Je kunt de krant nog niet open slaan, of...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:13

pandour4evuh schreef:
_San87_ schreef:
De hoogste snelheid heeft voorrang? Ik hoop toch dat je dat zelf hebt verzonnen en dat dit niet daadwerkelijk een regel is :').

In mijn ogen ja.

als je heel langzaam loopt met een groep. ga je toch ook niet het hele voetpad innemen. en dan ook asociaal het tempo door blijven lopen terwijl anderen aangeven dat ze er graag langs willen.

Wat een nonsens. De hoogste snelheid heeft niet per definitie recht op voorrang, dat zou toch rare situaties gaan opleveren. Ik ben het met je eens dat men aan de kant hoort te gaan wanneer de situatie daar mogelijkheid toe geeft, is die mogelijkheid er niet, dan remt diegene met de hoge snelheid maar lekker af tot de mogelijkheid tot inhalen er wel is.

Ik neem trouwens aan, dat wanneer het recht van de snelste geldt in jouw ogen, jouw peloton wielrenners ook netjes aan de kant gaat wanneer er een auto aan komt?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:13

Als je wielrenners gaat verbieden kun je meteen ook wel honden, paarden etc. gaan verbannen van de fietspaden.
Ze kunnen allemaal evenveel hinder veroorzaken.
Het is gewoon zaak dat iedereen met respect met elkaar omgaat. Ik ben er wel voor om alle fietpadgebruikers te verplichten een bel te hebben. Dit kan vaak al wat ergernis voorkomen.

Edit: Dit soort ergernissen komen in de zomerperiode rond de tour de france altijd weer op. Over een tijdje zijn de ergste wannabe wielrenners weer van de weg en is er niets meer aan het handje.
Laatst bijgewerkt door Josien_ op 16-07-13 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:14

Ik sluit me hier bij aan. In de duinen tussen Noordwijk en Wassenaar ligt ook een prachtig fietspad dat ook veel te vaak door wandelgangers wordt gebruikt. Als ik met 35-40 daar aan kom karren vind ik het prima om even wat bij te remmen maar er zijn er ook die gewoon NIET aan de kant gaan. Vorige zomer heb ik nog bijna een aanrijding gehad met 2 ruiters die naast elkaar het complete FIETSpad innamen. Vriendelijk vragen of ik er langs mag (terwijl ik in m'n achterhoofd pissig ben omdat ik weer eens af kon remmen voor niets) en dan arrogant roepen dat ik me maar aan hun aan moest passen. Na 2 minuten was ik het zat en ben ik over het wandelpad ernaast gegaan om ze in te halen. Voor de rest vraag ik het altijd netjes of ik er langs mag en ik bedank ook vriendelijk, maar de meeste wielrenners denken dat ze de nieuwe Christopher Froome zijn en zijn zo arrogant als de pest, maar ja dat kom je overal tegen, ook in de paardenwereld :)

Kijk als ik net aan het sprinten ben met een vriend van me tikken we wel de 60km/h aan, maar dat doen we dan ook op lege wegen. Kans dat er iets mis gaat is anders nogal groot :D

Overigens, met de auto rij je ook zoveel mogelijk rechts, waarom op het fietspad niet zodat je gewoon ingehaald kan worden. Heb zo'n spuughekel (ook op de normale fiets!) aan scholeren die naast elkaar fietsen...

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:14

pandour4evuh schreef:
_San87_ schreef:
De hoogste snelheid heeft voorrang? Ik hoop toch dat je dat zelf hebt verzonnen en dat dit niet daadwerkelijk een regel is :').

In mijn ogen ja.

als je heel langzaam loopt met een groep. ga je toch ook niet het hele voetpad innemen. en dan ook asociaal het tempo door blijven lopen terwijl anderen aangeven dat ze er graag langs willen.

Met andere woorden, iedereen moet meteen opzij als er een sneller persoon aankomt? Kom nou :') Ben het wel met je eens dat het hele fietspad innemen ronduit asociaal is, maar hier in de buurt kom ik meer wielrenners tegen die dat doen dan recreatiefietsers.

Iedereen moet rekening met elkaar houden. Dus niet alleen de recreanten met de sporters, of andersom. Het is nog steeds een openbare weg he...

