Neger of zwarte? Discussie met een Engelsman.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Myca

Re: Neger of zwarte? Discussie met een Engelsman.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 22:35

Neger of zwarte vind ik geen vriendelijke bewoordingen.

Maar een zwarte of donkere man/vrouw kan weer wel, net zoals een blanke man/vrouw of licht getinte man/vrouw.

Negroide kan ook, dat zit op het level als Aziatisch.
In Suriname gebruiken ze vaak Creools (van Afrikaanse afkomst) en Hindoestaans (van Indiase afkomst).

Getint of gekleurd is te vaag, want dan kan je het verschil tussen Aziatisch, Noord-Afrikaans (Arabisch) of Zuid-Afrikaans (Negroide) niet meer maken. Bovendien kan je een Aziaat flink beledigen als je hem gekleurd noemt.

We hebben het flink ingewikkeld gemaakt met al die waarde-oordelen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 22:49

Molfre schreef:
En Koper, dat is hij ook wel enigszins :(:) hij kan van een mug een olifant maken en daar weken over lopen zeuren :D

Mijn grootmoeder, die een wijze vrouw was, heeft mij geleerd dat er mensen zijn waar je "jij hebt gelijk" tegen moet zeggen :)

Turk in Londen, okee... en het gesprek ging dus over het gebruik van het woord "neger" in het Nederlands? En hij had daar commentaar op?

Iemand die weet wat "neger" in het Turks is, of hoe in Turkije mensen met een zwarte huidskleur worden aangeduid? Want als je 'm wil "pakken" zou ik kijken of je 'm op home turf kunt verslaan, zeg maar.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 23:00

Dit kan wel, dit kan niet, maar op die manier misschien weer wel.. Wat een móeilijk gedoe zeg :O

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 23:08

NeverGiveUp schreef:
Dit kan wel, dit kan niet, maar op die manier misschien weer wel.. Wat een móeilijk gedoe zeg :O

Nou inderdaad. De beruchte negerzoenen mogen niet maar moorkopsoesjes wel. Heb ze vanavond nog op, dat dat nog gewoon in de schappen ligt zeg :Y)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 08:01

Fiffill schreef:
Ik krijg altijd de indruk dat mensen die zelf niet donker zijn er meer moeite mee hebben := ik ken ook zat Afrikanen, Surinamers en niemand heeft er problemen mee.

Dat idee heb ik ook, zo overdreven.
Mijn vriend is een halfbloedje en die zegt ook gewoon neger en zwart. SHOCKING!!

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 09:46

mayniac_val schreef:
Ik heb het in mijn hele leven nog nooit zo vaak over Zwarte Piet gehad als tijdens mijn Master :') We konden onze Amerikaanse docent er maar niet van overtuigen dat het allemaal niet zo erg is als het lijkt. Hoewel sommige Nederlanders het ook racistisch vinden.

Het zijn altijd de "witte" mensen die dat voor "zwarte" willen bepalen dat het niet racistisch is.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 09:48

BarbaLala schreef:
Fiffill schreef:
Ik krijg altijd de indruk dat mensen die zelf niet donker zijn er meer moeite mee hebben := ik ken ook zat Afrikanen, Surinamers en niemand heeft er problemen mee.

Dat idee heb ik ook, zo overdreven.
Mijn vriend is een halfbloedje en die zegt ook gewoon neger en zwart. SHOCKING!!

Ik ben ook een halfbloed en heb ervoor gekozen om dat niet te doen. Omdat je vriend dat wel zegt betekend het niet dat ik dat ook moet doen. Er zijn ook altijd de "witten" die voor de "zwarten" moeten bepalen hoe "wij" genoemd moeten worden en dat "alles zo lang geleden is en, ze er niets mee bedoelen etc etc" en dat "we" maar overdreven reageren. Om het maar even "zwart- wit" te stellen.

