'Me' is geen bezittelijk voornaamwoord!?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Re: 'Me' is geen bezittelijk voornaamwoord!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 13:32

Ergenissen top 3:

Jou huis i.p.v. jouw huis
Me huis i.p.v. mijn huis
Hun gaan i.p.v. zij gaan

Zo moeilijk is het toch niet??

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 13:37

EmmaVZ schreef:
Ik denk dat er op scholen toch te weinig aan gedaan wordt qua spelling/grammatica in het Nederlands. Daarbij denk ik ook dat een hoop jongeren het inderdaad niet erg belangrijk vindt, ze vinden engels toch meestal een veel leukere taal en verdiepen zich daar dus in.

Wat ik nou écht niet snap is dat een vriendin van mij, die 17 is, nog steeds "school" als "sgool" schrijft, expres. En ook alle andere woorden waarin in "ch" staat, vervangt ze door een "g". Dat is msn/sms taal ja, maar serieus, dat doe je blijkbaar nog steeds als je 17 bent? (evenals zonder hoofdletters schrijven ed.)

Maar hebben ze dan niet door dat het 'later' voor sollicitaties en verdere opleiding wél belangrijk is? Of weten veel docenten en werkgevers het ook niet correct en vallen fouten sowieso niet op? En dat begrijp ik inderdaad helemáál niet, dat je expres fouten maakt. Net of het tof is om je onderontwikkeld voor te doen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 13:42

Volgens mij is het de schrijftaal onder tieners.
Ik vind 'me' nogal dom en beetje aso overkomen eerlijk gezegd.

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 13:48

Ben zelf 17, maar erg kritisch op mijn Nederlands, krijg op school ook heel veel complimenten over mijn verslagen etc.

Zie het heel veel in mijn klas, leerlingen die gewoon niet goed Nederlands kunnen, zoals met 'ch' en 'g' en met 'd' en 'dt' en inderdaad het MSN taal van vroeger. Kan me er zo dood aan irriteren.. Via de WhatsApp ook veel, dan verbeter ik ze altijd :')

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 14:34

DaniBanani schreef:
EmmaVZ schreef:
Ik denk dat er op scholen toch te weinig aan gedaan wordt qua spelling/grammatica in het Nederlands. Daarbij denk ik ook dat een hoop jongeren het inderdaad niet erg belangrijk vindt, ze vinden engels toch meestal een veel leukere taal en verdiepen zich daar dus in.

Wat ik nou écht niet snap is dat een vriendin van mij, die 17 is, nog steeds "school" als "sgool" schrijft, expres. En ook alle andere woorden waarin in "ch" staat, vervangt ze door een "g". Dat is msn/sms taal ja, maar serieus, dat doe je blijkbaar nog steeds als je 17 bent? (evenals zonder hoofdletters schrijven ed.)

Maar hebben ze dan niet door dat het 'later' voor sollicitaties en verdere opleiding wél belangrijk is? Of weten veel docenten en werkgevers het ook niet correct en vallen fouten sowieso niet op? En dat begrijp ik inderdaad helemáál niet, dat je expres fouten maakt. Net of het tof is om je onderontwikkeld voor te doen.

Blijkbaar vinden ze dat niet belangrijk? Als ik mensen wel eens verbeter, krijg ik altijd een "boeiuhhh" terug. Verder geloof ik wel dat docenten en wekgevers het wel correct kunnen (of in ieder geval de meesten daarvan), al merk ik wel dat veel docenten zonder hoofdletters schrijven, overbodig veel uitroeptekens gebruiken als men meldt dat je iets bijvoorbeeld niet mag vergeten de volgende dag in een mail, of, heel irritant, ze na een zin een spatie doen en daarna pas de punt, uitroepteken of vraagteken plaatsen. Ik vind dat je als docent/volwassene toch wel normale interpunctie moet kunnen gebruiken?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 14:56

