Van 3% naar 10%.. mijn verhaal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 15:15

Wauw echt super om te horen dat deze operatie zo geslaagd is en ben super blij voor je!
Ik kan me echt niet voorstellen wat je met 5% en 10% kan zien.. Ik heb zelf lenzen (-3,75 en -4,25) en als ik die niet in heb vind ik het al vreselijk (vooral het dubbel zien). Kan het me dus niet zo goed voorstellen, lijkt me echt ontzettend lastig en ook zwaar om voor jou (in percentages) nu zoveel te kunnen zien terwijl het voor de meeste mensen zo vanzelfsprekend is om goed te kunnen zien..

Eline

Re: Van 3% naar 10%.. mijn verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 15:23

Wat heerlijk om je bericht te lezen zeg, wat een verschil moet dat maken. Voor het eerst jezelf zien, voor het eerst je paard zien... Je omschrijft het heel levendig, maar toch kan ik me maar heel lastig voorstellen hoe bijzonder dat moet zijn.
Geniet ervan! :)

rebecca1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 15:49

Zit echt mee te genieten met jou ervaringen! Vind het zo leuk dat je ons een beetje mee laat kijken in jouw wereld. Moet zeggen dat ik nu anders naar de wereld kijk, het is niet vanzelfsprekend, wat je ziet en wat je ervaart! Bedankt voor het openen van mijn ogen!!

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 15:51

Wat omschrijf je het allemaal mooi! De dingen die jij nu ziet zijn voor mij in het dagelijks leven zo normaal, ik sta er nu pas bij stil hoe bijzonder ze eigenlijk zijn.

Geniet er maar lekker van!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 15:53

;( Krijg gewoon kippenvel......

Heel bijzonder, ik sluit me aan bij de post boven mij :o

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 16:23

Bedankt voor de lieve reacties allemaal <3!

Imitador schreef:
Wat een práchtig verhaal! Zit met een brok in mijn keel, echt heel mooi om te lezen.
Misschien is dit heel raar om te zeggen, maar ik bedacht het volgende. Ik weet dat ik geëmotioneerd ben omdat jij het zo fijn vindt om meer te zien en omdat iets in mij het 'zielig' vindt dat jij eerder minder zag. In de omgang met doven heb ik gemerkt (en uberhaupt als hulpverlener) dat iemand 'zielig' vinden of medelijden hebben niet iets positiefs hoeft te zijn (afhankelijk van de situatie natuurlijk, misbruikte kinderen zijn bijvoorbeeld wel zielig, maar iemand met een beperking niet per se). Het is belangrijk dat je iemands mogelijkheden voor ogen houdt. Doven vinden het soms moeilijk dat jonge dove kinderen een cochleair implantaat krijgen. Doven willen niet per se 'beter' worden, ze zijn goed zoals ze zijn. Ze hebben een eigen taal en cultuur die verloren gaat als alle dove kinderen een cochleair implantaat krijgen.
Heel verhaal... Maar mijn vraag is, herken jij dit gevoel of ervaar jij dit helemaal niet? Vind je het ergens lastig dat mensen om je heen het fijner/beter/wat dan ook vinden dat je meer ziet, meer zoals andere zienden wordt; of heb je dat helemaal niet?

Ik had hier nog over laatst met mijn ouders. Ergens leef ik natuurlijk al 23 jaar in een bepaalde situatie, bepaalde wereld.. en ik merk dat ik er erg gehecht/vertrouwt mee ben. Maar ik zie dit allemaal als een uitdaging, vind het heerlijk om dingen te zien geniet met volle teugen ervan!

Alleen ja, het is iets nieuws.. ik verlaat niet mijn 'wereld' wbt hoe ik mijn gehoor gebruik, dit is zo prettig dat ik merk dat ik nu beide gebruik (ik luister, ik kijk daarna) maar ik snap wel ergens dat het voor sommige heel erg wennen is..

Weet je, de beperking vormt je toch naar je eigen 'ik', het 'hoort' bij mij. En ik zou er wel even over na moeten denken als ze mij weer kunnen opereren en ik ineens 100% zou zien, want ik word al gek van 10% met alles wat mij nu opvalt haha :)

Ik geniet alleen maar <3 maar ergens is het natuurlijk allemaal spannend, eng, nieuw..

