Hoe straffen jullie je kind(eren)?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 14:39

:') ik krijg een banner over huiselijk geweld en kindermishandeling onder in beeld

BarbaLala

Re: Hoe straffen jullie je kind(eren)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 14:41

Ik heb geen rijbewijs dus die gaat niet op :+
Maar ik snap je punt hoor. :)

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 14:42

Sjapaz. Ik had het misschien ook iets uitgebreider moeten doen mar echt die twee van mij willen alles ontdekken en in handen hebben en van boven tot onder onderzoeken,en uiteraard krijgen ze echt de eerste keren wel te horen waarom het niet mag of kan maar op een gegeven moment weten ze dondersgoed dat iets niet mag en gaan dan nog even door en dat is die grens.let wel ik vind het prachtig dat ik van die ondernemende mannetjes heb hoor,zie het liever zo dan dat ze altijd maar braaf zijn maar ik trek op een gegeven moment wel een grens,tot hier en niet verder.

Als oudste broer kleine broer duwt trekt of mept omdat hij aan "zijn" auto's zit word er ook eerst gezegd tegen de oudste dat dat niet mag en tegen de jongste dat hij een andere auto moet pakken, maar ze moeten ook altijd precies die auto hebben waar de ander mee speelt -O- is een dagelijks ritueel hier en ik laat het ze soms ook wel eens zelf uitzoeken,wat nu resulteert dat de oudste een andere auto pakt,die aan zijn broertje geeft in ruil voor "zijn" auto. Echt dat kleintje graait soms een auto weg,en zet het zelf al op een lopen omdat hij al weet dat broer er brullend achteraan komt en hij het dan gauw neergooit :') het is ook een spel an die kleine maar als het de spuigaten uitloopt dan pak ik het kordaat aan,maar zeker niet zonder een paar keer gezegd te hebben waarom niet :j

Chubby

Consequent is niemand. Consequent zijn is zo ontzettend overschat.

Als ik een fijne dag heb, kan ik veel meer hebben. Als ik moe ben en een slechte dag heb, ben ik korter af. Het is prima om kinderen te laten weten dat die verschillen er zijn en ook mogen zijn.

Pick your battles. Ga je over alles een strijd aan? Of over de belangrijke zaken? Is de sfeer in het gezin belangrijk, of is het belangrijk dat je kind altijd meteen luistert? En wil je eigenlijk wel een volgzaam kind? Of wil je een kind wat een eigen mening kan en mag ontwikkelen, waardoor het misschien niet altijd luistert, maar wel opgroeit tot een verstandig mens met een visie. Iemand die zelf kan nadenken. Iemand die weet wat hij wil en daarbij niet afhankelijk is van de goodwill en mening van anderen.

Sjapaz

Weet je ik denk dat dat ook vaak het punt is waarom mensen zo tegen andermans opvoeding aankijken. Iedereen kent wel een paar gezinnen waarvan ze denken nou zo doe ik het niet! En iedereen heeft enorme vooroordelen en een bepaald beeld bij een bepaalde manier van opvoeden. Maar het is zelden zo zwart wit, als je wat meer leert over een bepaalde manier en er voor open staat merk je dat dat vaak helemaal niet de punten zijn waarop het mis gaat in andere gezinnen. Totaal geen grenzen aangeven, er niet zijn voor je kinderen en niet consequent zijn leidt echter vaak wel tot problemen.

Maar niemand hier in dit topic doet dát. Alleen lijken velen dat wel van anderen te denken. Het is echt niet zo zwart wit. Er bestaan zo veel vooroordelen over de niet-straffen discussie, ik zie er zo veel langs komen. Mensen die die aanpak niet volgen lijken allemaal te denken dat je oncontroleerbare, niet luisterende, verwende, bazige, softe kinderen krijgt die volledig ontsporen zodra ze wat ouder zijn en de echte wereld niet aan kunnen. Sjonge, wat een vooroordelen zeg! Ik zou jullie willen vragen een beetje open te staan voor wat we vertellen. Iedereen lijkt meteen doemscenario's voor zich te hebben als je zegt dat je niet straft. Maar echt, zo is het niet hoor. Ik denk dat als je ons allemaal in een ruimte zet je niet eens direct eruit zou kunnen pikken wie wel en wie niet straffen oid. We zijn allemaal hele normale mensen, met hele normale kinderen die grenzen hebben en normen en waarden leren. Mijn dochter luistert ook gewoon, is niet verwend, krijgt zéker niet altijd haar zin maar dat bereik ik ook zonder te straffen. Ik bereik dat wel door voorspelbaar te zijn, me in te beelden hoe zij iets ervaart en steeds een weg te zoeken die voor ons beiden werkt.
Laatst bijgewerkt door Sjapaz op 04-06-13 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 14:44

Natuurlijk moeten kinderen die verschillen tussen mama met een goede en mama met een slechte dag kennen, maar dat moet los staan van consequent zijn.

ukkiepuk

Mindfields schreef:
Het is grappig dat de mensen die het over straffen hebben, steeds herhalen dat wanneer het kind herhaaldelijk of expres iets fout doet...etc....

