Geweerd van het terras vanwege adhd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zeeuwsemeid

Re: Geweerd van het terras vanwege adhd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 13:55

Ik heb dit topic doorgelezen en naar de leeftijd van de TS gekeken, maar ik heb meer de indruk dat we een 15-jarige proberen uit te leggen wat er mis gaat dan een volwassen vrouw van 37..

Maar dat terzijde, TS ga een sociale vaardigheidstraining doen. Leer lichaamstaal herkennen, en dus ook bepaalde gezichtsuitdrukkingen. Zo leer je hoe je kan zien wanneer iemand je zat is, hop probleem opgelost.
Het is wel erg makkelijk om vol te blijven houden dat anderen jou moeten zeggen wanneer je te ver gaat, dat doen ze op een inrichting misschien maar zo in het normale leven zul je zelf de grens moeten leren herkennen. Succes er mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 13:58

ADHD is imo iets heel anders dan onbeschoft je in andermans gesprekken mengen. Ik kan mij heel goed voorstellen dat je niet meer op dat terras / in dat café mag komen. Ik had als "gedupeerde" klant namelijk ook melding gemaakt. Ik kom voor gezelligheid met mijn vrienden op terras, niet voor andermans "issues". Daar zit ik gewoon niet op te wachten. Overigens ben ik dan ook wel zo plat dat ik zeg dat die persoon een "eind op mag tyfen" (Rotterdammer he :+ )

Tevens vind ik het schandalig dat er tegenwoordig overal een excuus in de vorm van ADHD etc op te verzinnen is, of dat alles zo af wordt geschoven op "oh ik heb toch ADHD". Hierdoor wordt het onwijs moeilijk om de mensen die zo hard hun best doen maar echt gehinderd worden nog serieus te nemen..

SChop onder je kont heb je nodig, zoek hulp, want ook voor jou is die mogelijkheid er om als normaal mens te functioneren en gezien te worden.

Sandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:21

Mijn stiefdochter heeft ook ADHD. Gebruikt het ook geregeld als excuus. Wij brengen haar bij dat andere mensen geen boodschap hebben aan dat zij adhd heeft en dat ZIJ zich moet aanpassen niet andere.
Ook het praten tegen vreemde word niet altijd gewaardeerd wat ik me eigen heel goed kan indenken vooral de vragen die ze stelt. Ene ik denk niet dat je het moet zien als achter je rug om. Als ik ergens zit vind ik het ook de verantwoordelijkheid van het bedrijf dat ik daar met plezier zit, is dat niet zo moeten hun daar iets aan doen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:33

Ik kan me ook voorstellen dat veel mensen niet direct klagen tegen de baas of het personeel daar.

Maar dat het meer zo is dat ze daar graag komen, een keer niet van jou geklep afgekomen zijn en daardoor als ze jou zien zitten, liever doorlopen de volgende keer.

Als ze dan nog eens langskomen en jij bent er niet waardoor ze wèl wat bestellen daar en op het terras gaan zitten, dan kan het best zijn dat ze verzuchten dat ze blij zijn dat "dat rare mens" er nu niet is en dat het personeel / de baas dat hoort :P

Er wordt natuurlijk toch gepraat op terrasjes, net zoals mensen praten over voorbijgangers met een rare broek, doen ze dat ook over mensen die raar doen en het personeel vangt toch ook die gesprekken op dus hoort het heus wel als mensen het over jouw gedrag hebben als reden waarom ze daar eerder zijn weggegaan of doorgelopen zijn de vorige keer :=

Of het nou een zwerver is of een leuke meid....
iemand die zich opdringt en de aandacht opeist kan gewoon als heel erg vervelend ervaren worden en mensen hebben gewoon geen zin om daar verplicht mee te moeten gaan dealen, je bent dan gewoon een probleem waar ze geen zin in hebben :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 18:36

Lisa_H schreef:
Ik heb dit topic doorgelezen en naar de leeftijd van de TS gekeken, maar ik heb meer de indruk dat we een 15-jarige proberen uit te leggen wat er mis gaat dan een volwassen vrouw van 37..