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 18:59

Madeira_ schreef:
.......
Weet je, de beperking vormt je toch naar je eigen 'ik', het 'hoort' bij mij. En ik zou er wel even over na moeten denken als ze mij weer kunnen opereren en ik ineens 100% zou zien, want ik word al gek van 10% met alles wat mij nu opvalt haha :)

Ik geniet alleen maar <3 maar ergens is het natuurlijk allemaal spannend, eng, nieuw..

Heel mooi samengevat. :j

goodwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 22:26

wauw zeg! wordt helemaal blij als ik jou verhaal lees!:).

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 22:55

Wow wat een verbetering, wat dapper dat je de stap hebt durven zetten. Je rijtopics met je mooie hafje (wat fijn dat jij nu kunt zien hoe mooi ze is) kan ik me nog goed herinneren, toen had ik al veel bewondering voor jou en je paard nu voor jou nu nog meer.

Ook ik vind het erg mooi om te lezen hoe jij dingen nu ervaart, de kleine dingen die voor anderen zo vanzelfsprekend zijn, wat een wereld gaat er voor je open. Voor mij is het ook nogal een realitycheck om te lezen, mijn zicht lijkt de laatste tijd behoorlijk achteruit te gaan (hoewel ik in de onderzoeksfase zit en er nog geen diagnose is) en zit ik soms te zeuren (hardop of in mijzelf) op mijn en over mijn ogen. Terwijl ik nog 40 a 50 procent zie, dat is nog lang geen 10 of zelfs 3 procent, waar maak ik me druk over.

Hopelijk ben je snel gewend aan jouw nieuwe blik op de wondere wereld om je heen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 00:10

Aha ok ik snap het als je het vergroot kan je het wel zien. Ik vind het echt heel fijn voor je

romiley_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 00:15

Wauw wat een super verhaal zeg! Fijn dat je nu ook de wonderlijke wereld kan ontdekken, moet een heerlijk gevoel zijn!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 00:29

Super zeg!

Mijn broer is lichamelijk gehandicapt en ben altijd op zijn dagbesteding ook blinden, dovev mensen etc tegen gekomen.

Hier in Ermelo zijn ook veel blinden en slechtzienden natuurlijk. En ik vraag me altijd af hoe mensen iets voor zich zien. Sommige dingen kun je voelen, maar lang niet alles. Je kan iets uitleggen, maar dan nog is het moeilijk voor een blinde om ergens beeld bij te vormen, lijkt mij. Net als kleuren bijv, hoe leg je blauw of rood etc uit?
Hoe wordt je kleding uitgekozen. Motiefjes en kleur voel je niet.

Zo knap hoe mensen zich redden.

De wereld is echt mooi. Hoop dat je ook mooie uitstapjes kunt gaan maken en nog meer moois gaat zien. Een dierentuin, bergen, de zee etc etc, het is prachtig.

*vraagje: je typt, maar hebt dus ook letters geleerd? Ja, blijkbaar, maar hoe ging dat? Geen braille geleerd?

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 08:07

Ik vind het echt zo bijzonder om dit te lezen, krijg er helemaal kippenvel van..
hoe je dan kan genieten van dingen die voor ons zo vanzelfsprekend zijn.. Echt bijzonder!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 08:11

Wat een positief bericht aan het begin van een dag die eerst wat somber was,wat zal jij blij zijn zeg.Voor veel mensen zijn veel dingen heel normaal en weten niet beter.Geniet van je zicht *\o/* .

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:02

Wauw, wat fijn voor je dat je nu zoveel meer kan zien!
Voor ons is het heel moeilijk voor te stellen wat je ziet en hoe het is als je beter kan zien.
Wat mooi om te lezen hoe het was om voor het eerst je eigen paard beter te kunnen zien als dat je altijd gewend was.
Echt heel bijzonder om te lezen!

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 09:09

Bedankt allemaal :D ik geniet nog elke dag van alles wat ik nu wel zie, zag gister voor het eerst mijn eigen paard (terwijl er iemand anders op zat) 'bewegen' en het blijft toch heel bijzonder <3!

Depende, wat vervelend voor je dat je zicht ook achteruit gaat. Ik hoop dat ze je kunnen helpen!

