Stagetijd, wat vinden jullie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 01:39

Sjonge met volle verbazing verder dit topic gelezen.
Wat kunnen sommige toch lekker misselijk reageren...
Zou nog net niet temmen voor sommige hun berichten.
Vind het belachelijk dat men zegt dat TS maar een andere richting had moeten kiezen omdat ze het volgens sommigen niet aan kan of wilt.
Als de school regels opstelt moet men daar rekening mee houden in de mate van het mogelijke.
Ik maakte ook dagen van soms 10uur maar dat werd op een andere dag aangepast dan.
Wij mochten maar maximum 8uur werken van school uit :)
Ik spreek dan wel over paardenfokkerij/melkerij :)
Enne ik ben een goed hard werkende mens dat goed mijn brood verdiend nu hoor :D
Ondanks de volgens sommige weinige uren in mijne stageperiodes :)

anneliesdj

Re: Stagetijd, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 01:48

Ben het er wel mee eens dat een stage bedoeld is om te leren hoe het bedrijfsleven eraan toe gaat, dan hoor je ook ten volle mee te draaien. Het is toch ook niet de bedoeling nu kantooruren te maken en je collega's met werk te laten zitten 's avonds?
Je weet waar je voor kiest en ook dat daar lange uren bij horen.
Dat is dus ook tijdens je stage al zo want dat is om het vak te leren, dat is ook leren omgaan met lange dagen.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 01:52

Als school maximum uren geeft moet daar toch mee rekening gehouden worden?
Denk je dat ze die regels voor lol uitvinden ofzo? :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 01:52

# Ceriadwen: je denkt wel echt dat je alles zo goed weet over ts... Ga eens wat anders doen dan rare beredeneringen geven hier die nergens op slaan...

En ts is 17, mag wettelijk gezien niet meer dan 8 uur stage lopen..

#ts goed dat je het bespreekbaar hebt gemaakt! Je bent tevreden met deze uren en je doet al meer dan moet. Stage lopen is zwaar,want je moet nog van alles leren. Daardoor hoef je echt niet perse 12 uur stage te lopen per dag. Lekker kijken wanneer je extras kan leren als je dit wilt! Je klinkt ook als een meid die graag wilt leren en werken! Succes en veel plezier alvast met je stage :)

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 01:58

Ik had(paardenhouderij) altijd hele relaxte uren, maar heb alle bedrijven intern gezeten en was gewoon hele dagen bezig. Als ik dan 's avonds in de kantine zat te kletsen en er moest nog een rondje gevoerd, of afgesloten liep ik mee en dergelijke.
Zo verdien je ook respect van hun kant en willen ze je graag helpen met alles wat zij kunnen! Ik zou mocht in overleg gaan met het bedrijf, maar dan niet als je afgesproken heb dus die wettelijke 8 uur, na 8 uur je spullen neerleggen en weggaan. Als er dan nog een gang te vegen is, nog even die gang vegen.

Ik heb niet alles gelezen, maar vind het aantal gegeven uren echt wel te veel, zeker als je nog veel te leren hebt.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 05:29

Ik doe ook paarden houderij en het verschild..

Mijn school heeft geen boodschap aan de lange dagen krijg danbte horen dat het nou eenmaal geen 9tot 5 baan is.

Mijn eerste stage was een hel.
Van 8tot half 7 7uur minimaal en je was tot minimaal 2 smiddags aan het meste met de hand
Stage daarna van 9 tot 6 super chill
Die daarna van 9 tot uur of 7 half 8

Vervolgens een van 8 tot 7 uur half 8 en die dag bestond letterlijk alleen maar uit bimnen buiten zetten
Mesten en op strooie
Geen warme kantine en geringe of geen pauses.terwijl hun regelmatig binnen aan de koffie zaten..
En ik in de vrieskou liep en zelfs mn brood bevroor..
.