Edit: Naast elkaar fietsen kan wat mij betreft prima. Maar dan wel graag oplettend en dus aan de kant gaan als er iemand langs wil, en dáár gaat het nu juist vaak mis. Hoeveel mensen je niet tegenkomt die het drukker hebben met hun mobiel dan met de situatie om hen heen, word regelmatig bijna omver gereden door dat soort idioten. Laat dat kreng lekker in je broekzak. Dáár erger ik me nou kapot aan, het asociale gedrag van sommige fietsers/wandelaars/noem het maar op en niet zozeer aan een bepaalde groep mensen.
Laatst bijgewerkt door Kirsha op 16-07-13 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:16

bromfiets schreef:
Dat is handig want dan zou ik altijd voorrang hebben _O-

Ik duw je gewoon aan de kant }> :')

miss_lizje

pandour4evuh schreef:
Ik als zeer fanatiek racefietser zal even een opmerking plaatsen

Ik rij op de rijbaan waarom omdat ik meerdere malen zelf zeer ernstig te val ben gekomen door recreatiefietsers die ik meerdere malen toegeroepen heb dat ik er aan kwam, en ze ook omkeken maar niet uit de weg gingen, en ik me vervolgens in alle bochten moest wringen om eerst abeide voeten lost te maken en dan pas af te kunnen rennen. want tja omvallen met je voeten nog vast is nog veel erger. mensen dan plots op de rem gingen staan. (slechtste wat je kan doen in zon situatie)

ik ben vrij sociaal ik zal ook altijd wat afremmen etc. maar in mijn ogen degene met de hoogste snelheid heeft voorrang. Neemt niet weg dat je wel aan moet kondigen dat je eraan komt.

Ik heb ook een situatie meegemaakt waar ik me rot geschrokken ben. Ik was bezig met mijn rondje en moest een fietspad op door een bos. ernaast lag een voetpad. en er kwamen mensen aan lopen over het fietspad. In mijn mening is dat zij dan aan de kant moeten gaan als ze mij zien aankomen. (even ter illustratie: reed zon 30-32 km/u) er waren achter mij andere racefietsers. en ze gingen niet aan de kant. ik heb meerdere malen geroepen. ik ben toen naar de andere kant van het fietspad gegaan, zij ook toen ben ik erop geklapt en over de kop gegaan. toen is de man van de vrouw op mij gaan schelden terwijl ik in zeer ernstige pijn (si gewricht scheur) daar lag. dat ik had moeten stoppen. de rest van de groep was ook gevallen maar behalve een gekneusde knie niks. Ik lag onderaan de hoop. Hij wou zelfs in eerste instantie niet eens een ambulance bellen. Ik had de telefoon van de groep bij mij en tsja die zat op mijn rug en die was niet meer heel.

Wat ik hierbij wil zeggen, er wordt veel gescholden op racefietsers. maar wij kunnen ook niet super snel reageren en de meesten waarschuwen ver van te voren. wij kunnen ons dan wel voorbereiden maar er wordt ook verwacht van andere dat zij ook actie ondernemen.

Feit dat je zelf niet genoeg tijd heb om te reageren op de situatie geeft voor mij al aan dat juist jij degene bent die het gevaar vormd. En wie het hardste gaat heeft voorrang, voel eens even aan je bovenkamer joh.

Choiix

Ja, natuurlijk moet dat. Anders hinder JIJ als langzamere anderen. Nogmaals, in de auto rij je ook rechts zodat sneller verkeer er langs kan.. Maar nogmaals, alleen als het ook daadwerkelijk KAN en verantwoord is, je moet niet mensen gaan snijden etc.

Voorrang is het verkeerde woord maar het snellere verkeer moet zeker de gelegenheid krijgen van het langzamere verkeer om te passeren vind ik :)
Laatst bijgewerkt door Choiix op 16-07-13 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:17

Dat was ook mijn gedachten unihorses, dan heb ik nooit voorrang... :)
Mijn voorrang neem ik gewoon hoor, of die nou door rood rijd of niet.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:17

Niet het hele voetpad / Fietspad innemen: Ok. Maar dat de snelste alle recht heeft? Nee.
Waarschuwen met een bel: Ja! Maar neem dan niet zo'n banketstaaf klein ding die alleen heel zacht 'ping' zegt. Neem dan gewoon direct een goede bel. Als je als 'slomere' met iemand in gesprek bent dan hoor je zo'n zacht 'pingetje' echt niet.

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:18

unihorses schreef:
_San87_ schreef:

In mijn ogen ja.

dus ik in mijn 45 km autootje zou nooit voorrang mogen krijgen? want iedereen rijdt wel 60[/quote]

Misschien dat ik niet helemaal duidelijk ben.

Stel jij rijdt met je 45 km autootje op een meerdere banen weg waar je 50 km mag
Nou met correctie mag je daar 55 km rijden. Jij merkt dat de rest om je heen 55 rijdt. jij 45 en je blijft vrolijk op de meest linker baan rijden. dan strem je het verkeer.