Superpony, mijn vriendin is volledig blind en zij heeft een apparaat dat kleuren ‘voorleest’ (je houd dus het apparaat tegen een kledingstuk aan en het zegt ‘rood’ of welke kleur het kledingstuk dan ook is). Verder natuurlijk dingen op volgorde leggen en hulp vragen :).

Ik heb inderdaad letters geleerd, ik kan zowel braille (toen mijn zicht achteruit ging toen ik in groep 3 zat heb ik ook braille geleerd) als gewone letters lezen.

Vroeger leerde ze dat op een best slimme manier bij ons: sowieso waren er nooit meer dan zo'n 10 kinderen in 1 klas. We gingen dan naar een kleine ruimte waar zo'n 15 tv's stonden (iedereen had er altijd 1 tot zijn beschikking). De juf/meester ging dan op het bord letters schrijven, maar de camera stond dan op het bord zodat je het gelijk groot op het scherm kon zien (hoe dit nou precies werkte weet ik eigenlijk niet meer). Maar je kan zo met je vinger de vinger van de juf/meester volgen :D

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:20

Wat een prachtig verhaal zeg!

Ikzelf heb lenzen, -1.50, dus echt 3 keer niks eigenlijk. Enige wat ik niet kan zien als ik ze uitdoe zijn lijntjes.. En ik kan me daar echt vreselijk aan irriteren, en mijn reactie hierop is mijn lenzen niet meer uitdoen. Eigenlijk voel ik mij nu een zeurpiet.. Kom op, ik zie, ruim denkend, 95% zonder lenzen.. Maar aan de andere kant, dit is 'mijn wereld'. De 10% die jij nu ziet is 'jouw wereld'.

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel te zeggen. Ik vind het uiteraard helemaal top voor je dat je beter ziet en voor het eerst dingen ervaart die 'wij' als normaal beschouwen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:51

Ik ben er eigenlijk een beetje stil van!
Je omschrijft het zo mooi, dat stukje geluk wat je nu hebt gekregen met dat beetje meer zicht.

Vervolgens kijk ik in je profiel en zie je gewoon keurig dressuur rijden en dat klinkt voor jou dan misschien weer gek, maar wat een lef om paard te rijden terwijl je zo weinig ziet, dan moet je ontzettend veel vertrouwen in je paard hebben maar toch ook veel doorzettingsvermogen om niet alleen wat rond te hobbelen op een paard maar serieus te trainen.

Geniet van al het mooie in het leven en extra van wat je nu ook kan zien, op paarden raak je nooit uitgekeken.

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 11:10

Nickyyyy, natuurlijk begrijp ik dat :).

Spattar.. wat een lieve reactie zeg! <3 Toen ik bijna niets meer zag ben ik een tijdje bang geweest, want raakte steeds mijn oriëntatie kwijt. Maar mijn instructrice heeft mij ook veel geholpen, lieve mensen van stal die allemaal super rekening met mij houden :D, mijn lieve ouders die toch elke keer weer mee gaan. Nu heb ik volste vertrouwen in haar :)!

wollie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:14

Zie nu je topic pas

Zo ontzettend gaaf voor je! Krijg echt kippevel bij je verhaal!

_Rozanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 13:12

Wauw wat een mooi verhaal!

Geniet van het leven :D

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 13:15

Wat een ontroerend verhaal. Ik pink een traantje weg. Heel veel geluk voor de toekomst samen met je prachtige paard.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 13:15

oooo plien ik durf niet meer bij je te komen nu hoor haha beide een cultuurshock ik met de nieuwe bril whaha en jij met je 10% hihi
nou moet je spark wel weer opnieuw komen bekijken he:P
en ik verwacht uiteraard toch echt die bosrit met jou :P:P bedoel we hebben het er altijd over , en nu kan het :P
zie je snel en jij ZIET mij snel haha (of dat nou positief is....) haha

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 13:18

Wát een prachtig verhaal zeg!
Echt super voor je :D

Ik ben zelf 80% blind aan rechts en 20% blind aan links, dus ik zou me echt niet kunnen voorstellen hoe dat is om opeens een stukje meer te kunnen zien, heel bijzonder lijkt me dat :j

HarriesHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 13:20

Wat geweldig zeg! Wauw!