Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 13:43

Ik heb een vriendin die op bijstandsnivo leeft.

De norm is 50 euro per week per volwassene eten en35 euro per week per kind. Voor haar dus 120 euro per week boodschappen.

De gemeente belastingen hoeft ze niet te betalen, de eigenrisico ziekenfonds wat betaald gaat worden is nog in onderhandeling. Aktiviteiten voor de kinderen worden betaald door de gemeente, dus voetbal en dansles, dan krijgt ze 60 euro reiskosten om naar haar parttime baan te rijden elke ochtend. Huursubsidie op een best groot huis, waar ze zelf nog 600 euro voor moet betalen. Autootje..

Ik gun het haar van harte..ze kan hierdoor vliegtickets kopen om naar haar vaderland op vakantie te kunne bij haar ouders, ze probeert te stoppen met roken en ik weer hoe moeilijk dat is, haar kinderen gunt ze van alles en krijgen eigenlijk ook wel veel. Oma is wel bemiddelt en koopt vaak kleding en ook best mooie kado's voor de verjaardag, WII en zo, tablets...

Eigenlijk heeft ze het niet slecht...eigenlijk leeft ze net zo in de levensstandaard als wij. Wij hebben geen kwijtscheldigen of subsidies, zeker niet meer te besteden, feitelijk soms wel minder......

Voor mij mag ze, want het is echt wel het minimum om toch een fatsoenlijk leven te leven....voor haar geen uitzicht op beter..de kinderen zijn veeleisend war haar veel geldzorgen geeft en rekenwerk...

Wel worden wij gezien als de rijkere, hebben paard in achtertuin...soms krabben we ons achter de oren en denken, hoe verder te bezuinigen? Alles wordt duurder, 400 euro aan boodschappen per maand doen we niet.

Voel me niet arm,,ben gelukkig met wat ik heb.

Maar de grens werkend en bijstand is er niet echt meer.

Mijn vriendin zucht vaak, ik wil lekker leven....ik zeg dan maar niets, want haar vergelijken met ons, wij hebben een paardje is gewoon niet....maar geldelijk, als de nood aan de man is, schokt de gemeente bij, haar vader en oma van de kinderen...

Ik denk vergelijken kan gewoon niet...iedere situatie is anders...

Wij hebben geen sponsors, geen ouders die dat kunnen en doen...de schijn tegen...als mijn man zijn baan verliest, zijn de problemen niet te overzien....maar toch horen we tot de rijke in de ogen van de bijstandsmensen...

Mootje

Re: Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 13:51

Die tip van boodschappengeld 1x permaand pinnen is een goeie (en dan je pinpassen thuis laten).
Dat zou voor mij een hoop schelen denk ik :')
Leven op bijstandsnorm kan en wil ik niet proberen. Mijn vaste lasten zijn al een stuk hoger dan dat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 13:52

Ik wil ook volgen :) Heb een mooi inkomen, betaal best weinig aan huur en heb een oude hond (10 jaar), 2 katten, een paard en 3 pony's.
De pony's kosten me amper wat, die heb ik op mijn eigen stuk weiland staan dus 0€ stalkost en het winterhooi heb ik ook bij elkaar voor €300 ongeveer (is voor 3 maanden, had nog voorraad van vorig jaar over voor 2 maanden ongeveer). En dan hebben ze zo'n 20kg hooi/dag. Meer dan genoeg, het gaat om 2 shetjes en een tinkerkruising. (ga je tellen aan 1% vh gewicht/dag, dan kom ik aan zo'n 8kg hooi/dag, dus in feite amper de helft van wat ik voorzien heb!)

Dus de pony's zijn reeds volledig "afbetaald" voor dit jaar op de hoefsmid na. Die mag in september een keertje komen, dat is wel dringend nodig :o Water heb ik ter plaatse met een handpomp en een eigen waterput + 2 schuilstallen.

