Wonen in Friesland, zou jij je daar thuis kunnen voelen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Everytime

Re: Wonen in Friesland, zou jij je daar thuis kunnen voelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:39

Nee zou het niet kunnen.. kom uit brabant en heb hier alles. Familie, vrienden, werk etc!

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:39

vuurneon schreef:
Sweetgirl1 schreef:

Jij bent dat water gewend,, het water in friesland is harder. Als ik het drink zo uit de kraan wordt ik misselijk maar drink ik het hier in utrecht of Den haag is er niets aan de hand

Water in Den Haag is 8.5 dH en valt onder behoorlijk hard, het water in Franeker en ook Leeuwaren is maar 7 dH en is een stuk minder hard.[/quote]

Kan misschien komen dat ik oorspronkelijk uit DH kom maar tegen dat water ken ik wel goed maar tegen t kraanwater uit Friesland niet dan wordt ik misselijk en ziek

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:41

Komt dat niet gewoon omdat je Friesland negatief associeert?
(Want als ik 3 verschillende flesjes water zou vullen met water op 3 provincies waaronder 1 uit Friesland en ik zeg dat het gewoon gewoon betwijfel ik dat je misselijk zal worden)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:42

Ik wou het net zeggen, zit dat niet gewoon tussen je oren? Je proeft wel verschil in water, maar of je er echt last van zou krijgen...

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:45

Ik woon dan zelf in Friesland. Maar of ik me thuis voel dat vraag ik me weleens af.
Altijd als ik op vakantie ben geweest in Drenthe, Gelderland, OVerijssel of Limburg wil ik echt niet meer terug.
Water vind ik niet veel aan, behalve zwembad ;). Heb veel meer met bos en heide.
Wel ben ik afgelopen vakantie in limburg erachter gekomen hoe stug wij friezen kunnen zijn.
LEt op: ik zij kunnen :+

Als het zou kunnen verhuisde ik naar het oosten of naar het zuiden.
Maar wel in de rustigere delen dan. Want daar kan ik niet zonder.
In de grote steden vind ik het maar niks.

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:48

Nee, ik zou daar mijn draai echt niet kunnen vinden. Ik kom uit een drukke provincie, en ook al roep ik heel mijn leven dat ik in een mooi en rustige provincie wil wonen later, dat wordtFriesland absoluut niet.
De provincie is heel mooi, maar de mensen.. Zo anders dan hier. Ik zou ook echt mijn draai niet kunnen vinden door die Friese taal. Wereldje apart :+ ik zou mij buitengesloten voelen.
Zo lijkt mij ook dat de echte Friezen best stug zijn, en ook heel erg op hun familie gesteld zijn.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:52

Ik ben een drent, getrouwd met een fries en we wonen in groningen. Maar zou zo naar friesland toegaan wanneer we daar een leuk boerderijtje kunnenn kopen ofzo. Fries versta ik prima en praat het soms met mn schoonmoeder die dementerend is. (tegenover de rest van de familie toch nog iets van gene, bang om uitgelachen te worden).

Friesland, ik zou het direckt doen

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 21:59

wat een hoop reacties :D :D
Leuk hoor, ook verschillende meningen!

Ik zou me om de taal niet zo heel druk maken, met mensen die zich niet verstaanbaar willen maken voor mij hoef ik ook geen vrienden te zijn dus dat scheelt..

Wel vraag ik me af, je moet toch soort van alles achterlaten. Je hebt tegenwoordig wel facebook en ik bel onbeperkt met de huistelefoon, maar je gaat niet gezellig op de koffie bij je vrienden of samen leuke dingen doen. Dat lijkt me echt moeilijk, een nieuw leven opbouwen.

