Waarom met Kanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: Waarom met Kanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 22:30

Ik zeg gewoon au als ik mijn teen stoot. Als het hard gaat iets van aaaaauuwww goeie grote grutten ofzo :+ of zooooo de knetters gebruik ik ook nog wel eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 23:36

LoveBodin schreef:
Mag ik vragen wat voor scheldwoorden jij gebruikt als je je teen stoot? (Gewoon nieuwsgierig)

Ik neem aan dat je de betenis van kankeren (als werkwoord) kent? Want volgens mij kankert iedereen, ken niemand die 't nog nooit heeft gedaan.

Als ik mijn steen stoot zeg ik heel vaak au au au au au au au au en meestal volgt daar achteraan een paar oerkreten die niet verstaanbaar zijn :') .
En al heb ik soms genoegen redenen om te gaan kankeren, en al lucht het op en zou ik er pijn beter mee kunnen ondergaan ik vind het gewoon Not done om een ander op te zadelen met mijn ongecontroleerde uiting van emoties.
Ik bedoel maar wat kan een ander er aan doen dat ik een klote dag heb? Als ik mijn emoties wil uiten ga ik wel even even een potje janken dat lucht voor mij meer op.

Ik snap overigens best wel dat sommige mensen de behoefte hebben om te kankeren of mopperen maar dat kan heel goed zonder schelden.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 23:42

Schelden lucht nou eenmaal op.. En hoe erger het scheldwoord hoe meer het oplucht :\ Erg maar waar..

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 00:43

OsMo schreef:
Lekker egoïstisch dan als je zelf een lekker gevoel wilt hebben, want schelden geeft zo'n goed gevoel.

:') Je realiseert je dat het óók egoïstisch is om te verlangen dat niemand nog met kanker scheldt omdat jij daar een beter gevoel van krijgt, toch?

Carowl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 01:03

Ik snap echt nog altijd niet wat Nederlanders hebben aan schelden met ziektes..
Na al die jaren ben ik het nog niet gewend.
Ik vind er niets aan, zeg gewoon verdomme, vloekt toch veel leuker =)
En met name kanker vind ik gewoon geen scheldwoord, je moet er ook geen taboewoord van maken, maar ermee schelden vind ik gewoon nooit gepast.

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 01:04

Wat ik nog steeds niet begrijp is op wat voor manier het kwetsend is om met kanker te vloeken. Stel ik val van m'n fiets, ik doe me ontzettend pijn en ik roep kanker. Op wat voor manier kwets ik jou dan? Misschien als iemand het mij kan uitleggen dat ik er wat meer begrip voor zou kunnen hebben, maar tot op heden begrijp ik echt niet hoe ik iemand kwets met een woord waar ik helemaal niets mee bedoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 01:43

DaniBanani 8-) Nope als alle mensen (echt de gehele wereld) nu graag aan het schelden zijn ga ik niet verwachten dat ze om mij bepaalde woorden niet gaan gebruiken
Maar als ik zou weten dat er iemand onder hen er wel last van heeft dan zou ik het voor die ander wel fijn vinden dat ze rekening met die persoon houden.
Voor mij is het dus niet omdraaibaar.

Dat ik zelf niet ga lopen schelden met kanker betekend niet dat ik dat zelf niet doe omdat ik zelf mij ook gekwets zou voelen.

Dos_Caballos Mensen kunnen gekwetst worden omdat ze het woord kanker koppelen aan de ziekte kanker en omdat misschien een dierbaar persoon van hen kanker heeft en daarmee in een situatie zit die soms de dood met gevolg heeft of zelfs heeft gehad.
Dan kunnen ze geraakt raken omdat jij op dat moment het woord kanker gebruikt bij een situatie waarvan zij vinden dat het leed echt vele malen minder is en je gewoon geen recht hebt om te schelden met kanker.
Of ze raken geraakt alleen al door dat het woord kanker hen herinnerd aan de akelige ziekte.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 08:36

OsMo schreef:
DaniBanani 8-)

Dos_Caballos Mensen kunnen gekwetst worden omdat ze het woord kanker koppelen aan de ziekte kanker en omdat misschien een dierbaar persoon van hen kanker heeft en daarmee in een situatie zit die soms de dood met gevolg heeft of zelfs heeft gehad.
Dan kunnen ze geraakt raken omdat jij op dat moment het woord kanker gebruikt bij een situatie waarvan zij vinden dat het leed echt vele malen minder is en je gewoon geen recht hebt om te schelden met kanker.
Of ze raken geraakt alleen al door dat het woord kanker hen herinnerd aan de akelige ziekte.

