Mag ik je legitimatie bewijs ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

01San

Re: Mag ik je legitimatie bewijs ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 20:34

hihi klinkt grappig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 20:35

Over het rijbewijs, bromfietsrijbewijs is ook een roze pasje hè, dus als iemand sterke drank koopt dan moet je ook naar het geboortejaar kijken, diegene kan ook 16 zijn..
Ik vind het niet erg om naar een ID te vragen, worden ze boos en gaan ze naar een andere winkel dan is dat prima, ik kan er niet mee zitten.. Ik verkoop liever een fles of krat drank minder dan dat ik een OW krijg en mijn baas een dikke boete..
Over dat je als je met je dochter naar de winkel gaat oud genoeg bent, het kan ook je zusje zijn, en als jij op je 15e een kind gekregen hebt die nu 5 is (voorbeeld) moet je alsnog je ID laten zien want dat is verplicht.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 21:38

Ja maar ik bedoelde meer als jij wel je idd kaart bij je hebt en je hebt je dochter mee van onder de 10 jaar.
Ik heb bijvoorbeeld ook wel eens een meisje van 5 bij. Is dan wel niet mijn dochter maar een oppaskindje. Ik moet even naar de winkel om rode wijn te halen, neem natuurlijk mijn id kaart mee want ik weet dat ik jong lijk. Ik laat mijn id kaart zien, dat meisje heeft er natuurlijk niet een. Inprincipe kunnen ze mij dan de wijn weigeren zonder ik dat kan bewijzen dat het mijn dochter is of oppaskindje of wat dan ook. Ik zie het mij wel gebeuren als ik straks kinderen heb dat ik geheibel krijg als ik eens wijn wil halen of shag voor mijn vriend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 21:50

Bij een meisje van 5 is het niet aannemelijk dat die wijn voor haar is, heb je iemand van 12 bij je dan is het een ander verhaal, het hangt er ook vanaf hoe oud je zelf bent.
Hier ook al eens een man met zijn dochtertje gehad, meisje was ongeveer 6 jaar en hij wilde haar zijn bier laten tillen, toen is dus wel gevraagd of meneer het zelf mee naar buiten wilde nemen.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 22:56

Het probleem is dat je als cassiere de situatie van de klant niet kent en dat je er toch over moet oordelen en dat kun je gewoon niet van ze vragen. Vind ik dan. Dus als het aan mij ligt, laat lekker iedereen zich legitimeren die drank of sigaretten wil.

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 10:16

Ik snap zelf ook niet zo goed waarom mensen er boos om kunnen worden. Tuurlijk kan het vervelend overkomen als jij al 'ver' boven de 20 bent, maar ik ken meiden van net 16 die ver boven de 20 lijken en leeftijd inschatten is ook gewoon ontzettend moeilijk. En daarbij is het een kleine moeite om even je id/rijbewijs uit je portemonnee te halen en even te laten zien. Zelf heb ik hem meestal al in m'n hand en vaak wordt er dan ook gezegd: Ik zie dat je hem al in je hand hebt dus ik geloof het wel, iemand van 15 zou er niet mee in z'n hand staan.
Tuurlijk is dat niet de goede manier want zodra kinderen van 15 dat door krijgen, gaan ze het misschien wel zo proberen maar goed dat is een ander verhaal. Als ze er aan willen komen, komen ze er toch wel aan.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 10:19

Ach ja, de reden dat mensen je om je ID vragen is vaak niet omdat je onder de 16 lijkt maar omdat er misschien een klein kansje is dat je nog onder de 21 bent en ze dat risico niet willen nemen :o Dan klinkt het al weer heel anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:14

Bij ons zijn ze er heel actief mee bezig in de winkel.. Niet alleen mystery shoppers maar ook mensen die gewoon in de rij gaan staan om andere dingen te halen, boodschappen, en die dan bij de mensen voor hen/achter hen kijken of er wel wordt gecontroleerd.

En geloof me, als cassiere vind ik het echt het vervelendste wat er bestaat als ik mensen terug moet lopen naar hun auto of zelfs naar huis om hun ID even te halen, maar zo moet het nou eenmaal. Volgende keer dat je sigaretten of een drankje wilt halen gewoon even meenemen dus, wij kunnen er echt niks aan doen.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:20

Het is trouwens ook zo dat je verplicht ben vanaf 14 jaar (of 12, dat weet ik niet meer zo goed) om je id mee te hebben. Ik heb ook vaak jongeren aan de kassa die het niet mee hebben of een buspasje laten zien. Dat is geen wettelijke identificatie document, dus ik kan er niets mee.

Als ik het vraag, zeker bij een bekende, zeg ik altijd "Ik moet het vragen, ookal weet ik wel hoe oud je bent, maar heb je je id mee?" Dat snappen de meesten wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:23

Vanaf je 14e moet je je inderdaad ten aller tijden met een geldig document kunnen legitimeren. Dit is dus een ID kaart, een rijbewijs, een paspoort of een wettig document van de gemeente. Dat laatste krijg je alleen als je je ID kwijt bent geraakt, het duurt even voor er een nieuwe gemaakt wordt en je hebt geen paspoort of rijbewijs.