EmmaVZ schreef:
Blijkbaar vinden ze dat niet belangrijk? Als ik mensen wel eens verbeter, krijg ik altijd een "boeiuhhh" terug. Verder geloof ik wel dat docenten en wekgevers het wel correct kunnen (of in ieder geval de meesten daarvan), al merk ik wel dat veel docenten zonder hoofdletters schrijven, overbodig veel uitroeptekens gebruiken als men meldt dat je iets bijvoorbeeld niet mag vergeten de volgende dag in een mail, of, heel irritant, ze na een zin een spatie doen en daarna pas de punt, uitroepteken of vraagteken plaatsen. Ik vind dat je als docent/volwassene toch wel normale interpunctie moet kunnen gebruiken?

Wij hebben op school een docente verslaglegging die ons erop moet wijzen als onze verslagen taalkundig niet kloppen. Het blijft altijd fascinerend om te zien hoe zij zelf mails verstuurt met veel te veel uitroeptekens of zonder hoofdletters.

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:01

"Me eigen" is echt wel een rotterdams iets, wordt gebruikt ipv mezelf. Merk dat ik dit af en toe zeg, maar verder gebruikt ik."me" nooit.
Merk wel dat de jeugd steeds meer spelfouten maakt. Was het in mijn tijd nog stuntelen met een dt of niet, is het nu echt hele zinnen fout spellen.
Je hebt er zelfs hele facebook paginas over :')

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:09

'Me' in plaats van mijn is ook één van mijn grootste ergernissen. Ik vind het echt tenenkrommend om te lezen en ben geneigd de rest van het bericht over te slaan als ik dat zie. :P
Ik zie het op Facebook altijd langskomen bij de wat minder slimme personen. Niet banketstaaf bedoelt, maar het is zo. Vaak staan die berichten ook vol met andere spelfouten.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:13

DaniBanani schreef:
Of andersom, 'ik vind jouw lief'. Ook een beetje jammer.

Niks mis mee als je je lief kwijt was en ik hem vind ;) .

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:22

:')

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:29

Ik ben niet bepaald goed in Nederlands (ik haal hun en zij nogal eens door elkaar)
Maar "me" inplaats van m'n/mijn.. -O-
Ik erger me er kapot aan en helaas doen mensen het veel

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:42

Kirsha schreef:
Weten jullie, stiekem komt het mij soms wel goed uit dat veel mensen zo slecht schrijven := ik krijg op school altijd positief commentaar op mijn verslagen omdat de spelling zo goed is. Net als bij sollicitaties naar stage/werkplaatsen :D

Ja, dat heb ik ook altijd :=
Ik ben net afgestudeerd, maar ik was de enige in een klas van 18 die geen dyslexie had of dacht het te hebben. Daardoor was mijn Nederlands docente altijd erg blij met mijn verslagen. Kreeg toen ik in de derde op stage moest ook veel positief commentaar op mijn sollicitatiebrieven, ook bij bedrijven.

Overigens zal je mij niet horen zeggen dat ik nou zo ontzettend goed in spelling ben, maar ik vind het toch raar dat ik de enige in mijn klas was die redelijk normaal verslagen en brieven kon schrijven. En ik geloof ook echt niet dat ze alle 17 dyslexie hebben (ze hadden ook niet allemaal een verklaring, maar 4 hadden dat denk ik) :+ Overigens heb ik mijn klasgenoten wel altijd geholpen waar ik kon, ik heb zelf dyscalculie en dan vind ik het ook erg fijn als ik geholpen word met rekenen en wiskunde...

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:49

Warboel schreef:
Kirsha schreef:
Weten jullie, stiekem komt het mij soms wel goed uit dat veel mensen zo slecht schrijven := ik krijg op school altijd positief commentaar op mijn verslagen omdat de spelling zo goed is. Net als bij sollicitaties naar stage/werkplaatsen :D

Ja, dat heb ik ook altijd :=
Ik ben net afgestudeerd, maar ik was de enige in een klas van 18 die geen dyslexie had of dacht het te hebben. Daardoor was mijn Nederlands docente altijd erg blij met mijn verslagen. Kreeg toen ik in de derde op stage moest ook veel positief commentaar op mijn sollicitatiebrieven, ook bij bedrijven.