Maar hoe kan je voor iemand bepalen wat zijn of haar leed is? :+
Niemand kan voor iemand bepalen wanneer hij/zij recht heeft om met een bepaald woord te vloeken. Dat doet die persoon altijd zelf nog wel.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 08:43

OsMo, íedereen kankert. Ik heb nog nooit iemand niet zien mopperen. En dat gaat prima zonder te schelden.

Verder heeft iedereen volgens mij nog steeds het recht van Vrijheid op Meningsuiting, en met kanker schelden lijkt me niet echt haatzaaien. Dus het récht heeft iedereen.
Vind 't wel jammer dat je niet op de rest van m'n post in gaat

En nogmaals, als iedereen met iedereen rekening moet houden, wordt het wel heel erg lastig.
Schelden wordt dan heel lastig, er is altijd wel iemand die je kan kwetsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 11:42

LoveBodin schreef:
Schelden is niet zo zeer goed voor de gezondheid, het lucht op en je kan er pijn beter door weerstaan.
Bovendien is eigenlijk iedereen egoïstisch, het individu eerst. Survival of the fittest kun je daar zelfs onder scharen. Er is eigenlijk niet zoveel mis met 'rationele egoïsme', dat heeft iedereen.
Maargoed, dat is filosofie/biologie.

Mag ik vragen wat voor scheldwoorden jij gebruikt als je je teen stoot? (Gewoon nieuwsgierig)

oliebol, kakzooi, schijtzooi, sukkel dat ik ben

Ik neem aan dat je de betenis van kankeren (als werkwoord) kent? Want volgens mij kankert iedereen, ken niemand die 't nog nooit heeft gedaan.

Mopperen ja, je ontevrede aangeven weet ik ja, maar ik heb al aangegeven dat ik het zelf niet doe in bijzijn van anderen, tenminste niet aan een stuk door. Ik zal heus wel even een moment hebben van "Ach dikke schijtzooi" maar daarna zet ik het van mij af.
Je veranderd de situatie toch niet met mopperen of kankeren daar ben ik inmiddels wel achter.

En waarom zou je geen kanker gebruiken als het even niet meezit? Het is een fijn woord blijkbaar, k's klinken behoorlijk hard.

Omdat kanker ook een ziekte is waar mensen aan dood kunnen gaan, en al is dat voor jou niets meer dan het uiten van emoties, de ander kan het koppelen aan kanker en dat wekt bij sommige mensen irritatie op.

Zoals DaniBanani al zei (ben ik 't overigens helemaal mee eens)," 't is niet charmant", maar goed, dat is schelden überhaupt niet.

Nee schelden is niet charmant en ik weet dat het voor sommigen een opluchting is maar buiten het woord kanker zijn er ook genoeg andere woorden die lekker in de mond liggen zoals bijvoorbeeld "Schijtzooi".

Ik heb er geen problemen mee, als mensen het willen gebruiken, waarom niet?

Dat jij er geen probleem mee hebt, betekend niet dat andere mensen er geen last van hebben

Wat ik dan weer niet erg sociaal vindt, is het voorbeeld wat Lieshorses geeft.
Maar dan heeft het als betekenis 'kwetsend', en niet 'uitlaatklep'.

Dat vind ik echt helemaal NOT DONE!

En ook niet 'mopperen', of 'sterrenbeeld' :+

miss_lizje schreef:
Niemand kan voor iemand bepalen wanneer hij/zij recht heeft om met een bepaald woord te vloeken. Dat doet die persoon altijd zelf nog wel.

Door oog te hebben voor je mede mens en het te vragen?!
Deze maatschappij is zo opzich zelf gericht helaas (uitzonderingen daar gelaten) dat ze daar geen oog meer voor hebben. En nog triester is het dat mensen niet meer durven te zeggen dat iets hun kwetst.
Heel veel mensen durven niet meer aan te geven dat ze iets kwetsend vinden omdat ze bang zijn voor de reactie die er achterweg komt.
Er zijn namelijk ook een heleboel mensen die er niet van houd gecorrigeerd te worden op hun scheldgedrag en je dus een knal voor je kop kunt krijgen.

