Het is 1 groep, gemixt. De anderen zijn meer individueel, maar zijn zowel jongens als meisjes
justkid
Geplaatst: 03-02-13 19:46
Die hangen zeg maar onderaan te bungelen maar willen ook wel bij "de groep" horen? Uit hoeveel personen bestaat de hele klas? En zijn er ook kinderen die echt niet meedoen?
De groep qua pesters bestaat uit ca 9 personen. De rest is individueel. Maar horen niet bij die grote groep. De grote groep totaal bestaat uit uit ik schat ongeveer 19 personen maar de andere doen niks of bungelen er gewoon wat achteraan.
justkid
Geplaatst: 03-02-13 19:50
Vergis je daar niet in hoor, t is een rare dynamiek in zo'n klas maar ik ben ook nog wel benieuwd of er in de klas ook kinderen zijn die echt niet meedoen met dit sneue gedoe? niks doen is iets anders als niet meedoen.
Kun je daar steun bij zoeken of word je daar ook genegeerd?
YSR1971
Geplaatst: 03-02-13 19:59
TS, ik vind het waanzinnig dapper van je dat je dit topic plaatst, petje af hiervoor.
Pesten is walgelijk en laag en het is afschuwelijk dat je hier op school mee te maken hebt. Scholen zouden hier veel meer aan moeten doen, maar helaas speelt het grootste gedeelte van het pesten zich altijd achter de schermen af, zo slim zijn die etterbakken dan nog net wel.
De etterbakken hebben geen flauw idee hoe jij bent en dat is hun verlies. Je bent grappig, lief, slim, behulpzaam, leuk, dapper, knap, wijs, talentvol, hartelijk en gewoonweg helemaal oké. En ik weet dat het makkelijker klinkt dan het in werkelijkheid is, maar laat je niks anders wijsmaken dan dat! De mensen die jou wél kennen (en dat zijn dus de mensen die er wél aan toe doen in je leven i.t.t. de etterbakken), die weten deze eigenschappen van jou en zij kunnen het allemaal beamen: je bent echt TOP!
Als je je eigen mentor niet vertrouwt, dan zou je het kunnen delen met een andere docent(e) op school waar je wel een goede band mee hebt. Heb je zo iemand? Ik kan je hier wel een tip in geven als je dat graag wilt.
TS, je kunt bij mij terecht als je daar behoefte aan hebt.
Nayo, neem van mij aan: wat zij doen is niet normaal en mag niet geaccepteerd worden. Als jij in je mail niet héél duidelijk bent wat er aan de hand is, dan denk ik ook niet dat de docenten het heel serieus gaan nemen dat jij overgeplaatst wil worden, want in de mail die je net postte bagatelliseer je het probleem. Hoe kunnen docenten jou serieus nemen als je niet eerlijk bent?
Als je wil dat ze je voor vol aan blijven zien, zoals je aangeeft te willen, en wil dat ze op een goede manier reageren, dan moet je wat assertiever zijn. Stuur ze maar een mail waarin je zegt dat je hartstikke gepest wordt en je je er niet prettig bij voelt om bij hen te gymmen. Dat je daarom overgeplaatst zou willen worden naar een andere groep, maar dat je niet weet of je daarvoor bij deze docent zou moeten zijn. Vraag dan of hij weet of dat mogelijk is, en zo nee, of hij kan aangeven bij wie je daarvoor wel moet wezen. Als jij dat initiatief toont waarin je laat zien dat jij je best doet om dit probleem op te lossen wordt dat vast wel op een goede manier opgevangen.
Nou eh... ik wilde leren in mijn zelfstudie uur, komt er ééntje bij mij zitten, die als ze alleen is wel aardig is. Maar ging weer weg omdat ze tóch wel les had.
Moeilijk he Nayomie? Hoe kunnen wij jou nu het beste helpen?
MiReRe
Geplaatst: 04-02-13 21:18
De kosten weet ik niet. Dat staat ook helaas niet op de site. Er staat wel een schema op van wanneer de geplande trainingen beginnen en voor welke leeftijdsgroep. En er is een lijst van de trainers. Dar staan ook hun telefoonnummers bij. Zelf ken ik Mirelle Valentijn, ik kan je haar aanbevelen, maar de anderen zijn vast ook goed. Ligt er ook een beetje aan waar je woont bij wie je kan. Je zou eens een trainer die jou aanspreekt kunnen mailen/bellen voor informatie of je kan het contactformulier op de website gebruiken. Of vraag je ouders of ze informatie willen vragen.
Ik ken deze organisatie omdat ik zelf ook de opleiding om trainer te worden bij hun heb gevolgd. Bij Mirelle heb ik toen stage gelopen. Later ben ik toch niet dit werk gaan doen mar ben zangles gaan geven, ook aan groepen. Dus wat ik daar geleerd heb gebruik ik wel met lesgeven.
Het is heel erg in het NU. Niet over vroeger en hoe het gekomen is, maar waar heb je nu last van en wat kan je daar nu aan doen. Samen met een groep meiden van jouw leeftijd doe je rollenspellen om te oefenen met voor jezelf opkomen. Je leert om voor je eigen mening uit te komen, je gaat er anders en meer zelfverzekerd bij lopen zodat je er niet meer zo makkelijk wordt uitgepikt. Voor de meeste kinderen helpt het echt.