Toch krijg ik ook de boerderijtjes niet uit mijn hoofd, waar ik hier een appartement voor koop heb ik daar een boerderijtje met stallen... onvoorstelbaar :P

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 22:42

Hier een 'echte' Fries maar woonachtig in Overrijssel.. Ik zou heel erg graag terug willen naar Fryslân maar helaas is er bijna geen werk te vinden in mijn vakgebied. Daarnaast is mijn vriend geboren en getogen hier en wil hij niet verhuizen maar daar werk ik nog aan :D

Iedere keer dat ik Friesland binnenkom is het thuiskomen. De taal, het landschap, de rust en de vriendelijke mensen (mijn oma is inmiddels 12 jaar geleden overleden maar nog steeds herkennen ze me als ik in dat dorp kom 'een van Klaske' en vragen ze hoe het gaat), het is gewoon thuis.

Niet voor niets wordt Fryslân it moaiste lân fan de ierde genoemd!

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 22:43

mememe schreef:
Ik woon dan zelf in Friesland. Maar of ik me thuis voel dat vraag ik me weleens af.
Altijd als ik op vakantie ben geweest in Drenthe, Gelderland, OVerijssel of Limburg wil ik echt niet meer terug.
Water vind ik niet veel aan, behalve zwembad ;). Heb veel meer met bos en heide.
Wel ben ik afgelopen vakantie in limburg erachter gekomen hoe stug wij friezen kunnen zijn.
LEt op: ik zij kunnen :+

Als het zou kunnen verhuisde ik naar het oosten of naar het zuiden.
Maar wel in de rustigere delen dan. Want daar kan ik niet zonder.
In de grote steden vind ik het maar niks.

Hey dorpsgenoot! :D

gonnyvdz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 22:45

ik zou niet anders meer willen dan wonen waar ik nu woon in friesland, paar dorpjes verderop oke maar buiten het noorden nee :P idd, de rust, de mensen, de ruimte die je hebt en ook gewoon als je in een klein dorp woont iedereen kent elkaar net goed genoeg! :)
en qua pesten valt het volgens mij wel mee, mijn buren komen uit Tilburg maar zijn nooit gepest om hun accent, maar of echt verschil zit tussen provincies, nee valt echtwel mee groningen en drente zijn niks anders met wat ik merk met wedstrijden in die provincies

mrieeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 22:46

Sinds ik in Groningen woon weet ik zeker dat ik nooit in Friesland zou kunnen wonen. het verschil tussen de Groningse en Friese mentaliteit is enorm groot.
Maar ik weet ook zeker dat als ik klaar ben met studeren, ik zodra het kan weer terug wil naar Gelderland. Qua buitenritten en dergelijke kan niks op tegen de veluwe!

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 22:49

Ik heb in Groningen en in Friesland gewoond maar wat merk jij dan aan verschil in mentaliteit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 23:18

Bij mijn vriend kan ik geen water uit de kraan drinken, dat is ongezond en het stinkt echt naar chloor. We hebben ook een keer in een huis gezeten waar het water wel veilig was om te drinken, maar het had bijna de kleur van koffie.

Waardeer het kraanwater in Nederland nu een stuk beter :')

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 23:44

Fiffill schreef:
Enige voordeel aan Friesland:

Zegge, niet zo negatief over ons schitterende Noorden hè! :+
We hebben hier wel meer voordelen dan alleen de ruimte (al heb je wel gelijk w.b.t. paard, pensionstallen zijn vaak bij de boer, en goedkoop, of je zet paardmans lekker in je eigen tuin)

Wat iemand zei over de taal: hoe hoger in Friesland, hoe Frieser ze worden, lijkt het :D
Ik zit hier op de grens Drenthe/Friesland, en hier woont vooral veel "import" uit Rotterdam, Den Haag (waaronder mijn ouders) en andere Randsteden. De keren dat ik in Oenkerk en omgeving ben, kom ik regelmatig mensen tegen die alléén nog maar Fries praten := Zelfs buschauffeurs die me niet begrepen omdat ik plaatsnamen in het Nederlands noemde.