Goed, de rest. Vaste kosten + huishuur = €500/maand. Dat is incl. stroom en water. Heb een afbetaling lopen van €200/maand door een ex. Dan heb ik verder nog elke maand stalgeld voor mijn andere paard + 2x/week les. Dat zijn de vaste kosten en dan heb ik normaal gezien nog best wat over voor vrije besteding. Toch kom ik er haast nooit en ik word er gewoon gek van. Jawel, ook hier de pinduivel.
Wat nu wel scheelt is dat ik maandelijks toch €100 extra overmaak naar de vaste kostenrekening, dan heb ik dat achter de hand. Ben ook reeds een tijd bezig met overbodige spullen te verkopen zoals dekjes, singels en dat soort dingen. Volgende stap is op een vlooienmarkt eens een hoop kledij van de hand te doen die hier stof hangt te vergaren.
Ook mijn dressuurzadel gaat de deur uit. Paard loopt er niet lekker onder, ik rij veel liever met mijn 2ehands gekochte vzh van Bates. Dochter van mijn instructie heeft die nu mee op proefperiode :)
En mama heeft me geholpen om een goede 2ehands auto te vinden zodat mijn oude wrak weg kan. Die raakt niet meer door de technische keuring zonder een pak kosten aan de lichten, de roetuitstoot is elk jaar kantje boord, er zit geen verwarming meer in dus in de winter best riskant, ik krijg de ramen immers niet meer goed ontdooid...
Dinsdag mag ik die auto ophalen, dan kan ik een opkoper zoeken voor de oude. Ben wel van plan om de tank nog leeg te rijden :=

Werk heb ik gratis OV voor. Mss toch maar weer de trein nemen ipv autootje, al ben ik tijdens de vakantie met de auto maar liefst 45min eerder thuis (scheelt als je tot 19u30 werkt).
En mijn fiets ook maar eens herstellen. Een nieuwe binnenband halen kost geen handen vol. Kan ik daarmee op pad naar pension (is zo'n 7km) en naar school, dat ligt op 500m van elkaar. Doe ik wat aan mijn conditie én dan kan ik via werk een fietsvergoeding aanvragen. Want ja, ik studeer terug sinds vorig jaar met steun van mijn werkgever, en ook woon-schoolverkeer zit daar gewoon in. Aan een fietsvergoeding verdien ik zelfs nog per maand!

Heb ook een bijverdienste die me per maand tussen de €50 à €100 opbrengt. Ben van plan om meer opdrachten aan te nemen zodat daar ook wat extra binnenstroomt. Dat gaat dan direct naar de "paardenrekening" (stalgeld, hoefsmid, lessen, onverwachte kosten.)
Ik douch me om de dag tenzij het echt pokkeheet was zoals de voorbije weken. Anders krijg ik er toch alleen maar huidproblemen van, er zit hier flink wat kalk in het leidingwater. Wasmachine draait pas wanneer ze ook echt vol zit, de strijk geef ik mee aan mama. Afwasmachine ook alleen wanneer die vol zit. Bij mooi weer droogt de was buiten, verwarming gaat pas aan wanneer het buiten minder is dan 15°. heb een erg koel huis. Super in de zomer, tegenvaller in de winter.

En toch ben ik van mening dat het nog beter kan. Met wat ik overhou na aftrek van vaste kosten (daar tel ik de paarden + les ook bij) zou ik eigenlijk best leuk kunnen leven. Toch gaat het elke keer weer de mist in. Dit topic lijkt me dus een goede hulp om nog zuiniger aan te doen en er dan toch eens in te slagen om "krapper" te gaan leven.