Vooral bij mensen bij wie ik aardig goed kan inschatten dat ze hoogst waarschijnlijk wel oud genoeg zullen zijn maak ik er altijd een beetje een grapje van, een beetje op een semi-sarcastische toon of ik leg gewoon even uit wat er aan de hand is. Iedereen begrijpt het bijna altijd wel, maar toch krijg ik minstens een keer per dag nog een boze klant "waarvan ik toch wel kan zien dat hij/zij boven de 16 is, hij/zij wilt gewoon een pakje peuken". Gelukkig heb je als kassajuffrouw gewoon het recht om te weigeren. Bier of wijn bij minderjarigen neem ik ook gewoon in.

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:29

Och ik ben 2 dagen geleden nog om mn legitimatie gevraagd.. Vind het niet erg hoor. Alleen maar fijn dat ze er controle ophouden! Heb hem standaard in mn portemonnee, zou iedereen moeten doen! Kleine moeite om hem er even uit te pakken. En boos worden kost alleen maar meer tijd en energie!

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:53

Ik vind het altijd juist goed dat ze controleren. Zoveel moeite is het ook weer niet :) Ik kocht laatst in Nederland een fles Beerenburg bij de slijterij en werd natuurlijk naar m'n ID gevraagd (ik was daarvoor langs mijn oude school gefietst, rugtas mee, enzovoort). Geen probleem, maar na het zien van mijn rijbewijs verontschuldigde de man zich, 'dat hij het bij vrouwen moeilijk te zien vond'. Terwijl- het is toch compleet nodeloos dat een verkoper zich verontschuldigt na controleren? Ik ben ook nog maar 18, ze hebben het volste recht me te controleren. Vind het erg jammer dat sommige mensen dan ook zo negatief reageren, je weet gewoon dat er steeds beter gecontroleerd wordt en dan is het een kleine moeite om zo'n pasje mee te nemen, toch?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:57

Ik ben een keer helemaal verrot gescholden, omdat ik geen drank wilde verkopen. Het was een stel, waarvan de jongen duidelijk oud genoeg was, maar het meisje zag er erg jong uit en had ook geen ID bij zich. Ik haal mijn baas erbij (ik ga niet eens meer in discussie) en hij heeft de flessen afgepakt en weggezet. Toen de baas vervolgens weer weg was, kreeg ik me toch een lading over me heen van die jongen. 'Naaistreek zus, poedersuiker zo en ik weet wie je bent etc.' Het meisje daarentegen maakte er niet zo'n drama van en snapte het. Vervolgens begon die jongen ook tegen haar te schelden, arm kind.

Ik snap dat soort gedrag gewoon echt niet hoor. Het was dat ze de rest al hadden afgerekend, maar anders hadden ze mooi zonder spullen de winkel kunnen verlaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:58

Inderdaad Lien, en daarbuiten vragen "we" het niet alleen bij mensen waarvan we denken dat ze niet oud genoeg zijn om het desbetreffende artikel te kopen, maar gewoon bij iedereen onder de 21. Ook de meeste jongeren hebben er gewoon begrip voor hoor, ik kreeg laatst ook nog een "nee joh ik ben toch gewoon 19, logisch dat je het vraagt". Terwijl deze jongen een blik bier kwam halen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:59

zap schreef:
Ik ben een keer helemaal verrot gescholden, omdat ik geen drank wilde verkopen. Het was een stel, waarvan de jongen duidelijk oud genoeg was, maar het meisje zag er erg jong uit en had ook geen ID bij zich. Ik haal mijn baas erbij (ik ga niet eens meer in discussie) en hij heeft de flessen afgepakt en weggezet. Toen de baas vervolgens weer weg was, kreeg ik me toch een lading over me heen van die jongen. 'Naaistreek zus, poedersuiker zo en ik weet wie je bent etc.' Het meisje daarentegen maakte er niet zo'n drama van en snapte het. Vervolgens begon die jongen ook tegen haar te schelden, arm kind.

Ik snap dat soort gedrag gewoon echt niet hoor. Het was dat ze de rest al hadden afgerekend, maar anders hadden ze mooi zonder spullen de winkel kunnen verlaten.

Klein beetje offtopic, maar als mensen echt zo tegen je gaan dreigen dat ze weten wie je bent moet je dat écht even melden bij je supervisor. Dat soort mensen verdienen namelijk wat mij betreft een winkelverbod.. Als je zo doet tegen mensen die jou een dienst verlenen ben je echt een beetje triest

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:09

Klopt hoor. Maar helaas is het bij ons wat dat betreft een beetje slap. Ik heb je even een pb gestuurd :)

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 21:55

Net in de supermarkt m'n id moeten laten zien bij een flesje bier, stond daarna in de slijterij van de zelfde supermarkt voor een paar flessen sterke drank geen id laten zien:S ik melde dat ik voor een flesje bier wel me id moest tonen schoot die gene in de lach... ben 25

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 13:28

Maritje1991 schreef:
Wat is zo erg aan?