Laatste stage was een top stage..
School regelt weinig luisterd slecht..
Voor volgende stages verdiep je goed in tiiden etc..
Kom voor je zelf op wanneer nodig want soms ben een makkelijk hulpje
En soms echt een stagiar

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 07:00

Misschien dat je in overleg kan regelen dat je overdag er even tussenuit kan om bijv wat met je paard te down. Snap wel dat je met dieren dag en nacht bezig bent en een stagiaire dit ook mee moet maken. Paardenhouderij die pas om 9 uur begint vind ik erg laat. Vaak hebben ze dan hun eerste eten al gehad.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 08:39

Alles wat je aandacht geeft, groeit. Dus ook het gedrag van Ceriadwen.
Nogmaals, laat haar alsjeblieft lekker links liggen.

Ik heb als studente ook maar weinig lange stagedagen gemaakt.
Vond het juist heerlijk dat ik die mogelijkheid nog had. Op tijd naar huis om nog aan de studie te kunnen.
En mijn werk heeft er toen, en nu ook, niet onder geleden hoor. Mijn collega's en baas zijn blij met me. Overigens probeer ik mijn werkzaamheden nog steeds zo in te plannen dat ik niet elke werkdag tot 17:30 bezig ben. Ik ben nog jong, heb ook een leven buiten mijn werk en moet nog tot mijn 67e (als het dan niet nog langer is) werken :D

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 09:22

anneliesdj schreef:
Ben het er wel mee eens dat een stage bedoeld is om te leren hoe het bedrijfsleven eraan toe gaat, dan hoor je ook ten volle mee te draaien. Het is toch ook niet de bedoeling nu kantooruren te maken en je collega's met werk te laten zitten 's avonds?
Dat is dus ook tijdens je stage al zo want dat is om het vak te leren, dat is ook leren omgaan met lange dagen.

Het is geen werk toch? Stage is bedoelt om te proeven van het bedrijfsleven.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 09:30

anneliesdj schreef:

maar als stagiaire mag je maar een max aantal uur maken hier zit ts met haar huidige plek over een. at is toch ook niet nodog? En daar is een stage niet voor.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 09:31

Toen ik in de zorg stage liep was het of van half 8 tot half 4 of van half 3 tot half 11
Nu trouwens nog steeds :)

astwice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 09:58

Tieneke schreef:
TS, iedereen op één na heeft al lang gelezen dat jij tevreden bent ;)

*\o/*

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 10:06

Kendra schreef:
Marjoow schreef:

Nou vertel mij wat. 5 weken stage gelopen bij een bedrijf, aangesloten bij Aequor. De eerste week werd ik ingewerkt, en verder heb ik gewoon meegewerkt als een fulltime medewerker. De keren dat er wat geleerd werd, was algemeen. Dat kreeg de rest ook te horen zeg maar.

Vind ik niet erg hoor, maar het is echt niet dat een stagiaire meer tijd en moeite kost dan dat het oplevert :)

Volgens mij is dat precies wat ik heb beweerd....misschien even beter lezen :) ?

Heb héél goed gelezen, ben het toch ook met je eens? Weet niet hoor :') Ik vul het aan met mijn ervaring xD

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:21

anneliesdj schreef:

De school heeft daar regels voor :) daar hoort een bedrijf zich aan te houden omdat ze ook een contract hebben met die school. Een meisje van 17 mag je bv van de wet al geen nachtdiensten laten draaien, ook al hoort dat bij een bepaalde bedrijfstak. (En zelfs bij mijn werk in de zorg mochten stagiaires nooit avond- en nachtdiensten draaien en waren ze gewoon vrij rond 16.00. Werk blijft er altijd op een 24/7 bedrijf :D dus als je daarop moet wachten.... )
Meewerken is top, maar wel volgens de opgestelde regels :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:31

Over stage gesproken....

Ken iemand met een "ziekte" (functioneerd naar mijn weten prima) en loopt niet meer dan 4 uren a 5 uren stage op een veehouderij op een dag stage...??