Mijn vriend verdient meer dan goed, maar daar horen ook weer opofferingen bij. Zo zie ik hem erg weinig. Wanneer we gaan samenwonen (staat op de planning) spaar ik mijn vaste kosten van water, stroom en huur uit want hij heeft een koophuis waar ik niks aan mee wil/hoef te betalen. Hij is 6 maanden/jaar weg, dan vind hij dat ik gratis mag wonen omdat ik de boel netjes hou. We gaan wel elk steeds evenveel overmaken voor gemeenschappelijke kosten: boodschappen, uitjes, samen op reis, internet, stroom en water etc.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 13:57

Ik heb niet het hele topic gelezen. Maar 800 euro aan vaste lasten inclusief je paard? Dat vind ik erg weinig. Je zegt dat je ook nog een huurhuis hebt, en een auto. Je paard kost waarschijnlijk minstens 350 in de maand? Of ja dat is misschien afhankelijk van waar je woont. En dan nog je huis, zorgverzekering, internet, G/W/E, je mobiel etc??

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 13:58

Mootje schreef:
Die tip van boodschappengeld 1x permaand pinnen is een goeie (en dan je pinpassen thuis laten).
Leven op bijstandsnorm kan en wil ik niet proberen. Mijn vaste lasten zijn al een stuk hoger dan dat!

En ik doe het maand geld in 4x verdelen, zodat ik ook 4 aparte envelopjes heb met geld.. Het is anders erg aantrekkelijk om de ene week meer uit te geven dan de andere week :)

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 14:00

en verder geen huisdieren?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 14:02

Olympia schreef:
Mootje schreef:

En ik doe het maand geld in 4x verdelen, zodat ik ook 4 aparte envelopjes heb met geld.. Het is anders erg aantrekkelijk om de ene week meer uit te geven dan de andere week :)

Grappig, dat doe ik ook. Al pak ik wel heel makkelijk geld uit een ander envelopje omdat ik bijvoorbeeld eerder moet tanken of de luiers er sneller door zijn gegaan dan normaal.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 14:04

silversomali schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen. Maar 800 euro aan vaste lasten inclusief je paard? Dat vind ik erg weinig. Je zegt dat je ook nog een huurhuis hebt, en een auto. Je paard kost waarschijnlijk minstens 350 in de maand? Of ja dat is misschien afhankelijk van waar je woont. En dan nog je huis, zorgverzekering, internet, G/W/E, je mobiel etc??

Niet iedereen staat op pension. Ik had mijn paard aan huis, nu paardloos, maar komt er weer wat dan weer aan huis. Dus minstend 350 is een bedrag die je niet zomaar even kan noemen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 14:19

en ik sta wel op pension, maar ben een derde van het gestelde bedrag kwijt , een pension hoeft niet de hoofdprijs te kosten, tis wel zo dat ik geen binnenbak , kantine , luxe stallen of wat dan ook tot mijn beschikking heb, maar als zou ik oneindig vele geld hebben zou ik nog steeds niet verhuizen, paard staat 24/7 in de groep 365 dagen per jaar, voor mij is dat meer waard dan luxe voor mij.
want meer dan dat is die binnenbak en luxe kantine niet .

maar ik lees mee, mooie uitdaging, las op de vorige bladzij met de vraag "leuk? wat is er nou leuk aan" denk ook niet dat je het moet opvatten dat mensen het leuk vinden om dit te doen, maar wel als leerzaam,
en ergens wel leuk om te weten dat ondanks dat je het geld misschien nu wel hebt, dat als je het opeens niet meer hebt, je je ook kan redden. dat is toch een hele fijne wetenschap dunkt me

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 15:04

Pfff respect hoor voor iedereen die dit al een paar jaar kan. Afgelopen winter besloot ik m'n vader als boekhouder voor mn bedrijf te nemen. Dacht da's lekker goedkoop :+ en dan snapt hij ook eens dat ik toch wel hard werk voor m'n luxe. Nou verkeerde keus _-:( die draaide gelijk de geldkraan dicht en gaf toestemming om voor €50 in de week boodschappen ed te doen. Nou ik vond het zwaar en saai hoor. Moet wel zeggen de Admi is wel weer lekker op orde. Na een goed gesprek met hem heb ik hem kunnen overtuigen dat €75 echt beter was. Ook gaf hij toestemming voor onbeperkt sporten en bioscoop abonnement. Hierdoor hoef ik me niet te vervelen en geef inderdaad minder geld uit.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 15:06

Ik heb een 2e bankrekening geopend en stort daar elke woensdag mijn boodschappengeld op. Mijn andere pas gebruik ik alleen voor het tanken. Zo kan ik gewoon blijven pinnen wat ik veel fijner vind dan contant geld.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 15:09

Mag ik mee doen? O:)

Eigenlijk is mijn verhaal dezelfde als van de TS :)
Salaris is net gestort, dus ik kan direct mee doen!