Dus mijn conclussie is dat de vrijheid van meningsuiting helemaal zo vrij nog niet is.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 11:50

OsMo schreef:

De hele dag door wordt je herinnerd aan, geconfronteerd met kanker door reclames, tv, soaps, tijdschriften, taalgebruik, etc. Positief, negatief, neutraal...Dat is nou eenmaal zo

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 11:56

Dan stel ik nogmaals de vraag: moet het dan ook worden verboden in televisieseries? Want het is toch ook kwetsend dat acteurs veel geld verdienen met doen of ze kanker hebben?

Of is dat dan ineens 'anders'?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 12:04

OsMo schreef:
LoveBodin schreef:
Schelden is niet zo zeer goed voor de gezondheid, het lucht op en je kan er pijn beter door weerstaan.
Bovendien is eigenlijk iedereen egoïstisch, het individu eerst. Survival of the fittest kun je daar zelfs onder scharen. Er is eigenlijk niet zoveel mis met 'rationele egoïsme', dat heeft iedereen.
Maargoed, dat is filosofie/biologie.

oliebol, kakzooi, schijtzooi, sukkel dat ik ben

Mopperen ja, je ontevrede aangeven weet ik ja, maar ik heb al aangegeven dat ik het zelf niet doe in bijzijn van anderen, tenminste niet aan een stuk door. Ik zal heus wel even een moment hebben van "Ach dikke schijtzooi" maar daarna zet ik het van mij af.
Je veranderd de situatie toch niet met mopperen of kankeren daar ben ik inmiddels wel achter.

En waarom zou je geen kanker gebruiken als het even niet meezit? Het is een fijn woord blijkbaar, k's klinken behoorlijk hard.

Omdat kanker ook een ziekte is waar mensen aan dood kunnen gaan, en al is dat voor jou niets meer dan het uiten van emoties, de ander kan het koppelen aan kanker en dat wekt bij sommige mensen irritatie op.

Zoals DaniBanani al zei (ben ik 't overigens helemaal mee eens)," 't is niet charmant", maar goed, dat is schelden überhaupt niet.

Nee schelden is niet charmant en ik weet dat het voor sommigen een opluchting is maar buiten het woord kanker zijn er ook genoeg andere woorden die lekker in de mond liggen zoals bijvoorbeeld "Schijtzooi".

Ik heb er geen problemen mee, als mensen het willen gebruiken, waarom niet?

Dat jij er geen probleem mee hebt, betekend niet dat andere mensen er geen last van hebben

Wat ik dan weer niet erg sociaal vindt, is het voorbeeld wat Lieshorses geeft.
Maar dan heeft het als betekenis 'kwetsend', en niet 'uitlaatklep'.

Dat vind ik echt helemaal NOT DONE!

En ook niet 'mopperen', of 'sterrenbeeld' :+

miss_lizje schreef:

Deze maatschappij is zo opzich zelf gericht helaas (uitzonderingen daar gelaten) dat ze daar geen oog meer voor hebben. En nog triester is het dat mensen niet meer durven te zeggen dat iets hun kwetst.
Heel veel mensen durven niet meer aan te geven dat ze iets kwetsend vinden omdat ze bang zijn voor de reactie die er achterweg komt.
Er zijn namelijk ook een heleboel mensen die er niet van houd gecorrigeerd te worden op hun scheldgedrag en je dus een knal voor je kop kunt krijgen.

Dus mijn conclussie is dat de vrijheid van meningsuiting helemaal zo vrij nog niet is.

Met mopperen op iemand kan je soms wel wat oplossen, denk ik dan.

Ja, kanker is een ziekte waar mensen dood aan kunnen gaan. Net zoals tyfus, pest en klere.
Wat je ook zegt, er zal altijd iemand mee gekwetst worden.
Verder word je aan kanker zó ontzettend vaak herinnerd, KiKa met de reclames, in tv-series, in kranten. Negatief en positief.
Als mensen zich er telkens over opwinden, is het dan niet handig om te gaan relativeren? Om tot 10 te tellen en te bedenken: "deze persoon gebruikt het alleen maar als uitlaatklep, niet als kwetsend".

Verder ben ik (blijkbaar), niet de enige die er geen problemen mee heeft. En ja, ook ik heb mensen verloren aan kanker. Maar ik maak me er niet druk om. Het hoort er nu eenmaal bij, en er zullen altijd mensen zijn die (soms per ongeluk) wat zeggen wat je kwetst. Kun je dat niet beter van je af laten glijden?