Ik vind dat scholen de max al 10 uur moeten houden en daar niet overheen mag komen!
Stage is nog geen werk! Vergeet niet dat als je naar school gaat je inderdaad OOK huiswerk hebt, leerwerk hebt, en als je niet meer thuis woont (Kan ook nog ja) dat je dan ook vaak werk hebt en een huishouden te runnen hebt!
Als je werkt, dan heb je geen schoolwerk, leerwerk of toetsen, geen extra baantje "naast je baan (school zegmaar)" en KAN je er ook in storten.

Klauwbekapper als beroep, mag zijn eigen uren invullen! Dus heb je op 6 uur per dag genoeg gedaan is dat prima.
Heb je een melkveehouderij, ja, dan sta je om 5 uur op, en melk je om 6, dit doe je in de avond ook, en ben je om 8 uur (verschilt per melksysteem en bedrijf) klaar. En om 10 uur half 11 liggen de meeste boeren alweer tussen de wol.

Ik vind dat stages dat alleen mogen vragen als je stageweken hebt, en daar "woont" zodat je volledig in die factor leeft, zonder school of ander werk erbij!

Ken genoeg boeren met een melkveehouderij die ook paarden hebben en lekker op zondag op pad gaan.

Vergeet ook niet, dat een melkveehouderij vaak (niet altijd) niet gerund word door maar 1 persoon. En vaak door vrouw en man (vrouw vaak de kalveren) gebeurt dat niet, dan zie je veel dat jonge knuppels van 15 a 16 tot 20 jaar de boer helpt in zijn vrije schooltijd (als bij baantje dus!) de boer voor een zakcentje helpen.

Nee, als "student" vind ik dat er met alle factoren rekening gehouden moet worden.
Ik heb ook stage gelopen op een melkveehouderij, en liep alleen in stageweken meer dan 8 uren.
Met gewone stage dagen liep ik 8 uren. Met stageweken liep ik op donderdag 6 uren, omdat ik in de avond moest werken, maar op vrijdag molk ik mee, en haalde ik die uren weer in.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:57

dejong_wever schreef:
anneliesdj schreef:

Het is geen werk toch? Stage is bedoelt om te proeven van het bedrijfsleven.

Proeven hoe de realiteit is hoort daar ook bij.
Ik heb op mijn 16e ook stage in de paardenhouderij gelopen met dagen van half 8 tot half 7 met uitschieters naar 9 uur.
Het is bikkelen, maar je weet wel meteen waar je aan toe bent, beter direkt stoppen omdat het te zwaar is dan daar pas achter komen nadat je je diploma hebt.
En eerlijk is eerlijk; op zulke bedrijven leer je verreweg het meeste omdat je gewoon als volle kracht meedraait.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:59

Tussen volwassen 21+ en afgestudeerd zijn en niet meer naar school gaan en een bijbaan hebben, en 17 jaar, naar school gaan, stage lopen en werk hebben is toch wel degelijk een verschil!
Denk ook aan de geestelijke ontwikkeling??

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 14:39

We hebben ook gewoon een Arbo-wet in Nederland...

Als kleine zelfstandige zonder personeel zal je dat natuurlijk een zorg zijn - het staat iedereen vrij om 6 of 7 dagen per week 12 of 14 uur per dag te werken. Veel paardenbedrijven en veehouders kunnen alleen het hoofd boven water houden door het zo te doen.

Een stagiaire moet wel weten hoe het is 'in 't echt', maar een stage is meer dan een conditietest. De verhalen dat het beter is op bedrijven waar je vreselijk moet aanpoten neem ik dus ook maar met een korreltje zout. Dat geldt voor een bepaald type leerlingen, maar lang niet voor iedereen.