Maar jij zult pas voelen hoe vervelend het is als jij met je vriend kinderen krijgt die er een tikkie anders uitzien en alleen om hun uiterlijk worden gepest of gediscrimineerd.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 10:09

Jij gaat er gelijk al vanuit dat hun (eventuele) kinderen gepest gaan worden. En dan ga je er ook al gelijk vanuit dat dat gebeurt omdat het halfhalf/kwartbloedjes zijn. Enig idee hoeveel (blanke) kinderen er gepest worden vanwege hun uiterlijk of zelfs gewoon zonder duidelijke reden?
Citaat:
Er zijn ook altijd de "witten" die voor de "zwarten" moeten bepalen hoe "wij" genoemd moeten worden
Volgens mij reageer je nu net op een quote die het tegenovergestelde bewijst..

Je komt aardig gefrustreerd over. Ik weet niet wat je hebt meegemaakt of wat de reden hiervan is, maar niet iedereen maakt dat mee. En gezien de toename van de multiculti samenleving en de globalisering denk ik dat dat ook steeds minder zal gebeuren. Gelukkig maar!

En dat staat nog steeds los van hoe je iemand neutraal omschrijft/aanduidt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 10:15

Koper schreef:
NeverGiveUp schreef:

Nou inderdaad. De beruchte negerzoenen mogen niet maar moorkopsoesjes wel. Heb ze vanavond nog op, dat dat nog gewoon in de schappen ligt zeg :Y)

Het is een fabeltje dat negerzoenen niet meer mochten.
Het was een publiciteitsstunt om aandacht te krijgen voor hun nieuwe naam (die ze zelf wilde veranderen).
Citaat:
Op 19 december 2006 werd bekendgemaakt dat de rel rond de naamsverandering een actie was van de marketingafdeling van de fabrikant. Er werd hierdoor heel veel aandacht besteed aan de Zoenen, maar flinke omzetstijgingen bleven uit.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 10:16

Eigenlijk ook de domste marketing actie ooit. Je roept iets negatiefs uit over je product.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 10:18

Lekker kort door de bocht Fred_kroket.
Ik zeg ook nergens dat ik voor jou of anderen wil bepalen hoe ze een andere huidskleur dan blank noemen.
Je doet een beetje als de gebeten hond, slachtoffer positie.
Als ik ergens een hekel aan heb is dat het wel eerlijk gezegd.
En het ging er mij juist om dat het daar níet om te doen is.

Je opmerking over kinderen raakt dan ook kant nog wal bij mij.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 13:48

Ik heb een halfbloed neefje en nichtje maar die worden echt niet gepest.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 13:57

Het is een woord wat nog uit de slavernij tijd komt, en dus niet bepaald fijn/ gepast om tegen donkere mensen te zeggen.
In America is het echt not done. Ik gebruik het ook niet, vind het best kwetsend en denigrerend.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 14:36

Neger komt van het woord Niger dat Latijns is voor zwart(e). Grieks kent Necro. Evenals Negro. Dat is Spaans/Italiaans voor zwart.

Latijns werd gesproken door de Latijnen die zo’n 3.000 jaar geleden in Italië rondwandelen. De Romeinen kwam vervolgens in beeld en brachten de taal verder de wereld in.

Wat juist is dat de woord neger pas in de 17de eeuw voor het eerst werd gebruikt in Nederland. Om mensen uit Afrika aan te duiden. Zij waren immers donkerkleurig.

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 14:46

We zeggen toch ook negroïde man? Dat is toch ook niet kwetsend, dat is normaal Nederlands.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 10:57

Daarom...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 19:44

Sammie schreef:
Jij gaat er gelijk al vanuit dat hun (eventuele) kinderen gepest gaan worden. En dan ga je er ook al gelijk vanuit dat dat gebeurt omdat het halfhalf/kwartbloedjes zijn. Enig idee hoeveel (blanke) kinderen er gepest worden vanwege hun uiterlijk of zelfs gewoon zonder duidelijke reden?
Citaat:
Er zijn ook altijd de "witten" die voor de "zwarten" moeten bepalen hoe "wij" genoemd moeten worden
Volgens mij reageer je nu net op een quote die het tegenovergestelde bewijst..

