Samenwonen, hoe ging dit bij jullie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Samenwonen, hoe ging dit bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:05

Ik ben van Nieuwerkerk aan den IJssel naar Vianen gegaan. Voordeel was wel dat ik toch al een uur naar mijn werk onderweg was, en dat bleef ook een uur. Partner heb ik ook op mijn werk leren kennen. Dus eigenlijk hebben we beiden wel ons eigen leven gehouden, maar met toevoeging van elkaar.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:56

Hoi ik ga ook binnenkort samenwonen met mijn vriend. We hebben nu bijna 2 jaar. Ik woon nu in een studio en mijn vriend bij zijn ouders. Het is allemaal een beetje onverwachts gegaan, maar ben hardstikke blij dat we nu eindelijk wat hebben. Ik ben heel erg benieuwd :)

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:40

miccamaaike schreef:
xManon_ schreef:
Ik heb geen samenlevingscontract, maar we zijn wel toeslagpartners, dat kan ook zonder hoor!

De regels hierover zijn veranderd. Als je nu geen samenlevingscontract hebt kun je geen toeslagpartners meer worden. Misschien wel als je het al was, maar je kunt dat nu in ieder geval niet meer aanvragen. Maar goed, dat komt mij alleen maar goed uit :D

Hier kun je dat checken:
http://www.belastingdienst.nl/rekenhulp ... ?jaar=2013

Nee ook dan niet meer.
Wij hebben brief gekregen dat we nu geen toeslagpartners meer zijn.
Terwijl we het een jaar eerder in een keer wel waren ( ben al 4 jaar samen met hem) dat kwam omdat we alles op een bult hadden gegooit en in een keer kregen we ee brief dat we toeslagpartners waren en paar maanden later neit meer.

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:56

Ik ben 10km verder gaan wonen. Mijn vriend zat in een carnavalsgroep, waar ook zijn ex bij zat. Ik ben straal genegeerd door zijn 'vrienden'.. Tenminste, de vrouwen dan.. Ook geen fijne start!

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:05

Oh wat gek, ik weet niet beter dan dat wij nog toeslagpartners zijn. :=
Maakt het veel uit dan eigenlijk?

Cayenne, wij wonen in het centrum.
Vind dat langs elkaar lopen zonder groeten e.d. juist wel meevallen, ik maak vaak random praatjes met mensen in de bus enzo. :') Maar ik kom uit Haarlem, dus dat is wel een andere overgang. Stuur je me een linkje van het meetingtopic? :D (Ben wel een stuk jonger dan jij.)

Rampshellie, vinden ze zijn ex leuker ofzo dan?

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:09

Ze schenen er nogal moeite mee te hebben dat ik de nieuwe vriendin van was.. Paar weken later op een verjaardag liepen ze ook zo langs mijn vriend op, toen is hij uit de groep gezet!

Komen er hier ook nog mensen uit het Oosten?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:34

Ik vind de wijk in Groningen waar wij wonen nog best dorps aanvoelen. Ik blijf dan ook gewoon stug doorgaan met mensen begroeten :D.

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:37

Ik vind dat sommige wijken in Groningen ook best een los dorpje hadden kunnen zijn.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 19:44

In de bus of trein random praatjes maken is wel vrij normaal ja. Maar ij ons steek je je hand op als je voorbijiemands huis rijdt/fietst/loopt of als je iemand bv met de auto passeert. Maar ja, dat is ook wel in de polder. Huisnummer 1 tot 15 in de straat of zo. Toch is het in een jaar tijd wel automatisme geworden. Mijn vriend (kaatsheuvel) vraagt telkens waarom ik mn hand op steek, of ik die mensen ken. Haha. Ik moet er ook wel weer aan wennen dat mensen in de stad dat meestal niet zo kunnen waarderen/niet snappen. Haha. Ik blojf ook stug medebewoners gedag zeggen of mensen die beneden langs mn balkon lopen. Vriend kijkt me dan soms wel eens geergerd aan dat ik weer n praatje met wildvreemde aanknoop.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 01:36

Het lijkt me best lastig om naar een hele andere stad te verhuizen, vind het wel knap van jullie!
Ik ga 1 dorp verder... dat vind ik al ver :+
Uiteindelijk willen we wel als we huisje gaan kopen richting alphen..
Ga nu bij hem wonen :)
Nu bezig om het ook een beetje 'mijn huisje' maken..
Vind dat best lastig,
Hadden meerdere mensen dat ook die bij hun vriend in gingen wonen?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 08:30

Dat eigen maken is wel een beetje een proces denk ik. Mijn meubels gingen allemaal niet mee, mijn meubels waren allemaal oude 2e handsjes en hij had het heel netjes voor elkaar, ook naar mijn smaak. Dus dan neem je dat al niet mee. Maar zijn huis was verder vrij leeg dus ik kon al mn spulletjes goed kwijt en dat maakt dat ik me er wel goed thuis voel :) Maar echt je plekje maken kan wel eventjes duren, dat moet je gewoon tijd geven :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 09:28

Ik heb geen idee of wij toeslagpartners zijn, we hebben toch geen recht op huur en zorgtoeslag.. zijn beiden flink aan het terugbetalen :+

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 09:53

Plien91 schreef:
Ik vind de wijk in Groningen waar wij wonen nog best dorps aanvoelen. Ik blijf dan ook gewoon stug doorgaan met mensen begroeten :D.