Overigens zal je mij niet horen zeggen dat ik nou zo ontzettend goed in spelling ben, maar ik vind het toch raar dat ik de enige in mijn klas was die redelijk normaal verslagen en brieven kon schrijven. En ik geloof ook echt niet dat ze alle 17 dyslexie hebben (ze hadden ook niet allemaal een verklaring, maar 4 hadden dat denk ik) :+ Overigens heb ik mijn klasgenoten wel altijd geholpen waar ik kon, ik heb zelf dyscalculie en dan vind ik het ook erg fijn als ik geholpen word met rekenen en wiskunde...

Ohh nee ik wil ook niet opscheppen over mijn 'goede spelling' hoor, iedereen maakt fouten :D maar ik weet wel (en dat is écht zo) dat mijn verslagen taaltechnisch beter in elkaar zitten dan dat van veel van mijn studiegenoten :=

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:51

Normaal reageer ik meestal niet op topics, maar vandaag kan ik het niet laten. Ook ik kan er niet tegen als er op die manier gespeld word. Nu ben ik ook geen spellingswonder, maar probeer het dan toch. Waar ik vooral een hekel aan heb is inderdaad die sms-jes of Facebook posts die bijna niet te ontcijferen zijn.

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 19:06

DaniBanani schreef:
Haha, die ben ik gelukkig nog nooit tegen gekomen. Maar het valt me wel in algemene zin op hoe weinig mensen de taal écht goed beheersen. Zelfs als er geen spel-, taal-, of interpunctiefouten worden gemaakt zie ik vaak nog zóveel ruimte voor verbetering in woordkeuze en zinsopbouw..

Ik ben wel benieuwd waar dat aan ligt. Ik ben zelf behoorlijk kritisch op wat ik schrijf, zeker als het belangrijk is (studie, sollicitatie) en als ik dan eerder in dit topic lees dat me/mijn-fouten zelfs in toetsen van atheneumleerlingen voorkomen vraag ik me toch af hoe dat kan. Vinden mensen het niet belangrijk genoeg om er moeite voor te doen? Beseffen ze niet dat het nogal van belang is voor een sollicitatie of toets? Kennen ze de regels gewoon echt niet, krijgen ze nooit aangeleerd hoe je een echt nette brief schrijft?

Ik zit nu zelf in 4 havo, en het valt mij op hoe slecht dit soort dingen op school worden uitgelegd. Ik ben zelf goed met talen en spelling is daarom ook geen probleem, maar er zijn genoeg mensen in mijn omgeving die het wel beter willen kunnen maar ze snappen gewoon niet hoe het werkt.
De leraren zullen het zelf vast kunnen, maar uitleggen is soms het probleem bij ons.
Zelf heb ik hier dus gelukkig geen last van :)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 20:07

Kirsha schreef:

Mijn scriptiebegleiders waren positief verrast dat ze pas op pagina 7 van mijn scriptie de eerste typfout tegenkwamen. Bij veel andere scripties was het al minimaal 7 op de eerste pagina. Vind ik eigenlijk best schandalig.

(woord waar ik dan bizar genoeg wel moeite mee heb: beg(e)leider. Weet nooit wat nou het juiste is, dus ik google het altijd maar even :P )

SaraJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 20:15

Ohhh wat ben ik blij dat ik er zoveel medestanders zijn! Ik vind dit ook echt vreselijk... Hetzelfde als TS, ben zelf niet altijd foutloos en er zijn ook zat dingen waar ik me niet zo aan erger, maar me ipv m'n of mijn... Vreselijk! Gek eigenlijk, dat dit zo stoort en andere dingen toch minder.

