon alleen, dus moet alles zelf doen en heb dus echt geen mogelijkheid inkopen te doen en lang in de keuken te staan :). Sowieso is de markt hier enkel op woensdag en dan werk ik :').

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 22:34

Ligt er denk ik ook een beetje aan waar de winkels liggen.
Ik kan me voorstellen dat als de supermarkten wat meer verspreid zijn of uit de route werk-huis dat je makkelijker voor de dichtstbijzijnde gaat ook al is die het duurst.
Hier in Almelo heb je een plein met de Lidl en Plus bijna naast elkaar en aan de overkant de kruising over zit een Aldi.
Dan is het al makkelijker om te zeggen 'ik ga naar de Aldi/Lidl en wat ik daar niet vind haal ik bij de Plus.'
En we hebben donderdag en zaterdag markt dus ook wat ruimere mogelijkheden om daar te winkelen.
En ook bij de cheapass winkels kun je kiezen voor pakjes, zakjes, voorgesneden groenten, diepvriesspul, kant&klaarmaaltijden etc. :)

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 22:39

Wij zijn met 3 personen en een kat. Ik geef 100 euro per week uit aan boodschappen incl verzorgings producten, schoonmaakmiddel en wasmiddelen. En ook nog alcohol en kattenvoer zit daarbij in. Kattenvoer koop ik groot in via internet en zet daar elke maand een bedrag voor opzij.

Ik houd vaak zelfs ng over. Hier is het echt doordat ik die kant n klaar sausjes etc laat staan. Soepen en sauzen maak ik allemaal zelf en dat scheelt echt een hoop.

Vind het echt knap als je zoveel in je eentje uitgeeft per week. Dan koop je echt bij een hele dure supermarkt of je koopt alles a merk en niet in de aanbieding :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 22:47

Die 200 was per maand toch?
Jij geeft dus het dubbele uit voor 3.
Voor meer mensen koken is in verhouding goedkoper tenzij je 5 dagen lang hetzelfde wil eten (en nee, in een miniwoning past geen vriezer).
Efficient boodschappen doen kost veel tijd. Aangezien mijn eerste baan niet veel opleverde werkte ik daarnaast ook regelmatig in de avond (telemarketing) en in het weekend (horeca) bij.
Een van mijn collega's werkte zelfs iedere avond en weekend aan een 2e baan naast zijn voltijd 'hoofdinkomen'. Vind dan nog maar eens tijd om aanbiedingen te vergelijken.
Ik kan me goed vinden in 50 euro per week (geef nu inmiddels beduidend meer uit, gewoon omdat het kan).

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 23:10

Sizzle schreef:
Je kunt goedkoper inkopen als je niet werkt, maar zonder werk kun je niet inkopen.
Dat voorbeeld van Nathalie is niet haalbaar voor een alleenstaande met voltijd baan met reistijd.
200 per maand vind ik heel realistisch voor boodschappen voor mensen die niet iedere dag tijd hebben om uitgebreid in de keuken te staan.

Ik denk dat je mij bedoelt ipv Natalie? Ik had meer dan een fulltime baan, werkte 7 dagen per week in ons eigen bedrijf, zat regelmatig hele dagen op de weg, en had daarbij 4 kinderen die ook nog eens heen en weer gebracht moesten worden naar therapie, dokter,ziekenhuis, psychiater, school, clubjes en weet ik waar naar toe gebracht moesten worden. Mijn man rijdt om medische redenen geen auto dus dit kwam geheel op mij neer en gezien wij in een klein dorp woonden was dat iedere keer toch een behoorlijk reis.
Op woensdag was er markt bij ons in het dorp, maar daar kon ik nooit heen, dus ging ik op donderdag een dorp verder want daar moest ik dan toch zijn 9 van de 10 keer ivm 1 van de kinderen.
Koken en verwerken deed ik dus in de avonduren, en het mooie van wecken en slowcookers is dat je er niet bij hoeft te blijven. Broodbakmachine hoef je ook alleen maar alles in te gooien en wachten tot het klaar is.
De meeste dorpen hebben allemaal een andere marktdag, kun je de ene dag niet omdat je dan werkt, kun je vast wel een andere dag in een dorp verder op.
Kijk iedereen moet doen waar hij zin in heeft, maar onmogelijk is het niet, als je er de moeite voor wil doen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 23:28

Het valt mij op dat er weer bespaartips worden gegeven. Ik denk dat de belangrijkste zaak is wat het inkomen is en waar jij graag naar wil leven ongeacht of je kunt besparen of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 23:38

Ik zit rond 130 euro per maand boodschappen.
Mijn tip is bij lidl boodschappen te doen. Grote voordeel van die winkel is dat je niet constant de aanbiedingen in gaten hoeft te houden om goedkoop uit te zijn.

Aanbiedingen van andere winkels lijken leuk, maar uiteindelijk ben je vaak alsnog duurder uit. Dat komt bijv doordat je dingen koopt die je eigenlijk niet nodig hebt (want wees nou eerlijk, als niet in aanbieding was dan had je ook niet gekocht of minder.
Of je koopt naast aanbieding nog ander product dat je toevallig nodig hebt, alleen dan in een veelste dure winkel.