Dat doet mijn kind dus helemaal niet omdat hij totaal geen behoefte heeft om dwars te liggen(omdat er geen reden voor is).

Tuurlijk geef ik wel grenzen aan maar niet door straffen. En tuurlijk hebben we hier ook de peuterpubertijd gehad maar die verliep heel erg mild omdat er nooit strijd hoefde te zijn.

Mijn kind is allesbehalve de baas in huis.

Dat dus :j

Koia

benangelique schreef:
Koia schreef:
Als ik het vroeger als kind echt te bont maakte kreeg ik ook gewoon een mep hoor en ik ben er echt niet slechter om geworden en ook niet agressief. Ik heb zelf geen kinderen en wil ook geen kinderen, maar ik snap ouders niet zo goed die hele discussies met hun kind hebben waarom iets niet mag en dan met zo'n zeik stemmetje 'nee dat mag nier hoor, foei'. Mijn tante doet dat ook met haar kinders en dat zijn me toch een stel verwende mormels..ze hebben hun ouders perfect om hun vingertje gewonden. 'Nee' is altijd 'misschien' bij die jongetjes. Vreselijk irritant vind ik dat.

Oei! Jij doet nogal boute uitspraken. ..

Het is niet mijn bedoeling om iemand te kwetsen hoor, maar het is wel waar.
Nee ik werd niet bont en blauw geslagen maar ik heb best wel eens een tik gehad als ik het te gek maakte. Ik ben dol op mijn ouders, hou echt zielsveel van ze en ben absoluut niet getraumatiseerd door de 'straffen'.
Wat ik over de kinderen van mijn tante schreef is gewoon waarheid. Ze zijn erg concequent hoor :+ de kinderen kunnen altijd een 'waarom mag het niet' discussie verwachten.
Laatst nog op de verjaardag van mijn oma (is bij ons altijd een hele family happening), mijn tante was er ook met de kinders. De jongste was vervelend bezig met een speelgoedje dat steeds geluid maakt en moest het speeltje wegleggen omdat hij al minstens een uur nonstop geluidjes aan het maken was en iedereen er knettergek van werd.
Een keer nee had geen effect, twee keer nee had geen effect, drie keer nee had geen effect. Discussie tijd, waarom moest het speeltje weg? En dit allemaal op zo'n lief stemmetje. Ik kon me goed voorstellen dat dat jongetje dacht 'doeiiiiiiiiiiii'. Speeltje werd niet afgepakt ook. Het was gewoon ongemakkelijk om aan te zien.

edit:// even voor de duidelijkheid, ik ben niet pro 'sla uw kind' hoor! en wilde ook niet insinueren dat dat de beste straf voor bovengenoemd voorbeeld zou zijn. Ik wilde gewoon kwijt dat de sporadische tik die ik vroeger kreeg als ik echt heel stout was geen negatief effect gehad op mij.
Laatst bijgewerkt door Koia op 04-06-13 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 14:45

Wat versta jij dan onder consequent zijn Barbalala?

Ik zou dat dus ook heel anders aanpakken. Ik zou eerst uitleggen waarom hij weg moet, niet eerst 3x nee zeggen. En vervolgens zou ik iets anders aanbieden en voorstellen het te ruilen met wat zij heeft. Werkt meestal heel goed :j

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 14:46

BarbaLala schreef:
Ik verbaas me ook vaak over hoe slecht "nieuwe generatie" kinderen luisteren en alles maar mogen.

En er is geen generatie kinderen die zo strikt wordt opgevoed als de huidige. Met supernanny's, Triple P, strafstoeltjes en time outs. Je krijgt er gewoon geen leukere kinderen van. Dat bewijst zichzelf. Je leert kinderen niet hoe het sociale leven werkt en hoe emoties constructief geleid kunnen worden door ze buiten te sluiten of je liefde te ontzeggen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 14:53

Chubby schreef:
BarbaLala schreef:
Ik verbaas me ook vaak over hoe slecht "nieuwe generatie" kinderen luisteren en alles maar mogen.

En er is geen generatie kinderen die zo strikt wordt opgevoed als de huidige. Met supernanny's, Triple P, strafstoeltjes en time outs. Je krijgt er gewoon geen leukere kinderen van. Dat bewijst zichzelf. Je leert kinderen niet hoe het sociale leven werkt en hoe emoties constructief geleid kunnen worden door ze buiten te sluiten of je liefde te ontzeggen.