Maar dat terzijde, TS ga een sociale vaardigheidstraining doen. Leer lichaamstaal herkennen, en dus ook bepaalde gezichtsuitdrukkingen. Zo leer je hoe je kan zien wanneer iemand je zat is, hop probleem opgelost.
Het is wel erg makkelijk om vol te blijven houden dat anderen jou moeten zeggen wanneer je te ver gaat, dat doen ze op een inrichting misschien maar zo in het normale leven zul je zelf de grens moeten leren herkennen. Succes er mee.

ze hoeft helemaal geen sociale vaardigheids training te volgen....ze moet gewoon haar mond dicht houden.
Kan toch niet zo moeilijk zijn?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 19:48

Ik vind ook wel dat er iets te ver wordt doorgegaan. TS hoeft inderdaad geen sociale vaardigheidstraining te volgen. TS, ik denk ook dat je het beter "snapt" dan je zegt. Als je het echt niet zou snappen, zou je het hier ook niet zo kunnen omschrijven en om tips etc vragen. Sociale beperkingen zijn erg, maar op een terras tegen iedereen beginnen praten en zeggen dat je niet snapt waarom je er dan niet meer mag komen, dat valt niet zozeer onder een beperking alswel onder misschien beetje plaat voor je hoofd (sorry, klinkt niet zo aardig ;-) )

TS, laat je van je goede kant zien aan de café-eigenaren: ga zitten, drink je kop koffie en als je voelt dat je je echt met anderen wilt gaan bemoeien, sta dan op en ga weg. Dan kom je zelf niet meer in de vervelende situatie dat je de toegang wordt geweigerd en in de lop van de tijd ben je ook weer welkom op alle terrassen. Succes!

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 21:40

zo ik heb het hele topic bij gelezen..
jij ook TS? :)

hoe is het nou?
heb je voor jezelf een plan gemaakt hoe je hier nu in het vervolg mee om zal gaan?
begrijp je wat andere bokkers je proberen uit te leggen?

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 22:26

Nog een aanvulling. Uitbaters/eigenaren/serveersters/bardames krijgen met ontzettend veel ellende te maken. Vechtpartijen, diefstallen, handtastelijkheden, agressieve personen etc... Dan moet je echt wel veel meer gedaan hebben dan alleen met mensen praten als je zelfs uit 3 (!!!) gelegenheden wordt geweerd. Zeker als je echt in Den Haag woont! De mensen daar zijn wel redelijk wat gewend in de horeca.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 22:37

Tja, kan natuurlijk om echte buurtkroegjes gaan toch? Met meer vaste klanten, dan ligt het denk ik wat anders?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 00:33

kiki1983 schreef:
Ik ben altijd in voor een praatje..Maar als je op een terras wordt weggestuurd dan heb je het wel erg bont gemaakt.

Ik heb het zelf meegemaakt op de zwarte markt. Ik wou een hondenriem kopen en een vrouw gaf een opmerking in de trant van "dat zijn echt goede die heb ik al jaren" dus ik reageer oh nou dat is fijn. Een uur later liep ze nog achter me aan en bij de eethoek kwam ze zelfs bij ons aan tafel zitten toen heb ik wel duidelijk gemaakt dat ze moest oprotten. Gruwelijk irritant zijn die dingen.

En laten we eerlijk zijn, cafe's en terassen zijn ook ontmoetingsplaatsen en dan praat je wel vaker met vreemde mensen dus zomaar weggestuurd worden lijkt me erg sterk

Hoi dat zou ik zelf ook niet pikken en zoiets doe ik ook echt niet. Het is dus echt gebeurd en het erge is nog dat ik me niet eens kan verdedigen , mn best echt doe maar mensen mij geen kans geven, als ze achter je rug klagen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 00:34

randalinpony schreef:
Tja, kan natuurlijk om echte buurtkroegjes gaan toch? Met meer vaste klanten, dan ligt het denk ik wat anders?