Oh... -O- mijn eerste (niet nodige) uitgave heb ik al gedaan...
3 euro voor een lekker broodje :oo

TS, ik ga je steunen!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 15:35

silversomali schreef:

Ik heb geen paard, dus dat verklaart denk ik een hoop ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 15:53

Ik betaal een best lage huur, ben per maand +/- €160 kwijt aan les en stalgeld volpension zit ik ruim onder de €350 hoor. Met erg nette buitenbak 20x40, goede verlichting, goede afwatering, ruime box met erg mooi/goed hooi en kwaliteitsbrok. Omdat hij hengst is kan hij alleen 's avonds het land in wanneer de rest binnen staat, die weide grenst namelijk aan de pensionweides en daar staan ook merries. Heb 'm nu chemisch laten castreren begin juli maar nog niet echt de indruk dat het wel werkt... Dus geen risico op dat punt.
Maar ik heb geen binnenbak, geen kantine en nee, ook geen toilet. Of ik moet bij de stalbaas in huis even van de faciliteiten gebruik maken. Wel een waterkoker dus deze winter neem ik oploskoffie mee in een thermos :+ (sta er pas sinds april dit jaar). Wel gratis solarium en wasplaats + zadelkast.

Mijn auto (zowel de oude als de "nieuwe") zijn beide een 1.5 dci diesel met een tank van ongeveer 47l. Mits zuinig rijden haal ik daar vaak tussen de 850 à 1000km mee, dat kost me zo'n €60. Meestal gooi ik er maar voor €25/tankbeurt in en zie ik wel hoe lang ik er mee doe.

Ik heb de rekening waar mijn loon op komt. Dat verdeel ik dan over 2 andere rekeningen: 1 voor de paarden waar dus stalgeld en lesgeld naartoe gaat, op de andere schrijf ik mijn €600 vaste kosten over. Overige facturen zoals mobiel (tussen €15 en €45) en internet (€24) gaan van de basisrekening.
Heb nu gehoord van mama dat we sinds kort via het werk op onze privé-aansluiting voor de mobiel ook een personeelskorting van 20% kunnen aanvragen op de maandelijkse facturen wanneer je via domiciliëring overschrijft. Heb je bij dezelfde aanbieder ook tv, internet of een vaste lijn? Dan krijg je die 20% maandelijkse korting daar ook op. Mama en ik werken bij zelfde bedrijf btw. Wanneer ik geen school heb van mijn betaalde opleiding ga ik dus gewoon werken, mocht iemand zich dat afvragen. Ik krijg wel iedere maand mijn loon, of ik nu werk of studeer.

Denk dat ik mijn "paardengeld" maandelijks ga pinnen en in een potje thuis stoppen. Idem met het restbedrag voor die maand. Dan neem ik daar steeds voor de boodschappen een budget uit, lijkt me makkelijker om dan te sparen, nee?

Vriendje heeft via zijn werk dan weer andere voordelen zoals bedrijfswagen wanneer hij met verlof is (werkt op een schip), korting bij een bepaald reisbureau van 15% via zijn werk, allerlei fikse extra kortingen op huishoudelektro bij bepaalde shops, kortingen door zijn airmiles, pc van het werk. Hij is net in zijn eigen koophuis ingetrokken, die heeft toch aardig wat kunnen besparen op de aanschaf van die dingen!