Verschil in mentaliteit Groningen/Friesland, tja, ik heb het idee dat ze in hier wat "bemoeieriger" zijn dan in Groningen, daar leeft men wat meer langs elkaar heen lijkt het...
Pesten heb ik (met mijn licht Haagse accent) nooit wat van gemerkt, wel zeggen mensen vaak "jij komt niet van hier", terwijl ik nooit in Den haag gewoond heb...
Ik zou nooit in de stad kunnen wonen... Zoveel mensen, continue licht en geluid... Ben gek op Den haag, maar na een week daar ben ik helemaal gesloopt :')
Ons dorp telt een goeie 900 man, waarvan bijna de helft een paard in z'n tuin heeft, de bus rijd hier maar 1x per uur, en stoplichten hebben we helemaal niet.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 23:55

Haha, dat was meer een grapje hoor. Ondanks dat ik er zelf niet zou willen wonen is er heus niks mis met Friesland, heb hetzelfde met sommige andere provincies.
Moet zeggen dat ik nooit echt gemerkt heb dat Friezen stug zouden zijn? De meeste zeggen je heel vriendelijk gedag op straat :j alhoewel ik wel merk dat bepaalde 'afwijkende' dingen (zoals kleding) wel wat sneller vreemd gevonden worden dan hier in A'dam. Maar dat zal ook wel liggen aan de stad/dorp waar je op dat moment bent. Ik zie het iig bij familie die in Friesland woont.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 08:40

wat me opvalt is dat sommige mensen doen alsof friesland een heel ander werelddeel is := bij ons praat eigenlijk niemand fries, alleen mijn ouders, en alles ouder dan :P
en we zijn ook geen neadertalers hoor :') en de bus en trein werken nog steeds als je in friesland zit ;) en je kan ook gewoon friesland uit rijden om wat buiten friesland te doen

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 09:11

unihorses schreef:
wat me opvalt is dat sommige mensen doen alsof friesland een heel ander werelddeel is := bij ons praat eigenlijk niemand fries, alleen mijn ouders, en alles ouder dan :P
en we zijn ook geen neadertalers hoor :') en de bus en trein werken nog steeds als je in friesland zit ;) en je kan ook gewoon friesland uit rijden om wat buiten friesland te doen

Wel je paspoort meenemen, voor aan de poort :j

Ils_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 09:19

F_Orumster schreef:
unihorses schreef:

:') _/-\o_

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 09:21

F_Orumster schreef:
unihorses schreef:

:')

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 09:30

Het zit niet tussen me oren want me broer die in DH woont heeft het ook

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 09:44

Als nu 46 jarige Rotterdamse zijn wij 5 jaar geleden verhuisd naar het Noorden

Nooit meer terug, heb ik al vanaf dag 1 gezegd.

We hebben ons huis te koop gezet, heeft 1,5 jaar te koop gestaan in Rotterdam
en we hebben een half jaar in een bosbungalow gewoond in Norg
Daarna in een huurhuis in Leek voor 2 jaar
Nu sinds 2,5 jaar in Friesland.

Het is iedere dag genieten. De rust, de ruimte, de vriendelijkheid van de mensen
Ik heb hier een super leuk leven opgebouwd.
Het scheelt ook als je paard in pension staat zodat je mensen leert kennen.

Ik geniet hier iedere dag en tuurlijk... als ik weer richting Rotterdam rij denk ik...
My home town....
Maar als ik weer terug rij naar het noorden denk ik.. heerlijk... rust.. ruimte...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:54

Sweetgirl1 schreef:
Het zit niet tussen me oren want me broer die in DH woont heeft het ook

Ook je broer kan last hebben van die associatie.
Ik durf te wedden dat je bij een dubbel-blind test heel verrassende resultaten zal hebben.

Maar goed, doet er niet toe :) (al is het wel interessant om te onderzoeken haha :D)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 12-08-13 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:55

Mando schreef:
Maar als ik weer terug rij naar het noorden denk ik.. heerlijk... rust.. ruimte...

Ik vind het altijd zo frappant; het verkeer lijkt bijna compleet te verdwijnen na een bepaald punt. Als ik Zwolle voorbij ben, wordt het steeds rustiger op de weg. Heerlijk!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:57

Dat merk ik ook altijd in de trein naar Groningen, na Zwolle beland je echt in een soort gat waar niks is behalve weiland :))