Ja dat zijn het dus , daar komen alleen vaste klanten en daardoor ontstaan de meeste problemen je woont in de buurt en er zijn ook mensen die me blijkbaar niet moeten , maar als ik zou weten wie. Ja tuurlijk ik weet er echt wel een paar en misschien doen die het wel.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 00:34

Op wat voor manier maak je wel contact dan?

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 00:36

Als je je mond niet kunt (of wilt..) houden moet je gewoon niet alleen op een terras gaan zitten, ga naar het ziekenhuis of bejaardentehuis, die mensen zitten WEL te wachten op een kletspraatje. Als je toch graag op een terras wilt zitten ga dan met een vriendin waar je mee kunt kletsen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 00:38

F_Orumster schreef:
Heino schreef:
Dit gedrag heeft geen zak met ADHD te maken, maar met je niet in kunnen leven in anderen. Als je al voor de derde keer weggestuurd bent en geen flauw idee hebt waarom, zou ik daar toch eens hulp voor zoeken want hier wordt niemand vrolijk van.

Nou, dat wilde ik nu al een tijdje typen maar ik wist niet hoe.

Ik vind het op een terrasje niet zo erg als je met een ander contact legt, maar dan moet het wel leuk contact zijn en uit voor een lolletje, en van beide partijen uit dus niet 1 partij die een stortvloed aan woorden uitkraamt die ik niet interessant vind. Als me dat meermalen door iemand overkomt dan zou ik diegene (en dus ook de bar) gaan mijden als ik die zie.

Ik probeer ook leuk contact te leggen, maar sommige onderwerpen boeien niet , logisch of mensen hebben geen zin maar dan ga ik ook niet door als ik het door heb, als echt iemand zich omdraait zie ik het echt wel maar als iemand wat koeler gaat praten maar wel blijft reageren is het voor mij heel erg moeilijk om het dan in te schatten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 00:40

Hoezo moeten mensen jou een kans geven?
Jij bent blijkbaar zo "vervelend" aanwezig, dan men op meerdere plekken zelfs, over jou klaagt.

Mensen willen niet dat jij ze aanspreekt, en blijkbaar ben je zo hardnekkig dat mensen wegblijven als ze jou spotten.
Mensen willen je blijkbaar geen kans geven, ze willen helemaal niet dat je je mengt in hun gesprek.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 00:45

Amy77 schreef:
Wat lastig zeg!

Eerlijk? Zou het kunnen dat er meer bij je speelt dan alleen de ADHD? Aantal mensen om mij hebben ADHD, maar geen van de omschrijvingen herken ik in jouw posten..behalve het 'drukke in het hoofd', maar zij weten dit middels homeopathische druppels of medicatie relaxter te krijgen, waardoor ze in de maatschappij ook meer overzicht hebben en het rustiger in hun hoofd is..jij bent 'al' 37 en dan zou je toch verwachten dat je er al langer mee rondloopt en daar al wel hulp bij hebt gehad (gezien je schrijft dat je medicatie hebt?).
Persoonlijk had ik hulp gezocht, om de persoonlijke ruimtes van mensen te leren kennen, grenzen, aanvoelen..maar als er meer aan de hand is, dan kan dat ook effectief zijn, maar heb je andersoortige hulp nodig.
Het is voor jezelf erg vervelend en zo te lezen ook voor de omgevingen die je bezoekt. Het moet nl niet zo zijn dat iemand zijn bedrijfje terugloopt in klanten, omdat jij bv elke dag aanwezig bent en niet wilt/kunt aanpassen..en het is juist zo heerlijk om lekker op een terras te zitten he..dus wellicht moet je ergens hulp kunnen krijgen om jezelf het 1 en ander aan te leren ;)

Succes!

Hoi dank je wel voor je eerlijke post sommige reageren niet zo aardig en dat is ook niet echt prettig maar goed. Ik begrijp ze ergens wel, vind het wel verassend dat er uit veel reacties autisme naar voren komt en dus mischien wel meer als ik dacht. Ik wil echt heel veel er aan doen en ik wil mezelf niet verliezen in wie ik zou willen zijn en dat bedoel ik met het aanpassen wat ik echt wil maar ten koste van wat?