Je komt aardig gefrustreerd over. Ik weet niet wat je hebt meegemaakt of wat de reden hiervan is, maar niet iedereen maakt dat mee. En gezien de toename van de multiculti samenleving en de globalisering denk ik dat dat ook steeds minder zal gebeuren. Gelukkig maar!

En dat staat nog steeds los van hoe je iemand neutraal omschrijft/aanduidt.

Inderdaad :=
Als mensen mij rooie, ginger etc noemen dan moeten ze dat vooral lekker doen, 'blanke' is ook gewoon een woord daar doet ook niemand moeilijk over. Je uiterlijk wordt nu eenmaal vaak omschreven als iemand je beschrijft, ach :)

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 19:47

Blanke mensen hebben dan ook niet met racisme te maken.

Niet te geloven dat iemand die wél tegen racisme en discriminatie aanloopt hier de mond wordt gesnoerd.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 19:51

Dit vind ik gewoon onzin 'de "witten" die voor de "zwarten" moeten bepalen hoe "wij" genoemd moeten worden' er is toch niemand die zegt dat ze het woord neger moét gebruiken?

Het is de toon die de muziek maakt. Het woord 'neger' hoeft helemaal niet negatief te zijn. Daarom zeg ik: de helft van m'n vrienden noemt me rooie, ginger, etc. Allemaal prima, maar ondertussen worden veel roodharige kinderen gepest met die namen. Het is maar net wie het zegt en in welke context. En aangezien het woord 'neger' verder niet direct een negatief woord is hier in NL is het niet vreemd dat het veel gebruikt wordt.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 19:59

Killyenn schreef:

Niet te geloven dat iemand die wél tegen racisme en discriminatie aanloopt hier de mond wordt gesnoerd.

Nee, maar roodharigen weten wel hoe zoiets voelt. En zoals Fiffill al zegt: ik heb er geen enkele moeite mee als mensen mij aanduiden als 'die rooie'.

Niemand dringt hier een ander iets op of snoert een ander de mond. Het is slechts een gesprek over de connotatie van een bepaald woord en dan blijkt maar weer dat die voor iedereen anders is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 20:20

Killyenn schreef:

Dat ligt er maar net aan waar je woont, hoe je eruit ziet, wat je leeftijd is en welk geslacht je hebt. Kortom net als elk ander menselijk ras kan ook de blanke medemens last hebben van racisme. Racisme is echt niet uitgevonden door de blanke Europeaan.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 20:26

Sammie schreef:
Killyenn schreef:

Dat ligt er maar net aan waar je woont, hoe je eruit ziet, wat je leeftijd is en welk geslacht je hebt. Kortom net als elk ander menselijk ras kan ook de blanke medemens last hebben van racisme. Racisme is echt niet uitgevonden door de blanke Europeaan.

inderdaad := als je in een "ghetto" in Amerika gaat wonen als blanke amerikaan kan ik je garanderen dat er "whitey" en weet ik veel wat naar je toe word gegooid :') Daar ben je als blanke in de minderheid.

Ik krijg als blanke ook wel eens opmerkingen naar me toe met "kaaskop" en weet ik veel wat. Nou boeit het me geen bal, zei gisteren nog dat ik een cheeseburger was met extra bacon :') werd er achteraan geroepen door een Antilliaanse collega "met extra extra kaas". Daar kan ik dan ook om lachen. Je moet het leven niet zo serieus nemen. Natuurlijk zijn er ook mensen die op de negatieve manier gediscrimineerd worden en dat is gewoon echt heel vervelend. Dat is ook echt niet goed te praten.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 20:40