@ imd: dat is hier ook zo, ze hebben uit wanhoop hier zelfs de regel ingesteld dat bij meer dan 3 fouten per pagina, de scriptie niet verder nagekeken wordt... Wat ik eigenlijk ook wel terecht vind :) al moet ik wel zeggen dat ik daar zelf evengoed zenuwachtig van word :')
Laatst bijgewerkt door SaraJoyce op 25-05-13 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 20:16

Ik vind dat echt vreselijk!!! :P
Of mensen die "mij" als "mijn" gebruiken.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 20:22

SaraJoyce schreef:
Ohhh wat ben ik blij dat ik er zoveel medestanders zijn! Ik vind dit ook echt vreselijk... Hetzelfde als TS, ben zelf niet altijd foutloos en er zijn ook zat dingen waar ik me niet zo aan erger, maar me ipv m'n of mijn... Vreselijk! Gek eigenlijk, dat dit zo stoort en andere dingen toch minder.

@ imd: dat is hier ook zo, ze hebben uit wanhoop hier zelfs de regel ingesteld dat bij meer dan 3 fouten per pagina, de scriptie niet verder nagekeken wordt... Wat ik eigenlijk ook wel terecht vind :) al moet ik wel zeggen dat ik daar zelf evengoed zenuwachtig van word :')

Gewoon de scriptie even door de spellings- en grammaticacontrole in Word halen :j.
Ik doe dit voor mijn werk ook nog regelmatig, niets zo onprofessioneel als taalfouten in een artikel/stuk tekst.

SaraJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 20:25

Ja dat ik ook absoluut, maar toch haalt die controle niet altijd alle foutjes eruit jammergenoeg.. Laat het meestal nog even lezen door iemand anders (ouders, die goed kunnen spellen/van de grammatica op de hoogte zijn)

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 20:28

In mijn dialect zeggen ze 'me' of enkele andere afkortingen, die hier voorbij kwamen. Maar dan is dit ook alleen spreektaal.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 20:34

Meestal denk ik, in een eerste opwelling, dat het een kind is wat zo schrijft. Later kom ik er achter, dat het soms gewoon volwassenen zijn. Ik erger me er best wel aan. Het staat kinderlijk. Ik maak ook wel fouten, maar het is toch de bedoeling dat algemeen leesbaar geschreven wordt op een openbaar forum als dit.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 20:50

zoutenootjes schreef:
Meestal denk ik, in een eerste opwelling, dat het een kind is wat zo schrijft. Later kom ik er achter, dat het soms gewoon volwassenen zijn. Ik erger me er best wel aan. Het staat kinderlijk. Ik maak ook wel fouten, maar het is toch de bedoeling dat algemeen leesbaar geschreven wordt op een openbaar forum als dit.

Mee eens!
En dan het onzinargument "Als ik niet aan het werk ben / weekend heb / er een scheet dwarszit / .... heb ik geen zin om na te denken over spelling en grammatica."
Alsof je in je vrije tijd ook niet articuleert maar mompelt ofzo. Zou wat zijn zeg :').

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 20:52

Nou doe ik in mijn vrije tijd ook niet zo heel veel moeite om iets goed te spellen, maar er zijn grenzen he :')

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 21:00

Het zijn verrassend veel ouderen ook die me gebruiken. :j

CrazyCat schreef:
Men paard is er inderdaad ook zo eentje. Dan lees ik toch echt eerst menpaard (een paard voor de kar) voor het kwartje valt dat het mijn paard moet zijn.

c_alsemgeest schreef:
Neonlight schreef:

Ik ook, en ik moet me ook altijd inhouden om dan niet als reactie te typen waar de kar is. :+

Waar is die like knop nou? :):)

Even de quotes uit elkaar gehaald, het waren er teveel. :+ Helaas is het mijn groene kleurtje wat me toch tegenhoudt. Voorbeeldfunctie, of zoiets. :+ Handjes zitten dus. :D