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 00:48

ik heb zelf ook 'ergens last van' van een afwijking, naja geen afwijking, lastig uit te leggen maar daar gaat het niet om nu, en het is soms zo lastig als mensen het soms allemaal zó goed lijken te weten wat je hebt of wat goed voor jou zou zijn.
Het is denk goed om de ts niet perse te veroordelen in die zin van; "je schuift het op adhd, ik ken genoeg mensen die dat hebben en dit heeft er niets mee te maken"
iedere adhd'er is toch ook weer n beetje een ander persoon, en kan weer van verschillende dingen last hebben.

Het inleven in anderen is moeilijk voor je ts, maar probeer eens helemaal op een andere manier te denken.
Al je eigen gedachtes en wat jij fijn zou vinden proberen los te laten. En dan proberen te bedenken dat er bepaalde mensen zijn die de dingen anders zien dan jij,
en die dus niet graag praatjes maken. Ook al snap je dat niet en vind je dat raar, probeer dat van hun te accepteren/respecteren, net zoals dat jij zou willen dat sommige mensen jouw accepteren/respecteren.
Laatst bijgewerkt door Sellyxx op 03-07-13 00:50, in het totaal 1 keer bewerkt

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 00:50

Daarbij heb ik de laatste paar weken enorm mn best gedaan maar er komen ook echt bekende bij me zitten en dan zitten we ook te dollen. En dat kan natuurlijk ook klachten aan mijn adres opleveren omdat ik daar toch al om bekend sta een vriend van mij is nog veel drukker en kinderen schrikken gewoon van hem en dan stel ik ze gerust, ik kan dat verder ook niet helpen. Maar als ik dan het idee heb dat het de laatste paar weken goed ging en ik word er toch uitgeknikkert , dan krijg je echt een enorme klap in je gezicht. En echt niet iedereen is zo eerlijk

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 00:51

Lisa_H schreef:

Hoe kan je zeggen dat ik 15 ben omdat ik niet slim genoeg overkom bedenk dat ik niet voor niks dit topic open met dit probleem , dus dit is echt een opmerking waar ik helemaal niets aan heb. eerder een enorme belediging

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 00:56

Franka, je geeft aan: maar als iemand wat koeler gaat praten maar wel blijft reageren is het voor mij heel erg moeilijk om het dan in te schatten.

Blijkbaar merk je het wel, anders had je die signalen niet eens opgepikt. Wat maakt het dan dat je op dat moment dus niet stopt? Inschatten kun je blijkbaar wel, maar je doet er vervolgens niks mee, klopt dat?

En over dat 15-jarig; jij maakt er nu zelf van 'omdat ik niet slim genoeg over kom'. Dat heeft niemand gezegd, dus als je het zo ziet, dan beledig je eerder jezelf. Plus ze zegt niet dat je 15 jaar bént.

Ik denk dat het meer te maken heeft met je manier van typen, je typt veel aan één stuk door. Je komt wat kinderlijker op mij over maar dat heeft niks te maken met wel of niet slim genoeg overkomen.
Laatst bijgewerkt door Mear op 03-07-13 00:57, in het totaal 1 keer bewerkt

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 00:56

Hebben ze er niet bij gezegd wáarom er klachten in werden gediend?
Is het echt omdat je vanuit niets met mensen gaat praten, of dat je te luidruchtig bent?
Ik denk zelf wel dat het aan je adhd kan liggen hoor, dat heeft niks met afschuiven te maken :)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 01:00

[="randalinpony"]
[="franka75"]
Bienotje schreef:
Mijn visie, kan bot overkomen maar doe er je voordeel mee. :j

Als ik naar het terras ga zit ik er niet op te wachten dat een onbekende met een praatje al mijn aandacht opeist. gebeurt dit wel, reageer ik afwezig/ ongeïnteresseerd en verwacht ik dat de ander dat zeker doorheeft. Als dat niet gebeurt en ik volgende keer dezelfde persoon keer op keer weer zie zitten zou ik zeker liever een blokje omlopen (lees: andere lokatie zoeken). Ik vind het namelijk ook niet leuk om iemand botweg in zijn gezicht te moeten zeggen dat hij/ zij op moet sodemieteren voor de bedoeling duidelijk is O:)

Nogmaals, volgens mij ga je alleen naar die locatie en om je 'ADHD' kwijt te kunnen spreek je iedereen aan. Zorg dat je dus niet zulke sitatuaties alleen op zoekt, neem bv je vriend mee en richt je op hem. Hij kent je en zit er wel op te wachten, de rest heeft er geen behoefte aan blijkbaar. En dat is aan jouw om wat mee te doen..

