Dochter heeft straf op school, jullie mening?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:41

En terecht. Het was ook niet plots okee als de juf niet had gekeken.

Dergelijk gedrag maakt pedofielenvoer van haar.
Als ze oud genoeg is om te beseffen dat het sexueel geinterpreteerd kan worden moet ze het zelf weten, maar op deze leeftijd moet het afgeleerd om haar te beschermen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:43

Oeps dat was dus vanuit haar standpunt gezien dikke vette pech. :=

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:44

Je kan het ook overdrijven.... Kind heeft iets gedaan wat kind-eigen is en nu zal ze het wrs niet meer doen. Opgelost. Om meteen te zeggen dat ze zo "pedofielenvoer" wordt...

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:46

Urielle: opvoeding gefaald zou ik niet zeggen hoor :D Het past gewoon bij de leeftijdsfase dat ze dat bijzonder interessant vinden. Ik geloof ik meteen dat je dochter er niets seksueels mee bedoelde en vind de straf van de juf dan ook behoorlijk overdreven.
Van een juf zou je toch verwachten dat zij bekend is met de ontwikkeling van jonge kinderen en dat ze het op die leeftijd gewoon razend interessant vinden om bij elkaar te bekijken wat er in de onderbroek zit :+

Als ik jou was zou ik gewoon een gesprekje aangaan met je dochter waarin je aangeeft dat het prima is als ze bloot rond wil lopen, maar dan wel thuis bijvoorbeeld. En dat je blote billen niet iets is wat iedereen hoeft te zien, maar alleen voor haarzelf en papa/mama oid.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:47

Lusitana op dat punt moet ik je gelijk geven. Voor dat soort mannen is ze dan inderdaad een zeer gewillig slachtoffer. Gezien de huidige heisa rond pedofilie schandalen in België vrees ik dat de juf op dat gebied het onmiddellijk in de kiem heeft willen smoren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:49

chevax schreef:
Je kan het ook overdrijven.... Kind heeft iets gedaan wat kind-eigen is en nu zal ze het wrs niet meer doen. Opgelost. Om meteen te zeggen dat ze zo "pedofielenvoer" wordt...

Ik zeg dat ze pedofielen voer wordt als je het toestaat en behandeld als zijnde leuk (op haar leeftijd).

Het is terecht dat ze gestraft is en het daarom waarschijnlijk niet meer doet. Het IS idd opgelost.

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:53

Wat een geweldig kind :D

Ik zie aan de denkwereld van je dochter dat ze een lekker vrij vogeltje is. Mijn zusjes en ik zijn ook zo groot gebracht, met name dan door mijn vader. Wat wij mochten thuis, mocht niemand. Wij hebben nooit bedtijden gehad, hoefden nooit ons bord leeg te eten noem al die geconditioneerde dingen maar op. Wel hebben we geleerd respect te hebben voor mensen van allerlei afkomst en leeftijd en zeker voor het milieu en dieren.

Wij hebben geleerd en gevoeld wat de oorzaak is als je een avond niet eet of als je als puber al je baaldagen ( ja die kreeg ik van pa) opgemaakt had en dan ziek naar school moest.

Mensen hebben wat hun hoofd geschud van ons, familie Knots. En wat is er van terrecht gekomen? Drie dochters, alle drie sociaal, alle drie gestudeerd en vooral alle drie geleerd dat je ten alle tijden jezelf mag zijn, met respect voor je omgeving maar zeker niet andersom.

Mijn tip: Vertel je kindje dat men buiten de deur soms anders denkt en handelt maar dat haar eigenschappen haar leuk en bijzonder maken en dat ze je mag vertellen als ze daar moeilijke ervaringen in heeft. Het is fantastisch als ze over 20 jaar nog zo denkt, niet in het de broek naar beneden trekken ;-) maar dat lolbroekige.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:58

Lusitana / Petraaken, hebben jullie ook bewijs voor die aanname? (Dus voor de aanname dat een keertje giebeleginnegappend bloot zijn je al snel tot slachtoffer maakt?) Het lijk mij namelijk volkomen onzin. Voor zover ik weet zijn de slachtoffers grotendeels willekeurig, en verder vooral vaak kwetsbare kinderen die goed onder druk gezet kunnen worden. Met wel of niet een keertje zoiets doen heeft dat niet te maken.