Er is ergens een grijs gebied tussen 'volop meewerken' en uitbuiten. Sommige stagebedrijven maken misbruik van de situatie en geven vooral een goede beoordeling aan leerlingen die héél hard werken, zonder te kijken naar andere dingen. Gelukkig komt dat niet vaak voor, maar het is wel belangrijk de grens te bewaken. Leerlingen willen namelijk graag een goede beoordeling en laten zich ook wel eens intimideren. En dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn van een leerperiode.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 14:49

anneliesdj schreef:
Proeven hoe de realiteit is hoort daar ook bij.
Ik heb op mijn 16e ook stage in de paardenhouderij gelopen met dagen van half 8 tot half 7 met uitschieters naar 9 uur.
Het is bikkelen, maar je weet wel meteen waar je aan toe bent, beter direkt stoppen omdat het te zwaar is dan daar pas achter komen nadat je je diploma hebt.
En eerlijk is eerlijk; op zulke bedrijven leer je verreweg het meeste omdat je gewoon als volle kracht meedraait.

Sorry maar ik heb geen stage bedrijf nodig om te weten wat de realiteit is.
Zelf hebben wij ook een stal en hielp hier uiteraard ook altijd mee. Is er iets
dan doe je dat gewoon.

Als stagaire vind ik dit een degelijk verschil. Je proeft en 8 uur is 8 uur. Als
je dan toch wilt proeven hoe het in de avond gaat dan begin je gewoon later.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 14:55

Voor alle duidelijkheid: een stage op een MBO-opleiding (en volgens mij gaat het daar over) is niet alleen 'proeven'. Je moet een aantal uren maken, verschillende soorten werkzaamheden verplicht uitvoeren, opdrachten maken, enz. De beoordeling is onderdeel van het examen.
Bovendien is een goede stagebeoordeling belangrijk als je later gaat solliciteren.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 14:56

Maar kendra dan kan je er toch voor kiezen om de ene week vroeg te beginnen en de andere week de avonden mee te maken. Zie je beide en dan ga je niet over je max uren heen

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 14:57

Kendra schreef:
Voor alle duidelijkheid: een stage op een MBO-opleiding (en volgens mij gaat het daar over) is niet alleen 'proeven'. Je moet een aantal uren maken, verschillende soorten werkzaamheden verplicht uitvoeren, opdrachten maken, enz. De beoordeling is onderdeel van het examen.
Bovendien is een goede stagebeoordeling belangrijk als je later gaat solliciteren.

En die bepaalde uren maken is op AOC terra een streven van 400 uren. Meer kan, mag, er onder komen niet.
Maar kom je boven de 600 uren, worden er toch wel vragen aan je gesteld....

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:17

Kendra schreef:

Volgens mij hbo, maar dat is inderdaad om het vak te leren. Maar er zijn niet voor niks bepaalde maximum tijden en staiaires hoeven niet uitgebuid te worden!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:23

Natasja91 schreef:
Alles wat je aandacht geeft, groeit. Dus ook het gedrag van Ceriadwen.
Nogmaals, laat haar alsjeblieft lekker links liggen.

Ik heb als studente ook maar weinig lange stagedagen gemaakt.
Vond het juist heerlijk dat ik die mogelijkheid nog had. Op tijd naar huis om nog aan de studie te kunnen.
En mijn werk heeft er toen, en nu ook, niet onder geleden hoor. Mijn collega's en baas zijn blij met me. Overigens probeer ik mijn werkzaamheden nog steeds zo in te plannen dat ik niet elke werkdag tot 17:30 bezig ben. Ik ben nog jong, heb ook een leven buiten mijn werk en moet nog tot mijn 67e (als het dan niet nog langer is) werken :D

Helemaal mee eens.
Laat je niet door één Bokker gek maken. Zij heeft blijkbaar genoeg tijd om via internet mensen af te z**ken.
Ik vind het knap dat je in gesprek bent gegaan. Je bent nog jong en hebt ook je tijd nodig voor andere dingen. Daar heeft niemand iets over te zeggen.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 01:51

Wat ben jij een ontzettende drammert ceriadwen!
Mooi dat jij iedereen kan vertellen hoe de wereld in elkaar steekt!

Ts fijn dat je eruit gekomen bent met de uren! Lijkt me een pittige dag maar je 1,5 uur pauze worden natuurlijk niet meegerekend als werkuren. Neemt niet weg dat het een hele dag is!

Veel succes en plezier op je stage!