Heel goed van je dat je hulp zoekt, er is ook echt hulp!! Je gaat hier uit komen, écht!!
Sadira
Geplaatst: 04-02-13 21:18
Waarom heb je liever niet dat de docent het weet?
Wat is het ergste wat er kan gebeuren als hij het weet? En wat het beste?
Is er iemand bij wie je het verhaal wel zou durven te vertellen? Wie zou je het wel kunnen vertellen?
Docenten zijn minder vaak roddelaars dan je denkt naar mijn ervaring. En zelfs als het verder verteld wordt? Wat maakt dat uit? Hoe meer mensen er van af weten, des te meer mensen houden die pesters in de gaten, en hoe meer mensen de pesters in de gaten houden des te minder kans krijgen ze om te pesten. Op zich geen slechte deal toch?
Marocje
Geplaatst: 05-02-13 10:20
Mail je mentor, of docent. Echt, grote kans dat er verandering in gaat komen! Zelf ben ik ook gepest in de brugklas, en vooral door een stom misverstand. Het pesten werd steeds erger, en steeds meer 'kinderen' gingen meedoen. Tot ik dus bij ging in de kleedkamer was, en ze met een aantal op me af kwamen. 1 dreigde me te slaan, en toen ben ik huilend weggelopen..
Ik voelde me verschrikkelijk, en stond bij de toiletten. Gelukkig kwam net op dat moment de congierge langslopen die me zag, en vroeg wat er was. Ik gaf geen antwoord, maar hij wist dat het niet helemaal goed zat.. Hij heeft mij bij de rector gebracht, en eindelijk heb ik het hele verhaal gedaan: de rector was zo geschrokken!
Hij verzekerde me dat het goed kwam, en dat ze er wat tegen gingen doen. Ook vroeg hij mijn toestemming om het met mijn metrix erover te hebben. Er moest verandering in komen, en tuurlijk vond ik het doodeng, dat het nu bekend zou worden...
De dag erna ging ik met lood in de schoenen naar school, en we hadden mentor uur. De leerlingen wisten blijkbaar dat er iets aan de hand was, maar ik wist zelf ook niet veel meer. Tot de mentor dus het woord nam en vertelde dat er iemand in de klas erg gepest werd.. Veel wisten in eerste instantie niet eens wie dat was! Kun je nagaan dat pesters soms niet eens in de gaten hebben wat ze eigelijk doen..
Er werden wat voorbeelden gegeven wat er oa gezegd was: "wat heb jij voor een schoenen aan, snoopy? Heb jij een snoopy? Wat ben jij gierig!" (Ik had snoopy schoenen en dat gingen ze verwarren met dat ik ze geen snoep wilde geven...)
Toen wisten ze opeens waar het over ging, en kreeg ik van hun verhalen te horen. Die klopten dus van geen kant, en eindelijk kon ik ook mijn verhaal doen. Ik merkte gewoon dat de klas ineens heel wat anders te horen kreeg, en dat er dus blijkbaar allerlei verhalen over mij de rondte ingingen, die dus helemaal niet klopten. Toen bleek dus ook dat die verhalen helemaal niet van mij kwamen, maar van 1 ander klasgenoot.. Die bleek dus de boel op te stoken...
Toen dit allemaal bekend was, deed de klas ineens heel anders tegen mij. Ze waren oprecht aardig, en waren ook boos op die andere meid. Het heeft nog wel even geduurd voor ik hun kon vertrouwen, maar het is gebleken dat echt veel dingen dus op leugens gebasseerd was..
Eind van het schooljaar ging die meid dus van school (naar mijn weten ook nog een speciale school, maar dat weet ik niet zeker) Ook degene die op het punt stond mij te slaan ging van school, dus toen kwam het helemaal goed. Dat iemand jou zo behandelt, vergeet je niet, maar die meelopers toonden oprecht spijt en gaven hun fouten ook toe: en dat maakte echt veel goed!
Ik hoop dat je de mail kan schrijven, desnoods met hulp van een bokker (je hebt meerdere aanbiedingen, grijp die kans!). Het zal vast even zwaar zijn, maar als er dan wat aan gedaan wordt, voel je je daarna zoveel beter! Kop op, je kan het, je hebt hier ook laten zien dat je een fijne en verstandige kant heb, haal jezelf niet zo naar beneden!
Bestaat er in Nederland geen soort Centrum voor Leerlingenbegeleiding, zoals in België. Mijn zoon werd vroeger ook gepest, de juf schonk er zeer weinig aandacht aan. Hij moest het maar verdragen volgens haar. Ik ben dan zelf naar het CLB gegaan. De mensen van het CLB zijn dan in de klas komen praten over pesten en hebben de kinderen vragenlijsten laten invullen. Het probleem was zeer vlug opgelost. Mijn zoon kwam mij wel altijd zijn problemen vertellen. Dus vertel het tegen je ouders, zij kunnen misschien verdere stappen ondernemen, en je raad geven. Laat je niet doen, kop op !