De maatschappij wordt individueler ja, maar volgens mij ergeren mensen zich ook veel meer aan keine dingetjes (maar dit kan ook aan mij liggen). Mensen vallen over de kleinste dingen (en dit bedoel ik niet alleen over het gebruiken van 'kanker' als uitlaatklep)

Ik vind het wel erg jammer dat mensen bang zijn voor de reactie van een ander.

Overigens licht schijtzooi toch minder makkelijk in de mond, blijkbaar. Anders zou het meer gebruikt worden. Denk dat het net wat te lang is en g en t zijn niet zo hard als k's. Kakzooi werkt dan wel weer beter.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 12:06

OsMo schreef:
miss_lizje schreef:

Nou sorry hoor, maar door mensen te gaan beperken in wat ze zeggen schend je ook hun vrijheid.
Mensen schelden en vloeken nou eenmaal PUNT. Of dat op straat of in een tv serie is overal komt het voor. Misschien moeten mensen wat minder op elkaar letten en wijzen, of gewoon zich wat minder aantrekken wat er op straat/tv gebeurt. Je kan domweg gewoon niet ineens zeggen " vanaf vandaag is vloeken verboden".

En nee, ik ben niet pro-vloeken of schelden, ik ben voor het uiten van jezelf en die mensen moeten hun eigen woorden maar kiezen.

Ik vind die reclamens over die ziekte " voor mij is het al te laat want ik ben nu al dood" of " al die zielige beelden om zieltjes te winnen" ook verschrikkelijk irritant. Ik kan er een hoop stanpij over maken of me schouders op trekken en er zijn betere dingen om mijn energie in te steken.

Ik ben in mijn naaste omgeving ook mensen verloren aan deze vreselijke ziekte, maar ik stoor me totaal niet aan als mensen het woord gebruiken in welke zin dan ook.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 13:27

Een mens kan ook heel goed doodgaan aan de schijt hebben :j.

Als dat het criterium is, dan moeten we maar helemaal geen enkel woord meer gebruiken. Men kan immers ook dood gaan door een botsing met een auto of doordat je een knal voor je kop krijgt.

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 14:05

Er is een verschil in verwachten dat personen die dichtbij je staan rekening met je houden en verwachten dat de samenleving als geheel rekening met jou houdt. Natuurlijk zal ik het woord kanker niet in de mond nemen als ik wéét dat degene die naast mij zit zich daardoor gekwetst voelt. Maar dat staat los van het woord kanker specifiek. Als een persoon naast mij een extreme fobie heeft voor auto's door een traumatische gebeurtenis en al bang wordt bij het woord, zal ik daar ook rekening mee houden en het niet over auto's hebben in het bijzijn van die persoon.

Die persoon kan echter niet verwachten dat de samenleving als geheel zich aanpast aan hem en het woord auto nooit meer in de mond neemt.

Als iemand zich gekwetst voelt door wat een andere persoon zegt, en dit is níet kwetsend bedoeld naar die persoon, is dat het probleem van de gekwetste persoon. Het is serieus niet normaal om zo sterk te reageren op een woord waar niemand iets mee bedoeld. Zo sterk reageren op alleen al een woord duidt vaak op een trauma (bijv. bij slachtoffers van een overval wanneer het woord overval wordt gezegd, denk hierbij aan een posttraumatische stresstoornis), en ja, dit is pathologisch. En zonder grap, therapie kan best een oplossing zijn hiervoor. Vaak hebben mensen een traumatiserende gebeurtenis meegemaakt met kanker als onderwerp, en kunnen ze dit eventueel verwerken door in therapie te gaan in plaats van te verlangen dat de hele samenleving zich aanpast aan hun trauma (wat je wel kan vragen van familie en vrienden uiteraard).

Het is heel normaal en menselijk om te vloeken en met krachtige woorden voelt dat nu eenmaal beter. Ik vind het vervelend voor de mensen die er moeite mee hebben maar probeer liever jezelf te veranderen in plaats van de rest van de wereld.
Laatst bijgewerkt door Dos_Caballos op 29-03-13 14:32, in het totaal 6 keer bewerkt

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 14:12

ik kom hier ook binnen vallen.
De mensen die het zeggen wensen je het waarschijnlijk niet toe, het is voor hun een woord zonder inhoud en verdere bedoeling.
Ze staan er helaas niet bij stil dat het voor sommige mensen wel heel kwetsend en gevoelig is.
Ik ben daarom een fel-tegestander!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 14:54

Tegenstander van wat, precies?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:51

Knakker schreef:
ik kom hier ook binnen vallen.
De mensen die het zeggen wensen je het waarschijnlijk niet toe, het is voor hun een woord zonder inhoud en verdere bedoeling.
Ze staan er helaas niet bij stil dat het voor sommige mensen wel heel kwetsend en gevoelig is.
Ik ben daarom een fel-tegestander!