Wat ik hiermee bedoel is dat dit met fietsers ook zo is. als de ene 15km/u en er komt laten we zeggen nog iemand aan van 23 km/u op een normale fiets dan wordt er ook verwacht van de gene van 15 km/u dat ie rechts gaat rijden (als het aangegeven is dat die van 23 km/u erlangs wil. )

Sociaal zijn in het verkeer.

Ik heb het inderdaad over recreatiefietsers die met zen 2en/3en/4en naast elkaar fietsen en niet aan de kant willen.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:19

Waarom een bel?

"Mag ik er even langs alstublieft?"

*zoef*

"Dank u wel!"

Werkt bij mij een HEEL stuk beter dan zo'n arrogante *PIEP*bel. Kom aan zeg, je wil dat iemand iets doet, dan kan je het toch wel gewoon vriendelijk vragen?

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:20

ik wil prima wat afremmen vind ik geen probleem.

choiix

Ik roep altijd "mag ik er alstublieft even langs" daarna "bedankt"

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:22

Winged schreef:
Niet het hele voetpad / Fietspad innemen: Ok. Maar dat de snelste alle recht heeft? Nee.
Waarschuwen met een bel: Ja! Maar neem dan niet zo'n banketstaaf klein ding die alleen heel zacht 'ping' zegt. Neem dan gewoon direct een goede bel. Als je als 'slomere' met iemand in gesprek bent dan hoor je zo'n zacht 'pingetje' echt niet.

Dat is inderdaad een probleem. Veel mensen (vooral ouderen) horen je bel gewoon niet.
Ook gewone fietsbellen overigens hoor. En als je dat meerdere keren belt ben je meteen asociaal :+ .
Helaas bij momenteel die ping belletjes vrijwel de enige die afneembaar zijn op je fiets.

Even roepen of vragen werkt vaak ook prima, maar wordt ook vaak minder gewaardeerd ;) .
En dan bedoel ik natuurlijk niet het roepen van "HALLO AAN DE KANT!" dat is ook gewoon asociaal :P .

Kirsha

Re: Je kunt de krant nog niet open slaan, of...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:23

Als ik vraag of ik erlangs mag krijg ik vaak als antwoord: 'Je hebt toch een bel?' :+

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:24

Choiix schreef:
Waarom een bel?

"Mag ik er even langs alstublieft?"

*zoef*

"Dank u wel!"

Werkt bij mij een HEEL stuk beter dan zo'n arrogante *PIEP*bel. Kom aan zeg, je wil dat iemand iets doet, dan kan je het toch wel gewoon vriendelijk vragen?

Vergeet niet dat je wel op gehoor afstand moet zijn dan. Als ik met iemand anders 2 aan 2 fiets (waar dat mogelijk is) en we zijn gewoon lekker aan het fietsen moeten we ook op tijd kunnen reageren. Reactievermogen van een mens moet ook wel rekening mee gehouden worden. Als je al bijna in mijn fiets zit en dan pas belt kan je niet verwachten dat ik in 2 seconde aan de kant kan gaan. Een bel hoor je veel eerder dan iemand die "pas op, pasant" roept.

pandour4evuh

Kirsha schreef:
Als ik vraag of ik erlangs mag krijg ik vaak als antwoord: 'Je hebt toch een bel?' :+

die hebben de meeste niet op de racefiets. alhoewel ik er zwaar over na zit te denken er 1 op te monteren

unihorses

Choiix schreef:
Ik sluit me hier bij aan. In de duinen tussen Noordwijk en Wassenaar ligt ook een prachtig fietspad dat ook veel te vaak door wandelgangers wordt gebruikt. Als ik met 35-40 daar aan kom karren vind ik het prima om even wat bij te remmen maar er zijn er ook die gewoon NIET aan de kant gaan. Vorige zomer heb ik nog bijna een aanrijding gehad met 2 ruiters die naast elkaar het complete FIETSpad innamen. Vriendelijk vragen of ik er langs mag (terwijl ik in m'n achterhoofd pissig ben omdat ik weer eens af kon remmen voor niets) en dan arrogant roepen dat ik me maar aan hun aan moest passen. Na 2 minuten was ik het zat en ben ik over het wandelpad ernaast gegaan om ze in te halen. Voor de rest vraag ik het altijd netjes of ik er langs mag en ik bedank ook vriendelijk, maar de meeste wielrenners denken dat ze de nieuwe Christopher Froome zijn en zijn zo arrogant als de pest, maar ja dat kom je overal tegen, ook in de paardenwereld :)

Kijk als ik net aan het sprinten ben met een vriend van me tikken we wel de 60km/h aan, maar dat doen we dan ook op lege wegen. Kans dat er iets mis gaat is anders nogal groot :D

Overigens, met de auto rij je ook zoveel mogelijk rechts, waarom op het fietspad niet zodat je gewoon ingehaald kan worden. Heb zo'n spuughekel (ook op de normale fiets!) aan scholeren die naast elkaar fietsen...