Maar even doorgaand in die lijn, des te erger is het dat de juf het zo heeft aangepakt. De kans is nu (als Urielle niet in zou grijpen) dat haar dochter alleen maar geleerd heeft dat het een 'verboden onderwerp' is. Stel dat er iemand rare dingen met haar wil doen (je hoopt het van harte niet, en gelukkig is die kans ook weer niet zo groot). Je wilt dan als ouder en school dat een kind zich veilig genoeg voelt om daarover te vertellen. Want alleen dan kun je ingrijpen. Door zo hard te straffen, zonder dat ze snapt waarom, is de kans dat ze iets durft te zeggen alleen maar kleiner geworden, niet groter. ("Oh jee, dan krijg ik weer hele erge straf omdat iemand me bloot heeft gezien.")

Ook daarom is een algemeen lesje vele malen zinvoller dan een zware straf.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 12:01

Ik bedoelde ook niet dat het okay was als de juf het niet gezien had :D Meer idd vanuit haar standpunt. Op heterdaad betrapt :P

We hebben hier thuis al wel gesprekken gehad over het privé zijn van je geslachtsdelen, dat mensen je lijf niet zomaar mogen aanraken zonder jouw toestemming ZEKER op die plaatsen en als dat gebeurt dat ze het altijd aan me moet komen zeggen omdat ik zeker niet boos word op HAAR, het gevaar van het ontvoeren van kinderen, pedofilie etc. (omdat ze steeds wegliep in het park en zich achter de struiken verstopte om ons te laten schrikken, het is niet zo'n overzichtelijk park dus ik vond dat eng)
Maar misschien (eigen invulling van me) voelt school zo vertrouwd dat het ook voelt als een privéplek waar dergelijke dingen wel kunnen. Het is een heel afgesloten school, het schoolplein is grotendeels niet zichtbaar vanaf de weg, alleen leerlingen en de juffen, ouders mogen bijv. ook niet op de speelplaats komen, boven- en onderbouw hebben aparte speelplaatsen dus dat is iets wat nu al denkend in me opkwam.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:04

Gezien de leeftijd vind ik de straf erg overdreven. (werk zelf op een school)
Was het kind 8/9/10 geweest was het
weer een ander verhaal. Zeker als kinderen nooit straf krijgen en/of stout zijn schrikken ze
vaak enorm als het een keer wel gebeurd. Voor een 6 jarige zou ik haar een minuut of 10 apart zetten en dan een goed gesprek voeren waarom dit echt niet mocht. Die extra straf (rare manier van straffen trouwens) met dat rekenen vind ik erg raar. Ik denk dat dit voorval in alle onschuldigheid van het kind is gebeurd en om dat nou zo hard af te straffen vind ik onredelijk.

Is de juf ook zelf naar je toegekomen? Dat zou ik wel gepast vinden.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:05

Dat zou dus best eens kunnen. Vind het alleen maar goed dat ze zich zo thuis voelt op school alleen zo thuis is nu ook weer niet goed. :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 12:09

xApple schreef:
Is de juf ook zelf naar je toegekomen? Dat zou ik wel gepast vinden.

Nee, ik ben vanmorgen alleen zelf naar hen toegegaan.
Dat is een van de nadelen vind ik, school is niet erg communicatief naar de ouders (ik vind het op veel vlakken wel een hele goede en fijne school hoor!). Toen ik bijv. die ouders van dat jongetje belde die altijd zo pest, kwam het voor hun ook als donderslag bij heldere hemel, terwijl het kind erom bekend staat al sinds de eerste kleuterklas de hele klas te terroriseren. Zij wisten wel dat hun zoon een probleem had maar hadden de laatste tijd alleen gehoord dat het goed ging (omdat hij minder pestte dan normaal :+ ).
Ik ben blij dat ik gisteren had doorgevraagd bij mijn dochter om het gebeuren los te peuteren, want als zij haar mond gehouden had dan had ik van niks geweten.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:10

Nee dat is wel heel vervelend..
Als hier in de klas een voorval plaatsvindt, hoe klein ook wordt dat altijd even gemeld.
Voel me daar zelf veel fijner bij. Ouders willen het vaak juist graag weten.