Waar ik best wat geld aan kwijt ben is eten op het werk en zeker op school. Op het werk is het €2.75 voor een broodje of met een ticketje voor een kom soep, dagschotel en dessertje. Zonder drankje, alleen water is gratis. Maakt wekelijks toch ook €13,75 en dan moet ik alsnog boodschappen doen voor vriendlief en koken wanneer hij er is. Op school ben je als student aan "studententarief" voor hetzelfde €5/dag kwijt. En daar is geen gratis drinkwater ter beschikking.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 15:58

Ik lees (en ervaar) dat pinnen echt gevaarlijk is voor je budget.
Hoe vaak gebruiken jullie de pin en vanaf welk bedrag ga je pinnen?

Ik ga maandag geld pinnen, mijn "zakgeld" en wat ik nodig denk te hebben koop ik daar van.
Pinpas blijft thuis... Oh dat lijkt me zo moeilijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:22

Ik probeer zo weinig mogelijk extra te pinnen dan wat ik nodig heb vb wanneer ik geld afhaal voor mijn les van die dag. Dan probeer ik me aan dat bedrag te houden of ik pin max. €10 bij, om toch maar niks extra op zak te hebben. Ga je zien dat ik net wat extra nodig heb (hondenvoer bijvoorbeeld) en dan pin ik alsnog in het warenhuis. En die €10 zit dan nog in mijn zak, die ik dan doodleuk ook weer uitgeef zonder er bij stil te staan zeg maar.

Dan vond ik het vroeger met mijn studentenbaantje van €40/week makkelijker. Dat had ik dan op het einde van de dag cash in handen en aar moest ik het een week mee redden. Dat ging gewoon prima! Met pinnen verlies ik makkelijker uit het oog wat er al uitgegeven is en dan heb ik dus met regelmaat een verrassing die ik niet leuk vind.
Helaas is mijn vriend vaak weg en is het dus geen excuus om hem mijn pinpas toe te vertrouwen nadat ik mijn "budgetten" heb afgehaald. Ga je zien dat ik die in zijn portefeuille wanneer hij naar Australië ofzo vertrekt :)) Komt niet goed dan, heb die pasjes nodig voor online bankieren.
Het huis uitgaan met maar €5 op zak wanneer ik geen boodschappen moet doen moet ook te doen zijn. En voor avondje uit afspreken met vriendje dat Bob die avond gratis drinkt (ben ik altijd haha) in ruil voor de benzine. Vaak moet ik toch omrijden als taxi voor zijn vrienden, komt dat mooi gelijk uit.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:30

Olympia schreef:
Mootje schreef:

Hier zat ik ook over te denken om te doen, maar niet elke maand heeft 4 weken.. Dus ergens kom je dan toch in de knoop?
Ik denk dat ik gewoon 175 p.m. pin, en dit gewoon proberen eerlijk te verdelen over de maand. Als het op is is het op..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:35

Ik mis de tijd dat ik mijn zuurverdiende centjes in handen kreeg en dan vol trots in mijn spaarpotje kon stoppen :')
Zoveel makkelijker om overzicht te houden.

LS_fotosJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:38

Even getwijfeld of ik hier zou reageren omdat het toch internet is en een ander je financiën natuurlijk geen ene kloot aangaat... Maargoed hier dus ook iemand die erg krap moet leven omdat ik zo goed als afgekeurd ben door diverse dingen en dus uitkering krijg wat geen vetpot is wel voel ik me heel rijk omdat ik twee eigen kleine pony’s heb.. En een chihuahua (zie profiel!). Omdat ik hun heb, moet ik wel echt veel dingen ervoor laten, maar dit doe ik met alle liefde. Ik drink niet, ik rook niet, ik ga niet uit, shop geen kleding als ik het niet nodig heb ik ga niet naar iedereen die me uitnodigt hun verjaardag maar alleen naar echte vrienden die wat voor mij over hebben en ik wat voor hun… Klinkt misschien heel gierig maar tegenwoordig nodigen zoveel mensen je uit die je maar kennen op hun verjaardag want dan krijgen ze wat, tja doe ik niet aan mee ik kijk gewoon in mijn ogen wie ik het ‘waart’ vind. En koop dan niet iets heel duurs maar gewoon iets leuks waar ik ook het gevoel heb dat die gene er wat aan heeft. Tegenwoordig kan je bij de action al hele leuke dingen voor een paar euro halen.