Die klagende mensen aan je kassa is ook echt zo vervelend. Het is gewoon de wet hoor, je bent sowieso verplicht je altijd te kunnen legitimeren.

Lees jij hieruit dat ik klaagde ?? ik lag in een deuk en ben weggegaan :')

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 13:35

Dit is een topic voor mij, ik laat gemiddeld 4 keer per week zien bij de Albert Heijn. Bij een filiaal is mijn gezicht inmiddels wel bekend en hoef ik na een halfjaar geen ID-kaart meer te laten zien. Bij de andere twee wel, terwijl er altijd dezelfden koppen achter de balie staan. Toeval maakt het dat wanneer ik geen make-up op heb, minder om mijn ID-kaart word gevraagd dan wanneer ik wel make-up op heb. Dat velen van ons hun legitimatie moeten tonen komt gewoon door het feit dat mensen van 14/15/16 er steeds ouder uit gaan zien (kleding, make-up), maar dit merk ik ook tijdens uitgaan. Ik als bijna 19-jarige (ook nog jong) moet standaard overal mijn ID laten zien, en vaak nog weleens mijn geboortedatum, geboorteplaats, voor- en achternaam vermelden omdat de foto die erop staat niet echt lijkt. Nee daar hebben ze een punt, want die ID-kaart is inmiddels alweer 3 jaar oud. In de categorie "oh" heb je ook nog de kassadames die moeite hebben met hoofdrekenen. Geboortejaar 1994 is sowieso allemaal 18 geworden vorig jaar dus geen twijfel over mogelijk. Jaar 1996 is ook allemaal al 16, dus tellen moet je lekker vanaf 1997 gaan doen _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 13:37

Ik had altijd een briefje bij mijn kassa hangen met daarop "mensen uit .... worden dit jaar 16."

Vind legitimeren goed, ik maak er zelf ook altijd een "grapje" van als iemand het aan mij vraagt. Ik zal nooit chagrijnig reageren, weet hoe het voelt voor zo'n caissiere :j

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 13:40

Wel heel herkenbaar, haha.
Vorig jaar gingen we naar de bios en ik zou alvast de kaartjes halen voor een film van 16 jaar en ouder. Ik dus om de kaartjes gevraagd, kijkt ze mij heeeeel bedenkelijk aan. Vraagt ze, je weet toch wel dat de film voor 16 jaar en ouder is he? Ehh, ja mevrouw dat weet ik. Mag ik dan je id kaart zien?
Ehmm ja hoor, maar ik heb alleen mijn rijbewijs bij, is dat ook goed? Vraagt: Oh ben je al 16 dan? Ik; eh ja, 23 ook goed? *D

Haha ik werd dus nog geen 16 geschat. Wel vrij "normaal" dat ik (veel) jonger geschat wordt, maar nog geen 16 had ik nog niet eerder mee gemaakt. :+

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 13:43

Jans schreef:
Ik had altijd een briefje bij mijn kassa hangen met daarop "mensen uit .... worden dit jaar 16."

Vind legitimeren goed, ik maak er zelf ook altijd een "grapje" van als iemand het aan mij vraagt. Ik zal nooit chagrijnig reageren, weet hoe het voelt voor zo'n caissiere :j

Ik vind het ook goed, absoluut! Maar af- en toe word ik er beetje moe van. Ik grap er ook weleens over als ze weer eens zeggen "Heb je een legitimatiebewijs bij je?" .. "Nou, vandaag ff niet hoor! Alsjeblieft"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 13:44

Ik ben het na bijna 9 jaar ook wel eens beu hoor, dat ze mijn legitimatie maar blijven vragen. Maar wat mij betreft mogen ze het wel blijven vragen, maken ze het desnoods gewoon verplicht :j

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 13:56

De beste was toch wel.. Pomp 8 en een pakje marlboro alsjeblieft.. Pomppersoneel: "wilt u zich eventjes legitimeren?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:04

mieske schreef:
Net ging ik sigaretten kopen en benzine betalen bij het tankstation om de hoek..
Ik moest even zoeken welke sigaretten ik moest hebben, omdat ik zelf niet rook :+

Mag ik je legitimatie bewijs zien vraagt de medewerkster...
Ik ben 32 mevrouw :+
"oh, sorry" zei een rood wordende medewerkster...

Aan de ene kant voel ik mij gevleid dat ik geen oude kop heb, maar kom op, ik ben 32, zie er niet uit al 16 :roll:
AAAAAAAAAAAAAAAhhh :')

Sorry voor het onnodige topic, maar moest het toch even delen :P

Dude! Welk tankstation was het? Daar moet ik vlot ook even heen voor een boost denk ik _O-
(zul je zien dat ze mij niets vragen :( )