Maar geloof me maar aanbieding bestaan alleen omdat er een verdien model achter zit. En het werkt ook nog.
En producten goot inkopen en vervolgens invriezen. Bedenk wel wat vriezer best veel stroom vreten. Ik betwijfel of je uiteindelijk wel echt zo goedkoop uit ben.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 23:54

_Nadia_ schreef:
Sizzle schreef:

Ik denk dat je mij bedoelt ipv Natalie? Ik had meer dan een fulltime baan, werkte 7 dagen per week in ons eigen bedrijf, zat regelmatig hele dagen op de weg, en had daarbij 4 kinderen die ook nog eens heen en weer gebracht moesten worden naar therapie, dokter,ziekenhuis, psychiater, school, clubjes en weet ik waar naar toe gebracht moesten worden. Mijn man rijdt om medische redenen geen auto dus dit kwam geheel op mij neer en gezien wij in een klein dorp woonden was dat iedere keer toch een behoorlijk reis.
Op woensdag was er markt bij ons in het dorp, maar daar kon ik nooit heen, dus ging ik op donderdag een dorp verder want daar moest ik dan toch zijn 9 van de 10 keer ivm 1 van de kinderen.
Koken en verwerken deed ik dus in de avonduren, en het mooie van wecken en slowcookers is dat je er niet bij hoeft te blijven. Broodbakmachine hoef je ook alleen maar alles in te gooien en wachten tot het klaar is.
De meeste dorpen hebben allemaal een andere marktdag, kun je de ene dag niet omdat je dan werkt, kun je vast wel een andere dag in een dorp verder op.
Kijk iedereen moet doen waar hij zin in heeft, maar onmogelijk is het niet, als je er de moeite voor wil doen.

Maar iedereen heeft ook een ander energielevel.
Dat jij er ondanks je kinderen (waarvan een paar met beperking toch?) de energie wel voor hebt ondanks een fulltime job enzo, betekent niet dat een ander die energie ook heeft.

Ik heb zelf geen auto of rijbewijs dus ik ben aangewezen op de fiets en het ov, maar heb 5 supermarkten (2x Plus, Ah, Lidl en Aldi) op ong 5 minuten fietsen zitten en doe er nog 5 minuten bij en er is nog een Plus, Aldi, Dekamarkt, AH en Dirk vd Broek.
De Action zit in deze straal en de markt ook.
Klapkrat op de voordrager, evt fietstassen aan je bagagedrager en je kunt heel wat kwijt, waardoor ik als ik zou willen maar 1x per week à 10 dagen boodschappen hoef te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 23:58

En hoge parkeer kosten of extra brandstof kosten wegen ook niet op tegen de aanbiedingen.
Hier alleen Alberthijn in dorp, en andere supermarkten zitten 13km veder op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 01:10

Mijn ouders komen makkelijk aan de 400 euro per maand... Moet zeggen dat ze dan ook nergens op besparen. Mijn vader drinkt ook doordeweeks alcohol. Er komt daar ongeveer alleen A merken op tafel. Dan zijn ze met 4 man (2 volwassenen en 2 kinderen 6 en 11 jaar).
Elke dag vers eten, inclusief vlees. Elke avond koek bij de koffie, op vrijdag en in het weekend gebak...

Vind het dan best knap dat ik zelf (voor mezelf) op nog geen 100 per maand zit... :o :P

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 06:14

_Nadia_ schreef:
Sizzle schreef:

Zonder auto is het wel aardig onmogelijk zo in te kopen :P.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 07:30

Sorry, bedoelde inderdaad Nadja.
Knap dat je dat zo lukte in dat geval :j
Ik haat koken, dat helpt ook niet :P

Hoe lang is dat geleden trouwens? Want iedere week ergens markt (zeker in een weekend) is volgens mij ook al even niet meer. De markt bij mijn ouders heeft ook niets meer met een markt te maken zoals het 'vroeger' was, alleen maar dure dingen als snoep, kaas, noten en vis. Ik houdt ook rekening met in verhouding hogere prijzen dan bijv. 10 jaar geleden. Dat is behoorlijk gestegen merk ik wel.
Heel soms ging ik op zaterdag naar de wijkmarkt maar daar hadden ze niet veel nuttige dingen behalve als je uit marokko kwam. Allemaal import dingen waarvan ik geen idee had wat je er mee moest :+
Een auto hebben veel mensen in een stad sowieso niet.

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 12:51

Ik geef ongeveer 1200 euro per maand uit... nog niet verrekend met toeslagen etc. Dit is incl studie en huur van een appartement in utrecht ( niet gedeeld). Ik heb ook een auto... ik betaal dit allemaal van m'n lening en dat gaat prima.... ik ben absoluut lui en heb een aantal jaren veel naast mijn studie gewerkt (40 uur 6/7 dagen per week) maar nu red in dat gewoon niet meer qua tijd... gewisseld van studie en werken lukt gewoon niet meer...

Aan boodschappen, kleding uitjes etc zat ik met 300 euro ruim...:)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 13:24

Ik koop hoogstens 1 keer per jaar kleding. En dan doe ik dat sinds kort bij de primark. Schoenen bezuinig ik daarin tegen niet op.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 13:27

Ik lees even mee !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 13:52

Knudd schreef:
Uitgaven
Huur: 561
Boodschappen: 120
Zorg: 94
Mobiel: 40
Reiskosten: 20
Abonnement: 10
Huisdier: 10
Sparen: 164
Totaal uitgaven: 1018

'Inkomen'
Huurtoeslag: 217
Zorgtoeslag: 83
Bijstand: 729 (fictief, kan max. 164 minder zijn)
Totaal inkomsten: 1029

Ik leef rond de armoedegrens (weet niet exact hoe laag deze is) en ik leef dus ook op bijstandsniveau. Leuk is het alles behalve, ik moet er héél veel voor laten op dit moment, maar ik kan wel op mijzelf wonen. Ik heb het geluk dat ik mijn huidige studio tegen ben gekomen, want ik woon hier heel fijn. Mijn situatie is dan ook niet geheel standaard :)

Ik vind die telefoon kosten wel erg hoog. Ik heb nu door een domme actie 26 euro aan telefoon kosten, maar dat gaat volgend jaar zeker omlaag, ik had vorig jaar 16 euro aan telefoon kosten. Geen problemen mee.