Dierenwelzijn verbeteren, wat doe jij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Dierenwelzijn verbeteren, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:50

Bij ons in de familie doen ze het ook hoor, zelf koeien houden voor consumptie. We hebben 1 jaar mee gedaan, maar vanwege afstand doen we dat niet meer. Maar de familie houdt nog 2 koeien per jaar. We hadden 1 kalfje, moeders overleden welke met de hand is groot gebracht, maar die blijft :D

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 21:22

Ja de volgende bel ik idd gewoon de politie, was echt sneu voor die arme varkens..

@Mindim: wat grappig dat die blijft :D Daar zullen ze wel een band mee hebben? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 23:01

Ze zal nu 2,5 zijn. Ik denk dat wanneer je weet dat ze weg gaan, je er toch anders mee om gaat. Je probeert je er niet aan te hechten. Maar goed, als je een kalf zo intensief verzorgt, gaat die vlieger niet op.
Ze staan bij mijn oom achter in de tuin, de wei grenst aan de tuin en ze komen altijd buurten.
Beetje hypocriet misschien, maar ik vond het lastig om vlees af te nemen.
We hadden een koe en die was gek op voeten, ze zijn ook erg tam allemaal, want aangehaald worden ze wel. Als je met een kop koffie zat, lebberen ze hem nog net niet leeg. Maar goed, toen die koe geslacht was, zag ik bij elk stuk vlees die koe. Dat vond ik best lastig. De koe krijgt ineens een gezicht. Voor mij ook een reden dat niet meer te doen.
Wel zorg ik er voor dat mijn standaard voor het houden van dieren, wel toegepast is op het dier wat ik eet, anders hoef ik het niet.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 12:41

Ja dat geloof ik wel. Ik zou mijn "eigen" dieren ook niet op kunnen eten. En eigenlijk is dat inderdaad wel een beetje hypocriet.. Maar je doet er niks aan dat je je onbewust gaat hechten aan ze.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 12:51

even denken
- eigen groententuin= biologisch geproduceerd en 0,0 km moeten vervoerd worden per vrachtwagen. Dit hoort ook bij dierenwelzijn omdat het de biodiversiteit ten goede komt en ik niet preventief massa's sproeistoffen gebruik waarvan het bodemleven, vlinders, bijen en wat nog allemaal meer van stuk gaan
- ik koop enkel vlees uit de snelverkoop en als ik het volle prijs moet kopen, dan is het bio. Waarom heeft snelverkoop voorrang? omdat het anders in de container gaat aan het einde van de dag. geen verspilling is voor mij punt 1, volgende stap is overgaan op duurzame productie.
- rundsvlees wordt 'int groot' besteld en komt van biokoeien. je koopt dus in telkens er een koe naar de slacht gaat gaan.
- eigen kippen
- soms bewust een gerecht met een stukje vlees erbij, zo klaar gemaakt dat echt kunt genieten van een mooi stukje vlees. andersom kook ik ook vaak veggie omdat niet overal een lap vlees naast MOET liggen. ik probeer ook vaak bv 1 kipfiletje te verdelen onder ons 2; dat is in feite nog meer dan genoeg vlees.

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 18:25

Ik denk niet dat je om producten die op proefdieren getest zijn heen kan. Dingen als schoenpoets en tandpasta worden ook getest.

Proefdiervrije cosmetica is bij mijn weten ook niet proefdiervrij. De ingrediënten/bestanddelen worden afzonderlijk getest of zijn al getest door andere bedrijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 22:54

Tuurlijk zijn dingen getest, maar bij de Bodyshop heb je make-up en verzorgingsproducten die iig niet op dieren zijn getest, Mss de afzonderlijke ingrediënten wel, maar het product zelf niet. Dat geldt ook voor verzorgingsproducten met het Vegan keurmerk.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 23:59

Ik heb respect voor dieren en eet dus niks waar dieren voor hebben moeten lijden. Dus geen vlees en dingen waar ei en melk producten in zitten.
Probeer mijn dieren een zo gelukkig mogelijk leven te geven.
Meer kan ik niet doen, denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 00:11

Blondie_ schreef:
Ik heb respect voor dieren en eet dus niks waar dieren voor hebben moeten lijden. Dus geen vlees en dingen waar ei en melk producten in zitten.
Probeer mijn dieren een zo gelukkig mogelijk leven te geven.
Meer kan ik niet doen, denk ik.

Zolang je heel bewust koopt en de goede dingen koopt, hoeven de dieren daar niet perse onder te lijden hoor.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 00:27

Hoe dan?
Hoe kan iets goed zijn waar dieren moeten opgroeien in bio industrie en vervolgens vermoord worden zodat mensen hun kadavers kunnen opeten?
Als het in de schappen lag, zou ik eerder mensenvlees kopen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 01:11

Niet raadzaam...kannibalisme leid tot ziekten met slechte afloop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 03:42

Blondie_ schreef:
Hoe dan?
Hoe kan iets goed zijn waar dieren moeten opgroeien in bio industrie en vervolgens vermoord worden zodat mensen hun kadavers kunnen opeten?