Hoezo hangt het van je geslacht of leeftijd of je racisme ervaart? Ik ging er overigens vanuit dat we over de Westerse wereld aan het praten waren, dat was een aanname die me aanvaardbaar leek. Roodharigen hebben niet met racisme te maken. Pesterijen zijn niet hetzelfde als racisme. Ik vind het echt verschrikkelijk naar om te zien hoe mensen die ik op Bokt vaak zulke goede dingen zie zeggen nu zo makkelijk aannemen dat ze weten wat racisme is. Als je blank bent, ben je enorm privileged. Dat betekent dat je racisme kunt negeren omdat je er niet of nauwelijks mee geconfronteerd wordt. Dát je dat kunt negeren is een enorme luxe, een waar je geen gebruik van zou moeten maken. Neem een keer aan dat je niet het beste weet hoe iets in elkaar zit. Doe onderzoek, lees, leer, probeer te begrijpen hoe jouw ervaring in deze wereld anders is dan die van anderen, en hoe precies dat verschil je blind maakt voor racisme.

Racisme is prejudice + macht. Dat '+ macht' is heel belangrijk. Er is niet zoiets als reverse racism. Mocht je denken van wel, zijn er tig essays die je kunnen uitleggen waarom dat niet bestaat. Maar ik heb hier de vorige keer al gelinkt naar een artikel over colour blindness dat niet gelezen werd, dus ga ik daar mijn tijd nu niet meer insteken. Er is genoeg te vinden via google voor wie geïnteresserd is en zichzelf wil onderwijzen.

Dat er gesproken wordt over dat fred_kroket gefrustreerd over komt is wel degelijk iemand de mond snoeren. Dat is net zo hard als tegen een vrouw met een mening zeggen dat ze vast ongesteld is. Alsof argumenten niets meer waard zijn als ze uit emotie komen. Dat bericht kwam extreem denigrerend over. Iemand heeft te maken met racisme, maar daar kan geen mening mee gevormd worden want iemand anders d'r zwarte vrienden hebben nog nooit racisme meegemaakt. Super voor hun, maar racisme beataat nog steeds heel veel en dat bewijst dit topic ook. Kom op, open je ogen, wat kun je als blank mens nu echt weten van racisme zonder dat je je daar over inleest? Denken dat je genoeg weet over racisme om er een onderbouwde mening over te vormen zonder dat je op onderzoek uitgaat is bijzonder naïef voor mensen die uit andere berichen op bokt bewust en slim overkomen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 20:44

Kan alleen over mezelf spreken en niet voor anderen, maar ik zeg nergens dat ik 'weet' wat racisme is en ik vraag me ook af hoe je daarbij komt (bij anderen lees ik dat ook niet zo terug namelijk?) :?

Verder ging het daarna wel degelijk over pesten. Dat woord werd zelfs genoemd. Het gaat hier om een woord en hoe je iemand zou omschrijven; neger is niet direct racistisch. Iemand neger noemen is niet meteen pesten. Net als iemand rooie noemen. Zoals ik al zei: het is de toon die de muziek maakt.

Edit: misschien onduidelijk, maar ik reageerde dus op de zin van Cayenne ("En dat staat nog steeds los van hoe je iemand neutraal omschrijft/aanduidt.") en ik denk dat BE daar weer op reageerde. Maar misschien kwam dat niet helemaal over.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 10-07-13 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 20:49

een deel van mijn familie is uitgemoord omdat ze toevallig van joodse afkomst waren, vind ik behoorlijk richting het discrimineren gaan en is ook best vers, maar jah... Ik vind bepaalde dingen ook best kwetsend als mensen Hitler aanbidden. Ja dan kan ik best boos worden...

Ik vind racisme vreselijk, en kan er ook echt niet tegen als er op een denigrerende toon over wat voor soort mens dan ook word gesproken. Iedereen is in mijn ogen gelijk, zwart, geel, groen, paars I don't care en geef niemand een andere behandeling vanwege herkomst. Ik trek via mijn werk op met mensen van vele verschillende herkomsten, ja, ik kreeg soms ook een rare blik als ik vertelde dat ik joodse familie in Israel heb zitten. En dat zijn dan vooral Islamitische die dan zo kijken maar ik kan het nog steeds prima met ze vinden. Ik oordeel niet en hoop dat andere ook zo denken :)

Betreft weten wat racisme is,... Nee dat weet ik niet. Gelukkig maar. Wel wat discrimineren is.