nee.. want een heel peleton, met 4 naast elkaar is fijn...

pandour4evuh:dat rechts rijden snap ik, maar als ik van rechts kom, kan die andere wel 1000 km per uur rijden, maar heb ik gewoon voorrang.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:26

pandour4evuh schreef:
Kirsha schreef:

die hebben de meeste niet op de racefiets. alhoewel ik er zwaar over na zit te denken er 1 op te monteren

Dat is al een crime op zich, het is dat je meestal te hard fietst voor een agent, maar je kan er nog een prent voor krijgen ook. Bel is zover ik weet een verplicht onderdeel net als je licht. Teminste, vriendin van mij heeft een prent gehad voor het ontbreken van haar bel tijdens controles bij de school.

pandour4evuh

unihorses schreef:
Choiix schreef:

nee.. want een heel peleton, met 4 naast elkaar is fijn...

pandour4evuh:dat rechts rijden snap ik, maar als ik van rechts kom, kan die andere wel 1000 km per uur rijden, maar heb ik gewoon voorrang.

neej oke ik heb het echt over rechts rijden. ik hou me gewoon aan de regel rechts voorrang. ben misschien niet helemaal duidelijk geweest.

Choiix

Ik rij nooit in groepsverband dus daarover kan ik niet meepraten ;)

Bel is niet verplicht volgens mij, maar mijn oude fietsje uit 1982 heeft een hele harde. Gebruik hem alleen nooit :)

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:27

miss_lizje schreef:
Kirsha schreef:

Dat is al een crime op zich, het is dat je meestal te hard fietst voor een agent, maar je kan er nog een prent voor krijgen ook. Bel is zover ik weet een verplicht onderdeel net als je licht. Teminste, vriendin van mij heeft een prent gehad voor het ontbreken van haar bel tijdens controles bij de school.[/quote]
dat wist ik niet. Ik heb er nog 1 liggen dus ik zal hem monteren.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:27

"Mogen wij er even langs, doe maar rustig aan hoor, we fietsen voor de fun en hebben alle tijd"... En dan springt er als je stapvoets rijdt nog een hond tegen je aan (zag het aankomen) en sta je nog een kwartier te kletsen met de eigenaresse :') zo kan het ook...

Werd van de week (zelf ook racefiets) weer eens lomp afgesneden door een groep die vanuit een oprit kwam! (daar verzamelplek ofzo...) Maar dat zeg ik dan ook heel sociaal "Goh, de vooroordelen kloppen toch... Wielrenners *lieve belediging* zijn asocialer" :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:28

Fietsbel is inderdaad verplicht :j

Zoveel weegt het ook niet dus het zal de amateurs niet zo enorm belemmeren qua extra gewicht :')
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 16-07-13 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:29

Lianne86 schreef:
"Mogen wij er even langs, doe maar rustig aan hoor, we fietsen voor de fun en hebben alle tijd"... En dan springt er als je stapvoets rijdt nog een hond tegen je aan (zag het aankomen) en sta je nog een kwartier te kletsen met de eigenaresse :') zo kan het ook...

Werd van de week (zelf ook racefiets) weer eens lomp afgesneden door een groep die vanuit een oprit kwam! (daar verzamelplek ofzo...) Maar dat zeg ik dan ook heel sociaal "Goh, de vooroordelen kloppen toch... Wielrenners *lieve belediging* zijn asocialer" :')

of een voetbal opeens voor je wiel, auw

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:31

jorretje schreef:
nummer 1 irritatie van wielrennend vriendje lief: andere wielrenners die zich aso gedragen en een slechte naam geven aan wielrenners!

Absoluut. Wielrenster hier.
Overigens is een bel gewoon verplicht op je fiets, ook op een racefiets. Licht in principe ook. Ik heb trouwens zo'n banketstaaf ping belletje, moet nog een andere halen :+ Meestal roep ik even dat ik eraan kom.

Als ik iemand passeer, rem ik altijd een stuk af. Vind het zo banketstaaf als ik mensen laat schrikken omdat je me echt niet hoort aankomen :=
Heb het zelf ook vaak gehad met mijn gewone fiets, lekker rustig onderweg. En ineens woeshwoesh, wielrenner. Schrok me helemaal dood :P
In de stad fiets ik overigens ook heel rustig en voorzichtig.

Wat ik zelf heel vervelend is, is als er een auto voor je rijdt en diegene gaat vol op de rem uit het niets. Zo ben ik een keer bijna achterop geklapt := Ik had geluk dat ik mijn voeten al los had geklikt, anders was ik alsnog onderuit gegaan.
En geloof me, asfalt knuffelen is niet prettig :D