Weet je... Hoeveel mensen staan er niet bij stil dat schelden met appelflap of heel hard Jezus Christus roepen wanneer iets niet goed gaat, voor sommige mensen net zo kwetsend en gevoelig is als het schelden met kanker?

Let. It. Go.

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:14

DaniBanani schreef:
OsMo schreef:
Lekker egoïstisch dan als je zelf een lekker gevoel wilt hebben, want schelden geeft zo'n goed gevoel.

:') Je realiseert je dat het óók egoïstisch is om te verlangen dat niemand nog met kanker scheldt omdat jij daar een beter gevoel van krijgt, toch?

Ben het je eens Dani

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 01:29

miss_lizje schreef:
OsMo schreef:
DaniBanani 8-)

Iedereen mag toch voorzichtig zelf uit maken hoe en wat, en je kan wel zagen dat iemand het recht niet heeft om met kanker te schelden, maar eeuw geeft jou het recht daar over te beslissen.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 17:39

Ergens zit er natuurlijk wel een kern van waarheid in de posts die aangeven dat er ook met 'pest' 'klere' en 'tyves' gescholden word, ook met 'Jezus Christus' of andere dingen. Ik persoonlijk scheld over 't algemeen weinig met ziektes, en 'kanker' zul je mij dan ook niet in de mond horen nemen puur gezien ik tegenover mijn vrienden en familie dit niet 'kan maken' en ik weinig respect heb voor mensen die om de 3 woorden 'kanker grappig' 'kanker leuk' en weet ik 't allemaal niet gebruiken. Ik vind 't enorm asociaal, plus dat ik het tegenover medemensen gewoon inderdaad, ook niet vind kunnen.

Dat je er elke dag aan herinnerd word door KiKa etcetera, is ook waar. Echter denk ik dat dat een andere soort werking heeft, het is voor mij ook niet zozeer dat je eraan herrinerd word, maar meer in de context ervan. 'Kanker grappig'. ... Hoe kan een ziekte grappig zijn? 'Kanker leuk'. Ik snap echt niet waar dat vandaan komt. 'Tyves leuk' 'Tyves grappig', dat soort dingen hoor ik eigenlijk amper, maar op die manier word een ziekte eigenlijk een beetje 'voor de gein' gezet als 't ware, en dat is iets waar ik veel moeite mee heb. Ook 't feit dat er, voornamelijk door de jeugd, door iedereen maar naar elkaar de 'kanker' verwenst word, heb ik ook erg veel moeite mee. Het respect tegenover elkaar is gewoon zo laag geworden in deze samenleving, en als ik af en toe 12 / 13 jarige voorbij zie komen en hoor praten, vraag ik me echt af waar 't heen moet met de wereld. Zelfde verhaal voor mensen benoemen als 'kankerkind' of 'kankerh0er'. Ik vind 't gewoon enorm respectloos.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 18:10

Dat verbaast mij ook wel. De gemiddelde 12/13 jarige heeft een grotere "grove scheld" vocabulaire dan ik had op die leeftijd. Toen was het al erg om met "stom kind" etc. te schelden. Maar nu worden mijn nichtje van 12 ik zelfs voor prostituee uitgescholden door een 15 jarige.Die heb ik toen als 17 jarige even het schoolplein over geschopt. Niet nettjes, maar sinds dien heeft niemand meer last gehad van die jongen. Hij terroriseerde de buurt en de wijkagent deed niks.

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 18:35

Het valt me ook op dat schelden op de meeste tv programma's niet meer word onderbroken door zo'n piepje.
Ik vind het erg hoeveel mensen wel niet schelden. meestal gewoon om niks.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:26

miss_lizje schreef:
Dat verbaast mij ook wel. De gemiddelde 12/13 jarige heeft een grotere "grove scheld" vocabulaire dan ik had op die leeftijd. Toen was het al erg om met "stom kind" etc. te schelden.

Ik ben ietsje ouder dan jij en deel die ervaring bepaald niet hoor. Dat zal dus ook afhangen van de regio en omgeving. :)