Hoi ik begrijp je helemaal maar ik wil je de tip geven om het gewoon te zeggen tgen mensen want dat is echt duidelijker en iemand die het niet oppakt is dan erg blij met je, ik word daar niet boos om en de volgende keer weet ik het ook echt.[/quote]

Wow, TS. Zit dit topic zo eens door te lezen, maar wat je hier doet lijkt mij precies de reden dat jouw probleem maar blijft voortbestaan.

Je opent een topic dat je een probleem hebt: je gaat over grenzen heen van mensen in situaties waar die mensen in de eerste plaats al niet op zitten te wachten, en vindt het eigenlijk gek dat men zich aan je stoort dan en het zelfs tot maatregelen komt.

Vervolgens posten er een heleboel mensen die aangeven: kom nou, je kan anderen niet lastig vallen in een horecagelegenheid. En als je al niet aanvoelt wanneer mensen je echt niet willen, kan je je beter gewoon je mond houden.
Prima tip lijkt mij.

En dan ga je de ander tips geven: Ik moet mijn gedrag niet aanpassen, nee die anderen moeten dat maar doen. Zoals ik het wil, namelijk mij dan even op de grens wijzen.

Leuk als je zes was geweest, maar een volwassen vrouw hoeft niet op grenzen gewezen te worden, keer op keer (als je al tot in 3 gelegenheden niet naar binnen mag...) die zorgt zelf dat ze haar probleem oplost.

De wereld op zijn kop, TS.[/quote]
Ik gaf je deze tip alleen maar omdat je mij en heel veel anderen er mee helpt ,meer zit daar helemaal niet achter. Rekening houden met moet ik altijd iedere dag en heel erg veel in mijn geval omdat wij ik dus ook, als wat ik dan ook heb ,daar dus moeite mee hebben en dat kan ik niet in 24 uur veranderen

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 01:05

Stap eerst eens uit de slachtofferrol. Je schuift alles op andere mensen en jij kan er niks aan doen? Als je op 3 plaatsen weggestuurd wordt, zou het zomaar helemaal aan jou kunnen liggen. Ga eens naar je huisarts en vraag wat er mogelijk is aan hulp voor jou, zodat je wel kan genieten op een terrasje zonder andere mensen lastig te vallen.

Als ik op een terras zit en jij zou tegen mij beginnen te praten over het feit dat je ADHD hebt, haak ik ook snel af. De persoonlijke problemen van wildvreemden hoef ik echt niet te horen, die lees ik al genoeg op bokt.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 01:13

gabyfedde schreef:
franka75 schreef:
Ik hoop het maar gelukkig veel terassen in den haag.

Maar op geen enkel terras worden mensen er vrolijk van als een wildvreemde zich in een gesprek mengt en over zichzelf gaat praten.
Weet je zeker dat je alleen maar ADHD hebt? ADHD komt tegenwoordig heel vaak voor (vroeger ongetwijfeld ook, alleen was het toen nog niet bekend) en vind het op zn zachtgezegd bijzonder dat je daarvoor afgekeurd zou zijn. Zolang je handen of je mond functioneren is er werk is het motto van de instanties tegenwoordig.

Wie zegt dat ik alleen maar over mezelf praat, ik niet hoor? ik geef alleen aan dat ik heb wat ik heb , soms

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 01:14

franka75 schreef:
Wie zegt dat ik alleen maar over mezelf praat, ik niet hoor? ik geef alleen aan dat ik heb wat ik heb , soms

En daar hebben die mensen op het terras dus niets mee te maken. Laat ze met rust. Zo moeilijk is dat toch niet?