BigOne

Re: Dochter heeft straf op school, jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:18

Ouders moeten juist open zijn over het menselijk lichaam en wat daar allemaal bij komt kijken, het is een stuk opvoeding dat je je kinderen leert dat hun lichaam van hun is en niemand daar wat mee mag doen wat ze niet fijn vinden, net zoals je ze duidelijk verteld dat ze niet met bekende en vreemde mensen meegaan zonder dit eerst aan papa of mama te vragen.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:37

Ik denk niet dat het wat uitmaakt wat wij vinden. De juf heeft het zo besloten en zij zal het terecht vinden :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:43

turquoises schreef:
Ik heb geen menig of de straf correct is of niet maar ik verbaas mij wel dat je dochter haar broek naar beneden doet.

Ja hier zelfde gedachte. Het is goed dat haar geleerd wordt dat zoiets niet normaal is.

Het is nogal wat met de kinderen van de lagere school tegenwoordig.

Zelfs een 5 jarige jongetje dat al kinderen aanranden, dat soort dingen.

Dus ik begrijp de juf wel, bij dit soort dingen waarbij een kind de broek omlaag doet, ongeacht of het om een grapje gaat en vrijwillig of niet vrijwillig.

Ouders willen soms niet zien dat kinderen verkeerd bezig zijn en of stout zijn en vinden al snel iets overdreven.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 04-06-13 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:45

Lusitana schreef:
En terecht. Het was ook niet plots okee als de juf niet had gekeken.

Dergelijk gedrag maakt pedofielenvoer van haar.
Als ze oud genoeg is om te beseffen dat het sexueel geinterpreteerd kan worden moet ze het zelf weten, maar op deze leeftijd moet het afgeleerd om haar te beschermen.

Zo is het ook wel weer, er hoeft maar niet een verkeerde staan kijken en je hebt een probleem. Als zo iemand wil komt hij er wel bij en niets leuker dan een kind wat het uit zichzelf doet omdat het grappig is, want is het nog steeds onschuldig als er iemand met verkeerde bedoelingen zit te kijken?

Maar ondanks dat is de straf wel buitensporig hoog.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:49

Tja straf is straf, het hoeft heus niet leuk te zijn, een goede harde les.

Ik wou dat er meer meesters en juffen de leerlingen wat harder aanpakken tegenwoordig zonder dat moeder of vader zich ermee gaat bemoeien en of verhaal gaat halen.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:54

Ragdollcat schreef:
Ja hier zelfde gedachte. Het is goed dat haar geleerd wordt dat zoiets niet normaal is.

Het is nogal wat met de kinderen van de lagere school tegenwoordig.

Zelfs een 5 jarige jongetje dat al kinderen aanranden, dat soort dingen.

Dus ik begrijp de juf wel, bij dit soort dingen waarbij een kind de broek omlaag doet, ongeacht of het om een grapje gaat en vrijwillig of niet vrijwillig.

Ouders willen soms niet zien dat kinderen verkeerd bezig zijn en of stout zijn en vinden al snel iets overdreven.

Verkeerd bezig zijn is onzin. Aanranden is al helemaal belachelijk, kom op. 8)7 Het gaat om een kind van 6 dat er echt het probleem nog niet van in heeft gezien. Er is een paar bladzijden terug al een link gepost met ontwikkelingsfasen, waaruit duidelijk bleek dat het helemaal niet vreemd is en dat je eht al zeker niet kunt betitelen als 'verkeerd bezig zijn'. Natuurlijk moet ze leren dat het niet mag, maar leren doe je niet door een kind vreselijk bang te maken en dat doe je al helemaal niet door haar zo zwaar te straffen en in een ander lokaal werkjes te laten doen, zodat ze later de lesstof van haar eigen klas nog moet inhalen. Dat laatste maakt me echt boos. Wat een onzin!

Urielle, als ik zo je verhaal lees, is 'niet erg communicatief' wel het understatement van de eeuw...

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 14:16

Waar ik zo van sta te kijken (nadat ik TS al haar reacties heb gelezen), is dat haar eigen juf dat zo heeft geaccepteerd.
Ik sta zelf ook voor de klas, en echt niet dat ik zou accepteren als een collega van mij een kind uit de kwas kwam halen tijdens de rekenles voor straf.
Dan komt ze wel tijdens de knutsel/muziekles of tv-kijk-kwartier..

Zeker in het eerste leerjaar (groep 3?) is rekenen zo belangrijk om alles mee te krijgen. Bovendien moet ze nu het werk zelf nog inhalen.
Ik als groepsleerkracht van haar, moet dan extra tijd in plannen om haar te helpen (want misschien kan ze het niet alleen?) en haar achter de vodden aanzitten dat ze het afkrijgt.