Ik moet veel laten maar soms heb ik koopwoede en smijt ik met geld, om het vervolgens weer terug te gaan brengen omdat ik het geld niet kan missen omdat ik de rekeningen nog moet betalen. Dit alles heeft wel te maken met mijn Borderline maar daarnaast is het geen ecxuus om met geld te gooien. Dan ben ik weer boos op mezelf en breng ik het weer terug.

Voor mijn ponys heb ik heel veel over, al moet ik op water en brood dan doe ik dat. Maar dit is niet van orde want ik woon nog thuis en betaal geen kostgeld vanwege inkomen. Sterker nog me ouders stoppen me af en toe wel eens wat toe, bijv een bodywarmer, een shirtje of een doosje tampons want tja dat komt er ook nog bij als je vrouw bent… Ik betaal trouwens wel gewoon zelf mijn telefoonrekening, brommer en de maandelijkse ziektekosten (en daardoor ook eigen risico van 350 euro pj die ik altijd gelijk in feb/maart krijg ivm veel dokters kosten en medicijnen!).

Momenteel spaar ik 50 euro per maand voor de pony’s m’n hondje en onvoorziene kosten want tja als ze ziek worden of ik moet iets vervangen dan wil ik ze wel gewoon kunnen laten behandelen door de dierenarts en niet ala minuut naar de trailer aankoppelen en ze naar de slacht brengen.

Buiten dat haal ik ook wel eens een keer boodschappen voor 1 maaltijd thuis en kook ik, ik vind dat ik dat op zijn minst kan doen. Ik woon thuis en wil toch ook iets bijbrengen..

Om wat bij te verdienen fotograveer ik en verkoop ik foto’s van dat geld spaar ik en mag ik van mij zelf iets leuks kopen of voor iets groot sparen. Zo heb ik bijvoorbeeld nu een tweewieler in bestelling staan.

Verder handel ik soms met wat paardenspulletjes en tja het brengt misschien niet veel op maar elke euro is er een toch ?!
Ik ga ook wel eens naar de supermarkt en koop dan wat lekkers, wat dat betreft moet ik daar mee aanpassen want ik ben gevoelig voor dat soort dingen als ik mij k*t voel en het kost ook nog eens enorm veel geld!

Over het algemeen kan ik redelijk goed sparen omdat het voor mijn ponys is en ik dondersgoed weet dat als ik het niet doe voor hun ziektekosten ik ze weg moet doen. Weg doen is geen optie hun zijn mijn leven mijn lust alles… Voor hun wil ik door.

Momenteel sta ik op de lijst voor begeleid wonen dit bedrag wat dit gaat kosten is niet zeker, hun gaan op het moment dat ze een plek voor je hebben kijken naar jou inkomen en basseren daarop wat je eigen bijdrage is naast je ciz indicatie. Dit is dus erg spannend want ze houden geen rekening met paarden. Maar ja iedereen heeft een hobby, de een voetbalt en de ander die tennist. Dit kost ook geld, dus er is vast ook wel wat geld voor paardrijden, daarnaast roken veel mensen en gaan er veel uit en drinken ik laat dit allemaal. Dus het komt vast wel goed.
En anders heb ik wellicht mijn ouders achter de hand. Maar die kunnen ook niet helaas mijn paardjes helemaal betalen anders hadden ze dit allang gedaan..

Ik volg dus mee, ik vind het intresant want ik moet straks nog meer bezuinigen en vraag me af HOE!

