Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
EmmaVZ schreef:Ik denk dat er op scholen toch te weinig aan gedaan wordt qua spelling/grammatica in het Nederlands. Daarbij denk ik ook dat een hoop jongeren het inderdaad niet erg belangrijk vindt, ze vinden engels toch meestal een veel leukere taal en verdiepen zich daar dus in.
Wat ik nou écht niet snap is dat een vriendin van mij, die 17 is, nog steeds "school" als "sgool" schrijft, expres. En ook alle andere woorden waarin in "ch" staat, vervangt ze door een "g". Dat is msn/sms taal ja, maar serieus, dat doe je blijkbaar nog steeds als je 17 bent? (evenals zonder hoofdletters schrijven ed.)
DaniBanani schreef:EmmaVZ schreef:Ik denk dat er op scholen toch te weinig aan gedaan wordt qua spelling/grammatica in het Nederlands. Daarbij denk ik ook dat een hoop jongeren het inderdaad niet erg belangrijk vindt, ze vinden engels toch meestal een veel leukere taal en verdiepen zich daar dus in.
Wat ik nou écht niet snap is dat een vriendin van mij, die 17 is, nog steeds "school" als "sgool" schrijft, expres. En ook alle andere woorden waarin in "ch" staat, vervangt ze door een "g". Dat is msn/sms taal ja, maar serieus, dat doe je blijkbaar nog steeds als je 17 bent? (evenals zonder hoofdletters schrijven ed.)
Maar hebben ze dan niet door dat het 'later' voor sollicitaties en verdere opleiding wél belangrijk is? Of weten veel docenten en werkgevers het ook niet correct en vallen fouten sowieso niet op? En dat begrijp ik inderdaad helemáál niet, dat je expres fouten maakt. Net of het tof is om je onderontwikkeld voor te doen.
EmmaVZ schreef:Blijkbaar vinden ze dat niet belangrijk? Als ik mensen wel eens verbeter, krijg ik altijd een "boeiuhhh" terug. Verder geloof ik wel dat docenten en wekgevers het wel correct kunnen (of in ieder geval de meesten daarvan), al merk ik wel dat veel docenten zonder hoofdletters schrijven, overbodig veel uitroeptekens gebruiken als men meldt dat je iets bijvoorbeeld niet mag vergeten de volgende dag in een mail, of, heel irritant, ze na een zin een spatie doen en daarna pas de punt, uitroepteken of vraagteken plaatsen. Ik vind dat je als docent/volwassene toch wel normale interpunctie moet kunnen gebruiken?
Kirsha schreef:Weten jullie, stiekem komt het mij soms wel goed uit dat veel mensen zo slecht schrijvenik krijg op school altijd positief commentaar op mijn verslagen omdat de spelling zo goed is. Net als bij sollicitaties naar stage/werkplaatsen
Warboel schreef:Kirsha schreef:Weten jullie, stiekem komt het mij soms wel goed uit dat veel mensen zo slecht schrijvenik krijg op school altijd positief commentaar op mijn verslagen omdat de spelling zo goed is. Net als bij sollicitaties naar stage/werkplaatsen
Ja, dat heb ik ook altijd
Ik ben net afgestudeerd, maar ik was de enige in een klas van 18 die geen dyslexie had of dacht het te hebben. Daardoor was mijn Nederlands docente altijd erg blij met mijn verslagen. Kreeg toen ik in de derde op stage moest ook veel positief commentaar op mijn sollicitatiebrieven, ook bij bedrijven.
Overigens zal je mij niet horen zeggen dat ik nou zo ontzettend goed in spelling ben, maar ik vind het toch raar dat ik de enige in mijn klas was die redelijk normaal verslagen en brieven kon schrijven. En ik geloof ook echt niet dat ze alle 17 dyslexie hebben (ze hadden ook niet allemaal een verklaring, maar 4 hadden dat denk ik)Overigens heb ik mijn klasgenoten wel altijd geholpen waar ik kon, ik heb zelf dyscalculie en dan vind ik het ook erg fijn als ik geholpen word met rekenen en wiskunde...
DaniBanani schreef:Haha, die ben ik gelukkig nog nooit tegen gekomen. Maar het valt me wel in algemene zin op hoe weinig mensen de taal écht goed beheersen. Zelfs als er geen spel-, taal-, of interpunctiefouten worden gemaakt zie ik vaak nog zóveel ruimte voor verbetering in woordkeuze en zinsopbouw..
Ik ben wel benieuwd waar dat aan ligt. Ik ben zelf behoorlijk kritisch op wat ik schrijf, zeker als het belangrijk is (studie, sollicitatie) en als ik dan eerder in dit topic lees dat me/mijn-fouten zelfs in toetsen van atheneumleerlingen voorkomen vraag ik me toch af hoe dat kan. Vinden mensen het niet belangrijk genoeg om er moeite voor te doen? Beseffen ze niet dat het nogal van belang is voor een sollicitatie of toets? Kennen ze de regels gewoon echt niet, krijgen ze nooit aangeleerd hoe je een echt nette brief schrijft?
Kirsha schreef:Weten jullie, stiekem komt het mij soms wel goed uit dat veel mensen zo slecht schrijvenik krijg op school altijd positief commentaar op mijn verslagen omdat de spelling zo goed is. Net als bij sollicitaties naar stage/werkplaatsen
SaraJoyce schreef:Ohhh wat ben ik blij dat ik er zoveel medestanders zijn! Ik vind dit ook echt vreselijk... Hetzelfde als TS, ben zelf niet altijd foutloos en er zijn ook zat dingen waar ik me niet zo aan erger, maar me ipv m'n of mijn... Vreselijk! Gek eigenlijk, dat dit zo stoort en andere dingen toch minder.
@ imd: dat is hier ook zo, ze hebben uit wanhoop hier zelfs de regel ingesteld dat bij meer dan 3 fouten per pagina, de scriptie niet verder nagekeken wordt... Wat ik eigenlijk ook wel terecht vindal moet ik wel zeggen dat ik daar zelf evengoed zenuwachtig van word
zoutenootjes schreef:Meestal denk ik, in een eerste opwelling, dat het een kind is wat zo schrijft. Later kom ik er achter, dat het soms gewoon volwassenen zijn. Ik erger me er best wel aan. Het staat kinderlijk. Ik maak ook wel fouten, maar het is toch de bedoeling dat algemeen leesbaar geschreven wordt op een openbaar forum als dit.
CrazyCat schreef:Men paard is er inderdaad ook zo eentje. Dan lees ik toch echt eerst menpaard (een paard voor de kar) voor het kwartje valt dat het mijn paard moet zijn.
c_alsemgeest schreef:Neonlight schreef:
Ik ook, en ik moet me ook altijd inhouden om dan niet als reactie te typen waar de kar is.
Waar is die like knop nou?