Ben ik wel benieuwd welke wijk je woont :)

Ik heb een poos in de Oosterpoort gewoond, vond ik ook altijd beetje dorps :)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 09:59

In die wijk dus :D

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 10:00

haha grappig, leuke wijk :)

Yris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 10:03

Maak van te voren afspraken hoe jullie het gaan doen met financien en huishouden!
Maak een gezamelijke rekening en stort daar allebei een X bedrag in zodat daar de huur, boodschappen, en andere vaste lasten van betaald kunnen worden. Scheelt een boel gezeur over geld!

En spreek van te voren af wie er gaat koken, stofzuigen, schoonmaken, tuinieren etc. etc. gaat doen. (Mannen zien vaak niet dat het huishouden een dag in de week aan werk is!)

Gewoon wat vaker tot 10 tellen... dan word t vast een success! :P

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 10:06

Poeh, ik woon nu 10 jaar samen, begonnen als student, kon goedkoop huisje krijgen in den haag, vriend kwam bij me inwonen, hebben daar 3 jaar gewoond.
Ondertussen was ik klaar met school ( vriend werkte al vanaf het begin) en hebben we gekocht in zoetermeer, waar we nu nog steeds wonen :j
Niet getrouwd wel een samenlevingscontract, nog steeds gelukkig met elkaar en dat terwijl ik 17 was toen we verkering kregen :+ ondertussen ben ik 30 en zwanger :D

huishouden was altijd makkelijk verdeeld ik kook en doe de was, hij de rest :)
financien hebben we altijd op 1 hoop gedaan, ik was ook eerst student en had 200 euro in de maand :Y) dus toen gaf ie me een auto *\o/* en een pasje van zijn rekening. Die hebben we een en/of gemaakt en ik heb mijn rekening opgeheven en nu is dit al 10 jaar zo :j

dus eigenlijk heel makkelijk allemaal, ik geef meer uit, maar hij hoeft nooit wat te laten daarom :j en dat is uiteraard ook belangrijk, niet dat al het geld naar mn paard gaat en hij niks meer zou kunnen uitgeven :+

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:09

Ik woon nu bijna 2 maanden samen en ik moet zeggen dat ik het best lastig vind. Nouja, misschien niet het samenwonen, maar het feit dat ik verhuisd ben naar de stad waar hij al woonde. Ik heb niemand, ik ken niemand, ik ken de stad/de weg nauwelijks, terwijl vriendlief al zijn vrienden in de buurt heeft, zijn werk, hij kent de hele stad, hij kan zijn hobby uitoefenen op 1 minuut afstand van ons huis (skatepark), etc.

Huishouden is wel verdeelt. Ik doe het echte schoonmaakwerk (poetsen, boenen, wassen etc) en meneer doet de rest (koken, stofzuigen etc). Gaat opzich prima.

Rekeningen en boodschappen worden betaald vanaf een gezamenlijke rekening. Werkt wel handig. :)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:41

Angeliquee18 schreef:
Het lijkt me best lastig om naar een hele andere stad te verhuizen, vind het wel knap van jullie!
Vind dat best lastig,

Ik zou voor de inrichting wat nieuwe accessoires kopen. Kussentje op de bank hier, vaasje daar, nieuwe dekbedovertrek, eigen boeken in de kast etc. Zodat je toch een beetje het gevoel hebt dat het ook van jou is en dat je niet bij iemand anders op visite bent.

mlc schreef:
Ik woon nu bijna 2 maanden samen en ik moet zeggen dat ik het best lastig vind. Nouja, misschien niet het samenwonen, maar het feit dat ik verhuisd ben naar de stad waar hij al woonde. Ik heb niemand, ik ken niemand, ik ken de stad/de weg nauwelijks, terwijl vriendlief al zijn vrienden in de buurt heeft, zijn werk, hij kent de hele stad, hij kan zijn hobby uitoefenen op 1 minuut afstand van ons huis (skatepark), etc.

Huishouden is wel verdeelt. Ik doe het echte schoonmaakwerk (poetsen, boenen, wassen etc) en meneer doet de rest (koken, stofzuigen etc). Gaat opzich prima.

Rekeningen en boodschappen worden betaald vanaf een gezamenlijke rekening. Werkt wel handig. :)

Heb je hobby's in de stad waar je nu woont? Zo niet dan zou ik op zoek gaan naar een sportschool / dansschool / yogastudio / muziekvereniging / manege. Zodat je ook je eigen leven daar opbouwt. Op een vrije dag eens een rondje door de stad fietsen, op zoek gaan naar leuke plaatsen om vaker te komen, gezellige restaurantjes en kroegjes zoeken, noem het maar op.

Ik moet overigens wel bekennen dat ik geen ervaring heb met verhuizen naar een vreemde stad. Wij zijn gaan samenwonen in de stad waar we allebei hebben gestudeerd en hebben allebei onze hobby's in de vorige woonplaats (15 min rijden) kunnen houden.