Rare gang van zaken. Daarbij, vind ik de straf ook overtrokken. En geloof me, ik houd ook niet van ouders die voor elk wissewasje komen 'zeuren' omdat ze het niet met je eens zijn, maar hier sta je toch zeker volledig in je recht.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 14:23

O ja, dat was ik vergeten te typen vanochtend: de eigen juf wist half en half van het verhaal, wist ook niet de exacte straf (daarom stuurde ze me ook door naar de juf die de straf had gegeven)
Dus ik denk dat het protocol op school is dat de juf die straf geeft het geheel oplost en voor haar rekening neemt en dat de klassejuf er dus ook echt buiten blijft staan. (wat ik qua teamgeest wel een goed idee vindt, elkaar niet ondermijnen, maar het leek me ook wel handig als de eigen juf meer weet wat er speelt vanwege het effect op het kind)

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 14:26

Ik vind het juist erg vreemd dat de eigen juf hier niets vanaf wist...
Je hebt het toch over 1 van haar kindjes die zij onder haar hoede heeft, dan wil je toch exact weten wat er heeft afgespeeld? Voor het zelfde geld was het iets heel anders en komt het vaker voor en kan je samen aan een oplossing denken (ofzo)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 14:27

Deze straf is veel te zwaar voor een kind van 6. Alleen zitten aan een tafeltje is al zwaar genoeg geweest.
Zij deed iets in haar kinderlijke onschuld, dat mag wel gecorrigeerd worden als het niet wenselijk is maar straf is m.i. veel te zwaar.

Ik heb lange tijd gewerkt met kinderen van 2,5 tot 7 met gedragsproblemen. Wij leerden juist van zoiets niet een heel punt te maken, maar gewoon duidelijk te zijn, een correctie geven verbaal is vaak voor die kleine kinderen al genoeg impact, laat staan zo'n enorm lange straf voor iets wat ze zich niet van bewust was.

Mochten ze de straf niet terug willen draaien oid dan zou ik als ik jou was zorgen voor een leuke ontspannende middag daarna. En er zelf ook een niet te groot punt van maken, leg gewoon uit wat jij er zelf van vind en maak het er beste van, niet te zwaar maken ook niet in een tegenreactie. Leer haar maar omgaan met de onterechte straf en bij zichzelf te blijven, zij is geen slecht kind, zij deed gewoon iets wat de juf niet zo handig vond.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 14:30

Urielle schreef:
O ja, dat was ik vergeten te typen vanochtend: de eigen juf wist half en half van het verhaal, wist ook niet de exacte straf (daarom stuurde ze me ook door naar de juf die de straf had gegeven)
Dus ik denk dat het protocol op school is dat de juf die straf geeft het geheel oplost en voor haar rekening neemt en dat de klassejuf er dus ook echt buiten blijft staan. (wat ik qua teamgeest wel een goed idee vindt, elkaar niet ondermijnen, maar het leek me ook wel handig als de eigen juf meer weet wat er speelt vanwege het effect op het kind)

kan dat wel enigszins begrijpen maar dat de eigen juf niet weet wat er speelt vind ik dan weer niet goed.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 14:31

Shadow0 schreef:
Lusitana / Petraaken, hebben jullie ook bewijs voor die aanname? (Dus voor de aanname dat een keertje giebeleginnegappend bloot zijn je al snel tot slachtoffer maakt?) .

Nogmaals het gaat niet om die ene keer!!!!! Ik zeg niet en ik neem niet aan, dat een keer de onderbroek laten zakken haar een slachtoffer maakt!!!!!!!!
Het gaat om het feit dat als een kind dit als normaal en leuk ziet en het meerdere keren gaat doen er gevaar in sluipt dat ze een keer gespot wordt door iemand met slechte bedoelingen die haar over kan gaan halen tot andere dingen, of foto´s maakt bv.
Waar het mij om gaat is dat de juf adequaat gehandeld heeft door het zodanig te straffen dat het genoeg indruk op haar maakt om het uit haar hoofd te laten. Later als ze groter is kan ze zelf bepalen wat ze wil, maar nu heeft ze nog geen besef van gevaren die ze loopt met dergelijk gedrag , nogmaals, als ze dat zou blijven herhalen.