Dat een dier geslacht wordt, wil niet perse zeggen dat een dier heeft moeten lijden in zijn leven. Ik vind slacht een humane manier van doden, mits het netjes gedaan wordt met zo weinig mogelijk stress voor het dier.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 04:07

Vind ik ook. Waar ons rundsvlees van komt bv daar leven de koeien buiten in natuurgebied, in groep en als ze geslacht worden, dan gaat dat met eentje per keer. Plaats genoeg op de trailer en je komt dan ook op afspraak bij de slachterij. Gaat dus heel wat keuriger dan wanneer ze een vrachtwagen vol komen dumpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 04:15

kynshiri schreef:
Vind ik ook. Waar ons rundsvlees van komt bv daar leven de koeien buiten in natuurgebied, in groep en als ze geslacht worden, dan gaat dat met eentje per keer. Plaats genoeg op de trailer en je komt dan ook op afspraak bij de slachterij. Gaat dus heel wat keuriger dan wanneer ze een vrachtwagen vol komen dumpen

Bij zo iemand koop ik ook mijn vlees, ook uit een natuurgebied en met een per keer in een trailer naar de slacht. Schotse hooglander.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 04:27

Hier ook schots hoogland :-)

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 11:08

Blondie_ schreef:
Hoe dan?

Haha := Als het niet zo smerig zou zijn/klinken, dan zou dat bij mij ook wel kloppen denk ik. :')

Mindim schreef:
Blondie_ schreef:
Hoe dan?

Dat een dier geslacht wordt, wil niet perse zeggen dat een dier heeft moeten lijden in zijn leven. Ik vind slacht een humane manier van doden, mits het netjes gedaan wordt met zo weinig mogelijk stress voor het dier.

Ik ben wel benieuwd waarom jij slachten humaan vind? Puur interesse!
Ik vind slachten juist alles behalve humaan.. Het woord alleen al krijg ik kriebels van.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 12:31

Omdat met slachten, met name bij runderen, het dier in een klap dood is; pin in de hersenen en weg zijn ze.
Bij een spuitje zie je regelmatig bij bijv paarden dat er énorm tegen gevochten word. In een slachterij zijn ze in een klap weg.
Meeste stress die je in slachterij ziet, zit in transport maar zelfs dat wordt zoveel mogelijk vermeden aangezien bij stress bepaalde hormonen vrijkomen die het vlees taai maken.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:00

Sodera schreef:
Omdat met slachten, met name bij runderen, het dier in een klap dood is; pin in de hersenen en weg zijn ze.
Bij een spuitje zie je regelmatig bij bijv paarden dat er énorm tegen gevochten word. In een slachterij zijn ze in een klap weg.
Meeste stress die je in slachterij ziet, zit in transport maar zelfs dat wordt zoveel mogelijk vermeden aangezien bij stress bepaalde hormonen vrijkomen die het vlees taai maken.

+1

inderdaad, dieren worden inderdaad in 1 klap gedood. Het dier voelt geen pijn.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:12

maralyn schreef:
Sodera schreef:

+1

+ varkens krijgen eerst een elektrische schok (hersendood) en dan een pin in hun hersenen. Heb het met mijn eigen ogen gezien in een slachterij. Niks geen stress. Stress zit hem in het transport en daar zit al flink veel verbetering in de afgelopen tijd. Denk aan geklimatiseerde vrachtwagens.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:16

Suzan_v_h schreef:
maralyn schreef:

+1

+ varkens krijgen eerst een elektrische schok (hersendood) en dan een pin in hun hersenen. Heb het met mijn eigen ogen gezien in een slachterij. Niks geen stress. Stress zit hem in het transport en daar zit al flink veel verbetering in de afgelopen tijd. Denk aan geklimatiseerde vrachtwagens.

Eerst een elektrische schok, dan een pin (waarom? ze zijn dan toch al hersenendood?) en dan worden ze pas open gesneden?

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:18

Over t algemeen idd een van beide, of bijv CO2 waarbij ze bewusteloos raken en dan verbloeden.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:19

+1

[/quote]

+ varkens krijgen eerst een elektrische schok (hersendood) en dan een pin in hun hersenen. Heb het met mijn eigen ogen gezien in een slachterij. Niks geen stress. Stress zit hem in het transport en daar zit al flink veel verbetering in de afgelopen tijd. Denk aan geklimatiseerde vrachtwagens.[/quote]

Eerst een elektrische schok, dan een pin (waarom? ze zijn dan toch al hersenendood?) en dan worden ze pas open gesneden?[/quote]
Met een elektrische schok zijn ze nog niet dood. De pin kan door de hersenen gestoken worden of door de slagader in de keel. Ik heb dat laatste gezien en dan bloeden ze dood. Daarna worden ze geflambeerd, gewassen en geslacht. Het klinkt gek, maar ik vond het indrukwekkend en 'leuk' om te zien,

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:25

Ik denk zelf dat interessant een beter woord is dan 'leuk' :p

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:25

Met een pin zijn ze ook nog niet dood. Ze zijn pas dood als ze open worden gesneden en dood bloeden. Daarom vind ik het raar dat ze en een schok krijgen en een pin..

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:26

Batlow schreef:
Ik denk zelf dat interessant een beter woord is dan 'leuk' :p

Ja ik zocht naar een woord daarom had ik het maar even tussen aanhalingstekens gezet haha :P