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:39

Ik werk nu meer dan 40uur per week onbetaald in het ziekenhuis omdat ik coschappen loop.. Kan dus ook geen bijbaantje hiernaast hebben, als ik nog een beetje aan mezelf wil denken..
Heb het net uitgerekend, en ik heb 108,21 euro per maand over als al mijn vaste lasten eraf zijn, en daar moet ik dan nog van eten en leuke dingen doen.. Niet erg veel, dus ik ga dit topic volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:09

Het rare is dat mijn vriend, die zoveel meer verdient als ik, nog zuiniger is. Hij heeft nooit naar iets moeten kijken sinds hij werkt, hoeft geen eigen auto te kopen + bijkomende kosten (behalve benzine dan voor de bedrijfswagen) en heeft op 5 jaar werken meer kunnen sparen dan ik waarschijnlijk in mijn hele leven bijeen krijg. Zelfs zonder de paarden zou me dat nooit lukken. langs de andere kant, omdat ik net de paarden heb, wéét ik ook waarvoor ik probeer te sparen. Zonder hen denk ik dat ik gewoon meer geld zou uitgeven aan onnodige kleding en andere dingen.

Wat ik dan weer leuk vind, is dat we regelmatig vrienden ontvangen in mijn vriend zijn nieuwe huis. Hij voorziet in drank en ik kan dan gewoon meegenieten zonder me blauw te betalen en doe mijn bijdrage door hapjes te maken, mensen te voorzien van drankjes, het gezellig maken, wat te entertainen en gastvrouw te spelen.
Grootste lol in het verhaal: ik kan dan ook gewoon mee dronken worden, het bespaart ons aan benzine en kost ons beide een hoop minder :))

Ohja, tip voor mensen die regelmatig een "suikerkick" krijgen omdat ze vaak cola drinken of snoepen. Haal dat niet meer in huis, maar pak in de plek daarvan zoete appels of iets anders. Gezonder, ook suiker en heel wat goedkoper :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:46

Olympia schreef:

Dit vind ik echt een goed idee! Mijn vriend is een ramp met boodschappen, dus dit is ideaal! En overzichtelijk; week is nog beter te overzien dan een maand.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:50

Ik pin gewoon 1x in de week 50 euro en dat is alles wat ik uit kan geven die week. Ik heb ook jurygeld apart zitten en dat zou ik uit mogen geven maar meestal spaar ik dat op en gebruik ik het als ik een keer extra moet tanken. Maar ik kan mij goed beheersen om dat niet gelijk uit te geven. Heb graag wat extra benzine geld achter de hand. :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:53

Doe ik nu ook, geld dat ik verdien met 'klusjes' gaat apart. Voor iets extra's eigenlijk; kapper bijvoorbeeld. Zoveel inkomsten heb ik daar niet van uiteraard, maar daarmee kan ik wel alle kappersbezoeken van een heel jaar financieren zonder dat er ook in mijn rekening wordt gesnoeid :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:56

Benzine moet ik hier pinnen, waar je het goedkoopste kan tanken heb je geen kassa zitten of de geldautomaat neemt je briefjes niet aan wegens gekreukt.
Op zich moet het dan haalbaar zijn om alleen die dag je pinpas bij te hebben en de verleiding te weerstaan.

Ik heb net weer wat dingen op internet de verkoop in gegooid, oa mijn Amigo all weather buitendeken. Is te klein voor mijn paard en de pony ie het mss wel past heeft een ongevoerd regendek, deze winter een schuilhok en die mag lekker dik in de pluis komen. Vind het dan ook zonde dat het ligt te verstoffen.
Is tegelijk ook alweer opruim mocht ik dit jaar nog naar vriendje verhuizen :))

Het geld dat ik heb met mijn bijverdienste wordt 1x/maand gewoon op de rekening gestort waar ook mijn vast loon op komt. Handje contantje zou ik leuker vinden maar zo werken ze niet. Dan maar wat mer opdrachten proberen te pakken te krijgen.