Dat denk ik niet, onderhandelen kon vroeger als kind en stuk slechter dan nu hoor ;) . Waar haal je die redenering vandaan :) ?

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 14:57

Tsja mijn zoon heeft hier in huis echt niet te vertellen hoor.
Hier wordt ook eerst een keer gezegd dat het niet mag en waarom niet, daarna wordt er gewaarschuwd dat als hij niet luisterd de strafhoek volgt.. Mocht hij zich dan nog niet gedragen is die hoek een feit geworden en mag hij er pas uit als hij en zn tijd uit gezeten heeft en er een sorry komt met een rede uitleg waarom hij daar zat.. Mocht hij daarna toch nog door gaan krijgt hij gewoon een tik op zn vingers dan hebik lang genoeg gewaarschuwd.. Zover komt het gelukkig nooit maar is zeker eens voorgevallen..

Van huis uit altijd mee gekregen wie niet horen wil moet maar voelen.. En ben daar geen slechter mens om geworden.. Vind het maar een beetje iritand dat er overal maar met het vingertje gewezen wordt over kinder mishandeling.. Vindt kinder mishandeling toch wel even erger dan een tik op de vingers bij niet luisteren...
De paarden krijgen ook altijd een veeg over hun reed ( en zie sommige meppen waar ik bang van wordt ) en dat wordt wel geaccepteerd maar even een corrigerende tik over de vingers is een gruweldaad..

Overigens is mijn zoontje 2 en half en weet donders goed wat wel of niet kan hier in huis.. Hij kan en mag veel maar er zijn duidelijke grenzen..

verwacht nu heel bokt over mij heen maar dat veranderd niets aan mijn opvoed methode :)
Laatst bijgewerkt door Tat_jana op 04-06-13 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 14:59

Eigenlijk mag je t niet zeggen, maar ik voed mijn kinderen op zoals ik mijn paard opvoedde. Duidelijk zijn, hier is de grens en er verder een bak liefde in kieperen.

Ik maak (denk ik net als de meesten hier) een duidelijke combinatie van praten en straffen. Als mijn kinderen (2 en 4) vervelend zijn omdat ze moe zijn, dan neem ik ze even op schoot en bespreek dat ik denk dat ze zo doen omdat ze moe zijn en dan per ongeluk strijd zoeken. dan leg ik uit dat we dit en dat doen en dan lekker naar bed gaan. Als ik ze vraag of we dan zullen proberen om het gezellig te houden, lukt dat eigenlijk altijd, omdat ze dan het gevoel hebben dat ze gehoord zijn.
Maar als de ene de andere slaat of schopt, hebben wij ook gewoon een nadenkstip. Met de oudste ben ik daar inmiddels vanaf, omdat het eigenlijk nooit meer nodig is. Als die echt uit haar doen is, is het eigenlijk omdat het allemaal te veel is. Ik vraag haar dan of ze even in haar eigen kamertje wil zitten en dat wil ze dan eigenlijk altijd. Dan maakt ze even haar hoofd leeg en is ze met vijf minuutjes weer het zonnetje. Met de jongste helpt meestal het 'uit de situatie' halen, dus een boekje lezen, laten helpen met koken etc.

Als ze niet samen met iets kunnen spelen, leg ik het voor dat dagdeel weg. Het huis is veilig, maar er zijn best dingen die ze niet mogen (zoals op de banken staan, met speelgoed op de piano, op andere dingen dan papier tekenen...), maar dat weten ze dan en dat doen ze dus ook niet.

Maakt mij vooral een heel duidelijke moeder, met kinderen die ik de normen en waarden meegeef die ik (en mijn man natuurlijk) van belang acht, met kinderen die zich gewoon weten te gedragen. Maar als ze een paardenbak in rennen waar vier paarden aan het werk zijn, ben ik toch blij dat ze luisteren als ik 'NEE' zeg...

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 14:59

Tat_jana schreef:
verwacht nu heel bokt over mij heen maar dat veranderd niets aan mijn opvoed methode :)

Als dat een manier is waar jullie je prettig bij voelen :)

Hier in huis is het niet nodig, prima toch?!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:01

Het verbaasd me om te lezen hoeveel kinderen er alleen een 'nee' te horen krijgen. Dat ze het daarmee moeten doen.
Waar is het uitleggen gebleven? Het uitleggen is juist opvoeden.Opvoeden door alleen te verbieden en te zeggen hoe het niet moet leert een kind niks van in mijn ogen.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:02