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:59

Angeliquee18 schreef:
Vind dat best lastig,

Hier staat vrij weinig van mij. Wat foto's, kleine dingetjes en we gaan nu gewoon langzaam dingen aanpassen naar dingen van ons samen :)
En een evt volgend huis wordt echt wel meer ook van mij.
Dat is nu echt geen doen, hij woont er al zolang alleen, het is echt af. Gelukkig is het ook redelijk mijn smaak en voel ik me er op zich wel thuis :j

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 12:01

Ik ben ook bij mijn vriend ingetrokken, alles stond er al..
Heb alleen wat finishing touch dingetjes toegevoegd, het was wat kaal.
Denk aan plantjes, fotolijstjes en nog wat decoratie dingetjes!

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 12:03

Hier nog 1 die bij de vriend is ingetrokken en alles er dus al stond.
In mijn geval ook zeker mijn smaak en er is in het afgelopen jaar niet heel veel veranderd.
Alleen in de slaapkamer is er een kast bij gekomen en boven de bank hangt nu ook een grote foto van mijn paard, naast de grote foto van Dafje (zijn vorige vrachtwagen) die er al hing :=

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 12:04

Angeliquee18; da's één van de redenen dat ik niet bij hem wilde intrekken. Dat had gekund toen ik vanaf mijn studentenkamer kwam en nog niet zoveel 'eigen' had, maar toen wilde hij nog niet samenwonen en heb ik dus nog 2,5 jaar in een eigen appartement (dat net zo groot was als zijn huis) gewoond. Na die 'luxe' weigerde ik in te schikken naar zijn huis, spullen en -vooral- ruimte. Hij had bijvoorbeeld een hobbykamer, waardoor er voor mij geen eigen kamer zou zijn, terwijl ik ook gewend was aan een kamer om te werken enzo.
Ons nieuwe huis bevat dus naast onze slaapkamer een zolder voor zijn hobby en mijn kamer is werkkamer annex logeerkamer. De 3e kamer in huis is onze kledingkast geworden. :D Qua meubilair hebben we een leuke mix van wat we hadden en een nieuwe slaapkamer gekocht. En beetje bij beetje vervangen we nu ook beneden de meubels. Muren zijn het langst kaal gebleven, dat vonden we allebei lastig. Er hangen nu portretfoto's van mijn oude kat en onze huidige kat. Nog steeds niet heel creatief dus. :')

MLC; ga sporten, word lid van een vereniging, politieke partij of schilderclub, wat jij maar leuk en interessant vindt. Op die manier ontmoet je makkelijk nieuwe mensen, mits je je daar ook voor openstelt. Op de manege waar ik nu rondloop kwam tegelijk met mij nog een nieuwe volwassene. Waar zij nu nog steeds tegen mij moppert dat ze zo weinig mensen kent, ken ik de halve stal en spreek ik ook met mensen af buiten het paardrijden. Maar zij is na de les altijd meteen weg, terwijl ik nog even wat ga drinken en zo met mensen aan de praat kwam en dat zich verder kon ontwikkelen. Het gaat dus niet vanzelf door een vereniging oid, maar wel makkelijker. :)

edit: typfout
Laatst bijgewerkt door Dreamybol op 01-08-13 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 12:13

Mlc, t is best lastig hoor nieuwe vrienden maken. Sluit me wel aan bij wat Dreamy zegt, dat is wel de enige manier om mensen te leren kennen denk ik.
Ik zou ik Hoogeveen ook graag wat mensen leren kennen, maar ik weet eigenlijk gewoon niet waar ik de tijd vandaan moet halen. Beetje te druk :+ maar goed dan is t ook mijn eigen schuld haha. Scheelt dat ik na mijn werk makkelijk kan afspreken met vriendinnen.

Ik vind het wel spannend wat er vanaf sept gaat gebeuren. Dan werk ik nog maar 3 dagen in de stad, heb ik 2 avonden studie en wil ik ook nog 2x paardrijden... weet nog niet hoe ik dat allemaal ga plannen!

Dreamy, wel fijn om nog je eigen plekje te hebben. Mijn vriend heeft zijn studeerkamertje leeg gemaakt, zodat ik daar iig een grote kledingkast en extra boekenkasten kon neerzetten. Verder hebben we een slaapkamer en een soort hobby kamer voor hem. Maar daar heb ik ook wel wat aan dus dat scheelt. MOchten er ooit kids komen in dit huis (duurt nog wel paar jaar) dan gaat zijn hobby kamer er helaas wel aan.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:20

Tabaluga12 schreef:
Johanna59 schreef:
Samenwonen? Verliefd, verloofd, getrouwd. Toen "samen gaan wonen". Inmiddels gescheiden. Wel pas na 28 jaar. :n

Wow heftig... Hoe komt dat dan als ik vragen mag?

Beetje late reactie

Hij kwam iemand anders tegen. Met haar zet hij het paardenbedrijf voort.
Einde werk, huis, paarden. Gewoon alles.