Ik denk dat het niet alleen leeftijd en vergrijp is wat je in acht moet nemen, maar ook de persoonlijkheid van het kind. Toen ik jong was deed ik natuurlijk ook weleens stoute dingen, maar als ik er achter kwam dat andere mensen daar verdrietig/boos van werden was ik gelijk in alle staten omdat ik daar nog helemaal niet over had nagedacht. Voor sommige kinderen is het genoeg om een keer boos te kijken of uit te leggen waarom wat ze deden niet goed was, en anderen geven daar niks om. Ik zou als ik kinderen had (niet echt van plan) eerst kijken naar de persoonlijkheid van het kind en hoe ze reageren op leermomenten waar je even uitlegt wat je bedoelt. Ik zou trouwens ook nooit slaan, ik denk ook niet dat dat voor mij als kind effectief was geweest, maar dat ik me dan was gaan afsluiten voor ouders. Ik ging al huilen en voelde me super schuldig als papa zijn stem iets verhief. :')

Ik denk dat consequentie belangrijk is om je punt duidelijk te maken (evenals een goed samenspel tussen papa en mama! als papa straft en mama heft die straf op, of andersom, krijg je problemen), maar ook kijken naar het kind en jezelf in z/h schoenen verplaatsen om te bedenken hoe je dit kind iets kan (af)leren. Dat is namelijk niet bij ieder kind van dezelfde leeftijd die hetzelfde vergrijp pleegt hetzelfde. :)

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:02

Saskia volgens mij lees je dan niet goed, er wordt eerst uitleg gegeven waarom iets wel of niet mag hoor. Bij wie hier zie jij staan dat er alleen een nee gegeven wordt?

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:03

ukkiepuk schreef:
Tat_jana schreef:

Zeker prima,, was ook niet bedoelt als aanval op een ander maar misschien zo verwoord.. Zal het even proberen aan te paasen tis niet de bedoeling iemand voor het hoofd te stoten :)

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:04

Nou dat, precies Ukkiepuk. Eigenlijk heeft zich hier nog nooit een situatie voor gedaan waarin ik haar echt moet straffen of zo :n Het komt ook niet in me op, en het is altijd op een andere manier opgelost. En niet door haar haar zin te geven of iets dergelijks. Het is gewoon niet nodig.

In aanvulling op Saskia: Children learn to make good decisions by making decisions. Not by following directions.

Alma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:05

Chubby schreef:
BarbaLala schreef:

Geen generatie die zo strikt wordt opgevoed als de huidige ??? Nou, ik ben anders een HEEL stuk strikter opgevoed dan wat ik nu om me heen zie. We leven juist in een tijdperk waarin grenzen vervagen, alles maar mag en straffen zielig is. En ik ben, ondanks de strakkere opvoeding, GEK op mijn ouders (toen en nu nog steeds) en ze zijn ontzettend liefdevol en we hebben een supergoede band.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:05

Tat_jana schreef:
ukkiepuk schreef:

Zeker prima,, was ook niet bedoelt als aanval op een ander maar misschien zo verwoord.. Zal het even proberen aan te paasen tis niet de bedoeling iemand voor het hoofd te stoten :)

Mijn bedoeling ook niet hoor :D Laat maar staan hoor :)

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:06

Chubby schreef:

Aarrgghhh daar krijg ik dus écht jeuk van! Dus je beweert dat als je je kind 'straft' dmv een strafstoel/time out dat je je kind je liefde ontzegt? Wát een onzin, sorry hoor. Zoals eerder beschreven gebruik ik deze 'straffen' niet, omdat mijn zoontje pas 2 is en zoiets echt niet begrijpt, dus daar gaat het niet om. Maar geloof je echt dat je je kind je liefde ontzegt bij het geven van een straf? Ik durf te wedden dat niemand ook maar een druppeltje minder van zijn/haar kind houdt, ook al zet die ze af en toe in een time out.

Alma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:07

Dat bedoel ik. Straffen staat tegenwoordig gelijk aan liefdeloos opvoeden, huiselijk geweld, kindermishandeling, niet kunnen opvoeden etc. etc.

Wát een onzin.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:08

cruesli schreef:
Maar geloof je echt dat je je kind je liefde ontzegt bij het geven van een straf? Ik durf te wedden dat niemand ook maar een druppeltje minder van zijn/haar kind houdt, ook al zet die ze af en toe in een time out.

Tuurlijk houden die moeders/vaders niet minder van ze, maar op dat moment VOELT het voor het kind wel zo en zij en voor jou zijn het 3 minuten die voor hun érg lang zijn omdat ze geen tijdsbesef hebben. Ik vind persoonlijk wel dat je liefde ontzegt bij het geven van straf, dat is één van de redenen waarom wij het niet gebruiken.

Let op! IK vind, wat iemand anders vind is zijn goed recht :)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:09

Alma schreef:
Dat bedoel ik. Straffen staat tegenwoordig gelijk aan liefdeloos opvoeden, huiselijk geweld, kindermishandeling, niet kunnen opvoeden etc. etc.

Wát een onzin.

Jij beschrijft precies hoe ik er over denk :)
Laatst bijgewerkt door Tat_jana op 04-06-13 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt